  • 31. Data: 2009-08-26 01:04:52
    Temat: Re: Gdzie płytki drukowane z pliku tif?
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    Adam Dybkowski pisze:

    > Poprawny algorytm wykonania takiej płytki:
    > 1. w pliku graficznym (w twoim ulubionym edytorze grafiki rastrowej, np.
    > GIMP) dorysowujesz dodatkowe elementy do produkcji formatki,

    Które są różne w różnych firmach. A firmy z reguły nie chcą poświęcać
    czasu swoich pracowników żeby szkolić amatorów chcących zrobić jedną płytkę.

    > 2. oddajesz plik graficzny (np. TIFF) do naświetlarni, zamawiając kliszę
    > i zaznaczając dla pewności jaką ma rozdzielczość (dpi) oraz czy ma być
    > naświetlony w odbiciu lustrzanym (tak aby warstwa emulsji kliszy
    > przylegała potem podczas produkcji płytki do laminatu),
    > 3. kliszę oddajesz do zakładu produkcji płytek drukowanych.
    >
    > W takim rozwiązaniu oszczędzasz na wykonywaniu dokumentacji przez
    > płytkarnię a samo naświetlenie kliszy jest tanie (rzędu 4zł za A4).

    Zwłaszcza że niektóre firmy za zrobienie pełnej dokumentacji (2 warstwy,
    soldermaska opis, owiert) doliczają 60 zł.

    MD

  • 32. Data: 2009-08-26 01:16:31
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    Papa Smerf pisze:

    > na zadną wojnę nie idę, tylko doradzam zeby omijać frajeruf, a czy są
    > darmowe programy generujące gerbery to nie wiem, nie spieram się, ale
    > dziwi mnie w takim razie że firma nie poinformowała o tym klienta, tylko
    > od razu prubowała zedrzeć kasę za konwersję.

    Firma nie ma szkolić czy pouczać klienta w czym ma sobie robić projekty.
    Tylko za projekt stwarzający dodatkowe utrudnienia są dodatkowe opłaty.
    Z reguły na stronkach firmowych są podane typowe programy których pliki
    danych są akceptowane przez płytkarnie. I nie muszą to być pliki
    gerberowe można dać plik projektu.

> [...]
    > więc co widzisz niewłaściwego w bitmapie do takiego projektu poza
    > głupotą firmy nie potrafiacej klikać myszką?:O)

    Nawet jeśli to musi ręcznie w programie do grafiki rastrowej dorobić
    elementy potrzebne do tehnologi. Potem albo komuś zlecić na naświetlarkę
    albo przekonwertować na grafikę wektorową żeby zrobić z tego pliki gbr i
    naświetlić gerberem. Zajmie im to na pewno więcej czasu niż przy
    przetwarzaniu typowych dla nich plików. Za to trzeba zapłacić.
    Jak masz płytkę jednowarstwową bez owiertu to po co masz się kopać z
    firmami mającymi technologię wielowarstwową z metalizacją otworów.
    Poszukaj takiej co zrobi to Po0sitivem czy sitem. Pewnie przyjmą pliki
    graficzne albo i rysunek na kalce. I będą przy tym tańsi.

    MD

  • 33. Data: 2009-08-26 01:33:11
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    Papa Smerf pisze:

    > wiesz, ja bym bez problemu napisał prosty algorytm w C co by mi z
    > bitmapy wyznaczał pozycję otworów i ich średnice, ty pryszcz dla
    > studenta a co dopiero dla profesjonalnej firmy?:O)

    No i trzeba z tego zrobić plik dokładnie odpowiadający formatowi
    akceptowanemu przez maszynę. Mają to robić za darmo? Poza tym mogą nie
    mieć programistów. Skoro jesteś chętny zrób im za darmo i jeszcze
    dostosuj każdej firmie do ich wymagań.

    > skąd płytkarnia ma wiedzieć jakie otwory? a jak mam tej płytkarni to
    > wytłumaczyć? jakie dane ma pytający przedstawić płytkarni?:O)

    Przy generowaniu projektu plików do produkcji z reguły są tworzone pliki
    z definicjami narzędzi albo odpowiednie nagłówki są na początku pliku
    owiertu.

    > oprogramowania są darmowe i płatne, poza tym PCB można przygotować w
    > dowolnym programie graficznym nie służącym do projektowania PCB:O)

    > w czym ja wykonuje projekt płytki to moja sprawa, robie w tym w czym
    > jest mi wygodnie, ale nie o to tu chodzi, chodzi o to że jest cała masa
    > programów i każdy ma swoje standardy, chodzi o to żeby taka firma
    > zajmująca się robieniem płytek potrafiła przyjąć projekt w jakimś
    > ogulnodostępnym i jawnym standardzie a nie jakimś tam ich standardzie!:O)

    Przyjmują projekt w postaci kodów do maszyn CNC lub dane z kilku
    popularnych programów do projektowania pcb. Nie potrafisz dostosować się
    do ich wymagań to oni zrobią to za ciebie za dodatkowe pieniądze.

    MD

  • 34. Data: 2009-08-26 05:40:00
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 26 Aug 2009 00:44:18 +0200, Papa Smerf wrote:

    >wiesz, ja bym bez problemu napisał prosty algorytm w C co by mi z bitmapy
    >wyznaczał pozycję otworów i ich średnice, ty pryszcz dla studenta a co
    >dopiero dla profesjonalnej firmy?:O)

    To napisz taki program. Upublicznij w internecie i miliony amatorow
    beda ci wdzieczne za darmowy konwerter z tif do gerbera.
    A dla plytkarni moze byc platny, a co :-)

    >skąd płytkarnia ma wiedzieć jakie otwory? a jak mam tej płytkarni to
    >wytłumaczyć? jakie dane ma pytający przedstawić płytkarni?:O)

    plik gerbera :-)

    >oprogramowania są darmowe i płatne, poza tym PCB można przygotować w
    >dowolnym programie graficznym nie służącym do projektowania PCB:O)

    Tylko po co uzywac do zadania narzedzi nie nadajacych sie do tego ?

> [...]
    >robieniem płytek potrafiła przyjąć projekt w jakimś ogulnodostępnym i jawnym
    >standardzie a nie jakimś tam ich standardzie!:O)

    No to przyjmuje - w gerberze.

    A gerbera mozesz sobie sobie zaprojektowac chocby w notepadzie.
    Nie, przepraszam, w vi, notepad za drogi.

    J.

  • 35. Data: 2009-08-26 05:54:30
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 26 Aug 2009 01:04:48 +0200, Adam Dybkowski wrote:
> [...]
    >przylegała potem podczas produkcji płytki do laminatu),
    >3. kliszę oddajesz do zakładu produkcji płytek drukowanych.

    Malego zakladziku, bo w duzym mozesz uslyszec ze oni jednak potrzebuja
    gerbera, a z klisza to nie maja co zrobic.

    No chyba ze dostarczysz klisze A2 i zamowisz cala sztuke, bo oni taki
    format laminatu uzywaja ..

    J.

  • 36. Data: 2009-08-26 08:32:11
    Od: "Michał Lankosz" <m...@t...pl>

    > jak ja zrobię projekt to moja sprawa, mogę ręcznie, mogę automatycznie,
    > mogę algorytmicznie i huj ci do tego, dziwią mnie tylko takie jełopowate
    > firmy co nie potrafią sobie automatycznie zaimportować płytki z pliku
    > graficznego, bo w menu mają do wyboru tylko pliki gerbera:O)

    Dyskusja sprowadza się do szukania zakładu fotograficznego, w którym zrobię
    odbitki cyfrowe z dyskietki 5,25 cala. Takie mam wrażenie :)

    Michał

  • 37. Data: 2009-08-26 09:40:31
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-08-26 00:31:35 +0200, "Papa Smerf"
    <P...@z...zalasami.trala.la> said:

    > jak ja zrobię projekt to moja sprawa, mogę ręcznie, mogę automatycznie,
    > mogę algorytmicznie i huj ci do tego,

    AFAIK PapaSmerf nie używał takiego tonu. Bliżej Ci do Ważniaka. ;)

    > dziwią mnie tylko takie jełopowate firmy co nie potrafią sobie
    > automatycznie zaimportować płytki z pliku graficznego,

    Czemu się tak uparłeś przy pliku graficznym?
    Równie dobrze mógłbyś się uprzeć że nie chcą Ci zrobić płytki z mp3,
    albo z doc.

    > bo w menu mają do wyboru tylko pliki gerbera:O)

    W menu do wyboru jest kilkanaście plików. Ale nie ma tam tiff, mp3, ani doc.

    --
    DJ

  • 38. Data: 2009-08-26 12:13:19
    Od: "Robbo" <p...@a...nie.mam>

    Użytkownik "Michał Lankosz" <m...@t...pl> napisał w wiadomości

    > http://drukowane.pl/?page=faq&pagenr=GRAFICZNE

    2009-08-24 11:55:10 - za pomocą kalkulatora
    dodałem moje kilka plików z prośbą o wycenę.
    2009-08-25 w połowie dnia status zlecenia zmienił
    się z oczekującego na "sprawdzanie plików"

    Wciąż czekam...

  • 39. Data: 2009-08-26 12:16:35
    Od: games <g...@g...home.pl>

    Wiesz wybacz ale plytki na papierze milimetrowycm to sie rysowalo 30 lat
    temu . Urwales sie z choinki ?

  • 40. Data: 2009-08-26 12:22:16
    Od: games <g...@g...home.pl>

    Papa Smerf pisze:

> [...]
    > firmy co nie potrafią sobie automatycznie zaimportować płytki z pliku
    > graficznego, bo w menu mają do wyboru tylko pliki gerbera:O)

    Ty chlopie wyluzyj nikt normalny nie robi projektu PCB w pliku TIFF,
    chyba ze kradnie czyjes opracowanie.