  • 11. Data: 2011-12-17 19:28:27
    Temat: Re: GPS - aż tak łatwy do zagłuszenia?
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Sat, 17 Dec 2011 12:36:12 +0100, Mirek napisał(a):

    > Zauważ, że powrót na podstawie GPS to był właśnie _zapasowy_ system na
    > wypadek awarii podstawowego systemu łączności.
    > Błąd ze strony Iranu, że ujawnili co i jak - następne wersje będą przed
    > tym zabezpieczone... choć pewnie z mediów wiemy tylko to, co powinniśmy
    > wiedzieć,

    Nowe cywilne moduły OEM odbiorników GPS są już wyposażone w wykrywanie
    zagłuszania - nie wiem jak to działa, jakiś czas temu Maritex chwalił
    się, że ma takie moduły w ofercie.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 12. Data: 2011-12-17 20:51:41
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2011-12-17 12:54, J.F. pisze:

    > Ona chyba wcale nie kosztuje takich duzych pieniedzy.
    > Za to system inercyjny jest drogi. Niewykluczone ze sie po prostu nie
    > oplaca. Przynajmniej do wczoraj :-)

    > sledzenie Slonca nie rozwiazuje problemow.

    > Moga sie tez obce rakiety naprowadzac na te radiolatarnie :-)
    >
    > Poza tym radiolatarnie tez mozna zagluszyc i/lub wystawic falszywe :-)

    Może nadawać coś ze zmiennym kodem więc nie da się podrobić.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 13. Data: 2011-12-17 23:12:26
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Padre napisał(a) :

    > O ile to jest prawda, równie dobrze dron mógł rozwalić się na kawałki a
    > na filmie Irańczycy pokazują makietę. Ich rozmowność w tej kwestii
    > wydaje się przede wszystkim propagandą dla swoich. Akurat Iran jest
    > wyjątkowo mało wiarygodnym krajem w tych kwestiach.

    I tej wersji bym się trzymał :-)

    Zbyszek
    PGP key: 0x5351FDE3

    wszystkie możliwości.]

  • 14. Data: 2011-12-18 00:40:46
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    J.F. wrote:

    > Usilowalem sie kiedys dowiedziec dokladnie ile, niestety znalezione kwoty
    > byly miedzy 5 a 100 tys $, wiec nadal nie wiem. System do samolotu.

    No przecież pisałem, nie jest wcale drogi. Sensory Sunstrand, używane w
    cruise missiles kosztowały nas (na sztuki) 1800$ za sztukę (1 oś
    przyspieszenie, dokładność 3?g), sensory prędkości obrotowej Watson (to samo
    zastosowanie) chyba 500$ za oś. Rok 1990. Czyli ok. 7000$ za sensorykę 6DOF.
    Reszta elektroniki to może 3000$. Dla trutnia wystarczy jeden system. A w
    dzisiejszych czasach system 6DOF, nie tak dokładny, ale wystarczy na 1h
    lotu, kosztuje 40$. Możesz wpakować 10 sztuk,i tak będzie tanio. Pewna
    holenderska firma sprzedaje gotowe systemy nawigacyjne, 6DOF, z kompensacją
    i kompasem, za ok. 1800EUR. Niezły system. Jeździłem kiedyś z draniem po
    Berlinie około godziny. Po powrocie na miejsce miałem ok. 5cm błędu. Ale
    żaden Irańczyk nie próbował zakłucić.

    > Byc moze jest tanszy, bo bomba szybko spada, a moze rachunek ekonomiczno
    > polityczny uzasadnia takie wydatki :-)

    Może.

    Waldek

  • 15. Data: 2011-12-18 01:14:00
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Sensory Sunstrand, używane w
    > cruise missiles kosztowały nas (na sztuki) 1800$ za sztukę (1 oś
    > przyspieszenie, dokładność 3?g)

    A takie zwykle MEMSy sie nie nadaja?

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 16. Data: 2011-12-18 01:21:27
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Moga sie tez obce rakiety naprowadzac na te radiolatarnie :-)
    >
    > Poza tym radiolatarnie tez mozna zagluszyc i/lub wystawic falszywe :-)

    Chyba nie zamkneli calej przestrzeni powietrznej nad soba, zeby
    przechwycic drona. Nad Iranem przelatuje troche samolotow cywilnych, a
    ze (z niezrozumialych dla mnie powodow) nie uzywa sie GPSow w
    lotnictwie, to wlasciwie radiolatarnie sa glownym punktem orientacyjnym.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 17. Data: 2011-12-18 08:18:40
    Od: "Irokez" <n...@e...pl>

    Użytkownik "Pawel "O'Pajak"" <o...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > (z niezrozumialych dla mnie powodow) nie uzywa sie GPSow w lotnictwie, to
    > wlasciwie radiolatarnie sa glownym punktem orientacyjnym.

    No właśnie zastanawiam się, dlaczego mi na 10 tysiącach w airbusie GPS nie
    łapał fixa, widział 1 góra 2 satelity. Podczas wznoszenia nie było problemu.

    --
    Irokez

  • 18. Data: 2011-12-18 10:48:47
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2011-12-18 09:18, Irokez pisze:

    > No właśnie zastanawiam się, dlaczego mi na 10 tysiącach w airbusie GPS
    > nie łapał fixa, widział 1 góra 2 satelity. Podczas wznoszenia nie było
    > problemu.

    za daleko od okna? Stary, mało czuły model? Nie najszczęśliwsza
    konfiguracja satelitów i okno od północy?
    Stary Garmin 60CSX w sprzyjających warunkach potrafił trzymać fixa nawet
    na kolanach w drugim rzędzie od okna w lotach za koło podbiegunowe.

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 19. Data: 2011-12-18 12:22:09
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Pawel "O'Pajak" wrote:

    > Powitanko,

    > A takie zwykle MEMSy sie nie nadaja?

    Pewnie tak, ale 3 mikro g nie uzyskasz. Oprócz tego w 1990 roku rynek
    zwykłych MEMSów był mniej więcej taki, jak PCtów w 1950.

    Waldek

  • 20. Data: 2011-12-18 12:24:45
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Michał Baszyński wrote:

> [...]
    > Stary Garmin 60CSX w sprzyjających warunkach potrafił trzymać fixa nawet
    > na kolanach w drugim rzędzie od okna w lotach za koło podbiegunowe.

    Nowe GPSy dla pospólstwa mają ograniczenie Vmax. Trochę ze względów
    konstrukcyjnych, a przede wszystkim ze względów strategicznych. Moją komórką
    łapałem pozycję w czasie lądowania, w czasie lotu nie.

    Waldek