  • 1. Data: 2011-12-16 22:51:48
    Temat: GPS - aż tak łatwy do zagłuszenia?
    Od: Robert <r...@p...onet.pl>

    Czytając o ujawnieniu przez Iran sposobu w jaki przechwycili w całości
    amerykańskiego drona, posługując się m.in zmyleniem GPSa,
    http://niebezpiecznik.pl/post/gps-spoofing-iran-ujaw
    nia-jak-przejal%C2%A0amerykanskiego-dronea/
    trafiłem też na ten artykuł
    http://niebezpiecznik.pl/post/zagluszanie-gps-a/
    Sygnał z satelit oddalonych o kilkadziesiąt km jest słaby, a "za mniej niż
    100 funtów można kupić jammerek, który zagłuszy GPS-y odległe o dziesiątki
    kilometrów" to gdyby ktoś taki jammerek podczepił do balonu
    meteorologicznego i puścił, to ten z wysokości 35-40 km wyłączyłby
    odbiorniki GPS w całej Europie? (z takiej wysokości widzialność w linii
    prostej wynosi ponad 1000km.)

  • 2. Data: 2011-12-17 02:28:35
    Temat: Re: GPS - aż tak łatwy do zagłuszenia?
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > to gdyby ktoś taki jammerek podczepił do balonu
    > meteorologicznego i puścił, to ten z wysokości 35-40 km wyłączyłby
    > odbiorniki GPS w całej Europie?

    Ciekawe, moc tego ustrojstwa musialaby byc znaczna, choc i tak satelity
    lataja jakies 1000 razy wyzej wiec sygnal dociera z nich slabiutki i
    zagluszyc go nie problem.
    Swoja droga zbudowac maszyne za kosmiczne pieniadze i nie wyposazyc jej
    w zapasowy inercyjny system, albo chocby sledzenie Slonca, to trzeba
    miec fantazje. Ba, moglby przeciez odbierac istniejace radiolatarnie.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 3. Data: 2011-12-17 09:53:14
    Od: "SP4OLN" <S...@g...com>

    "Robert" <r...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
    > meteorologicznego i puścił, to ten z wysokości 35-40 km wyłączyłby
    > odbiorniki GPS w całej Europie? (z takiej wysokości widzialność w linii

    W tabeli na stronie jak poniżej moc sygnału GPS dość malutka .
    http://en.wikipedia.org/wiki/DBm
    ( pozycja 4 od końca tabeli )
    Według :
    http://www.u-blox.com/images/stories/Resources/gps_c
    ompendiumgps-x-02007.pdf
    strona 47 poziom sygnału obieranego na Ziemi waha się
    w zakresie -153 -158 dBW -160 dBW to minimum .
    To bardzo słabe sygnały . Nic dziwnego że pod dachem,
    w lesie odbiornik czasem traci sygnał . I zapewne łatwo
    go przykryć silniejszym generowanym na Ziemi :-)
    Ale co innego zagłuszyć , a co innego wprowadzić w błąd !
    No i jeszcze :
    http://www.homelandsecurity.org/bulletin/Dual%20Bene
    fit/warner_gps_spoofing.html

    --
    SP4OLN

  • 4. Data: 2011-12-17 10:48:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 16 Dec 2011 23:51:48 +0100, Robert napisał(a):
> [...]
    > http://niebezpiecznik.pl/post/gps-spoofing-iran-ujaw
    nia-jak-przejal%C2%A0amerykanskiego-dronea/

    A probowales dotrzec do zrodla tej wiadomosci ?

> [...]
    > 100 funtów można kupić jammerek, który zagłuszy GPS-y odległe o dziesiątki

    Uwazaj, bo tu sa trzy elementy:
    a) oryginalny sygnal GPS zakloci latwo - on jest bardzo slaby i w dosc
    dobrze okreslonym pasmie.

    b) imitowane sygnalu cywilnego tak aby wskazywal na zadana pozycje to juz
    wyzsza szklola jazdy ... ale wydaje sie jak najbardziej mozliwa, nawet w
    amatorskich warunkach,

    c) ale sygnal wojskowy jest dodatkowo szyfrowany, zdaje sie ze m.in po to
    zeby przeciwnik nie mogl zmylic naszych odbiornikow.

> [...]
    > meteorologicznego i puścił, to ten z wysokości 35-40 km wyłączyłby
    > odbiorniki GPS w całej Europie? (z takiej wysokości widzialność w linii

    Kwestia mocy - satelity maja cos rzedu 100W i sa w odleglosci ~20tys km.
    Sredni balon to moze byc troche za malo ..

    a tu masz przyklad prostego zaklocania GPS
    http://www.gpsworld.com/gnss-system/signal-processin
    g/the-hunt-rfi-776

    J.

  • 5. Data: 2011-12-17 11:36:12
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 17.12.2011 03:28, Pawel "O'Pajak" wrote:

    > Swoja droga zbudowac maszyne za kosmiczne pieniadze i nie wyposazyc jej
    > w zapasowy inercyjny system, albo chocby sledzenie Slonca, to trzeba
    > miec fantazje. Ba, moglby przeciez odbierac istniejace radiolatarnie.

    Zauważ, że powrót na podstawie GPS to był właśnie _zapasowy_ system na
    wypadek awarii podstawowego systemu łączności.
    Błąd ze strony Iranu, że ujawnili co i jak - następne wersje będą przed
    tym zabezpieczone... choć pewnie z mediów wiemy tylko to, co powinniśmy
    wiedzieć,

    Mirek.

  • 6. Data: 2011-12-17 11:54:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 17 Dec 2011 03:28:35 +0100, Pawel "O'Pajak" napisał(a):
    > Swoja droga zbudowac maszyne za kosmiczne pieniadze i nie wyposazyc jej
    > w zapasowy inercyjny system,

    Ona chyba wcale nie kosztuje takich duzych pieniedzy.
    Za to system inercyjny jest drogi. Niewykluczone ze sie po prostu nie
    oplaca. Przynajmniej do wczoraj :-)

    >albo chocby sledzenie Slonca, to trzeba miec fantazje.

    sledzenie Slonca nie rozwiazuje problemow.

    > Ba, moglby przeciez odbierac istniejace radiolatarnie.

    Moga sie tez obce rakiety naprowadzac na te radiolatarnie :-)

    Poza tym radiolatarnie tez mozna zagluszyc i/lub wystawic falszywe :-)

    J.

  • 7. Data: 2011-12-17 15:23:23
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    J.F. wrote:

    > Ona chyba wcale nie kosztuje takich duzych pieniedzy.
    > Za to system inercyjny jest drogi. Niewykluczone ze sie po prostu nie
    > oplaca. Przynajmniej do wczoraj :-)
    System inercyjny wcale nie jest taki drogi. No i w prawie każdej bombie go
    masz.

    Waldek

  • 8. Data: 2011-12-17 15:29:45
    Od: "adamschodowy" <a...@g...pl>

> [...]
    > meteorologicznego i puścił, to ten z wysokości 35-40 km wyłączyłby
    > odbiorniki GPS w całej Europie? (z takiej wysokości widzialność w linii

    ze 3 lata wstecz na jakichś przejętych od arabów kompach amerykanie znaleźli
    nagrania wideo złapane z dronów które latały nad nimi. Transmisje były
    zabezpieczane identycznie jak kodowane programy satelitarne. i odkodowywane
    tak samo - jakimś ruskim softem do obchodzenia kart. zdaje się ża kontrakt
    dla armii to taka bardziej opłacalna forma modelarstwa

  • 9. Data: 2011-12-17 15:30:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 17 Dec 2011 16:23:23 +0100, Waldemar Krzok napisał(a):

    > System inercyjny wcale nie jest taki drogi.

    Usilowalem sie kiedys dowiedziec dokladnie ile, niestety znalezione kwoty
    byly miedzy 5 a 100 tys $, wiec nadal nie wiem. System do samolotu.

    > No i w prawie każdej bombie go masz.

    Byc moze jest tanszy, bo bomba szybko spada, a moze rachunek ekonomiczno
    polityczny uzasadnia takie wydatki :-)

    J.

  • 10. Data: 2011-12-17 16:54:02
    Od: Padre <P...@n...net>

    W dniu 2011-12-16 23:51, Robert pisze:
    > Czytając o ujawnieniu przez Iran sposobu w jaki przechwycili w całości
    > amerykańskiego drona, posługując się m.in zmyleniem GPSa,

    O ile to jest prawda, równie dobrze dron mógł rozwalić się na kawałki a
    na filmie Irańczycy pokazują makietę. Ich rozmowność w tej kwestii
    wydaje się przede wszystkim propagandą dla swoich. Akurat Iran jest
    wyjątkowo mało wiarygodnym krajem w tych kwestiach.