  • 111. Data: 2021-03-08 12:05:59
    Temat: Re: Fotowoltaika (raz jeszcze) - wydajność
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam Górski" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Hmm...
    >https://gdansk.meteo.com.pl/hist.pl?XTOT
    >https://karpacz.meteo.com.pl/hist.pl?XTOT
    >https://mpec-konin.meteo.com.pl/hist.pl?XTOT
    >https://www.meteo.waw.pl/hist.pl?XTOT

    Ale czego chcesz dowiesc ?

    Wczoraj bylo w Karpaczu 236 w szczycie, a np w Koninie 100W/m^2 w
    szczycie.
    I inny przebieg krzywej.

    Chyba nie dziwi, ze w jednej czesci kraju moze byc czyste niebo, a w
    drugiej pelne zachmurzenie,
    to moze byc tez na mniejszym obszarze ...

    >A co do samego miernika stosowanego w stacjach pogodowych :
    >https://www.label.pl/po/rek900.html
    >https://www.label.pl/webdoc/files/po/uinfo/uinfo.lb
    900/lb900-17.pdf

    Copy&Paste nie dziala ...
    "czulosc czujnika jest proporcjonalna do kosinusa kata padania"

    "Blad cosinusa: <10%"

    >Jest oczywiście możliwe że nad Twoją lokalizacją pojawiła się
    >bezpośrednia dziura w chmurach a nad resztą lokalizacji nie.

    Ale chcecie maksimum lapac, czy usrednic np 2h ?

    J.

  • 112. Data: 2021-03-08 12:09:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ooglegroups.com...
    niedziela, 7 marca 2021 o 16:18:36 UTC+1 Budyń napisał(a):

    > dla takiego dachu nalepszy kąt słońca wypada 21 czerwca o godzinie
    > 9.29 i wynosi 69stopni

    cos 21 = 0.93

    >i dodam że dzisiaj najlepszy kąt dla takiego dachu wypada również o
    >9.29 ale wynosi tylko 40stopni

    cos 50 =0.64

    J.

  • 113. Data: 2021-03-08 12:28:41
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 06.03.2021 o 14:57, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > i uparcie i w koło piszesz to samo = trollowanie.
    >
    > Ja szacuję (na oko - ustawiając sobie na biurku dwa długopisy), że
    > koło 11-ej kąt między kierunkiem 'na słońce' a kierunkiem na który
    > 'patrzą' panele na dachu o spadku 26° skierowanym na wschód wynosi
    > około 45°.
    > Z tego mi wychodzi cos ? = 0.71. Czyli maksymalnie powinieneś dostać
    > około 7.2 * 0.71 = 5.11 kW.
    >
    > Nie wierzę, że takich szacunków nie wykonałeś przed podjęciem decyzji
    > o instalacji paneli. Czyli przyszedłeś tutaj ponarzekać udając, że nie

    Zwracam szanowna uwagę że te matematyczne wyliczenia mają się nijak do
    tego o co mi chodzi. Oczywiście i o tym można podyskutować, przecie to
    forum dyskusyjne, ale to wymyślanie o trollach jest zupełnie nie na
    miejscu.

    Co do szacunków instalacji to osobiście nic nie robiłem, audyt przed
    montażowy wykonała firma która się tym zajmuje. Tym niemniej jeszcze raz
    powtórzę że nie o maksymalizację uzysków z mojej instalacji chodzi, a o
    wydajność fotowoltaiki jako takiej. Przykładowo czy 5.2KW to szczyt
    osiągnięć dla instalacji o mocy 7.2KW..

  • 114. Data: 2021-03-08 12:29:37
    Temat: Re: Fotowoltaika (raz jeszcze) - wydajno??
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 06.03.2021 o 15:32, a...@m...uni.wroc.pl pisze:

    > Proste obliczenie: twoja szerokosc geograficzna to ok. 52.
    > Gdyby dach byl na poludnie (optymalnie) to w czasie rownonocy
    > mialbys 52-26 = 26 odchylki od prostopadlosci. cos(26)=0.898
    > 7.2*cos(26) = 6.471. Jestesmy przed rownonoca, dach jest na
    > wchod czyli odchylka od optimium jest znacznie wieksza. Jak
    > nie chcesz spekulacji to sobie policz dokladniej (np. odchylke
    > o 11), to szkolne rachunki.

    Potencjalny problem który mnie interesuje to ogólniepojmowana moc
    instalacji fotowoltaicznej. Przykładowo jakie odchyły w dół są
    dopuszczalne, np dla 7.2KW ile powinna wynosić akceptowalna norma?

  • 115. Data: 2021-03-08 12:31:09
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 06.03.2021 o 17:37, Mario pisze:

    > Ciekawe, że w lecie uzyskiwałem maksymalną produkcję energii dziennie
    > 55 kWh, a moc chwilową AC do 7,7 kW. Dziś uzyskałem produkcję 35,8
    > kWh, a moc chwilowa AC o 12:47 osiągnęła 8,5 kW. Pewnie dzięki niskiej
    > temperaturze. Nachylenie dachu chyba 35 stopni. Prawie idealnie na
    > południe.

    Dzięki za info, już jestem trochę mądrzejszy. No to u ciebie nieomal
    idylla w stosunku do tego co jest u mnie,. Po wschodzie słońca (6:30)
    falownik ze względu na kilka drzew włącza się dopiero o 7:30 i to w
    słoneczny dzień, po włączeniu ze względu na cienie tych drzew przez
    około godzinę tylko dudłanie na poziomie 400W,.  o jakiejś 14;00 na
    panele wjeżdża cień komina, o 15 wszystkie panele w cieniu dachu. Tak że
    wielu tu się nie da wyczarować.

  • 116. Data: 2021-03-08 12:32:37
    Od: trybun <M...@j...cb>

    > Gdy dostajesz wycenę od ubezpieczyciela, to jest tam napisane na
    > podstawie czego poszczególne pozycje zostały wycenione - godzina pracy
    > lakiernika, cena zamiennika itd.
    >
    > Twoje spostrzeżenie o "zaniżaniu wyceny" dotyczy sytuacji kiedy
    > mieszkasz w Mazowieckim, a wycena jest adekwatna dla Podkarpacia czy
    > innej sytuacji?
    >
    > Bo jeżeli sytuacji którą podałem, to jak zdefiniować "zaniżona"?
    > Analogicznie pójdziesz do sklepu osiedlowego i powiesz że przecież w
    > biedronce obok to i to jest taniej, to po takiej cenie poproszę.
    > Inaczej zawyżacie ceny?!

    Miałem niedawno stłuczkę. Uszkodzony zderzak pokrywa bagażnika tzw piąte
    drzwi i wygięty hak. Jako że auto ma swoje lata i jest zagraniczne nie
    sposób dostać części zamiennych, chcąc nie chcąc musiałem sie zgodzić na
    zwykłe gotówkowe odszkodowanie, było ono wysokości że do kosztów samego
    polakierowania zderzaka musiałbym dołożyć,. Odwołanie poskutkowało że
    dołożyli przysłowiowy grosik.. Mało tego, tak mnie potraktowali mimo
    tego że koszty idą z polisy sprawcy.. Nie jest to tylko mój problem bo
    sporo o tej nowej modzie firm ubezpieczeniowych w mediach. Tylko p
    Ziobro zupełnie to nie interesuje.

  • 117. Data: 2021-03-08 12:33:25
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 06.03.2021 o 19:13, Myjk pisze:
    > Sat, 6 Mar 2021 11:45:25 +0100, trybun

    > Wsio ryba. Moc szczytowa jest podawana dla IDEALNYCH warunków, a takich w
    > zasadzie nie sposób doświadczyć.

    No i też chyba nikt tego nie oczekuje. Choć moim zdaniem powinien - to
    dzięki naszej, klientów postawie żerują ci oszuści. Panie naciągaczu
    sprzedajesz górę którą nazywasz w swoich broszurach reklamowych i w
    umowie - złotą, to góra ma być złota a nie pozłacana z mętnym
    tłumaczeniem po sprzedaniu że z takiego czy innego powodu ona jednak nie
    może być złota,.

  • 118. Data: 2021-03-08 12:33:56
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 06.03.2021 o 19:05, Myjk pisze:
    > Thu, 4 Mar 2021 13:44:11 +0100, trybun

    > Normalne i nie spodziewaj się więcej w lepszych warunkach. Ja mam na dachu
    > 10kWp, maksymalna moc jaką wyciagnąłem to 8kW. Wczoraj dla przykładu
    > maksymalnie 7,5kW. Teraz słońce niżej to mniejszy kąt, za to chłodniej w
    > powietrzu więc sprawność wyższa. Wejdzie słońce wyżej to będzie co prawda
    > lepszy kąt, za to podskoczy temperatura i sprawność spadnie.

    Też tak myślę że wiele lepiej już nie będzie. W moim przypadku to mogę
    zyskać tylko na dłuższym nasłonecznieniu paneli, ale wiele tego też nie
    będzie. Dzięki za info.

  • 119. Data: 2021-03-08 12:38:26
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 06.03.2021 o 21:52, Pilocik pisze:

> [...]
    > czasem
    >
    > Piszesz że masz 7,2kWp, osiągnąłeś dziś 5kW, ja mam obecnie 5,6kWp,
    > dzisiejszy max to ok. 4,7kW czyli jakieś 15% mniej, u Ciebie nieco
    > więcej lecz mam dach o nachyleniu 22stopni i niemalże idealnie
    > skierowany na południe
    >
    > zresztą sam możesz przejrzeć moje wyniki z ostatnich kilku lat:
    >
    > https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=69243&sid=61525
    >
    > moim zdaniem masz przyzwoity wynik, tym bardziej że lokalizacja
    > podobna, chyba jesteśmy sąsiadami, ja to okolice Ostrowa Wlkp a to też

     No dobrze, ale zwracam szanowną uwagę że masz instalację 5.6KW i
    osiągi na moim poziomie, ale moja instalacja to moc 7.2KW. Tym niemniej
    trochę rozświetliłeś sprawę, dzięki.

  • 120. Data: 2021-03-08 13:07:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "trybun" napisał w wiadomości grup
    >Potencjalny problem który mnie interesuje to ogólniepojmowana moc
    >instalacji fotowoltaicznej. Przykładowo jakie odchyły w dół są
    >dopuszczalne, np dla 7.2KW ile powinna wynosić akceptowalna norma?

    W umowie nie masz?
    Powinni wpisac z 10% aby klient nie byl zbyc czepliwy ... ale wiadomo,
    ze to jest w idealnych warunkach.

    Zly dach, gorsza pogoda i wiadomo, ze bedzie mniej.
    Przyjdzie noc, bedzie zero.
    To jaka jest akceptowalna norma ?

    J.