  • 101. Data: 2021-03-07 16:37:07
    Temat: Re: Fotowoltaika (raz jeszcze) - wydajność
    Od: Budyń <b...@g...com>

    niedziela, 7 marca 2021 o 16:23:24 UTC+1 Budyń napisał(a):

    > i dodam że dzisiaj najlepszy kąt dla takiego dachu wypada również o 9.29 ale wynosi
    tylko 40stopni

    a w efekcie największa moc z tych sinusów dla nominalnych 7,2kW wychodzi 6,7kW, a na
    dzień dzisiejszy 4,6kW.
    Więc nie reklamować tylko chwalić jakie dobre :-)

    b.

  • 102. Data: 2021-03-07 18:32:36
    Od: Adam Górski <gorskiamalpawpkropkapl@xx>

    > Temperatura znamionowa wybrana przez producenta do pomiarów wynosi 25C.
    > Dzisiaj było ~2C i wiało. Dodatkow utrzymuje się to przez minuty po
    > wyjściu zza chmur - potem spada mimo że słońce świeci tak samo -
    > zakładam że się nagrzewają.
    >
    > http://pe.org.pl/articles/2015/12/40.pdf
    >
    > Rys 6 pokazuje pi x drzwi jaka jest zależność P/Pmax(T).
    >
    > Latem w szczycie będzie nie więcej niż ~8.5-9kW, temperatura zmierzona
    > na panelu zwykłym czujnikiem pokazuje >50 stopni w czerwcu, czasami
    > przekracza 60. W tym roku zamontuje sobie czujnik i z ciekawości sprawdzę.

    Znam wpływ zmiany temperatury na ogniwa słoneczne.
    Czy mimo wszystko mógłbym prosić o podanie modelu i producenta ogniw
    słonecznych o których mowa ?

    Pozdrawiam

    Adam Górski

  • 103. Data: 2021-03-07 18:41:28
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 07/03/2021 18:32, Adam Górski wrote:
    > Znam wpływ zmiany temperatury na ogniwa słoneczne.
    > Czy mimo wszystko mógłbym prosić o podanie modelu i producenta ogniw
    > słonecznych o których mowa ?

    Pytasz o moje?

    Leapton 340W.

  • 104. Data: 2021-03-07 20:45:41
    Od: Adam Górski <gorskiamalpawpkropkapl@xx>

    W dniu 07.03.2021 o 18:41, heby pisze:

    > Pytasz o moje?
    >
    > Leapton 340W.

    Przy 1000W/m^2 i temperaturze w okolicach 0-5 st. zgadzam się że można
    110% wyciągnąć przy prostopadłym ustawieniu.

    Wg stacji pogodowej w dniu 06.03.2021 było nasłonecznienie w peaku około
    500W/m^2.

    Czy mógłbyś mi zatem wyjaśnić jak uzyskałeś tego dnia ponad 10kW peak z
    instalacji 9.86kWp ?

    Jakieś inne słońce u was świeci ?

    Pozdrawiam

    Adam Górski

  • 105. Data: 2021-03-07 21:38:40
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 07/03/2021 20:45, Adam Górski wrote:
    > Wg stacji pogodowej w dniu 06.03.2021 było nasłonecznienie w peaku około
    > 500W/m^2.
    > Czy mógłbyś mi zatem wyjaśnić jak uzyskałeś tego dnia ponad 10kW peak z
    > instalacji 9.86kWp ?

    Musisz o to zapytać falownik, nie mnie. Ja tych danych nie produkuje.

    Natomiast waracając do tematu: obecnie, o ile dobrze kojarzę obliczenia
    z zeszłego roku, mam panele prostopadle do słońca, w peak. Czyli
    perfekcyjne ustawienie.

    Po drugie: co to za stacja pogodowa i gdzie ustawiona? Był to słoneczny
    dzień u mnie, ale może nie dla wszystkich.

    Po trzecie: nie bardzo wiem o którym słońcu mowa. Jak ostatnio
    sprawdzałem to świeci dokładnie to samo co latem, ma tylko troche
    grubszą atmosferę do prześwietlenia. W/g co najmniej kilu źrodeł w pełni
    słoneczny dzień pozwala na więcej niż 1kW/m2, zaś z uwagi na wiatr było
    i zimno i bardzo przejrzyście. Co się więc stało słońcu że świeciło
    tylko 500/m2? Może najzwyczajniej czujnik pokazuje moc na *poziomej*
    powierzchni, a nie nachyloewj prostopadle do słońca, jak moje panele?

  • 106. Data: 2021-03-07 22:33:10
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 07/03/2021 21:38, heby wrote:
    > z zeszłego roku, mam panele prostopadle do słońca, w peak. Czyli
    > perfekcyjne ustawienie.

    Nie, jednak pomyłka, przeliczyłem to jeszcze raz. Nie mam obecnie
    perfekcyjnego ustawienia w peak, to dopiero w maju, nie marcu.

  • 107. Data: 2021-03-08 10:34:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "heby" napisał w wiadomości grup
> [...]

    >Po trzecie: nie bardzo wiem o którym słońcu mowa. Jak ostatnio
    >sprawdzałem to świeci dokładnie to samo co latem, ma tylko troche

    Ale zmienia sie troche odleglosc od Slonca.
    Zima jest najmniejsza ... na razie.

    Roznice nie sa duze, jakeis 3%, ale w kwadracie to juz 6%.

    >W/g co najmniej kilu źrodeł w pełni słoneczny dzień pozwala na więcej
    >niż 1kW/m2, zaś z uwagi na wiatr było

    1360 W/m^2 ... ponad atmosfera.
    A tu u nas na dole ... troche mniej ...

    >i zimno i bardzo przejrzyście. Co się więc stało słońcu że świeciło
    >tylko 500/m2? Może najzwyczajniej czujnik pokazuje moc na *poziomej*
    >powierzchni, a nie nachyloewj prostopadle do słońca, jak moje panele?

    Albo wlasnie przejrzystosc atmosery byla mniejsza ... w tym miejscu,
    co mierzyli.

    J.

  • 108. Data: 2021-03-08 10:50:48
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-03-07 o 16:37, Budyń pisze:

    > a w efekcie największa moc z tych sinusów dla nominalnych 7,2kW wychodzi 6,7kW, a
    na dzień dzisiejszy 4,6kW.
    > Więc nie reklamować tylko chwalić jakie dobre :-)
    Bo nowe panele mają do +3% wzg nominalnej mocy, do tego zimne powietrze
    i te 5kw sie nazbiera.

    --
    Janusz

  • 109. Data: 2021-03-08 10:58:53
    Od: Adam Górski <gorskiamalpawpkropkapl@xx>

> [...]
    > A tu u nas na dole ... troche mniej ...

    > Albo wlasnie przejrzystosc atmosery byla mniejsza ... w tym miejscu, co

    Hmm...

    https://gdansk.meteo.com.pl/hist.pl?XTOT
    https://karpacz.meteo.com.pl/hist.pl?XTOT
    https://mpec-konin.meteo.com.pl/hist.pl?XTOT
    https://www.meteo.waw.pl/hist.pl?XTOT

    A co do samego miernika stosowanego w stacjach pogodowych :
    https://www.label.pl/po/rek900.html
    https://www.label.pl/webdoc/files/po/uinfo/uinfo.lb9
    00/lb900-17.pdf

    Jest oczywiście możliwe że nad Twoją lokalizacją pojawiła się
    bezpośrednia dziura w chmurach a nad resztą lokalizacji nie.

    Jeżeli masz czas możemy porównać pomiary z kilku dni.

    Może label oszukuje ?

    Pozdrawiam

    Adam Górski

  • 110. Data: 2021-03-08 11:30:31
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 08/03/2021 10:58, Adam Górski wrote:
    > Hmm...
    > https://gdansk.meteo.com.pl/hist.pl?XTOT
    > https://karpacz.meteo.com.pl/hist.pl?XTOT
    > https://mpec-konin.meteo.com.pl/hist.pl?XTOT
    > https://www.meteo.waw.pl/hist.pl?XTOT

    Ani jedna nie jest w moim rejonie (zakładam że odpowiadasz do mojego
    posta, nie J.F.)

    Szukaj okolic Katowic. Jesli mogę podpowiedzieć, to dzisjaj 10kW
    pojawiło się dokładnie o 10:23:39 i raczej kilka km obok już nie było
    tak dobrze z uwagi na masę małych chmurek. Jednak ilosc "dziur" jest
    znacząca, nawet w tej chwili, pewnie okoliczne meteo coś łapią. Nigdy
    nie szukałem, nie wiem czy mamy gdzieś takie pomiary.

    > Jest oczywiście możliwe że nad Twoją lokalizacją pojawiła się
    > bezpośrednia dziura w chmurach a nad resztą lokalizacji nie.

    Chmur jest pełno a moc tylko chwilowa.

    > Jeżeli masz czas możemy porównać pomiary z kilku dni.

    Ustalmy najpier co to za m2. Poziomy czy prostopały do promieni w
    szczycie. Na stronach pomiarowych, które wskazałeś, nie ma o tym
    informacji. Idę o zakład że to na m2 gruntu co ma się nijak do m2 moich
    paneli.

    I jeszcze ustalmy, czy stacja meteo pokazuje chwilową moc czy ruchomą
    średnią z kilkuanstu minut. W tym drugim przypadku, dzisiaj, nici z
    pomiarów. Zmiana produkcji nastepuje co kilka minut, skacząc pomiędzy
    9kW i 1.5kW.

    > Może label oszukuje ?

    Co to jest label?

    Jeśli pytasz o falownik, to miałem *ten* falwonik wcześniej podpięty
    tylko pod 3kW paneli. Wtedy został przemierzony miernikiem mocy (kolega
    pracuje w labolatorium gdzie mają skalibrowane mierniki mocy). W
    zakresie do 3kW pomiar był w granicy 2% odczytu ze sprzętu pomiarowego.
    Potem 7kW został dołożone. Jak wyżej, nie wiem, ale nie spodziewam się
    aż 50% błedu, jak sugerujesz.