  • 251. Data: 2020-12-15 13:16:36
    Temat: Re: Fotowoltaika-opłacalność
    Od: Kris <k...@g...com>

    wtorek, 15 grudnia 2020 o 09:27:10 UTC+1 J.F. napisał(a):

    > Doczekal sie dopiero w tym roku
    > https://www.ure.gov.pl/pl/urzad/informacje-ogolne/ak
    tualnosci/8881,Nowe-nizsze-ceny-gazu-dla-odbiorcow-w
    -gospodarstwach-domowych.html

    > Czy na dlugo, to sie okaze, bo kurs zlotowki zmienny ...

    Gaz mam od października 2019roku.
    W tym czasie takie informację dostawałem(jeśli czegoś jeszcze nie przegapiłem)
    -16go grudnia "....obniżenie ceny za gaz średnio o 2,9%...."
    -18go marca "....uśredniony wzrost stawek opłat dystrybucyjnych stosowanych do
    rozliczeń z odbiorcami dla wszystkich grup taryfowych wynoszący 3,5%..."
    -6 lipca "...obniżenie ceny za paliwo gazowe we wszystkich grupach taryfowych o
    10,6%..."
    Fakt faktem że patrząc na kwoty z faktur trudno to zauważyć bo przez ten ponad rok co
    gaz juz mam pomimo powyższych zmian 1m3 z faktury wychodzi ok 2,2zł
    Chyba że współczynnikiem konwersji manipulują

  • 252. Data: 2020-12-15 13:52:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ooglegroups.com...
> [...]

    >wychodzi ok 2,2zł
    >Chyba że współczynnikiem konwersji manipulują

    Ja za gaz dostaje fakture w kWh :-)
    Jak manipuluja wspolczynnikiem to juz nie dojdziesz :-)

    Ale dostalem zbiorczo faktury na poczatku roku, to mnie obnizka nie
    dotyczy :-)

    Pewnie teraz walna jakas superkorekte :-)

    J.

  • 253. Data: 2020-12-15 14:30:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ooglegroups.com...

    >Licz. Daj znać co wyszło

    ja mam cene sprzed obnizek 0,10296/kWh, plus dystrybucyjna 0.0398 plus
    vat.
    plus skladniki stale, ktore w mieszkaniu sa niebagatelne :-)

    To mi wychodzi 0.1756 zl/kWh gazu.

    wegla nie kupuje, wiec jakis pierwszy z googla
    https://przyjaznywegiel.pl/produkt/ekogroszek-grizzl
    y-1000kg/

    910zl/tone, dolne 26MJ to 7.2kWh, jakies 0.126 zl/kWh

    http://www.wegiel.bhtopaz.pl/cennik/
    tu nawet ciekawsze ceny ... ale 4t to hurt czy detal ?

    Do wyjasnienia koszty transportu.

    Ogolnie - gaz jakies 40% drozej.

    Po obnizce moze mniej, a wygoda ... chyba tego warta.

    > Natomiast ta CWU latem moze duzo kosztowac ... a bylo zainstalowac
    > panele na dachu :-)

    >Gazem stówe, weglem pewnie z 2 stówy

    ale co stowe ? Wanna, dzien, miesiac ?

    >A po co jak drożej jak gazem. Plus obsługa, bród i smród. I nowy
    >kocioł na miał(których chyba nie wolno już sprzedawać ) droższy jak
    >kocioł gazowy

    Ale jak zrozumialem - piec na miał miał.
    Miału nie sprzedają ... ale nie da sie tam ekogroszku sypnac ?

    >"Legalny" (V klasa czy jakoś tak) kocioł na ekogroch jest ok dwa
    >razy droższy od przyzwoitego kotła na gaz.

    pytanie tylko, czy tyle samo wytrzymaja. Bo weglowy to chyba z grubej
    blachy.
    Z drugiej strony ... o wybuchach piecy weglowych sie slyszy ...

    >Nielegalny można kupić tez ale i tak sporo droższy od gazowego. Tyle
    >że nie wszędzie rura z gazem jest.

    Ano wlasnie.

    >Tu gdzie aktualnie mieszkam wywaliłem śmieciucha i wstawiłem gaz, w
    >drugiej lokalizacji gazu nie ma wywalony śmieciuch zastąpiony został
    >"legalnym" kotłem na ekogroch.
    >Kocioł na ekogroch ok 9000zł kocioł gazowy ok 3500zł

    No i jak ze kosztami paliwa dawniej i teraz ?

    >Pompy ciepła- na dzisiaj cenowo prawie porównywalne z kotłami
    >stałopalnymi

    Calosc czy kompresor i sterowanie ?
    Ok, instalacja grzewcza i przy piecu potrzebna.

    J.

  • 254. Data: 2020-12-15 15:02:28
    Od: Kris <k...@g...com>

    wtorek, 15 grudnia 2020 o 13:52:05 UTC+1 J.F. napisał(a):
    > Użytkownik "Kris" napisał w wiadomości grup
    ..
    tualnosci/8881,Nowe-nizsze-ceny-gazu-dla-odbiorcow-w
    -gospodarstwach-domowych.html

    > Ja za gaz dostaje fakture w kWh :-)
    > Jak manipuluja wspolczynnikiem to juz nie dojdziesz :-)

    na szybko patrzę listopad 2020 Wrocław- od 7,8 do 11,04
    https://www.psgaz.pl/obszary-rozliczenia-ciepla-spal
    ania
    Czyli w samym wrocku z 1m3 może wyjść 7,8 lub 11,4kwh

  • 255. Data: 2020-12-15 15:19:53
    Od: Kris <k...@g...com>

    wtorek, 15 grudnia 2020 o 14:30:44 UTC+1 J.F. napisał(a):

> [...]
    > https://przyjaznywegiel.pl/produkt/ekogroszek-grizzl
    y-1000kg/

    > 910zl/tone, dolne 26MJ to 7.2kWh, jakies 0.126 zl/kWh

    Sprawność kotła co zniknąłeś. Jakieś 60-70% przyjmij. Latem na sama CWU
    przewymiarowanym kotłem to pewnie z 40% wyjdzie

    > Ogolnie - gaz jakies 40% drozej.

    W teorii jak sprawność np pominąłeś
    w praktyce gazem taniej jak weglem

    > ale co stowe ? Wanna, dzien, miesiac ?
    CWU dla 3 osobowej rodziny grzana gazem to ok 100zł miwychodzi miesiecznie

    > Ale jak zrozumialem - piec na miał miał.

    Ale taki kocioł to 7-8 lat działa i złom wiec za chwile starego by nie miał a miał by
    nowy.

    > pytanie tylko, czy tyle samo wytrzymaja. Bo weglowy to chyba z grubej
    > blachy.
    No jak te współczesne 10 lat wytrzymają to można powiedzieć że wyjątkowo udany
    egzemplarz
    Znam taki co ok 17lat wytrzymał ale sami go z ojcem od podstaw zrobiliśmy z właściwej
    blachy i grubszej ze dwa razy jak wówczas robili kotły do sklepów. Mieliśmy czas,
    narzędzia i dostęp do dobrej blachy to kocioł w okolicach 95 roku pospawaliśmy i
    służył 17 lat. Kolejny od lokalnego producenta po 7 latach zaczął przeciekać.

    > Z drugiej strony ... o wybuchach piecy weglowych sie slyszy ...

    O wybuchach gazowych słyszysz?
    O pożarach kominów czy całych domów słyszysz? Ja sam z własnego podwórka znam ze 4-5
    przypadków pozaru komina. z racji tego ze kominy tradycyjne murowane nie systemowe to
    wytrzymały i niczym złym sie to nie zakończyło. ale znam tez 1 przypadek z okolicy ze
    od komina chałupa sie zapaliła.

    > No i jak ze kosztami paliwa dawniej i teraz ?
    Pisałem wyżej przecież:
    "Kopciuch utylizował przez sezon grzewczy 4 tony węgla, latem na
    ciepła wodę schodziło brykietów z trocin za około 150zł miesięcznie
    Czyli CO+CWU wychodziło rocznie 4--5tys
    Od 31 października 2019 roku do 5 listopada 2020 roku zużyłem gazu
    1485m3. Przeliczając to na złotówki wychodzi 2900zł
    Za ciepła wodę cały rok i ogrzewanie w sezonie grzewczym.
    W domu żadnych zmian, temperatury dokładnie takie same jak
    wcześniej przy kopciuchu
    Takich przypadków że po wywaleniu kopciucha i wstawieniu gazu jest
    taniej znam kilka osobiście wśród moich znajomych"

    > Calosc czy kompresor i sterowanie ?

    A co wiecej potrzebujesz?

    > Ok, instalacja grzewcza i przy piecu potrzebna.

    Przy piecu komin potrzebny, większe pomieszczenie na kocioł, pomieszczenie na skład
    opału itp

  • 256. Data: 2020-12-15 16:30:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ooglegroups.com...

    y-1000kg/

    >Sprawność kotła co zniknąłeś. Jakieś 60-70% przyjmij.

    Ale gazowy tez ma kociol.

    >Latem na sama CWU przewymiarowanym kotłem to pewnie z 40% wyjdzie

    Masz drugi mniejszy piec gazowy do CWU, czy liczysz, ze weglowy duzy,
    ciezki, zanim sie rozgrzeje.

    W praktyce to raczej o czas rozpalania chodzi - weglowy cale lato
    bedzie musial chodzic, aby woda byla ciepla.

    No chyba, ze woda latem to z paneli :-)

    >CWU dla 3 osobowej rodziny grzana gazem to ok 100zł miwychodzi
    >miesiecznie

    A weglem wychodzilo 200 ?

    >Ale taki kocioł to 7-8 lat działa i złom wiec za chwile starego by
    >nie miał a miał by nowy.

    >No jak te współczesne 10 lat wytrzymają to można powiedzieć że
    >wyjątkowo udany egzemplarz

    A gazowy 5 lat ? :-)

    >O wybuchach gazowych słyszysz?

    Raczej o wybuchach gazu.

    Nie wiedziec czemu - te weglowe piece wybuchaja czasem.

> [...]

    >"Kopciuch utylizował przez sezon grzewczy 4 tony węgla, latem na
    >ciepła wodę schodziło brykietów z trocin za około 150zł miesięcznie

    Czyli nie 200, a 150 :-)

> [...]
    >Za ciepła wodę cały rok i ogrzewanie w sezonie grzewczym.
    >W domu żadnych zmian, temperatury dokładnie takie same jak

    No, jesli nie byla to sytuacja nadzwyczajna, bo np ciepla zima ... to
    faktycznie jest roznica.

    >A co wiecej potrzebujesz?

    Wymiennik gruntowy.

    >Przy piecu komin potrzebny,

    Komin juz jest, chyba, ze nowo budowany dom.

    A i tak jakas wentylacja pewnie jest - z kominem.

    >większe pomieszczenie na kocioł,

    Pompa mala nie jest.

    >pomieszczenie na skład opału itp

    No owszem, tu pewien zysk jest.

    J.

  • 257. Data: 2020-12-15 16:35:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ooglegroups.com...

    >na szybko patrzę listopad 2020 Wrocław- od 7,8 do 11,04
    >https://www.psgaz.pl/obszary-rozliczenia-ciepla-spa
    lania
    >Czyli w samym wrocku z 1m3 może wyjść 7,8 lub 11,4kwh

    Ale na ile uczciwie mierza wartosc opalowa, to nie wiesz :-)

    W dodatku ... jesli to sie zmienia co miesiac, a licznik mi odczytuja
    co pol roku ... to juz jest rozbieznosc.

    J.

  • 258. Data: 2020-12-15 19:26:17
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 13.12.2020 o 21:49, Janusz pisze:

    > A jest prosumentem? zmagazynował energię w energetyce? bo jak nie to
    > lipa,
    > wiadomo że teraz panele mają marną wydajność.

    Tak, jest. Jednak jak mówi to jak na razie jest zawiedziony, nie sadził
    że przy plusowych temperaturach będzie na minusie i to "aż tak"..

    > Pasują ale trzeba dopasować wszystkie elementy układanki, po 1 musi
    > być PC bo bezz tego braknie ci energii,
    > dwa musi być PV, najlepiej 10kw no oczywiście musi być prosument,
    > czyli teraz zimą odbierasz
    > energię z elektrowni którą oddałeś latem. Tylko taka całość ma sens.
    > Więc remont domu zaczynasz teraz od instalacji PV żeby Ci już
    > produkowała prąd na magazyn, a na wiosnę/lato w przyszłym roku
    > wywalasz piec i instalujesz PC do grzania CWU a potem CO.

    Ten konsultant chyba gadał od rzeczy że instalacja 3-4kw wystarczy na
    ten mój dom.  Montaż tych paneli, osprzętu i PC  ma równać się remontowi
    domu, to aż taki duży zakres robót? Przypominam że o ile to możliwe to
    chciałbym wykorzystać istniejąca hydrauliczną instalację CO..

  • 259. Data: 2020-12-15 19:27:49
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 15.12.2020 o 09:27, J.F. pisze:

    > W jakim sensie zart ?

    W dosłownym słowa tego znaczeniu.

    > U nich podobno wzroslo wydobycie, moze spadlo zapotrzebowanie troche i
    > rzekomo ceny sa naprawde niskie.
    >
    > Jak to naprawde wyglada to trudno powiedziec, bo u nas jakas wielka
    > tajemnica z cenami - tzn po ile kupujemy te rozne gazy.

    Tak, a szwaby wywalają fortunę aby zaopatrywać się w ten droższy, ruski.

    > A to inne ceny.

    Nie wiem, może faktycznie miedzy propanem a ziemnym taka cenowa przepaść
    że niektórym gazowe ogrzewanie wychodzi taniej niż węglem.

> [...]
    tualnosci/8881,Nowe-nizsze-ceny-gazu-dla-odbiorcow-w
    -gospodarstwach-domowych.html

    > Czy na dlugo, to sie okaze, bo kurs zlotowki zmienny ...

    Jeden tankowiec od jankeskiego pośrednika tak namieszał w cenach? Wobec
    tego jesteśmy świadkami cudu.

    > Ale po 3 miesiacach zima sie konczy i mozliwe, ze nastepny zbiornik
    > starczylby na 9 miesiecy ..
    >
    > Ile mial gazu w tym zbiorniku, a ile wczesniej wegla rocznie palil ...
    > i jakiego ?
    >
    > J.

    Raczej by się nie wyrobił do końca roku na kolejnym tankowaniu za
    7000zł. Instalacja nie była tylko dla ogrzewania domu. Nieważne ile -
    ważne za ile i na ile to starczyło. Teraz znowu pracuje łopatą przy
    kopciuchu i... jest szczęśliwym człowiekiem?. Przynajmniej tak twierdzi.

  • 260. Data: 2020-12-15 19:28:32
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 13.12.2020 o 17:03, Jacek R. pisze:

> [...]
    > przed tobą deklarował pobieraną moc np. 5kW czy 25kW.
    > Zależnie ile chciałeś masz odpowiednio grube przewody zasilające do
    > licznika i odpowiednie bezpieczniki.
    >
    > Jakie masz w tej chwili duże odbiorniki prądu i jakie zabezpieczenie
    > przed licznikiem?
    >
    > Jeśli masz C16 przed licznikiem to pralka, żelazko, piekarnik i płyta
    > indukcyjna na 2 czy 3 palnikach może już przeciążyć bezpieczniki.
    >
    > Gdy będziesz chciał grzać prądem to jeszcze bojler do ciepłej wody
    > dochodzi lub większa moc pompy ciepła...
    >
    > Sprawdź jakie masz zabezpieczenia przed licznikiem i dalej będziemy

    Sprawa wyjaśniona że nie ma już o czym dyskutować. Dzięki. Nie wiem
    gdzie bym mógł to sprawdzić, ale chyba to nie jest zbyt potężna
    instalacja, przy załączaniu spawarki lubi wywalić korki.