  • 1. Data: 2011-06-19 12:27:00
    Temat: Filtr UV do lustrzanki
    Od: Lukasz <k...@a...pl[usun]>

    Witam,

    ostatnio zaopatrzyłem się w aparat Nikon D3100. Nie miałem doświadczenia
    przedtem z fotografią - są to moje pierwsze kroki. Przeczytałem książkę
    na temat fotografowania - autor zaleca używanie filtra
    przeciwsłonecznego. Poczytałem w Internecie i opinie co do zasadności
    używania filtra UV w przypadku aparatów cyfrowych są podzielone. Jak to
    jest w końcu? Warto się zaopatrzyć czy też nie?

    Jeśli tak to czy np taki filtr

    http://allegro.pl/polaroid-filtr-uv-mc-nikon-d5000-d
    3100-d3000-52mm-i1656875467.html

    będzie przyzwoity i spełni swoją role czy to badziewie?

    Na marginesie zapytam przy okazji - w filtr polaryzacyjny warto się
    zaopatrzyć?

    Pozdrawia

  • 2. Data: 2011-06-19 12:49:11
    Temat: Re: Filtr UV do lustrzanki
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...USUNTO.pl>

    W dniu 2011-06-19 14:27, Lukasz pisze:
> [...]
    > przedtem z fotografią - są to moje pierwsze kroki. Przeczytałem książkę
    > na temat fotografowania - autor zaleca używanie filtra

    Chyba osłony przeciwsłonecznej, a nie filtra?

> [...]

    > będzie przyzwoity i spełni swoją role czy to badziewie?
    >
    > Na marginesie zapytam przy okazji - w filtr polaryzacyjny warto się

    Warto. Chociaż to zależy od rodzaju zdjęć które planujesz robić.

    --
    Andrzej Libiszewski; GG: 5289118

  • 3. Data: 2011-06-19 13:25:00
    Od: Marek <2...@g...com>

    Lukasz:

    > Warto się zaopatrzyć czy też nie?

    Jeśli będziesz swój sprzęt hołubił i zawsze używał dekielka na
    obiektyw, to nadal pozostaniesz rozdarty między szkołą falenicką i
    otwocką. Ale jeśli nie celebrujesz fotografii, tylko robisz ją przy
    okazji innej aktywności, a dekielek gubisz już w pierwszym tygodniu
    użytkowania nowego obiektywu, to potraktuj filtr UV jak osłonę
    przedniej soczewki obiektywu.
    Dopóki używałem tego filtra, miałem czystą soczewkę, choć mój sprzęt
    jest używany w bardzo niezdrowych dla niego warunkach. Niestety, filtr
    UV zatarł się gwintem na styku z polaryzacyjnym i musiałem zdjąć oba.
    Zanim znalazłem sposób na oddzielenie filtrów od siebie bez ich
    niszczenia, zdążyłem porysować napyloną na niej powłokę
    antyrefleksyjną.

    > w filtr polaryzacyjny warto się
    > zaopatrzyć?

    Warto. Wiele efektów możesz osiągnąć w postedycji. Szczególnie jeśli
    zapisujesz obraz w formacie RAW. Ale trudno uzyskać efekt, jaki daje
    "polar". A ten nieraz bywa przydatny nawet w amatorskiej fotografii
    pamiątkowej :)..

    --
    Marek

  • 4. Data: 2011-06-19 13:50:52
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-06-19 15:25, Marek pisze:
    (...)

> [...]
    > zapisujesz obraz w formacie RAW. Ale trudno uzyskać efekt, jaki daje
    > "polar". A ten nieraz bywa przydatny nawet w amatorskiej fotografii

    W postedycji - odnośnie polara - można próbować "wyciągnąć" nieco chmury
    na niebie czy przyciemnić niebo.

    Natomiast, o ile mi wiadomo, nie da się wyeliminować błysków wody,
    odbicia światła w szybie, itp - wszystko to, co można uzyskać za pomocą
    filtra polaryzacyjnego.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 5. Data: 2011-06-20 06:10:50
    Od: JD <j...@g...com>

    W dniu 2011-06-19 15:25, Marek pisze:
    > Lukasz:
    > Niestety, filtr
    > UV zatarł się gwintem na styku z polaryzacyjnym i musiałem zdjąć oba.

    Niezły hardkor, UV + polar,
    Pytanie po co?

    JD

  • 6. Data: 2011-06-20 06:30:12
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    Użytkownik "JD" <j...@g...com> napisał w wiadomości

    > Niezły hardkor, UV + polar,
    > Pytanie po co?

    Założę się, że z lenistwa :)

  • 7. Data: 2011-06-20 07:29:49
    Od: JD <j...@g...com>

    W dniu 2011-06-20 08:30, Marcin [3M] pisze:

    > Użytkownik "JD" <j...@g...com> napisał w wiadomości

    > Założę się, że z lenistwa :)
    A to prawdopodobne :)

    JD

  • 8. Data: 2011-06-20 13:49:25
    Od: Lukasz <k...@a...pl[usun]>

    W dniu 20.06.2011 08:10, JD pisze:
    > Niezły hardkor, UV + polar,
    > Pytanie po co?

    Sam polar wystarczy czy rzeczywiście UV też przydatne? Pytanie nowicjusza.

    Pozdrawiam

  • 9. Data: 2011-06-20 14:13:51
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 20 Jun., 15:49, Lukasz <k...@a...pl[usun]> wrote:

    > Sam polar wystarczy czy rzeczywi cie UV te przydatne? Pytanie nowicjusza.
    >
    > Pozdrawiam

    filtr UV jako filtr odcinajacy zgodnie z przeznaczeniem promieniowanie
    UV do aparatow cyfrowych nie jest potrzebny poniewaz matrycy nie jest
    uczulony na UV. Dodatkowo wieksza czesc UV odcinaja soczewki
    obiektywu.
    To jest relikt z czasow fotografii analogowej.
    Natomiast w fotografii cyfrowej stosuje sie nasadki ( nakretki )
    majace za zadanie ochrone przedniej coczewki obiektywu.

    Taka role moga pelnic rownoczesnie filtry UV. Do fotografii cyfrowej
    czesto w ich nazwie wystepuje nazwa "protect".
    Wazna jest jakosc takiej nasadki , aby zla nasadka nie popsuc
    wlasnosci obiektywu.
    Unikalbym tej wymienionej w poscie otwierajacycm watek , nie znam ale
    wydaje mi sie za tania - czyli slabszej jakosci , gdyz jakosc
    kosztuje.
    Filtr polaryzacyjny jest filtrem specyficznym o okreslonym
    zastosowaniu - odciecia swiatla o okreslonym kierunku polaryzacji.
    Stosowanie tego filtra na codzien wprawdzie mozliwe daje wiele
    niekorzystnych skutkow ubocznych , a wiec nie ma sensu. Stosowac mozna
    tam gdzie to jest potrzebne . Filtr utrudnia samo fotografowanie , nie
    bardzo widze potrzebe stosowania tego filtra na stale , czyli stale
    konfrontowanie ze strona negatywna , a tyko niekiedy ( i to moze nawet
    niswiadomie ) wykorzystywac ich zalety. Nie jest to zakup niezbedny ,
    jesli chcesz dac upust swojemu instynktowi badacza to mozesz
    sprobowac , ale bez tego mozesz sie obejsc.
    Jesli bedziesz mial jakies problemy z jakoscia fotografii , to z
    pewnoscia nie beda one wynikac z braku filtra polaryzacyjnego.

    Ja stosuje protect , polaryzacyjny mam aw torbie - ostatnio uzywalem
    chyba z 15 lat temu , w tym czasie zabrako mi go tylko jeden raz.

  • 10. Data: 2011-06-20 14:33:13
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

> [...]
    > przedtem z fotografią - są to moje pierwsze kroki. Przeczytałem książkę
    > na temat fotografowania - autor zaleca używanie filtra

    Już Ci wszystko napisali, ja mam tylko dwa zdjęcia (w animacji),
    średniej klasy filtr uv i bez:
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/filtr_uv.g
    if

    Nigdy nie wiadomo, kiedy w kadr nie wpadnie silne, punktowe źródło
    światła (jak np. latarka ledowa ze zdjęcia wyżej) i nie zrobi takiego kuku.

    PS. Od lat nie noszę filtrów, a obiektyw wycieram o spodnie czy co tam
    mam pod ręką.

    --
    pozdrawia Adam
    /w trosce o środowisko od dziś będę mniej pracował, a więcej żądał/