  • 11. Data: 2009-10-12 21:27:25
    Temat: Re: FALDRUK - przygotowanie dokumentacji
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    sundayman pisze:

    > Zapewne którys z kolegów zamawia płytki w Faldruku ze swoją własną
    > dokumentacją, więc może podpowie - jakie mają wymagania.

    Ja zrobiłem tak kilka płytek w Faldruku - wyszły zgodnie z założeniami.
    Tyle że po dodaniu dojazdów (2x : zawieźć dokumentację i później odebraź
    płytki) i mojej roboty nad przygotowaniem formatek (nie mam tego jeszcze
    zautomatyzowanego, dziubałem ręcznie w Protelu) przy kolejnym razie trzy
    razy się zastanowię.

    > - Klisze z jakich warstw ? Dla jednostronnej PCB z maską, bez opisów ?

    Potrzebujesz 2 klisz: rysunku ścieżek spodu płytki (bottom) oraz
    spodniej soldermaski (bottom solder).

    > - Jak z emulsją - znaczy jak ma być "czytelnie" ?

    Klisze mają być tak naświetlone, aby przyłożone do płytki emulsją dawały
    pożądany obraz ścieżek. Czyli jeżeli projektujesz płytkę patrząc
    domyślnie od strony elementów, wstaw na warstwy bottom i bottom solder
    jakieś napisy w lustrzanym odbiciu (wtedy patrząc na płytkę od strony
    ścieżek będą czytelne). Tak samo mają być czytelne na kliszy gdy emulsja
    jest bliżej laminatu.

    > - potrzebuję po kilka szt. małych płyteczek - mogę je złożyć do 1
    > "formatki" - jakiego rozmiaru ?

    Tak. Formatka właściwie dowolnego rozmiaru, w Faldruku minimum 1,5 dm^2
    czyli wychodzi około formatu kliszy A5. Preferowany obrys możliwie
    kwadratowy (czyli nie formatka długa i wąska - chociaż taką też może
    mogą zrobić, zapytaj w Faldruku).

    > Jak potem z pocięciem takiej formatki - bo wiadomo, że nie będzie to
    > regularna "siatka" - płytki mogą być różnych rozmiarów.

    Płytki są przykładane ręcznie i cięte piłą o szerokości cięcia 2mm.
    Dlatego płyteczki należy rozłożyć równo co 2mm (nie patrz na milsy! to
    mają być 2mm - najlepiej zmienić w Protelu jednostki na mm). I miejsca
    cięcia opatrzyć cienkimi ścieżkami 0,1mm - patrz na przykład:

    http://dybkowski.net/download/faldruk_pcb.pdf

    > - jaki plik wierceń ? Jakieś może zalecenia co do ilości narzędzi czy cóś ?

    Poczytaj powyższy dokument to wszystko będzie jasne.
    A tu moje formatki, które robiłem w Faldruku:

    http://dybkowski.net/download/cartrack_faldruk.zip
    http://dybkowski.net/download/czerwiec_faldruk.zip

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 12. Data: 2009-10-13 06:43:38
    Od: "pawel" <p...@p...onet.pl>

    > Więc, pomyślałem, że mógłbym zrobić z tego jakąś "formatkę" większą, która
    > by zawierała po kilka szt.
    > Nie bardzo wiem tylko co z pocięciem potem, bo jak dam na 1 formatce parę
    > różnych rodzajów, to nie wyjdzie do pocięcia taka równa "siatka".
    > No , chyba że mogą to pociąć potem jakoś CNC, czy cós...

    Kiedyś jak miałem większą ilość małych płytek (jednakowych) to zobili
    na jednej płytce do łamania po kilka sztuk. Tzn. w miejscach łamania
    była lekko ponacinana i pękała idealnie.

    Z terminem wykonania nie miałem raczej problemów. Być może coś się
    zmieniło dawno nie korzystałem.
    Kolega niżej pisze że są nieprzewidywalne
    warto by najpierw zadzwonić i zapytać konkretnie o realny termin.

    Pozdrawiam
    Paweł

  • 13. Data: 2009-10-13 09:40:56
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    > Poczytaj powyższy dokument to wszystko będzie jasne.
    > A tu moje formatki, które robiłem w Faldruku:

> [...]

    Wielkie dzięki za obszerne info, teraz będę miał jasność :)

    Co do cen Faldruku jeszcze (dostałem od nich wycenę dziś) , w moim przypadku
    jest tak, że ok. 13 dcm2 jednostronnych PCB, przy czym jest ich 7 różnych
    rodzajów daje ok. 280 zł netto za dokumentację, i ok 160 netto za same
    płyteczki, więc zrobienie samemu tej dokumentacji ma sens chyba
    (naświetlanie wyjdzie mi jakoś w okolicach 20 zł).
    Tyle, że trzeba toto zapakować i wysłać, czyli jeszcze parę zł. na pocztę,
    bo jechać to nie bardzo jest sens z Łodzi :)

  • 14. Data: 2009-10-13 21:18:28
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    sundayman pisze:

    > Co do cen Faldruku jeszcze (dostałem od nich wycenę dziś) , w moim przypadku
    > jest tak, że ok. 13 dcm2 jednostronnych PCB, przy czym jest ich 7 różnych
    > rodzajów daje ok. 280 zł netto za dokumentację

    Ale zdzierstwo. Rób sam.
    280 zł netto za formatkę płytki 1-warstwowej z soldermaską? Toż to
    przecież daje tylko 2 klisze i plik wierceń...

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 15. Data: 2009-10-14 05:01:51
    Od: "RomanF" <roman.filipecki@@onet.pl>

    > Ale zdzierstwo. Rób sam.
    > 280 zł netto za formatkę płytki 1-warstwowej z soldermaską? Toż to
    > przecież daje tylko 2 klisze i plik wierceń...

    Ja natomiast jestem zadowolony z Faldruku, wysyłam PCB, oni szykują
    dokumentację która póżniej zostaje do powtórek. Płytki wysyłają, a czasami
    sam odbieram po drodze.
    Uważam że jest to jedna z bardziej wygodnych, patrząc z punktu
    zamawiającego firm.
    W całokształcie nie uważam żeby koszt przygotowania dokumentacji był bardzo
    znaczący w stosunku do kosztu PCB. A kiedy Oni szykują dokumentację ja mam
    czas na rzeczy bardziej twórcze.

    Roman Filipecki

  • 16. Data: 2009-10-14 06:20:57
    Od: "bagno" <w...@o...pl>

> [...]
    > regularna "siatka" - płytki mogą być różnych rozmiarów.
    > - jaki plik wierceń ? Jakieś może zalecenia co do ilości narzędzi czy cóś

    A ma ktos opracowane procedury zalatwiania czegos takiego zdalnie ?

    Robie dokumentacje, wysylam do jakiejs drukarni, oni odsylaja do faldruku,
    a tamci do mnie...

    A moze jest ktos komu za drobna oplata chcialoby sie posrednicznych w tym
    procesie ? Znaczy rzucic pliki do jakiejs naswietlarni a potem do faldruku ?
    Chodzi
    mi o pojedyncze plytki od czasu do czasu.

    Szukam i szukam i wychodzi, ze wszystko trzeba osobiscie a nie bede jezdzil
    przez
    polowe Polski dla oszczednosci kilku(dziesieciu) zlotych.

  • 17. Data: 2009-10-14 09:53:57
    Od: John Smith <d...@b...pl>

> [...]
    > przez
    > polowe Polski dla oszczednosci kilku(dziesieciu) zlotych.

    No właśnie Faldruk ma miłą Panią która opracowuje dokumentację na ich potrzeby.
    Rozmawiałem z nią telefonicznie, jest bardzo kompetentna. I za to bierze
    te pieniądze.
    K.

  • 18. Data: 2009-10-14 10:11:55
    Od: "bagno" <w...@o...pl>

    Użytkownik "John Smith" <d...@b...pl> napisał w wiadomości

    > No właśnie Faldruk ma miłą Panią która opracowuje dokumentację na ich
    > potrzeby.
    > Rozmawiałem z nią telefonicznie, jest bardzo kompetentna. I za to bierze
    > te pieniądze.

    I co ? Ja nie szukam kogos kto opracowuje dokumentacje bo sam moge sprobowac
    to zrobic.

    Problem mam ze znalezieniem naswietlarni ktora przyjmnie dane mailowo a
    wysle
    potem poczta. No i pytanie czy faldruk mi wysle plytki poczta.

    A jakas mila pani z faldruku zbywala mnie odpisywaniem niezupelnie na temat.
    Ale moze to inna mila pani niz ta od dokumentacji.

  • 19. Data: 2009-10-14 10:21:43
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-10-14 12:11:55 +0200, "bagno" <w...@o...pl> said:

    > Problem mam ze znalezieniem naswietlarni ktora przyjmnie dane mailowo

    Prawie każda.

    > a wysle potem poczta.

    Przeważnie kurierem.

    Przyznaj się - kontaktowałeś się z jakąkolwiek naświetlarnią?

    --
    DJ

  • 20. Data: 2009-10-14 10:46:37
    Od: "bagno" <w...@o...pl>

    Użytkownik "DJ" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Prawie każda.

    > Przeważnie kurierem.
    >
    > Przyznaj się - kontaktowałeś się z jakąkolwiek naświetlarnią?

    Swego czasu przekopalem internet i ogolnie niewiele ich znalazlem. W sumie
    moze dlatego, ze
    nastawilem sie jednak na firmy w okolicy. Z jedna czy dwoma sie
    konktaktowalem i z tego co pamietam
    dostalem odpowiedzi sugerujaca, ze przeszkadzam im w piciu kawy. Czesc miala
    strasznie drogo.
    W jednej odpisali, ze robia bez problemu pojedyncze sztuki ale tylko dla
    firm. Juz nawet sie dogadalem
    ze znajomym, ze wezmie to na firme ale wolalbym jednak nie i szukam dalej.

    Gdyby ktos mi polecil kogos sprawdzonego kto robi takie pojedyncze klisze i
    na pewno wysle
    bez problemu. I najlepiej by bylo poczta bo kurier znowu pewnie znaczaco
    zwiekszy koszt a w koncu
    chodzi o jego zminimalizowanie. Chociaz niektore przesylki kurierskie sa w
    miare tanie.