  • 71. Data: 2021-08-20 16:26:35
    Temat: Re: Elektryfikacja wsi za okupacji
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    czwartek, 19 sierpnia 2021 o 13:33:05 UTC+2 WM napisał(a):
> [...]
    > >
    > Były różne sytuacje.
    >
    > Nieżyjąca już starsza pani opowiadała mi, że była w czasie okupacji
    > zaprzyjaźniona z pewnym listonoszem.
    > Kiedyś ten listonosz zapytał się jej co ma zrobić, bo zobaczył
    > przypadkiem, gdzie ukrywa się znany mu żyd.
    > Bał się, bo prawo było takie, że za niezgłoszenie groziła jemu i
    > rodzinie śmierć.
    > Ta pani prosiła go by nie zgłaszał sprawy i udawał, że niczego nie widział.
    > Listonosz tak zrobił, ale do końca wojny bał się, że jak złapią
    > ukrywającego się i będą go torturować, to powie kto go widział.

    Ciekawie się opowieść zaczęła. Podobnie jak ta że latała pani z panem aeroplanem. A
    potem wszystko spieprzyłeś. Bo w tej z aeroplanem puszczali sobie pszczoły na dupy
    gole. Tak przy okazji. Moze opowiesc nie jest wyssana z palca ale jest tak naiwna że
    lepiej było tutaj jej nie opowiadać.

  • 72. Data: 2021-08-20 16:33:00
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 20 Aug 2021 07:26:35 -0700 (PDT), Zenek Kapelinder wrote:

> [...]
    > aeroplanem puszczali sobie pszczoły na dupy gole. Tak przy okazji.
    > Moze opowiesc nie jest wyssana z palca ale jest tak naiwna że

    Czemu naiwna?
    Troche tych Zydow w Polsce ukrywano, a ukrywajacy i pomagajacy
    ryzykowali zycie, i takie dylematy musieli miec co chwila.

    J.

  • 73. Data: 2021-08-20 16:53:15
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    piątek, 20 sierpnia 2021 o 09:43:06 UTC+2 J.F napisał(a):

    > Trudno powiedziec.
    > Z polskich Zydow sporo przetrwalo, bo sie dostalo pod zabor ZSRR.

    > Zapewne niewielu, bo sie jednak ukrywali.

    > To i tak cie grzecznie potraktowano :-P
    >
    > Byly jeszcze chocby zagraniczne ambasady.
    > Dania swoich Zydow ocalila ... choc dopiero w pazdzierniku 1943.
    >
    > https://sprawiedliwi.org.pl/pl/o-sprawiedliwych/spra
    wiedliwi-na-swiecie/sprawiedliwi-w-danii

    > Jesli piszesz o 39 - to jak sam wiesz, jeszcze nikt nie wiedzial, co
    > Zydow czekalo.
    >
    > J.
    Nie wiedzieli co ich czekało z wyjątkiem tych mordowanych przez Niemców w pierwszych
    godzinach po przejściu frontu. Oczywiście wszyscy którzy ze zjawiskiem się zetknęli
    uważali że to taki niemiecki żart. Przy okazji.na początku 1940 w ramach jakiejś
    naśladówki TAP ( Tajnej Armii Polskiej) omawiano sprawę budowanych w Polsce
    niemieckich obozów koncentracyjnych i tym co się w nich działo. Wtedy Witold Pilecki
    przedstawił plan przedostania sie do obozu i zgłosił się na ochotnika do wykonania
    zadania. Do 1943 roku raporty o sytuacji w obozie koncentracyjnym Auschwitz były
    systematycznie dostarczane do kierownictwa AK i rządu w Anglii. Wygląda na to że
    Tobie i Tomasikowi nikt nie jest w stanie wmówić że czarne jest czarne a białe jest
    białe.

  • 74. Data: 2021-08-20 17:27:28
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 20 Aug 2021 07:53:15 -0700 (PDT), Zenek Kapelinder wrote:

> [...]
    > Niemców w pierwszych godzinach po przejściu frontu. Oczywiście
    > wszyscy którzy ze zjawiskiem się zetknęli uważali że to taki

    No ale widzisz - w Przemyslu Niemcy zabili 500-600 Zydow, a np w Lodzi
    ilu we wrzesniu 1939?
    A w Warszawie ?

> [...]
    > Wygląda na to że Tobie i Tomasikowi nikt nie jest w stanie wmówić
    > że czarne jest czarne a białe jest białe.

    Jakbys przyjmowal do wiadomosci co Ci piszemy, to bys np zauwazyl,
    ze Pilecki trafil do Oswiecimia we wrzesniu 1940, a dopiero rok
    pozniej Niemcy stwierdzili, ze chca "ostateczne rozwiazanie".

    Zbudowano podoboz Auschwitz II, czyli Brzezinka, ktory dopiero
    wiosna 1942 zaczal masowe usmiercanie.

    Masz tu raport Karskiego z 1940
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Raporty_Karskiego

    "W swoim raporcie Karski za najbardziej niekorzystną uznaje sytuację
    na terenach Rzeczypospolitej wcielonych do III Rzeszy, gdzie Żydzi
    podlegają niemieckim prawom rasowym i są ,,(...) poza prawem, poza
    opieką władz - dąży się oficjalnie, siłą, prawem, propagandą do ich
    wyniszczenia, bądź ich usunięcia"[3][4]. Podaje ograniczenia jakim
    podlegają Żydzi[3]:

    -noszenie łat lub opasek z oznaczeniami, że są Żydami,
    -zakaz zakupów w aryjskich sklepach oraz odwiedzania publicznych
    obiektów jak kawiarnie, kina, zakłady i sklepy,
    -zakaz wytwarzania przedmiotów, artykułów oraz towarów,
    -zakaz wychodzenia po zmroku,
    -zakaz podróży bez zezwoleń.
    "

    No i jeszcze
    "Sytuację Żydów w Generalnym Gubernatorstwie Karski ocenia na podobną
    od tej panującej na terenach zaanektowanych przez III Rzeszę, jednak
    porównując uznaje ją za lepszą ze względu na większą liczebność Żydów,
    znacznie mniejszą liczbę Niemców oraz fakt, że ludność polska nie
    stosuje wobec Żydów tak radykalnych form represji jak Niemcy - ,,(...)
    ludność polska bądź co bądź nie okazuje jednak jeszcze skłonności do
    stosowania wobec żydów aż takich metod i takiej atmosfery, jak czynią
    to Niemcy"[3][4].
    Karski zaznacza jednak, że czasami w represjach wobec Żydów
    uczestniczy również polska ludność,
    szczególnie na terenach włączonych do III Rzeszy. "

    J.

  • 75. Data: 2021-08-20 20:27:22
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > Niemców w pierwszych godzinach po przejściu frontu. Oczywiście
    > wszyscy którzy ze zjawiskiem się zetknęli uważali że to taki

    W 1939 roku Niemcy generalnie prowadzili różne operacje. nie tylko
    strzelali do Żydów, a do wszystkich Polaków. O tym, ze maja na punkcie
    Żydów "fioła" wiadomo było już od kilku lat, i kilkuset zastrzelonych
    akurat nie było szczególnie szokujące.

    Zauważ, że gdy wpadł ina pomysł budowy gett, to większość Żydów uznała,
    ze należy się podporządkować. Niektórzy Żydzi nawet postrzegali to jako
    przejaw jakiejś tam autonomii. W gettach Niemcy nie czepiali sie już tak
    bardzo praktykom religijnym. Getta miały swój "samorząd", a nawet służby
    porządkowe. I generalnie trwało to ze dwa lata.

    Tylko w drugiej połowie 1941 roku Niemcy zwiększyli nacisk na
    przesiedlanie się do gett. Wcześniej zachęcali, przekonywali, napominali.

> [...]
    > kierownictwa AK i rządu w Anglii. Wygląda na to że Tobie i Tomasikowi
    > nikt nie jest w stanie wmówić że czarne jest czarne a białe jest

    Chamstwem próbujesz nadrabiać braki w wiedzy. Pierwszy większy transport
    do Oświęcimia przybył w połowie 1940 roku. Oświęcim wcześniej był
    pomyślany, jak powiększenie Zakładu Karnego, bo nie wyrabiały wiezienia.
    Heinrich Himmler wydał 27 kwietnia 1940 roku rozkaz założenia obozu.
    Początkowo obóz był przeznaczony głównie do przetrzymywania polskich
    inteligentów oraz Polaków walczących z okupantem . Jego powstanie
    związane było z narastającym polskim ruchem oporu, który był zwalczany
    przez nazistów bezwzględnym terrorem, co szybko doprowadziło do
    przepełnienia istniejących więzień. Osadzono w nim wielu młodych ludzi,
    którzy próbowali przyłączyć się do ruchu oporu lub nielegalnie
    przekroczyć granicę w celu przyłączenia się do armii polskiej. (nie
    wykluczam, że pośród nich byli i Żydzi, ale zdaje się, że nie o tym tu
    mówimy)

    W marcu 1941 po raz pierwszy obóz wizytował Himmler - zdecydował wtedy o
    jego rozbudowie, tak aby mógł pomieścić 30 tysięcy więźniów (wcześniej
    obóz planowano na ok. 10 tysięcy), a także wydał rozkazy o rozpoczęciu
    budowy obozu Auschwitz II w odległej o trzy kilometry od KL Auschwitz
    wsi Brzezinka. Początkowo miał to być obóz dla jeńców (przygotowywano
    miejsce dla tysięcy jeńców radzieckich), jednak potem plany te zostały
    zmienione. Nikt z NIemców jeszcze nie zamierzał tam mordować masowo ludzi.

    Budowę obozu Auschwitz II rozpoczęto w październiku 1941 siłami
    więźniów i jeńców radzieckich, osadzonych w Auschwitz, realizując rozkaz
    Himmlera z czasu jego pierwszej wizytacji obozu Auschwitz w marcu tego
    roku. W dokumentach niemieckich Auschwitz II nosił aż do wiosny 1944
    nazwę obozu jenieckiego (Kriegsgefangenenlager) i choć funkcji tej nigdy
    nie pełnił, to plany zakładały wystawienie w nim 174 baraków murowanych
    dla pomieszczenia 100 000 jeńców radzieckich.

    Latem 1941 Himmler wskazał Auschwitz jako miejsce ,,ostatecznego
    rozwiązania kwestii żydowskiej" Endlösung. Wykonywanie tego zbrodniczego
    planu rozpoczęło się w tym obozie na wiosnę 1942. Ale Ty twierdzisz, ze
    w 1940 roku powszechnie było wiadomo, że będą ich mordować.

    Na siłę próbujesz nas do głupoty przekonać, a to się nie trzyma z faktami.

    --
    Robert Tomasik

  • 76. Data: 2021-08-20 22:28:25
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 20 Aug 2021 20:27:22 +0200, Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > strzelali do Żydów, a do wszystkich Polaków. O tym, ze maja na punkcie
    > Żydów "fioła" wiadomo było już od kilku lat, i kilkuset zastrzelonych

    No, wczesniej to tak setkami do nich nie strzelali.

> [...]
    > bardzo praktykom religijnym. Getta miały swój "samorząd", a nawet służby
    > porządkowe. I generalnie trwało to ze dwa lata.

    Ba - getta to znacznie starszy wynalazek, i Zydom sie podobal przez
    wieki - bo ich chronil.

    > Tylko w drugiej połowie 1941 roku Niemcy zwiększyli nacisk na
    > przesiedlanie się do gett. Wcześniej zachęcali, przekonywali, napominali.

    No nie wiem - raczej nakaz wydali.
    Jeszcze nie pod grozba smierci - choc dorazne egzekucje mogly sie
    zdarzac.

    > Chamstwem próbujesz nadrabiać braki w wiedzy. Pierwszy większy transport
    > do Oświęcimia przybył w połowie 1940 roku. Oświęcim wcześniej był
    > pomyślany, jak powiększenie Zakładu Karnego, bo nie wyrabiały wiezienia.

    Nie wiem czy tak nie wyrabialy, czy wzieli przyklad od siebie.
    Tam obozy znacznie starsze ... i jesli mialy prowadzic do smierci, to
    powolnej.

    Pierwszym wiezniom zapowiedziano ponoc 3 miesiace zycia,
    wielu przezylo 5 lat
    https://www.it.tarnow.pl/atrakcje/tarnow/ciekawostki
    /taka-jest-historia/pierwszy-transport-do-kl-auschwi
    tz/

    J.

  • 77. Data: 2021-08-20 23:53:07
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 20.08.2021 o 22:28, J.F pisze:
    > Nie wiem czy tak nie wyrabialy, czy wzieli przyklad od siebie.
    > Tam obozy znacznie starsze ... i jesli mialy prowadzic do smierci, to
    > powolnej.

    Obozy mające zastąpić więzienia, to nic nowego. Jak wiadomo i my
    mieliśmy w Berezie Kartuskiej. Na wschodzie, to do dziś mają obozy
    karne. Generalnie obóz, to obóz - nie wynika z tego, że będą tam
    kogokolwiek mordować masowo.

    Nie kojarzę w historii przypadku, by ktoś wpadł na wyłapanie i
    zamordowanie jakiejś jednej nacji w całości - przed Niemcami. Tak więc
    cały czas podkreślam, że trudno było domagać się od Polaków tu w kraju w
    1939~1942 roku, by przewidzieli, że Niemcy za kilka lat zaczną mordować
    Żydów.

    --
    Robert Tomasik

  • 78. Data: 2021-08-21 00:39:27
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    piątek, 20 sierpnia 2021 o 17:27:30 UTC+2 J.F napisał(a):

> [...]
    > uczestniczy również polska ludność,
    > szczególnie na terenach włączonych do III Rzeszy. "

    To twierdzisz że w Łodzi nr się nie działo
    Za Wikipedia, żeby można było sprawdzić.
    W wyniku akcji przeprowadzonej między 9 a 11 listopada 1939 niemiecka policja
    aresztowała na podstawie specjalnych list proskrypcyjnych (tzw. ,,Sonderfahndungsbuch
    Polen") około 1500 osób. Zatrzymanych umieszczono w kinie ,,Wolność" w Pabianicach, w
    fabryce Arnolda Bayera w Rudzie Pabianickiej oraz w obozie w fabryce włókienniczej
    Michała Glazera na Radogoszczu, który w następnych dniach stał się głównym miejscem
    osadzenia więźniów tej akcji. Z czasem, do końca listopada 1939 r., przeniesiono do
    niego aresztantów z Pabianic i Rudy Pabianickiej po wstępnie dokonanej selekcji. Stąd
    zabierano ich do siedziby łódzkiego gestapo przy al. K. Anstadta, gdzie funkcjonował
    sąd doraźny. W ciągu kilkuminutowej rozprawy zapadały w zasadzie tylko wyroki
    śmierci, które były natychmiast wykonywane'.......
    Z innej beczki
    W Wielkopolsce w dniach 20-23 października 1939 odbyły się pierwsze masowe, publiczne
    egzekucje dokonane w ramach Operacji Tannenberg (niem. Unternehmen Tannenberg).
    Miejscem eksterminacji były: Śrem, Książ Wielkopolski, Kórnik, Mosina, Środa
    Wielkopolska, Kostrzyn, Gostyń, Poniec, Krobia, Kościan, Śmigiel, Leszno, Osieczna,
    oraz Włoszakowice i łącznie pochłonęły dwieście siedemdziesiąt pięć ofiar[1].
    Zaraz się dopierdolicie że akcje takie były skierowane przeciwko Polakom. I będziecie
    mieli rację. Żydzi żyjący wtedy w Polsce byli Polakami. Tego typu informacje o
    masowych mordach rozchodziły się na całą Polskę. Wszyscy o nich wiedzieli. Tylko
    rodzina Tomasika nie wiedziała. To że w dużych i średnich miastach nie mordowali
    zaraz po przejściu frontu wynikało z pewnego problemu logistycznego. Jak oddziały od
    mordowania wchodziły do wioski to łatwiej im było znaleźć trzy albo pięć żydowskich
    rodzin i je od razu zamordować. W Łodzi w której żyło z 200 tysięcy Żydów taka
    operacja była niemożliwa do przeprowadzenia jednego dnia bo wydajność oddziałów
    likwidacyjnych była za mała. Czy jeśli byś był polskim żydem i by cię zamknęli w
    getcie np warszawskim to po tym co bys codziennie widzial miałbyś jakieś złudzenia
    że prawdziwe są szwabskie opowieści że pojedziesz z całą rodziną i znajomymi w inne
    miejsce gdzie będziesz pracował i umrzesz że starosci? Do tego wiedział byś że twoje
    życie jest cenne dla szmalcowników dokąd masz pieniądze. Bo była to wiedza
    powszechna. Taka samo wiedzą powszechna jest że słońce świeci i że Niemcy od samego
    początku wojny mordowali w pierwszej kolejnosci wyznawców religii judaistycznej.

  • 79. Data: 2021-08-21 00:39:42
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    piątek, 20 sierpnia 2021 o 20:27:26 UTC+2 Robert Tomasik napisał(a):
> [...]
    > w 1940 roku powszechnie było wiadomo, że będą ich mordować.
    >
    > Na siłę próbujesz nas do głupoty przekonać, a to się nie trzyma z faktami.

    Już ci napisałem że na gestapo rozpieszczali schabowymi a w gettach kuchnie
    przyrządzały czulent i gęsi pipek.

  • 80. Data: 2021-08-21 00:44:30
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    piątek, 20 sierpnia 2021 o 23:53:09 UTC+2 Robert Tomasik napisał(a):
> [...]
    > cały czas podkreślam, że trudno było domagać się od Polaków tu w kraju w
    > 1939~1942 roku, by przewidzieli, że Niemcy za kilka lat zaczną mordować

    To że czegoś nie kojarzysz nie znaczy że czegoś nie było. Znaczy że nie kojarzysz.
    Obecność Żydów w Hiszpanii datuje się od czasów Cesarstwa rzymskiego. ... W 1391 roku
    fala antyżydowskich pogromów przetoczyła się przez wiele hiszpańskich miast. Tysiące
    Żydów zginęło, a znaczną część pozostałych ochrzczono pod groźbą śmierci.