    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Elektryfikacja wsi za okupacji
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    <l...@4...net>
    <611d22b2$0$523$65785112@news.neostrada.pl>
    <1...@4...net>
    <611d6198$0$529$65785112@news.neostrada.pl>
    <v5svlttnzp39.1byan53pks39l$.dlg@40tude.net>
    <611e4db8$0$554$65785112@news.neostrada.pl>
    <letku9pnd1xh$.10ltbyuxwx9oc$.dlg@40tude.net>
    <611e9cd1$0$530$65785112@news.neostrada.pl>
    <1lax4naprg1rv$.l692aekvescf$.dlg@40tude.net>
    <f...@g...com>
    Date: Fri, 20 Aug 2021 17:27:28 +0200

    On Fri, 20 Aug 2021 07:53:15 -0700 (PDT), Zenek Kapelinder wrote:

    > Nie wiedzieli co ich czekało z wyjątkiem tych mordowanych przez
    > Niemców w pierwszych godzinach po przejściu frontu. Oczywiście
    > wszyscy którzy ze zjawiskiem się zetknęli uważali że to taki
    > niemiecki żart.

    No ale widzisz - w Przemyslu Niemcy zabili 500-600 Zydow, a np w Lodzi
    ilu we wrzesniu 1939?
    A w Warszawie ?

    > Przy okazji.na początku 1940 w ramach jakiejś
    > naśladówki TAP ( Tajnej Armii Polskiej) omawiano sprawę budowanych
    > w Polsce niemieckich obozów koncentracyjnych i tym co się w nich
    > działo. Wtedy Witold Pilecki przedstawił plan przedostania sie do
    > obozu i zgłosił się na ochotnika do wykonania zadania. Do 1943 roku
    > raporty o sytuacji w obozie koncentracyjnym Auschwitz były
    > systematycznie dostarczane do kierownictwa AK i rządu w Anglii.
    > Wygląda na to że Tobie i Tomasikowi nikt nie jest w stanie wmówić
    > że czarne jest czarne a białe jest białe.

    Jakbys przyjmowal do wiadomosci co Ci piszemy, to bys np zauwazyl,
    ze Pilecki trafil do Oswiecimia we wrzesniu 1940, a dopiero rok
    pozniej Niemcy stwierdzili, ze chca "ostateczne rozwiazanie".

    Zbudowano podoboz Auschwitz II, czyli Brzezinka, ktory dopiero
    wiosna 1942 zaczal masowe usmiercanie.

    Masz tu raport Karskiego z 1940
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Raporty_Karskiego

    "W swoim raporcie Karski za najbardziej niekorzystną uznaje sytuację
    na terenach Rzeczypospolitej wcielonych do III Rzeszy, gdzie Żydzi
    podlegają niemieckim prawom rasowym i są ,,(...) poza prawem, poza
    opieką władz - dąży się oficjalnie, siłą, prawem, propagandą do ich
    wyniszczenia, bądź ich usunięcia"[3][4]. Podaje ograniczenia jakim
    podlegają Żydzi[3]:

    -noszenie łat lub opasek z oznaczeniami, że są Żydami,
    -zakaz zakupów w aryjskich sklepach oraz odwiedzania publicznych
    obiektów jak kawiarnie, kina, zakłady i sklepy,
    -zakaz wytwarzania przedmiotów, artykułów oraz towarów,
    -zakaz wychodzenia po zmroku,
    -zakaz podróży bez zezwoleń.
    "

    No i jeszcze
    "Sytuację Żydów w Generalnym Gubernatorstwie Karski ocenia na podobną
    od tej panującej na terenach zaanektowanych przez III Rzeszę, jednak
    porównując uznaje ją za lepszą ze względu na większą liczebność Żydów,
    znacznie mniejszą liczbę Niemców oraz fakt, że ludność polska nie
    stosuje wobec Żydów tak radykalnych form represji jak Niemcy - ,,(...)
    ludność polska bądź co bądź nie okazuje jednak jeszcze skłonności do
    stosowania wobec żydów aż takich metod i takiej atmosfery, jak czynią
    to Niemcy"[3][4].
    Karski zaznacza jednak, że czasami w represjach wobec Żydów
    uczestniczy również polska ludność,
    szczególnie na terenach włączonych do III Rzeszy. "

    J.