  • 101. Data: 2021-08-26 18:46:37
    Temat: Re: Elektryfikacja wsi za okupacji
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Czy jeśli byłbyś mieszkańcem Getta Warszawskiego i po tym co byś
    > codziennie widział wierzył byś że wyjedziesz do pracy na wschód i
    > doczekasz emerytury i wnuków?

    Nie mam zielonego pojęcia, ale z faktu, że w 1943 roku postanowili
    walczyć twierdząc, że i tu, i tu zginął, a wcześniej nie wnoszę, że
    mieszkańcy getta zorientowali się dopiero wówczas. nie potrafię Ci
    powiedzieć czemu.

    --
    Robert Tomasik

  • 102. Data: 2021-08-26 18:47:26
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    czwartek, 26 sierpnia 2021 o 17:20:56 UTC+2 J.F napisał(a):
    > [...]
    starości widząc codziennie to co na zdjęciach niżej. Nie uciekaj z odpowiedzią.
    > Ja jestem skazony pozniejsza wiedza.
    zawskiego&client=tablet-android-lenovo&prmd=imnv&sxs
    rf=ALeKk03HOfwVGXAQBeD1UE8A4AqStWO3iw:1629985560387&
    source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwj33cKy6c7yAhVHh
    v0HHXM9DyMQ_AUoAXoECAIQAQ&biw=1280&bih=800#imgrc=jj7
    5kzCAN6NxjM

    > martwi, czy spia/odpoczywaja ?
    >
    > sa takie zdjecia
    > https://twojahistoria.pl/2018/01/16/to-najslynniejsz
    e-zdjecie-z-getta-warszawskiego-co-powinienes-o-nim-
    wiedziec/

    > sa takie
    > https://fotoblogia.pl/11955,zakazane-zdjecia-z-warsz
    awskiego-getta

    > patrz na te usmiechniete twarze ... na poczatku.
    >
    > a sa i takie
    > http://historyk.eu/wpis/16-listopad-1940-roku-zamkni
    %C4%99cie-i-odizolowanie-getta-warszawskiego

    > Po latach zycia w getcie ... moze bym sie nawet ucieszyl, ze chca mnie
    > przesiedlic gdzies na wschod, moze tam bedzie lepiej.
    > Ciekawe, czy wzbudziloby moje watpliwosci, ze Niemcy najpierw
    > wybierali tych slabszych, starszych itp.
    >
    > https://deon.pl/swiat/wiadomosci-z-polski/75-lat-tem
    u-niemcy-zakonczyli-akcje-likwidacyjna-getta-warszaw
    skiego,452336

> [...]
    > robią swoje. Pierwsza daje do ręki niezbity argument przeciwko
    > wszelkim +bajkom+ o komorach gazowych (+bo po cóż by dawali chleb,
    > gdyby chcieli mordować+), głód - jeszcze mocniejszy przesłania
    > wszystko obrazem trzech brązowych, wypieczonych bochenków"
    >
    > Przy czym ... dlaczego mieliby przypuszczac, ze Niemcy chca wszystkcih
    > wymordowac? To sie w historii nie zdarzalo.
    >
    > A na poczatku wywozki to o tych komorach nie mogli wiedziec,
    > informacje pojawily sie pozniej ... ale informacje czy plotki? Co bys
    > podejrzewal, po dwoch latach jednak zycia w getcie?

    sasiedzi-przypominamy-jak-polacy-pomagali-zydom-zamk
    nietym-w-warszawskim-getcie/

    > Tylko ze to ulotka z sierpnia 1943 - juz po sprawie.
    > No i dotarla do nielicznych, a przemowienia Sikorskiego tez tylko
    > nieliczni sluchali.
    >
    > No - byly i ulotki z maja 43
    > https://jbc.bj.uj.edu.pl/dlibra/publication/401700/e
    dition/411534/content

    > http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/LDU194
    30050016/O/LDU19430050016.pdf

    > J.
    Zmęczeni i śpią. Bez komentarza. Jeśli bym miał moc sprawczą i mógłbym załatwić sobie
    milion złotych albo cofnąć cie w czasie to wysłał bym cię do tamtych czasów. Na
    dodatek zrobił bym ciebie bogatym żydem z duża rodzina.

  • 103. Data: 2021-08-27 02:24:20
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-08-26, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

> [...]
    > walczyć twierdząc, że i tu, i tu zginął, a wcześniej nie wnoszę, że
    > mieszkańcy getta zorientowali się dopiero wówczas. nie potrafię Ci

    Elementem strategii przetrwania, którą wyrabia sobie chyba praktycznie
    każda osoba będąca w zagrożeniu, jest wiara, że się przetrwa. To jest
    coś tak silnego, że nie opuszcza nawet w drodze do tej komory gazowej,
    vide opowiadania Borowskiego. Taka wiara nie oznacza braku wiedzy. Nie
    rozstrzygniecie więc MZ tego w ten sposób, bo z chłodnej perspektywy
    mogło już duzo wczesniej wynikać, że trwa eksterminacja, a człowiek
    przekonywał siebie na 1000 sposóbów, że nic się takiego nie dzieje.

    --
    Marcin

  • 104. Data: 2021-08-27 10:15:25
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    piątek, 27 sierpnia 2021 o 02:24:22 UTC+2 Marcin Debowski napisał(a):

> [...]
    > mogło już duzo wczesniej wynikać, że trwa eksterminacja, a człowiek
    > przekonywał siebie na 1000 sposóbów, że nic się takiego nie dzieje.

    A skąd wiesz że jakiś Borowski miał rację? Bo opowiadanie napisał? A ja nie mam racji
    bo nie napisałem opowiadania.

  • 105. Data: 2021-08-27 11:10:23
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

> [...]
    > mogło już duzo wczesniej wynikać, że trwa eksterminacja, a człowiek
    > przekonywał siebie na 1000 sposóbów, że nic się takiego nie dzieje.

    Człowiek ma rozmaite mechanizmy obronne.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Kategoria:Mechanizmy_o
    bronne

    To co pisał Borowski to wyparcie.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Wyparcie

    WM

  • 106. Data: 2021-08-27 11:27:34
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 27 Aug 2021 00:24:20 GMT, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    > mogło już duzo wczesniej wynikać, że trwa eksterminacja, a człowiek
    > przekonywał siebie na 1000 sposóbów, że nic się takiego nie dzieje.

    Tylko trzeba dodac, ze Zydzi nie wiedzili, ze ida do komory gazowej.
    Szli do lazni i odwszalni, a zaganiali ich tam inni Zydzi.

    No chyba, ze plotka juz dotarla do getta, ale widzisz łaźnie, i co
    myslisz - ze plotka prawdziwa, czy ze ktos sobie makabryczny zart
    robil.

    Mechanizm to bylby dobry w amerykanskim wiezieniu - siedzi zabojca, ma
    wyrok smierci, apelacja sie nie udala, wie, ze go do komory gazowej
    czy na krzeslo elektryczne kiedys zaprowadza, i prowadza ... i co
    mysli?
    Ciekawe, ile prawdy w amerykanskich filmach, ze tam czasem adwokat cos
    jeszcze zalatwia, i bywa, ze w ostatnim momencie egzekucje odraczaja.

    J.

  • 107. Data: 2021-08-27 11:36:02
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 26 Aug 2021 09:47:26 -0700 (PDT), Zenek Kapelinder wrote:
> [...]

    [....]

> [...]
    > mógłbym załatwić sobie milion złotych albo cofnąć cie w czasie to
    > wysłał bym cię do tamtych czasów. Na dodatek zrobił bym ciebie

    Ale cofnij i siebie - zobaczymy, co bedziesz wiedzial, i co z ta
    wiedza zrobisz :-)
    A ja ci zrobie psikus, przyjde i poprosze o pomoc w ukrywaniu :-)

    A ci naprawde bogaci nie zdazyli sie wczesniej ewakuowac?

    No i co z tymi bogatymi zydowskimi fabrykantami po sowieckiej stronie

    J.

  • 108. Data: 2021-08-27 17:29:24
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 27.08.2021 o 11:36, J.F pisze:
    > A ci naprawde bogaci nie zdazyli sie wczesniej ewakuowac?

    Naprawdę bogatym było trudniej uciec, niż biednym. Biedny spakuje co ma,
    zabierze rodzinę i ucieka. Bogaty ma tu majątek. Tak, wiem, ze Niemcy go
    odbierali, ale uciekanie po zajęciu Polski przez Niemców było trochę
    trudne.

    --
    Robert Tomasik

  • 109. Data: 2021-08-27 18:12:12
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    piątek, 27 sierpnia 2021 o 11:36:52 UTC+2 J.F napisał(a):
> [...]
    >
    > A ci naprawde bogaci nie zdazyli sie wczesniej ewakuowac?
    >
    > No i co z tymi bogatymi zydowskimi fabrykantami po sowieckiej stronie

    Poprosisz o pomoc a ja będę pamiętał że pożyczałes mi pieniądze na paskarski procent.
    Dalej chcesz przyjść żebym ci pomógł? Ile masz tych pieniedzy?

  • 110. Data: 2021-08-27 18:29:26
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

> [...]
    >
    > A ci naprawde bogaci nie zdazyli sie wczesniej ewakuowac?
    >
    > No i co z tymi bogatymi zydowskimi fabrykantami po sowieckiej stronie

    Odpowiedz nr 2. Po co chcesz się ukrywać jeśli twierdzisz że niemcy to ludzkie pany.
    Trochę pokrzyczą ale wsadza w pociąg i wyślą do pracy na wschodzie. Czy ty znasz
    pewna tajemnice publiczna ale nie chcesz o tym nikogo informować?