  • 1. Data: 2013-03-20 15:58:38
    Temat: Elektryczność statyczna - rozładowanie
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Witajcie.

    Jedno z pomieszczeń, gdzie przebywam, powinno się nazywać Van de Graaffa ;)

    Otóż bardzo się elektryzuję, w ten sposób, że iskra potrafi strzelić z
    kilku centymetrów znad klawiatury lub innego urządzenia. Wystarczy, że
    przejdę kilka metrów od szafy serwerowej do drukarki lub biurka. Nie
    szuram nogami.

    Jestem w tym samym ubraniu, co w innych biurach. Tylko w tym jednym jest
    problem.
    Może to być problematyczne (lub fatalne w skutkach) dla urządzeń
    aktywnych czy komputerów, jest też dla mnie subiektywnie bardzo
    nieprzyjemne.

    Pytanie: jest jakiś sposób oprócz obroży ;) na _powolne_ rozładowanie
    się? Bo płytka podpięta przez opornik do masy to raczej nie zda egzaminu.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 2. Data: 2013-03-20 16:04:05
    Temat: Re: Elektryczność statyczna - rozładowanie
    Od: "Tmek" <T...@d...ek>

    Zmien ubarnie na mniej sztuczne.

  • 3. Data: 2013-03-20 16:07:03
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Adam,

    Wednesday, March 20, 2013, 3:58:38 PM, you wrote:

> [...]

    > Pytanie: jest jakiś sposób oprócz obroży ;) na _powolne_ rozładowanie
    > się? Bo płytka podpięta przez opornik do masy to raczej nie zda egzaminu.

    Nawilżacz powietrza. Zbyt niska wilgotność szkodzi tez elektronice.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 4. Data: 2013-03-20 16:46:14
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2013-03-20 15:58, Adam pisze:
> [...]
    > kilku centymetrów znad klawiatury lub innego urządzenia. Wystarczy, że
    > przejdę kilka metrów od szafy serwerowej do drukarki lub biurka. Nie

    A co z podłogą? Wbrew pozorom wykładzina też może elektryzować, i nie
    trzeba szurać, wystarczy się przejść.

    Pozdrawiam

    DD

  • 5. Data: 2013-03-20 16:52:35
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2013-03-20 15:58, Adam wrote:
> [...]
    > kilku centymetrów znad klawiatury lub innego urządzenia. Wystarczy, że
    > przejdę kilka metrów od szafy serwerowej do drukarki lub biurka. Nie

    (ciap)
    > Pytanie: jest jakiś sposób oprócz obroży ;) na _powolne_ rozładowanie
    > się? Bo płytka podpięta przez opornik do masy to raczej nie zda egzaminu.

    http://www.gamrat.pl/pl/oferta/produkty/wykladziny/e
    lektra_43/

    Namawiałem kiedyś "starego" żeby do pomiarowni kupił, iskry strzelały
    kilkucentymetrowe ;-)
    skończyło się na niczym tradycyjnie.

    Włodek

  • 6. Data: 2013-03-20 18:11:43
    Od: "Robbo" <n...@g...com>

    Byłem na Automaticonie i nie było Cię na stoisku Ferystora. Byłeś w ogóle w
    tym roku?

    R.

  • 7. Data: 2013-03-20 18:28:04
    Od: JS <b...@p...onet.pl>

    W dniu 2013-03-20 16:52, Włodzimierz Wojtiuk pisze:

> [...]
    lektra_43/

    > Namawiałem kiedyś "starego" żeby do pomiarowni kupił, iskry strzelały

    Uziemić się jest prosto - wystarczy opaska antystatyczna na but (np. z
    Renex-u), ale:

    1/Zwiększ wilgotność powietrza. Powinno radykalnie pomóc.
    2/Sprawdź, czy nie zapomniano dać pod tą podłogą taśm miedzianych do
    odprowadzenia ładunków do uziemienia.

    pzdr
    JS

  • 8. Data: 2013-03-20 18:33:28
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Adam napisał:
    > Witajcie.
    >
    > Jedno z pomieszczeń, gdzie przebywam, powinno się nazywać Van de Graaffa ;)

    Jeżeli wykładzina jest zdejmowalna, to ułóż folię aluminiową na
    podłodze, pod wykładziną oraz podłącz ją do uziemienia lub w razie braku
    odpowiedniego zacisku - do kaloryfera. Regulacja wilgotności też nie
    jest głupim pomysłem, powinno być w granicach 50 do 60%.
    Maciek

  • 9. Data: 2013-03-20 19:40:38
    Od: <Tomek>

    Mam w serwerowni założone urzadzenie do monitorowania m.in. wilgotności. Jak
    mi w zimie (w lecie jest lepiej) wilgotność spadła do 8% (przy 13% jest
    zakaz wstępu do lasu), szybko kupiłem nawilżacz ultradźwiękowy. Na szczęście
    mamy własną wodę demineralizowaną bo zużycie w mrozy dochodziło do 7 litrów
    na dobę. A może i więcej bo siedmiolitrowy zbiornik rano był pusty a nie
    wiem, kiedy się "wypuścił".
    Ale nie mam już problemu "strzelania".
    Radzę się zainteresować wilgotnością.
    Gacie z bawełny (i takież biustonosze) zostaw paniom na produkcji
    nitrogliceryny (autentyk - ale w kontroli bielizny są osoby tej samej płci).

    Powodzenia,
    Tom

  • 10. Data: 2013-03-21 09:58:27
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Adam <a...@p...onet.pl> wrote:

    > Pytanie: jest jakiś sposób oprócz obroży ;) na _powolne_ rozładowanie
    > się? Bo płytka podpięta przez opornik do masy to raczej nie zda egzaminu.

    Mam ten sam problem w firmie, zawsze idąc do łazienki i otwierając drzwi
    klamką strzeli. Mam na to prosty sposób - najpierw dotykam klamkę czymś
    metalowym, co już trzymam w ręku. Dzięki temu iskra przeskoczy między
    dwoma metalami, a nie między ciałem i metalem. Dobrze sprawdza się do
    tego karabińczyk od smyczy, na której noszę identyfikator. Mam już taki
    odruch.

    --
    "Project Manager to człowiek, który myśli, że jak weźmie
    dziewięć kobiet, to urodzą dziecko w miesiąc."