  • 81. Data: 2017-05-09 18:47:52
    Temat: Re: Elektryczne samochody
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 9 May 2017 07:15:45 -0500, Pszemol

    > Infrastruktura się będzie rozwijać równolegle.

    I zostanie wykorzystana energia "spadowa" (głównie ładowanie nocne w domach
    w 2T) -- podobnie jak przy grzaniu domów prądem. Co spowoduje WYRÓWNANIE
    dobowego zużycia i wpłynie pozytywnie na szacowanie mocy przez elektrownie
    a co za tym idzie lepsze inwestycje, nie tylko w moce bloków, ale także w
    tę "słabą" infrastrukturę. Też niewielu wie, że ubiegłoletnie problemy z
    przeciążonymi sieciami (w lato) były wywołane głównie ruchem tranzytowym
    pochodzącym z niemiec (niemieckie sieci nie domagały w czasie szczytu więc
    wykorzystywali nasze robiąc tym samym burdel). AFAIR od tego roku zostało
    to zablokowane i takich cyrków być nie powinno.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 82. Data: 2017-05-09 19:01:13
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 9 May 2017 09:40:28 -0700 (PDT), s...@g...com

    > Ewidentnie te problemy są.

    Problemy są po to, by je rozwiązywać. :P Odnoszenie sytuacji która może być
    do obecnych warunków jest zwyczajnie głupie, bo...

    > Zerknij sobie na stacje benzynowe przy
    > autostradach czy ruchliwszych miejscach. dzis tankowanie to 30-60-120
    > sekund. Wydłuz ten proces do 3-4 minut (wymiana baterii) albo do 20-40
    > minut (ładowanie szybka ładowarką). Oblicz ile stanowisk musi mieć
    > stacja aby obsłuzyc ten sam ruch jaki obsługuje dziś.

    ...też nie wszyscy nagle zakupią elektryki i nie wszyscy zaczną w jednym
    czasie gnać na wakacje. Infrastruktura musi się rozwinąć, tak samo jak
    musiała się rozwijać w przypadku stacji paliw. Inna sprawa, że operatorom
    stacji ładowania się nie dziwię, że nie chcą w naszym ciemnogrodzie
    inwestować -- i niestety powstaje błędne koło.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 83. Data: 2017-05-09 19:20:24
    Od: "re" <r...@r...invalid>

    Użytkownik "Pszemol"

    > Taniej ale nie wygodniej, mogę jeszcze zrozumieć wyczekiwanie na taxe pod
    > sklepem lub galeria handlowa, irytacje kierowcy taksówki po zakupach w
    > Biedrze i 750metrowym kursie za 8 zeta ale na przejażdżkę za miasto czy
    > odwiedziny rodziny na wiosce oraz inne ciekawe sytuacje typu czekanie na
    > spóźnialskich recepty nie ma ... Taka kalkulacja to bzdet nic więcej :-)

    Mowa była o typowym DRUGIM aucie w rodzinie.
    Pierwsze ma użycie 100%, drugie już bliskie 10%.
    ---
    Żeby auto miało użycie 100% to by musiało być wziętą taksówką

  • 84. Data: 2017-05-09 19:23:31
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 9 maja 2017 19:01:15 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:
> [...]
    > stacji ładowania się nie dziwię, że nie chcą w naszym ciemnogrodzie
    > inwestować -- i niestety powstaje błędne koło.

    Ano nie, ale zauważ że nie każdy będzie jechał nad morze (trzymajmy sie tego
    przykladu) w nocy aby tankować w motelu.

    To błędne koło nie bierze się z widzimisię mojego, Twojego czy kogokolwiek kto pisuje
    na tej grupie.

    To jest decyzja strategiczna na poziomie państwowym i nadal mamy problemy z mocą
    dostepną i problemami w sieciach przesyłowych nawet dziś mimo że elektryków nie mamy.
    Starczy cieple lato i klimatyzatory po włączane masowo w kraju.
    Ostatnio ten problem jest mniejszy ale jeszcze niedawno w mediach były publikowane
    narzekania ze energetyka sobie nie daje z tym rady.

    Tak czy siak, tu na grupie nikt swoim narzekaniem problemu ani nie betonuje ani nie
    tworzy. To są warunki zastane i jesli ktos tu je wskazuje to po prostu jest realistą.

    Co można z tym zrobić?
    A np. kupic akcje/obligacje celowe na budowe sieci energetycznej. Ty to mozesz zrobic
    i ja i kazdy kowalski. O ile ktos je wyemituje i sie do pracy zabierze. Musk tego nie
    uczyni. Tusk moze by zrobil ale drogo by wyszło. Szydło chyba o tym nie mysli,
    Morawiecki chyba też nie zacznie.

    Dlatego elektryki w polsce to narazie na miare leaf-a maja sens, pojezdzic po miescie
    i w nocy ładować. I tu nikt ci swoim czarnowidztwem nie przeszkodzi, mozesz ladowac w
    domu. mozesz kupic tu:
    https://www.nissan.pl/pojazdy/nowe-pojazdy.html

    Załóżmy że paliwo bedzie nawet po 6-6,5pln, auto ma żyć 15 lat i przejechać 300kkm.
    Takie założenia z sufitu ale z grubsza realne...

    Samochód benzynowy załóźmy że spali 8/100. Przy cenie 6,5pln/L te 300kkm kosztuje
    156k pln.

    Leaf to pi*oko 100-160km za 8-10-12pln (24kWh):
    https://www.nissan.pl/pojazdy/nowe-pojazdy/leaf.html

    czyli te 300kkm (przy założeniu że prąd mamy za 50gr/1kWh) kosztuje:
    27,5kpln

    Niby wychodzi ze niby ten leaf sporo tańszy. Bo kosztuje 128+28=156kpln
    czyli tyle ile pi*oko paliwo do micry.

    A jednak ludzie sie o niego nie zabijaja...

    Zapytam konstruktywnie:
    Kupilbys takiego leafa? Za ile aby to dla ciebie mialo sens?
    Kupisz?
    Ewentualnie co innego warto kupić dziś aby miało sens?

  • 85. Data: 2017-05-09 19:23:33
    Od: "re" <r...@r...invalid>

    Użytkownik "Myjk"

> [...]

    a co za tym idzie lepsze inwestycje, nie tylko w moce bloków, ale także w
    Nie jest możliwe by ten biznes ładowania miał miejsce tylko nocą.

  • 86. Data: 2017-05-09 19:33:59
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    > Nie róbcie jaj. Jak dojechać elektrykiem nad morze?
    > Już wypad poza miasto jest problemem.

    Bez jaj, 500km zasięgu wydaje się wystarczająco żeby z Łódzkiego w
    dowolne miejsce Polski zajechać - przynajmniej mnie :-)

    Ale umówmy się, tak jak czasami potrzebuje przewieźć coś duże (a busa
    nie mam) i sobie radzę. Tak wakacje w miejscu oddalonym o 1500km, też
    nie były by takim problem mając do dyspozycji tylko samochód z takim
    zasięgiem.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 87. Data: 2017-05-09 19:34:01
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2017-05-09 o 11:38, miumiu pisze:

    > Gdyby nagle wszyscy Polacy przesiedli sie na auta elektryczne to sieć
    > elektryczna by padła.
    > Przeciętny Kowalski zużywa w domu ile? 2-3 kWh dziennie?

    Oczywiście bzdura. Zużywa się około 150-300 kWh miesięcznie.

    A teraz policzmy
    > ile energii zużywa jego samochód? Zakladając ze Kowalski przejezdza rocznie
    > 30 000km daje dziennie 82km.

    Kolejna bzdura. średni roczny przebieg to około 10 tys km.

    Srednio samochód ma moc 100kW czyli jadac w
    > godzinę te 82km zużyje dokładnie 100kW czy też 100kWh.

    A to już bzdura do kwadratu. Średnia moc samochodu to ponad 130 KM?
    Terefere.
    Ale większą bzdurą jest pisanie, że w czasie jazdy samochód wykorzystuje
    całą swoją moc. Żeby utrzymać prędkość 70 km/h wystarczy około 10 kW.

    Jeśli chcesz wiedzieć, jaka jest średnia wykorzystywana moc - policz
    średnie zużycie paliwa i przemnóż przez energię zawartą w litrze paliwa.
    Zgaduję, że wyjdzie Ci ze 20-30 KM.

    Jest to 30-50 razy
    > więcej niż zużywa jego gospodarstwo domowe jednego dnia.

    Błędne założenia - i błędne wnioski.

    --
    MN

  • 88. Data: 2017-05-09 19:36:12
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    > Tak. Bo już powoduje, że dla tych pozostałych 10% musisz mieć drugi,
    > "normalny" samochód. A skoro i tak masz "zwykły" samochód - to po co Ci
    > elektryk?...

    A na ewentualność przewiezienie mebla, zakupiłeś także busa na zapas?...

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 89. Data: 2017-05-09 19:44:12
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    > Tyś lepszy -- bo jedno i drugie?

    Tutaj zgadzam się z Liwiuszem, bo sam na takie "eskapady" rowerem
    jeżdżę. Wychodzę z domu i wracam na rowerze. A Ty widać, że teoretyzujesz.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 90. Data: 2017-05-09 19:55:32
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    > Zakladaj?c ze Kowalski przejezdza rocznie
    > 30 000km daje dziennie 82km. Srednio samoch?d ma moc 100kW czyli jadac w
    > godzin? te 82km zu?yje dok?adnie 100kW czy te? 100kWh.

    Przecież to bzdura co napisałeś. Jedziesz do pracy cały czas z pedałem
    gazu w podłodze?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz