  • 561. Data: 2017-05-26 12:54:13
    Temat: Re: Elektryczne samochody
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2017-05-26 o 00:31, J.F. pisze:

    > Mialo byc "dowolnie". A wtedy bagaznika zaczyna brakowac :-)

    Dlatego pierwotnie zastosowałem dupochron i napisałem "praktycznie
    dowolną".;)
    Ale generalnie sprowadza się to do tego, że można w łatwy i szybki
    sposób zwiększyć zasięg silnika spalinowego tak żeby do jakiejś,
    niekoniecznie najbliższej, stacji benzynowej się doczłapać.

    > Mozna dodatkowe aku zapakowac, mozna generator pradotworczy :-)

    Dodatkowe aku, to zwiększona masa, no i zajmują sporo miejsca, a
    generator prądotwórczy powoduje, że przestaje to być samochód na prąd.
    Zresztą zespoły silnik spalinowy-generator-silnik elektryczny są/były
    stosowane już wiele lat temu w lokomotywach.

  • 562. Data: 2017-05-26 12:58:46
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2017-05-26 o 09:29, T. pisze:

    > Tu kilka dygresji na temat sprężonego powietrza - jego uzyskiwanie jest
    > bardzo drogie, bowiem większość energii sprężania tracona jest na
    > ciepło. Z kolei jest to per saldo tańsze od napędu benzynowego, bowiem
    > do sprężania można korzystać mimo wszystko z energii elektrycznej -
    > tańszej od tej uzyskanej bezpośrednio z paliw płynnych.

    No niestety ale bilans energetyczny wychodzi na korzyść spalonego na
    miejscu paliwa płynnego, to podatki i akcyza powodują, że prąd jest na
    razie tańszy.

  • 563. Data: 2017-05-26 13:46:48
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "nadir" <n...@h...org> wrote in message

    > No ale to jest argument za czym?

    Ktoś argumentował, że ładowanie ze 30zł w IKEI to drogo.

    > Poza tym, akurat w IKEI są najtańsze parówki w bułce w naszej szerokości
    > geograficznej. Nie wiem jak z jakością bo koneserem nie jestem ale kolejki
    > się po nie ustawiają, więc kto to je.

    Taniej niż w paczkach po 10 sztuk w ALDI?

  • 564. Data: 2017-05-26 14:21:46
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Przemyslaw P." <p...@g...com> wrote in message
    ps.com...
    > Czyżby nowe rozwiązanie dla elektryków?
    > Pewnie nie w każdej latarni będzie można ładować,
    > ale jest to jakieś rozwiązanie dla mieszkańców nie posiadających domu i
    > garażu:
    > http://serwisy.gazetaprawna.pl/transport/artykuly/10
    45744,samochod-elektryczny-ladowanie.html
    > O ile wyjdzie w ogóle poza fazę projektu i komuś będzie się chciało
    > wdrożyć to w życie...

    Pomysł świetny, ale bez dwukierunkowości która z pewnością podnosi koszt.
    A jest zupełnie niepotrzebna - nie wyobrażam sobie aby ktoś przy zdrowych
    zmysłach chciał zamieniać trwałość kosztownych do wymiany akumulatorów
    w aucie elektrycznym na te kilka groszy za odsprzedanie elektrowni energii
    elektrycznej po cenie hurtowej którą się kupiło po cenie detalicznej.
    Mam nadzieję że ta głupia decyzja o dodaniu dwukierunkowości nie ubije
    pomysłu.

  • 565. Data: 2017-05-26 14:23:43
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "T." <k...@i...pl> wrote in message
    > Ładowanie przy latarni to pikuś, ale jak kasować za to ładowanie? :-)
    > Trzeba latarnię podłączyć do licznika, licznik do jakiegoś np. automatu
    > wrzutowego albo innego ustrojstwa (np. aplikacja zdalnie włączająca prąd),
    > a to już koszty i skomplikowanie systemu.

    Po co aparat wrzutowy? Myślisz kategoriami XX wieku...
    Mamy XXI wiek, każdy ma smartfona, latarnie mają chipy IoT.
    Wszystkie latarnie połączone w sieć. Nie widzę problemu.

  • 566. Data: 2017-05-26 14:38:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "nadir" napisał w wiadomości grup
    .pl...

> [...]
    >sposób zwiększyć zasięg silnika spalinowego tak żeby do jakiejś,
    >niekoniecznie najbliższej, stacji benzynowej się doczłapać.

    W skali Europy owszem.
    W skali Syberii juz niekoniecznie, bo ile tych kanistrow zapakujesz i
    na ile km starcza.

    J.

  • 567. Data: 2017-05-26 14:47:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "T." napisał w wiadomości grup
    .pl...

    >Ps. Sądzę, że w dobie braku miejsc do ładowania wkrótce właściciele
    >elektryków zaczną żądać od konstruktorów aut typu hybryda - jedziesz
    >na prądzie, a jak się skończy, to dalej zasuwasz na spalinowym :-)

    Hybrydy juz sa. Teraz to kwestia wyboru co sie kupi.
    Hybryda nie budzi moich oporow ... ale z kolei wspolczesne zasieg na
    baterii maja malutki.

    Tym niemniej - na codzienna jazde po miescie by starczylo, a w trase
    tez w kazdej chwili wyjechac mozna.

    Tylko - trzeba zrobic gniazdko do ladowania baterii. Pierwsze Priusy
    np nie mialy.
    Uklon w strone organow podatkowych ?

    >Choć można by próbować np. zabierać butlę ze sprężonym powietrzem i
    >wyposażyć auto w mały silnik na sprężone powietrze. Przynajmniej
    >awaryjnie można by gdzieś dojechać :-)

    To juz chyba lepiej awaryjny akumulator, na kolejne 10 .. 20 czy 40
    km..

> [...]
    >bowiem do sprężania można korzystać mimo wszystko z energii
    >elektrycznej - tańszej od tej uzyskanej bezpośrednio z paliw

    Obawiam sie, ze bedzie podobnie drogie.
    Niepotrzebna komplikacja znaczy sie.
    A zasieg na tym samym silniku bedzie znikomy.

    A wiec ... elektryk z turbina spalinowa, ogniwami paliwowymi na wodor,
    wytwornica wodoru z benzyny ... ogniwa paliwowe na alkohol bylyby
    pewnie najlepsze, ale cos ich nie ma. Mialy byc, a nie ma.

    J.

  • 568. Data: 2017-05-26 14:50:39
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Friday, May 26, 2017 at 2:23:39 PM UTC+2, Pszemol wrote:

    > Po co aparat wrzutowy? Myślisz kategoriami XX wieku...
    > Mamy XXI wiek, każdy ma smartfona, latarnie mają chipy IoT.
    > Wszystkie latarnie połączone w sieć. Nie widzę problemu.

    Zapewne glowny problem to brak mocy i przekroj przewodow.
    np. u nas w Krakowie ostanio zmieniono czesc oswietlenia - ponad 4300 lamp na LEDowe,
    wg googla "Przetarg obejmował też wymianę 150 km okablowania pod­ziemnego, 116 szaf
    sterowniczych, 4 tys. słupów oświetleniowych. W ramach umowy powstanie również system
    sterowania oświetleniem"

    Czas zwrotu inwestycji wg jakies gazety ~40 lat, czyli nigdy...

    Domyslam sie (bo nie chce mi sie szukac) wymieniajac "po taniosci" kable uwzgledniono
    mnieszy pobor pradu przez LEDy, a teraz chcialbys 25kW extra do slupa podlaczyc (albo
    i wielokrotnosc, bo 2 samochody rownoczesnie sie zmieszcza ;) )

    Ogolnie jest problem z dostepna moca...
    np. robie teraz remont mieszkania, z bida zgodzili sie na zwiekszenie mocy z 4kW 1
    faza na 7kW 3fazowy...
    W garazu mam prad, ale bezpiecznik taki, ze malej szlifierki katowej bez soft startu
    nie moge wlaczyc.
    Wszystko rozbija sie o wymiany kabli i transformatorow... Pewnie przez cala noc bym
    samochod naladowal, ale projekt tej instalacji na 99.99% nie zkladal, ze rownoczesnie
    max moc bedzie pobierala np. 1/3 garazy ;) wiec i tak do przerobki jak elektryki sie
    rozpowszechnia

    WS

  • 569. Data: 2017-05-26 14:55:31
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2017-05-26 o 13:46, Pszemol pisze:

    > Ktoś argumentował, że ładowanie ze 30zł w IKEI to drogo.

    Jeżeli nie płacisz za zużyty prąd a za samą możliwość podłączenia się,
    to to jest drogo.

    > Taniej niż w paczkach po 10 sztuk w ALDI?

    Nie mam pojęcia ile kosztują parówki w ALDI, a tym bardziej jakie to ma
    przełożenie na popularność elektryków?

  • 570. Data: 2017-05-26 15:34:14
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 26 maja 2017 14:21:43 UTC+2 użytkownik Pszemol napisał:
> [...]
    > elektrycznej po cenie hurtowej którą się kupiło po cenie detalicznej.
    > Mam nadzieję że ta głupia decyzja o dodaniu dwukierunkowości nie ubije

    Ten nius to taki fakenews.

    Taniość słupa jako miejsca z zasilaniem jest taka se.
    Prościej po prostu budować parkingi i zamiast słupków z łańcuchami montować słupki z
    licznikiem i gniazdkiem.

    A samochód identyfikowac przez złącze zasilania.
    Tak aby oplacona energia poszła w auto a nie w czajnik babci handlującej pietruszka
    2m dalej...

    Technicznie tu nie ma nic trudnego.
    Ani w budowie takiej infrastruktury ani w jej projekcie.

    Problem jest tylko i wyłacznie w obwieszczeniu normy i ogólnokrajowej/europejskiej
    strategii.