  • 571. Data: 2017-05-26 16:24:04
    Temat: Re: Elektryczne samochody
    Od: Cavallino <c...@k...pl>

    W dniu 26-05-2017 o 13:46, Pszemol pisze:

    > Taniej niż w paczkach po 10 sztuk w ALDI?

    Może tak być.
    Zwłaszcza że w skład hot-doga wchodzi bułka, która w Aldi w zbliżonej
    formie kosztuje prawie tyle samo co w Ikei, podgrzana, z parówką, tez
    podgrzaną i ketchupem/musztardą.

  • 572. Data: 2017-05-26 16:55:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WS" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    On Friday, May 26, 2017 at 2:23:39 PM UTC+2, Pszemol wrote:

    >Zapewne glowny problem to brak mocy i przekroj przewodow.
    >np. u nas w Krakowie ostanio zmieniono czesc oswietlenia - ponad 4300
    >lamp na LEDowe, wg googla "Przetarg obejmował też wymianę 150 km
    >okablowania
    >pod­ziemnego, 116 szaf sterowniczych, 4 tys. słupów oświetleniowych.
    >W ramach umowy powstanie również system sterowania oświetleniem"
    >Czas zwrotu inwestycji wg jakies gazety ~40 lat, czyli nigdy...

    No coz, oswietlenie sodowe jest dosc sprawne i wymiana na LED nie
    przyniesie duzych oszczednosci ... a moze nawet straty przyniesie :-)

    Ale ... zakladajac dobra wole urzednikow - moze stare
    szafy/slupy/kable po prostu juz wymagaly wymiany,
    i stad taka hojnosc.
    Stare lampy tez kiepsko swieca, bo klosze brudne, a odblysniki byc
    moze zuzyte.

    >Domyslam sie (bo nie chce mi sie szukac) wymieniajac "po taniosci"
    >kable uwzgledniono mnieszy pobor pradu przez LEDy,
    >a teraz chcialbys 25kW extra do slupa podlaczyc (albo i
    >wielokrotnosc, bo 2 samochody rownoczesnie sie zmieszcza ;) )

    Cos w tym moze byc ... a moze jednak rezerwe dali, z mysla o
    samochodach i dlatego tak drogo :-)

    >Ogolnie jest problem z dostepna moca...
    >np. robie teraz remont mieszkania, z bida zgodzili sie na zwiekszenie
    >mocy z 4kW 1 faza na 7kW 3fazowy...
    >W garazu mam prad, ale bezpiecznik taki, ze malej szlifierki katowej
    >bez soft startu nie moge wlaczyc.
    >Wszystko rozbija sie o wymiany kabli i transformatorow...
    >Pewnie przez cala noc bym samochod naladowal, ale projekt tej
    >instalacji na 99.99% nie zkladal, ze rownoczesnie max moc bedzie
    >pobierala np. 1/3 garazy ;)

    Z tym, ze do uzupelnienia codziennej jazdy moze nie byc potrzebna
    pelna moc.
    20 km, powiedzmy 2l benzyny, ~90MJ, albo 25kWh ... ale cieplnych.
    Jesli silnik elektryczny moze sie zadowoli 1/4 tego, to spokojnie
    wystarczy 1kW przez noc.

    J.

  • 573. Data: 2017-05-26 17:53:46
    Od: j...@i...pl

    On Fri, 26 May 2017 05:50:39 -0700 (PDT), WS
    <L...@c...pl> wrote:

    >Czas zwrotu inwestycji wg jakies gazety ~40 lat, czyli nigdy...

    To jest tak samo jak z ocieplaniem budynków styropianem. U mnie
    właśnie zostało to przegłosowane, mimo że spec wyliczył, że zwróci się
    to po... 68 latach. Czyli już nie za mojego życia. Szybciej by się
    zwróciło, gdyby wymienić węzeł cieplny, zmodernizować instalację c.o.,
    wymienić wszystkie okna plastiki itp. Ale i tak zwrot inwestycji to
    jakieś 40 lat.

    http://jerzu.waw.pl GG:129280
    Ford Focus MK2 1.6 TDCi 109KM `06

  • 574. Data: 2017-05-26 17:59:52
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2017-05-26 o 14:47, J.F. pisze:
    > Użytkownik "T." napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > Hybrydy juz sa. Teraz to kwestia wyboru co sie kupi.
    > Hybryda nie budzi moich oporow ... ale z kolei wspolczesne zasieg na
    > baterii maja malutki.

    Jeśli masz na myśli obecne, to są, ale można na prądzie przejechać np. 4
    km, a dalej już na spalinowym, więc nie jest to idea, o której piszę.
    Chodzi o elektryka, który tylko w przypadku totalnego rozładowania
    przejedzie awaryjnie na jakimś małym spalinowym silniczku do
    najbliższego gniazdka.

    > Obawiam sie, ze bedzie podobnie drogie.
    > Niepotrzebna komplikacja znaczy sie.
    > A zasieg na tym samym silniku bedzie znikomy.

    Zasięgi rzędu 300 km dla aut pneumatycznych nie jest niczym wielkim.
    Silnik jest spalinowy - wymagany jest tylko wtrysk sprężonego powietrza
    do cylindrów. Wszystko. Komplikacja znacznie mniejsza niż w przypadku
    LPG czy CNG.
    T.

  • 575. Data: 2017-05-26 18:21:53
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Friday, May 26, 2017 at 4:55:58 PM UTC+2, J.F. wrote:

> [...]
    > 20 km, powiedzmy 2l benzyny, ~90MJ, albo 25kWh ... ale cieplnych.
    > Jesli silnik elektryczny moze sie zadowoli 1/4 tego, to spokojnie

    Ale to juz wymaga super zaawansowanej samouczacej sie, inteligentnej ladowarki ;)

    Bo w praktyce wiekszosc przyjedzie po pracy o podobnej porze, wlaczy ladowanie,
    ladowarka bedzie chciala naladowac maks moca (jak najszybciej) i wyjdzie sumarycznie
    duze obciazenie. Musi miec przynajmniej opcje typu "calonocne ladowanie" +
    uzytkownicy musza jeszcze z niej korzystac... Nawet jak by mieli taryfe nocna, to
    zapewne 99% ustawi tak, ze ladowanie wystaruje zaraz po jej rozpoczeciu..., czyli
    znow rownoczesnie

  • 576. Data: 2017-05-26 18:39:38
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    T. <k...@i...pl> wrote:

    > Ps. Sądzę, że w dobie braku miejsc do ładowania wkrótce właściciele
    > elektryków zaczną żądać od konstruktorów aut typu hybryda - jedziesz na
    > prądzie, a jak się skończy, to dalej zasuwasz na spalinowym :-)

    Takie auto już jest od dawna, nazywa się Chevrolet Volt.

  • 577. Data: 2017-05-26 18:55:04
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Użytkownik "WS" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    > No coz, oswietlenie sodowe jest dosc sprawne i wymiana na LED nie
    > przyniesie duzych oszczednosci ... a moze nawet straty przyniesie :-)

    A koszty wymiany tych żarników sodowych? Jak często? Raz do roku?

  • 578. Data: 2017-05-26 18:57:30
    Od: Cavallino <c...@k...pl>

    W dniu 26-05-2017 o 18:39, Pszemol pisze:

    > Takie auto już jest od dawna, nazywa się Chevrolet Volt.

    Raczej było i już ni ma.

  • 579. Data: 2017-05-26 19:27:10
    Od: "Przemyslaw P." <p...@g...com>

    Tak, parkingi z miejscami do ładowania są fajne, ale wymagają miejsca, którego
    zazwyczaj brakuje w miastach. Latarnie, jako gotowa infrastruktura już są i zazwyczaj
    stoją stosunkowo blisko parkujących aut. Sam problem kabli o odpowiednim przekroju,
    pewnie byłby najmniejszym problemem, bardziej obawiam się zwykłego wandalizmu,
    niestety.
    Jestem obecnie w Norwegii i tutaj elektryki są wszędzie, wszelkiej maści. Większość
    parkingów ma miejsca do ładowania, są też specjalne stacje dla elektryków. Pod domami
    nie dziwi zwisający kabel z okna do auta :). Ale większość rodzin mającą elektryka,
    ma drugie auto rodzinne na dłuższe wycieczki(czasem jako 3). Tylko poszanowanie
    własności jest tutaj zupełnie inne niż u nas, więc to może być delikatna kwestia.
    Skoro lusterka są wystarczającą zachętą do wandalizmu, to co dopiero zwisający kabel
    z auta. Wystarczy zresztą dowcipniś, który wypnie kabel i nici z ładowania :(

  • 580. Data: 2017-05-26 20:16:49
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2017-05-26 o 19:27, Przemyslaw P. pisze:
> [...]
    z auta. Wystarczy zresztą dowcipniś, który wypnie kabel i nici z ładowania :(

    Tak, słyszeliśmy, że teraz w Norwegii trzeba rower na 3 kłódki zamykać.
    U nas nadal obowiązuje jedna... :-)
    T.