  • 1. Data: 2009-06-12 11:44:43
    Temat: EVIL - nowa era fotografii architektury ;)
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Witam.
    Nie przypominam sobie, aby ktoś w dyskusji o EVILach zauważył, że dają
    niesłychaną sposobność na przerobienie stosunkowo tanich obiektywów
    formatu 135 na obiektywy typu tilt/shift przez odpowiednią przejściówkę.
    Już Sigma 10-20 pod 4/3 umożliwia shift i daje przyzwoity ekwiwalent
    20mm, a 12-24 Sigmy daje nadal dość szerokie 24mm(ekw.) i bardzo duże
    możliwości przesunięcia. Przy EVILach APS-C takie możliwości będą miały
    jedynie obiektywy do formatu 135mm (średnioformatowe będą miały za
    wąskie kąty widzenia). Nie wiem, jak jest najszerszy rektelinearny
    obiektyw FF, ale już dostępna Sigma 12-24, to bardzo ciekawa i tania
    opcja, nawet jeśli pracowała by w manualu poprzez odpowiednią przejściówkę.
    Może być fajnie. Coraz więcej możliwości za coraz mniejsze pieniądze.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    --
    "A niektóre dzieci, jak się obrażą, to pokazują innym język. Ja też pokazuję, ale ja
    wtedy mam rację". - Kasia, 4 lata,Newsweek Polska.

  • 2. Data: 2009-06-12 15:01:49
    Temat: Re: EVIL - nowa era fotografii architektury ;)
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    > Witam.
    > Nie przypominam sobie, aby ktoś w dyskusji o EVILach zauważył, że dają
    > niesłychaną sposobność na przerobienie stosunkowo tanich obiektywów

    Co to jest ten EVIL?

> [...]
    > opcja, nawet jeśli pracowała by w manualu poprzez odpowiednią
    > przejściówkę. Może być fajnie. Coraz więcej możliwości za coraz

    Pod warunkiem ze lubisz gowniana, sorki "cyfrowa" jakosc zdjec.

    Shift nawet w analogu dawal spadek jakosci na krancach kadru - malala
    ostrosc i rosla aberacja. W cyfrze jest pod tym wzgledem gorzej.

    Chyba ze wezniesz obiektyw o duzo wiekszym polu obrazowym np. ze sredniego
    formatu.
    Tyle, ze wtedy jesli bedzie to jakis "ruski badziew" to bedzie slabo w calym
    kadrze ;)

  • 3. Data: 2009-06-12 15:09:21
    Od: "q...@g...com" <q...@g...com>

    On 12 Cze, 17:01, Jakub Jewuła <b...@s...com.pl> wrote:

    > Co to jest ten EVIL?

    > ;)

    ..chyba diabbel. W tym wypadku jakis skrot. ktory ma wiele znaczen.
    StaM

  • 4. Data: 2009-06-12 16:48:52
    Od: John Smith <j...@e...net>

    Jakub Jewuła napisał(a):

    > Co to jest ten EVIL?

    Electronic Viewfinder, Interchangeable Lens

    Czyli po naszemu "bezlustrzanka" ;-)

    > Chyba ze wezniesz obiektyw o duzo wiekszym polu obrazowym np. ze
    > sredniego formatu.
    > Tyle, ze wtedy jesli bedzie to jakis "ruski badziew" to bedzie slabo w
    > calym kadrze ;)

    Przede wszystkim nie będzie miał 10mm ogniskowej.

    --
    Mirek

  • 5. Data: 2009-06-12 17:02:17
    Od: John Smith <j...@e...net>

    Paweł W. napisał(a):
> [...]
    > formatu 135 na obiektywy typu tilt/shift przez odpowiednią przejściówkę.
    > Już Sigma 10-20 pod 4/3 umożliwia shift i daje przyzwoity ekwiwalent

    s10-20 to obiektyw do cropa, więc może się okazać, że przy shifcie
    bardzo szybko kończy się pole obrazowe i że możesz przesunąć np tylko
    2mm bez winietowania. Nie uzyskasz więcej niż eq.15mm na FF bez shifta.

    To już chyba wolę normalne eq.16mm na cropie.

    > 20mm, a 12-24 Sigmy daje nadal dość szerokie 24mm(ekw.) i bardzo duże
    > możliwości przesunięcia.

    Tu już bardziej, ale kąt widzenia obiektywu się nie zwiększy przez samo
    to, że zastosujesz shift, więc nie uzyskasz więcej niż eq.12mm na FF bez
    shifta.

> [...]
    > obiektyw FF, ale już dostępna Sigma 12-24, to bardzo ciekawa i tania
    > opcja, nawet jeśli pracowała by w manualu poprzez odpowiednią przejściówkę.

    Musiałbyś mieć taką wersję z pierścieniem przysłony, inaczej musiałbyś
    pracować na pełnej dziurze. Istnieje takowa wersja? Jakie mocowanie?
    Inaczej przejściówka musiałaby przenosić sterowanie.

    --
    Pozdrawiam,
    Mirek

  • 6. Data: 2009-06-12 17:30:16
    Od: "adam" <j...@o...maile.com>

    Użytkownik ""Paweł W."" napisał
> [...]
    > przesunięcia. Przy EVILach APS-C takie możliwości będą miały jedynie
    > obiektywy do formatu 135mm (średnioformatowe będą miały za wąskie kąty

    Nic podobnego - do APS-C istnieją i tilty i shifty dla obiektywów P-Six.
    Miałem tilta na 20D i w skrajnym położeniu nie było mowy o wjechaniu granicy
    pola obrazowego w zasięg matrycy.
    Poza tym - już widzę jak popularna będzie to dziedzina - tak więc jako
    argument za/przeciw, dość słaby ; )

    Użytkownik "Jakub Jewuła" napisał
    [...]
> [...]
    > formatu.
    > Tyle, ze wtedy jesli bedzie to jakis "ruski badziew" to bedzie slabo w

    To zależy - Biometar 80 dawał całkiem dobre rezultaty.

    adam

  • 7. Data: 2009-06-12 18:24:55
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik adam napisał:
    > To zależy - Biometar 80 dawał całkiem dobre rezultaty.

    A to nawet nie jest najlepszy standard do PSixa. Przynajmniej pod
    względem ostrości.
    Maciek

  • 8. Data: 2009-06-12 18:58:07
    Od: John Smith <j...@e...net>

    Maciek napisał(a):

    > A to nawet nie jest najlepszy standard do PSixa. Przynajmniej pod
    > względem ostrości.

    Tyle, że ta ogniskowa akurat w architekturze ma dość ograniczone
    zastosowanie. A 10mm do PSixa nie było :-)

    --
    Mirek