    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Date: Mon, 3 Sep 2012 14:11:14 -0700 (PDT)
    Subject: EIZO ColorEdge CX240
    From: Czornyj <i...@a...com.pl>

    Na moim biureczku stanął dziś nowy CX240, dlatego pozwolę sobie szybko zreferować
    najciekawsze fakty dot. nowego panelu.

    Z doskonałych informacji - po latach błędów i wypaczeń znowu mamy matrycę z
    wykończeniem satynowym! Nie ma śladu po kaszce, marmurkowaniu, chmurzeniu, skrzeniu i
    jakkolwiek zwać to cholerstwo. Obraz jest klinicznie czysty jak na iMacach, ale bez
    fatalnych konsekwencji wynikających z błyszczącej jak psu jajca, lustrzanej szyby.

    Gdy mija pierwszy szok po kontakcie z klinicznie czystą bielą, ejzacz serwuje jeszcze
    większą niespodziankę w postaci czerni - czerni łamiącej prawa IPS-owej fizyki!
    Charakterystyczne srebrzenie IPS za sprawą jakiejś szatańskiej sztuczki diabli
    wzięli, nie ma też cieknięcia krawędzi. W pierwszej chwili zacząłem podejrzewać, że
    za sprawą jakiegoś oszustwa mam przed sobą S-PVA, ale szybkie gibnięcie się na boki
    utwierdziło mnie w przekonaniu, że jest to rasowy IPS - monitor nie wykazywał śladu
    typowego dla S-PVA przekłamania gammy i temperatury barwowej w funkcji kąta
    obserwacji. Suma powyższych cech utwierdziła mnie w przekonaniu, że mam przed sobą
    monitor o zdecydowanie najlepszej charakterystyce kątowej od czasu CRT.

    Intensywnie poszukując czegoś, do czego mógłbym się dopieprzyć sprawdziłem
    równomierność podświetlenia, odnotowując kolejny rekord. Odchyłki luminancji pikowo
    sięgają 4%, mura chrominancji nie przekracza 1dE(76) - porównywalny jest tylko NEC
    P232W, który jest... wąskogamutowy.

    Liniowość nie ustępuje homogeniczności - niezależnie od ustawionej jaskrawości i
    temperatury barwowej krzywa odpowiedzi tonalnej odpowiada zdefiniowanej w menu OSD
    wartości funkcji gamma.

    Jaskrawość podświetlenia można regulować w zakresie 50-300cd/m^2. Z ciekawostek dla
    miłośników rozrywki - podświetlenie potrafi dostosować swą jaskrawość lokalnie do
    wyświetlanej treści, dynamicznie podbijając kontrast obrazu. Nie jestem znawcą w tej
    dziedzinie, ale na niewprawne oko mam przeczucie graniczące z pewnością, że również w
    gierkach i filmikach ten monitor potrafi zasadzić użyszkodnikowi naprawdę solidnego
    kopa kombinacją kontrastu, czerni, gamutu, wysokiej jaskrawości oraz zdolności do jej
    lokalnego ograniczenia adaptacyjnego.

    cdn...