  • 21. Data: 2023-05-10 14:39:10
    Temat: Re: EFHW antena
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    J.F napisał(a):

    > Przeszkadza mi. Ale to nie jest "jedna mała spacja", tylko gruby błąd.
    > P.S. Ale jestem za likwidacją literki ż. i ó. Po co nam one?
    > rzułw.

    https://img.besty.pl/images/394/32/3943274.jpg

    Pewnie za dużo głów myślało nad jęz. PL.

  • 22. Data: 2023-05-10 15:31:39
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 10 May 2023 05:39:10 -0700 (PDT), alojzy nieborak wrote:

    > https://img.besty.pl/images/394/32/3943274.jpg

    Tak, polish is hard ... aczkolwiek jak potlumaczyc to wszystko na
    angielski to tez długa lista wyjdzie, ale nie az tak.

    Wydaje mi się, że kiedys widziałem "typy koniugacji" polskich,
    i bylo tego 27 odmian. Ale teraz google podaje 4.
    I nie wiem - czy to to inna odmiane chodziło, czy w miedzyczasie ktos
    uproscił, bo 27 to za dużo ... ale odmiany nieregularne zostały
    A moze to razem z czasami?

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Koniugacja_w_j%C4%99zy
    ku_polskim

    Bo np niosę-piszę, ale niosłem-pisałem.

    Obcokrajowcom współczuję.

    > Pewnie za dużo głów myślało nad jęz. PL.

    Kiedy raczej wlasnie nikt nie myslał.
    Język sam żyje, rozwija sie i zmienia, można próbować z tym walczyć
    odgórnie, a można tylko zatwierdzać.

    A najsmieszniejsze, ze dzieci sie tego uczą praktycznie bez nauki.

    Ktoś kiedys jednak pomyslał nad zasadami pisowni ... i mu wyszly
    takie ż, ó, ch, psz/prz - kiedys ponoć uzasadnione, dzis nie wiadomo
    po co.

    J.

  • 23. Data: 2023-05-10 16:00:44
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Ktoś kiedys jednak pomyslał nad zasadami pisowni ... i mu wyszly
    > takie ż, ó, ch, psz/prz - kiedys ponoć uzasadnione, dzis nie wiadomo
    > po co.

    Po to, by było łatwiej. Kilka języków europejskich (słoweński, chorwacki
    rumuński) przeszło reformy ortografii, w których "pisz jak słyszysz" było
    przynajmniej jedną z zasad. Efekt słaby, nic to nie uprościło, dyslektyków
    nie ubyło, wątpliwości pozostały, a obcokrajowcom trudniej taką ortografię
    opanować.

    --
    Jarek

  • 24. Data: 2023-05-10 16:10:42
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    J.F napisał(a):

    > Obcokrajowcom współczuję.
    > Kiedy raczej wlasnie nikt nie myslał.

    Dlatego w niektórych dziedzinach do nazwy jest numerek.
    np.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Numer_CAS

    Pamiętam w nazewnictwie odczynników chemicznych też mieliśmy
    nadmiar wykazujących się kreatywnością.

  • 25. Data: 2023-05-10 16:17:17
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 10 May 2023 07:10:42 -0700 (PDT), alojzy nieborak wrote:

> [...]
    > np.
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Numer_CAS
    >
    > Pamiętam w nazewnictwie odczynników chemicznych też mieliśmy

    Bo tam ktos usiłował myslec :-)

    Ale CAS wymyslili w krajach o innym języku :-)

    J.

  • 26. Data: 2023-05-10 16:28:16
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 10 May 2023 16:00:44 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > nie ubyło, wątpliwości pozostały, a obcokrajowcom trudniej taką ortografię

    A polską łatwiej?
    Tak czy inaczej najpierw było dopasowywanie języka mówionego do
    łacinskich lub greckich liter.

    Teraz Kazachstan robi wolte i przechodzi na alfabet łacinski.
    Ponoc turecki lepiej pasuje do ich języka niz cyrylica, więc scieżka
    przetarta.

    P.S. Znajomy obcokrajowiec - co u was tyle psów?
    -???
    -co chwila znak "Uwaga Piesi", a przeciez to liczba mnoga od "pies".

    J.

  • 27. Data: 2023-05-10 16:32:09
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 10 May 2023 14:32:30 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Z tą Francją to nie do końca prawda. Francuska tradycja *typograficzna*
    > zakłada, że przed znakiem zapytania i wykrzyknikiem należy dodać *mały*
    > odstęp. W maszynopisie, a Usenet ze swoja ograniczoną długością wierszy
    > i fontem o stałej szerokości znaków jest czymś takim, nie ma "małej
    > spacji". Francuzi są więc w rozterce, jedni klepią spację w maszynopisach,
    > inni nie. Przed chwilą zajrzałem na francuskie grupy -- też jest różnie.

    A jak to wyglądało w rękopisach?

    J.

  • 28. Data: 2023-05-10 17:02:39
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > A polską łatwiej?

    Łatwiej. Doprawdy trudno mi wpaść na pomysł, że dopełniaczem od nazwiska
    Gubec jest "Gupca". Nie tylko mnie, bo tamtejsi też czasem piszą "Gubca",
    co podobno jest wbrew zasadom. Do pisania słów takich jak "tehnika" też
    trudno przywyknąć.

    > Tak czy inaczej najpierw było dopasowywanie języka mówionego do łacinskich
    > lub greckich liter.

    A nie odwrotnie przypadkiem?

    > P.S. Znajomy obcokrajowiec - co u was tyle psów?
    > -???
    > -co chwila znak "Uwaga Piesi", a przeciez to liczba mnoga od "pies".

    W dodatku pies szczeka, a woda też ścieka. Fonetycznie jest to dla wielu
    nacji nierozróżnialne.

    --
    Jarek

  • 29. Data: 2023-05-10 17:03:38
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > A jak to wyglądało w rękopisach?

    W rękopisach łatwo zrobić odstęp dowolnej szerokości, więc robią taki dość
    niewielki. Anglosasi z kolei wielką wagę przywiązują do tego, by po kropce
    kończącej zdanie odstęp był znacząco większy, niż między wyrazami. A po
    przecinku pośredniej wielkości. Co kraj, to obyczaj.

    --
    Jarek

  • 30. Data: 2023-05-10 18:06:49
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 10 May 2023 17:02:39 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Łatwiej. Doprawdy trudno mi wpaść na pomysł, że dopełniaczem od nazwiska
    > Gubec jest "Gupca". Nie tylko mnie, bo tamtejsi też czasem piszą "Gubca",
    > co podobno jest wbrew zasadom.

    U nas nie ma ciekawszych wyjątków?

    > Do pisania słów takich jak "tehnika" też trudno przywyknąć.

    Polakowi. No i moze jeszcze paru innym nacjom.

    > A nie odwrotnie przypadkiem?

    no fakt, odwrotnie. jakos mi sie źle pomyślało.
    Jezyk mowiony był, trzeba bylo zapis dostosować.

    J.