  • 1. Data: 2009-07-02 20:04:04
    Temat: Dziwny efekt
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Na stronie fotopolis pierwszy od góry artykuł:"Film "Jacques-Henri
    Lartigue. Pozytywy stulecia" w Galerii Camelot już jutro". Moją uwagę
    przykuło ilustrujące go zdjęcie sportowego samochodu sprzed lat. Tylne
    koło jest dziwnie pochylone, zniekształcone. Czy to jest efekt uboczny
    migawki szczelinowej???
    Mam niezbyt krótki czas synchronizacji rzędu 1/180s, ale poza testami na
    telewizorze, to nie widziałem żadnych efektów ubocznych do tej pory.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 2. Data: 2009-07-02 20:20:17
    Temat: Re: Dziwny efekt
    Od: bakulik <i...@n...polska>

    Świat już nigdy nie będzie taki sam, odkąd "Paweł W." napisał(a):

    > koło jest dziwnie pochylone, zniekształcone. Czy to jest efekt uboczny
    > migawki szczelinowej???

    Dokładnie.

    http://singularity.bohoe.com/1079/focal-plane-shutte

    Koło to nic - popatrz na to:

    http://images3.wikia.nocookie.net/chdk/images//4/46/
    Focalplane_shutter_distortions.jpg
    http://www.wrotniak.net/photo/tech/_img/helicopter.j
    pg

    W wideokamerach z CMOSem i rolling shutter (np. filmujące lustrzanki)
    też można się z tym zjawiskiem spotkać.

    http://www.youtube.com/watch?v=cItYepSTw74
    http://www.youtube.com/watch?v=y484jV_2IfA

    --