  • 11. Data: 2009-01-25 19:42:12
    Temat: Re: Dziwnie uszkodzona płyta główna PC
    Od: "Sylwester Łazar" <g...@a...pl>

    > a kupa czasu by się dała zaoszczędzić.
    Niestety :-(
    1) Elektrolity
    2) same rzeczy się nie naprawiają
    3) ten czas to nauka, więc nie zupełnie stracony.
    BTW, żony.
    Zepsułem prezent:
    www.alpro.pl/pendrive/pen_drive.jpg
    , bo zamiast odkęcić dolną część to ciągnąłem, tak jak zwykłe pendrive'y.
    USB pendrive wykazywał takie objawy:
    1) Pamięć zwiększyła mu się z 1 na 8 GB - co mi się podobało
    2) Pendriva nie dało się zformatować i nie było można odczytać - już mniej
    wesołe.
    Rozkleiłem go i ujrzałem dużą kość FLASH, na całą szerokość wewnętrzną
    długopisu z odlejonymi nn-nóżkami z jednego boku. Jak żona zobaczyła, że
    zacząłem to lutować, zrobiła taką minę, jak pewnie żona kolegi by zrobiła po
    tym doswiadczeniu z piekarnikiem i spytała:
    Ty chcesz to naprawić?
    Po 15 minutach przyszła i zdziwiła się, że to żyje :-)

    pozdrawiam
    Sylwester Łazar
    http://www.alpro.pl
    i projektowania PCB

  • 12. Data: 2009-01-25 20:20:23
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Sylwester Łazar <g...@a...pl> wrote:

    > 3) ten czas to nauka, więc nie zupełnie stracony.

    Lutować to ja delikatnie mówiąc umiem, więc nie zależy mi na tym
    akurat aspekcie :-)
    Ale OK, piekarnik potraktuję jako ostatecznośc.

    J.

  • 13. Data: 2009-01-25 20:30:03
    Od: KK <k...@o...pl>

    > A ja powiem z innej beczki :-) może prozaiczny włącznik padł... i raz
    > pstryknie a raz nie... próbowałeś na krótko??

    A ja dodam: masz coś na USB podłączonego?
    To odłącz, poza tym sprawdź na nowym zasilaczu, albo sprawdź pobór prądu
    i napięcie StandBy.
    Pozdrawiam
    KK

  • 14. Data: 2009-01-25 20:38:12
    Od: "Bernard N" <b...@g...pl>

> [...]
    > egzemplarz.
    >
    > Z tego, co wiem, zjawisko narastało stopniowo (miesiąc-dwa), początkowo
    > komputer nie chciał się włączyć od czasu do czasu, potem się włączał od
    > czasu do czasu, obecnie jest jak jest. Druga rzecz: początkowo
    > niewłączaniu się towarzyszył jakiś komunikat beep-msg, jednak (przy
    > założeniu, że został dobrze zanotowany) w specyfikacji płyty nic takiego
    > nie ma. Obecnie nawet komunikatu niet.
    >
    > Jakieś pomysły? Stopniowość zjawiska wskazywałaby na te nieszczęsne
    > kondensatory, ale one naprawdę wyglądają OK. Wymieniać mimo to?

    A jak zachowuje się napięcie na wyprowadzeniu PWR_OK złącza ATX, po
    włączeniu zasilania?

  • 15. Data: 2009-01-25 20:41:03
    Od: "Zbyszek" <z...@p...onet.pl>

    Sprawdź na innym zasilaczu.
    U kolegi też się tak działo. wymiana zasilacza pomogła.

    Zbyszek

  • 16. Data: 2009-01-25 21:07:45
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    KK <k...@o...pl> wrote:

    > A ja dodam: masz coś na USB podłączonego?

    Goła płyta z prockiem i RAMem, nawet bez karty graficznej też nie
    wstaje.

    > To odłącz, poza tym sprawdź na nowym zasilaczu,

    NIe mam pod ręką, ale pomyślę.

    > albo sprawdź pobór
    > prądu i napięcie StandBy.

    Napięcia sprawdzałem, są dobre. A pobór prądu? Napiszesz coś
    więcej, gdzie ten pobór pradu mam sprawdzić i co ma mi to dać?

    J.

  • 17. Data: 2009-01-25 21:24:51
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Bernard N <b...@g...pl> wrote:

    > A jak zachowuje się napięcie na wyprowadzeniu PWR_OK złącza
    > ATX, po
    > włączeniu zasilania?

    Tego nie mierzyłem, ale po wciśnięciu przycisku zasilacz zaczyna
    pracować i pracuje, więc "coś" ten sygnał Power_Good wystawia.
    Pytanie tylko, czy owo coś, to jest jakiś mądry układ
    kontrolujący parametry zasilania i może jeszcze coś innego, czy
    głupi tranzystor, który po "zobaczeniu" +5V dowiera tą linię do
    masy. Nic, jutro jeszcze posiedzę przy niej z miernikiem, jak nic
    nie odkryję, to złapię za lutownicę.

    J.

  • 18. Data: 2009-01-25 21:55:03
    Od: "Bernard N" <b...@g...pl>

> [...]
    > dowiera tą linię do masy. Nic, jutro jeszcze posiedzę przy niej z
    > miernikiem, jak nic nie odkryję, to złapię za lutownicę.
    Ja raz tak miałem, że zasilacz (po burzy) nie wystawiał PWR_OK, choć
    napięcia dawał dobre i były takie właśnie efekty.

  • 19. Data: 2009-01-25 21:59:10
    Od: Tomasz Wójtowicz <TOO_MUCH_SPAM@TO_MUCH.com>

    Jarek P. pisze:
    > O ta rada mi się podoba. A możeby całą płytę do piekarnika załadować?...
    > Ona na spodzie i tak nic nie ma, co by mogło odpaść, żona w końcu
    > zbeszczeszczenie piekarnika kiedyś wybaczy, a kupa czasu by się dała
    > zaoszczędzić.

    Ale płyta ma dwa lata, więc może jeszcze zawierać ołów, który może
    odparować w temperaturze piekarnika. Z resztą nie tylko ołów, są tam
    jeszcze inne chemikalia. Tak więc smacznego ciasta i pieczeni z
    dodatkiem ciężkich metali i chemii.

    Poza tym przemysłowe piece do lutowania wsadowego mają coś jeszcze -
    efektywne chłodzenie na końcu. I to się może okazać kluczem do tego,
    żeby płytę zlutować, a nie zniszczyć.

  • 20. Data: 2009-01-25 22:53:19
    Od: "Sylwester Łazar" <g...@a...pl>

    > NIe mam pod ręką, ale pomyślę.