  • 1. Data: 2009-01-24 13:50:55
    Temat: [AVR] eeprom
    Od: "roxy" <k...@o...pl>

    Witam
    Jak wiadomo mikrokontrolery avr posiadaja ograniczona ilosc cyklii
    zapisu/kasowania wew. pamieci eeprom. Czy odczyt z tej pamieci może być
    dokonywany bez ogramiczeń czy może rownież skraca on żywotnoś eeprom'a. Chce
    umiesic kilka zmiennych ktore bedą odczytywane z pamieci co sekunde i
    zapisywane do niej kilkanasie razy w roku.
    Czy w obecnej serii uC ATMega istnieje blad wystepujacy w serii AT90
    zwiazany z mozliwoscia przypadkowej zmiany zawartosci komorki pamieci
    eeprom o adresie 0?
    Czy w dalszym ciągu nie zapisujecie pod ten adres danych?
    Ja po prostu inicjowalem zmienna typu char ktora kompilator/linker
    umieszczal pod adresem 0 i nigdy jej nie uzywalem w programie. Jak szanowni
    czytelnicy rozwiazują ten problem w uC ATMega?

  • 2. Data: 2009-01-24 14:00:36
    Temat: Re: [AVR] eeprom
    Od: Mario <l...@p...onet.pl>

    roxy pisze:
> [...]
    > umiesic kilka zmiennych ktore bedą odczytywane z pamieci co sekunde i
    > zapisywane do niej kilkanasie razy w roku.

    Ładuj z eepromu przy starcie. Cociaż nie słyszałem żeby była ograniczona
    ilość odczytu.

    MD

  • 3. Data: 2009-01-24 14:14:30
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Ładuj z eepromu przy starcie. Cociaż nie słyszałem żeby była ograniczona
    > ilość odczytu.

    Raczej nie ma ograniczonej liczby zapisów. Pamięć EEPROM nie musi być
    zapisywana po odczycie, więc odczyt jej nie szkodzi :). Na pewno
    skopiowanie całej zawartości do RAMu byłoby wskazane, spowodowałoby
    szybszą pracę itp. ale trzeba pamiętać, że niektóre AVRy mają tyle
    EEPROMa co RAMu, albo niewiele mniej. Więc wówczas nie możemy
    wykorzystać całego EEPROMa, bo zabrakłoby nam RAMu ;).. kwestia tego co
    jest priorytetem. Jak szybkość, to faktycznie lepiej trzymać w RAMie, a
    jak potrzebujemy dużo EEPROMa, to nie ma sensu zapychać sobie RAMu :).
    Co do błędu adresu 0 - raczej pisali o tym w notach katalogowych, więc
    jak nie jest napisane, to raczej błędu nie ma :)...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 4. Data: 2009-01-24 14:57:49
    Od: Mario <l...@p...onet.pl>

    Konop pisze:

> [...]
    > EEPROMa co RAMu, albo niewiele mniej. Więc wówczas nie możemy
    > wykorzystać całego EEPROMa, bo zabrakłoby nam RAMu ;)

    MAsz rację. roxy napisał, że ma kilka zmiennych w eepromie, stąd moja rada.

    MD

  • 5. Data: 2009-01-24 15:26:50
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    roxy pisze:
> [...]
    > umieszczal pod adresem 0 i nigdy jej nie uzywalem w programie. Jak szanowni
    > czytelnicy rozwiazują ten problem w uC ATMega?

    Ilosc odczytow jest dowolna, chociaz w ATMega upierdliwa. Lepiej to
    rozwiazano w XMega gdzie EEPROM jest zmapowany w przestrzen adresowa
    procesora. Co do mozliwosci skasowania komorki o adresie 0 to w ATMega8
    zaobserwowalem ten problem. Byc moze, tu moje spekulacje, chodzi
    generalnie o komorke pamieci na ktora wskazuje aktualnie rejestr
    adresowy EEPROM. Dlatego lepiej po procedurze zapisu ustawic go na jakis
    nieuzywany adres EEPROM, co zreszta gdzies tam bylo opisywane.