  • 21. Data: 2018-01-12 23:07:27
    Temat: Re: Dziwne zachowanie przetwornicy na MC34063
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 12 Jan 2018 22:40:06 +0100, Atlantis napisał(a):

    > Po wymianie kondensatora z 1nF na 470pF zupełnie nic się nie zmieniło.
    > Napięcie wciąż jest za wysokie i wciąż zależy od zasilania na wejściu -
    > różnica rzędu 40-50V. Powoli kończą mi się pomysły. W tej chwili tylko

    To moze powieksz
    https://www.electro-tech-online.com/threads/strange-
    behaviour-of-mc34063-step-up-circuit.146261/

    > do głowy przychodzi mi jeszcze próbowanie wymiany transformatora albo
    > spróbowanie z kolejnym egzemplarzem scalaka (chociaż wydaje mi się
    > naprawdę mało prawdopodobne, żeby do tej pory trafiły mi się dwa różne z
    > takim samym uszkodzeniem.

    Moze jakas uszkodzona seria ?

    Podlacz oscyloskop i zobacz jakie impulsy generuje.

    > Jakakolwiek wada w transformatorze w teorii może powodować taki efekt?

    Nie, sprzezenie zwrotne powinno regulowac.

    www.ti.com/litv/pdf/slla339

    "The MC34063A (figure 1) supplies fixed on time drive to the internal
    power switch whenthe "Comparator inverting input" (abbreviated as
    "Cii") is less than the internal 1.25V reference voltage.
    When the Cii is greater than the internal reference, the output switch
    will remain off. Therefore, keeping the Cii pin above 1.25V will stop
    the output switch (the oscillator will continue to run)"

    > Jak krytyczny jest rezystor 0,22 oma?

    Dosc krytyczny, jesli dochodzisz do nasycenia cewki.
    Co u Ciebie nie powinno miec miejsca.

    Ale powieksz go, nawet do 1 ohm, ... powinien skrocic impuls, to i
    napiecie spadnie.

    No i obciaz wyjscie opornikiem np 2M (2*1M) - moze zdusi napiecie :-)

    > Skończy się tak, że przeprojektuję płytkę z myślą o przetwornicy w
    > wersji THT - ta do tej pory działa we wszystkich egzemplarzach
    > poprzedniej wersji urządzenia...

    Rezystory w sprzezeniu byly takie same w wersji THT ?

    Bo tak patrze ... w przykladach sa raczej mniejsze rezystancje, moze
    za duzo masz i komparator nie dziala ?
    Przy czym tu sie liczy ten od nogi 5 do masy.

    J.

  • 22. Data: 2018-01-12 23:14:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 9 Jan 2018 08:28:42 +0100, Atlantis napisał(a):
    > Hmm... Istnieje możliwość, że sposób prowadzenia ścieżek albo bardziej
    > gęste (niż w przypadku wersji THT) upakowanie elementów może mieć wpływ
    > na zachowanie przetwornicy?
    > Na wszelki wypadek wrzucam ten fragment płytki.
    >
    > https://ibb.co/faoiCR

    Duzy prad cewki z nogi 2 plynie przez sciezke masy, i gdzies tam jest
    kondensator CT przypiety ... jakies zaklocenia oscylatora groza ...

    A moze ... miernik masz uszkodzony ?

    zmierz napiecie na nodze 5 - jest 1.25 V czy wiecej ?

    J.

  • 23. Data: 2018-01-13 08:57:13
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 12.01.2018 23:14, J.F. wrote:

    > Duzy prad cewki z nogi 2 plynie przez sciezke masy, i gdzies tam jest
    > kondensator CT przypiety ... jakies zaklocenia oscylatora groza ...

    Hmm... Faktycznie... Czy będzie ok, jeśli kondensator będzie podłączony
    do masy w pobliżu nogi 4, a zaraz obok dam przelotkę do pola masy?
    Może w ogóle powinienem przesunąć granicę pola masy po drugiej stronie
    nieco w prawo i również dać przelotkę przy nodze 2?

  • 24. Data: 2018-01-15 02:12:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 13 Jan 2018 08:57:13 +0100, Atlantis napisał(a):

> [...]
    > Może w ogóle powinienem przesunąć granicę pola masy po drugiej stronie
    > nieco w prawo i również dać przelotkę przy nodze 2?

    Ja bym go testowo obrocil poziomo i przylutowal w blizen nogi nr 4
    ...ale watpie czy to to.

    A moze jeszcze testowo dolutowac jakis kondensator miedzy nogi
    zasilania tego ukladu ...

    J.

  • 25. Data: 2018-01-18 22:24:17
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Zauważyłem jeden błąd w projekcie płytki - transformator w projekcie
    Eagle został przez pomyłkę umieszczony po stronie elementów. W
    zmontowanym układzie znajduje się po drugiej stronie, przez co końcówki
    uzwojeń są zamienione miejscami. Same uzwojenia są jednak na swoich
    miejscach. Czy taka sytuacja może mieć negatywny wpływ na działanie
    przetwornicy (albo wręcz powodować problemy, z którymi mam do
    czynienia)? A może mogę to zostawić w takiej formie i źródło problemu
    najpewniej leży gdzie indziej?

    Na schemacie z którego korzystałem są zaznaczone początki uzwojeń i w
    taki sposób zostało to zaimplementowane w pierwszej, działającej wersji
    urządzenia, tej z elementami THT.

  • 26. Data: 2018-01-19 01:39:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 18 Jan 2018 22:24:17 +0100, Atlantis napisał(a):
> [...]
    > miejscach. Czy taka sytuacja może mieć negatywny wpływ na działanie
    > przetwornicy (albo wręcz powodować problemy, z którymi mam do

    Tam jest istotne kropkowanie. Jesli jednak zamieniles konce obu
    uzwojen, to powinno sie zgadzac.

    Tym niemniej nie to jest powodem problemow.

    J.

  • 27. Data: 2018-01-20 09:24:54
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 19.01.2018 01:39, J.F. wrote:

    > Tam jest istotne kropkowanie. Jesli jednak zamieniles konce obu
    > uzwojen, to powinno sie zgadzac.
    >
    > Tym niemniej nie to jest powodem problemow.

    Ok, udało mi się kilka rzeczy ustalić.
    Po pierwsze zmontowałem układ na nowej płytce, modyfikując niektóre
    połączenia. Teraz pin 2 nie łączy się już z masą koło kondensatora
    oscylatora. Dałem osobną przelotkę do ogólnego pola masy.
    Udało mi się też sprawdzić układ lepszym oscyloskopem cyfrowym i okazało
    si, że:
    1) Napięcie na wejściu jest względnie stabilne.
    2) Napięcie na wyjściu cyklicznie waha się o kilkadziesiąt V.
    3) Z każdym takim "wahnięciem" koreluje chwilowy brak oscylacji na
    kondensatorze 1 nF.
    4) Po wylutowaniu transformatora oscylator cały czas pracuje prawidłowo.

    Wyglądało więc na to, że działa zabezpieczenie wyłączające przetwornicę
    po przekroczeniu określonego prądu na wejściu (pomiar na rezystorze 0.22
    ohm). Przyjąłem roboczą hipotezę, że coś nie tak może być z
    transformatorem i wlutowałem inny egzemplarz. Sytuacja się nieco
    poprawiła, ale przetwornica wciąż nie pracowała poprawnie.

    I wtedy zauważyłem pewną rzecz - jeśli wykonuję pomiar kiepskim,
    chińskim multimetrem, przetwornica zaczyna działać poprawnie -pojawia
    się nawet charakterystyczne "ćwierkanie". Zmierzyłem innym multimetrem
    wewnętrzny opór miernika - okazało się, że ma tylko 1 Mohm. Wychodzi
    więc na to, że w chwili obecnej obciążenie przetwornicy pomaga. Przy
    czym nawet z podłączonym miernikiem nie startuje ona natychmiast -
    napięcie narasta powoli od około 250 do 370V, trwa to może trochę mniej
    niż 10 sekund. Potem napięcie jest już stabilne, taką samą wartość
    pokazuje każdy multimetr - pod warunkiem, że ten o małej rezystancji
    jest cały czas podłączony. Jeśli go odepnę - napięcie znów spada.

    Skąd się bierze takie dziwne zachowane przetwornicy? Dlaczego wersja THT
    w starej konstrukcji spokojnie pracowała z dwoma kondensatorami 10M w
    pętli sprzężenia zwrotnego, a teraz 2x4,7M to wciąż za małe obciążenie?

  • 28. Data: 2018-01-20 20:57:57
    Od: Marvin <n...@s...com>

    > Skąd się bierze takie dziwne zachowane przetwornicy? Dlaczego wersja THT
    > w starej konstrukcji spokojnie pracowała z dwoma kondensatorami 10M w
    > pętli sprzężenia zwrotnego, a teraz 2x4,7M to wciąż za małe obciążenie?

    Moim zdaniem po prostu ta przetwornica się wzbudza, bo jej pętla
    sprzężenia zwrotnego ma parametry, które prowadzą do niestabilności.
    Powodem mogą być dwa kondensatory po 1 nF które tam widziałem na
    schemacie w dzielniku, a dokładniej C8=1 nf.

    Moim zdaniem, ten kondensator jest tam źle wsadzony i ja bym go testowo
    usunął. On w transmitancji pętli sprzężenia zwrotnego miesza, bo opóźnia
    sygnał sprzężenia zwrotnego w czasie. A ponieważ dzielnik ma sporą
    rezystancję, jego pojemność jest znacząca z punktu widzenia jej stabilności.
    Te opóźnienie powoduje, że przetwornica zaczyna się podwzbudzać na małej
    częstotliwości ustalonej przez stałą RC dzielnika.
    Moją hipotezę popiera to, że dołączenie do wyjścia rezystora 1 M
    poprawia warunki pracy. Bezsprzecznie tłumi on oscylacje, zmieniając
    wzmocnienie pętli sprzężenia zwrotnego na niższe, a jak wiadomo warunki
    do oscylacji to wzmocnienie ponad 1 i przesuniecie fazy.

    Uprzedzając kolejne pytanie powiem, że układ z elementów THT mógł
    działać ponieważ większy ESR takich kondensatorów dołożył do
    transmitancji zero i bieguny nie wylazły za oś urojoną.

    Marvin

  • 29. Data: 2018-01-21 09:33:06
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 20.01.2018 20:57, Marvin wrote:

    > Uprzedzając kolejne pytanie powiem, że układ z elementów THT mógł
    > działać ponieważ większy ESR takich kondensatorów dołożył do
    > transmitancji zero i bieguny nie wylazły za oś urojoną.

    Zapomniałem dodać, że poprzednia wersja urządzenia nie była w 100%
    oparta o elementy THT. Tam gdzie było to wygodne, stosowałem elementy
    dyskretne SMD. Właśnie przyglądam się projektowi płytki tej starej
    przetwornicy i widzę, że:

    1) Wszystkie rezystory w pętli sprzężenia zwrotnego były standardowymi
    rezystorami THT.

    2) Kondensator filtrujący napięcie pętli (1nF na pinie 5) był
    kondensatorem SMD, nawet mniejszym niż obecnie (0603 zamiast 1206).
    Widzę jednak, że zastosowane wtedy ustawienie elementów pozwoliło mi go
    umieścić w pobliżu pinu 4 (GND).

  • 30. Data: 2018-01-21 19:01:22
    Od: Marvin <n...@s...com>

> [...]
    > kondensatorem SMD, nawet mniejszym niż obecnie (0603 zamiast 1206).
    > Widzę jednak, że zastosowane wtedy ustawienie elementów pozwoliło mi go

    Co do zasady - napięcia w pętli sprzężenia zwrotnego się nie filtruje.
    Bo takie działanie jest bez sensu - chodzi przecież aby wzmacniacz
    napięcia błędu reagował jak najszybciej na zmiany na wyjściu
    przetwornicy, a ta pojemność filtrująca daje mu sygnał z opóźnieniem. A
    reagowanie z opóźnieniem prowadzi do przerzutów i niestabilności -> a
    więc wzbudzeń.
    Elementy R-C które tam się umieszcza to zwykle dobrze dobrana
    kompensacja pętli po to, aby była ona stabilna. Elementy te kompensują
    bieguny lub zera wzmacniacza i filtru wyjściowego ale nic nie filtrują.
    Ale dołączanie kondensatora 1n w tym miejscu "na pałę", to ignorancja
    taka sama jak elektrolit na wyjściu stabilizatora 7805.

    Zatem odłącz ten 1n i zobacz czy problemy nie ustąpią. A jak nie to
    wsadź jeszcze szeregowo z kondensatorem filtrującym na wyjściu
    przetwornicy rezystor, np. 10 omów-100 omów. Taki który mu zrobi, temu
    kondensatorowi duży ESR. I pewnie będzie zonk :)

    Ściskam dłoń,
    Marvin