  • 1. Data: 2010-10-15 08:22:34
    Temat: Dziwna sprawa z Asrock P4I45GV.
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    A więc tak. Mam P4 3GHz Prescott SL7PM który na bank nie był nigdy kręcony.
    Wpadła mi w ręce tytułowa płyta ale z uszkodzonymi kondensatorami.
    Wymieniłem 16 kondensatorów i okazało się że rusza ale procek nie chce
    śmigac wyżej niż 2GHz. Zacząłem mierzyć napięcia i stwierdziłem że Vcore
    pływa od 1,4 do 1,55V. Znalazłem przyczynę, zimny lut przy regulatorze
    napięcia pod procem i teraz napięcie jest w miarę sztywne w okolicach 1,4V.
    Pamięci to 2 szt DDR400. Po usunięciu tej usterki płyta wstaje ale da się
    popędzić max do 190MHz*15 czyli nadal nie uzyskałem 3GHz. Ciekawostka,
    Grafika na płycie wysiada (czarny ekran) po przekroczeniu 180MHz*15 ale gdy
    włożę VGA do AGP slotu to z tej dodatkowej VGA mam prawidłowy obraz przy
    190MHz*15. Maksymalna częstotliwość przy której komputer przechodzi
    botowanie ale niestety nie kończy ładowania windowsa to 195MHz*15.
    Co to może być?
    Czy to zwalona VGA na płycie przeszkadza w prawidłowym działaniu całości na
    pełnych obrotach?
    A może pamięci mają coś nie tak?
    A może to płyta sama w sobie nie potrafi obsłużyć tego proca prawidłowo?
    Procek ma FSB 800 jest to chyba QDR czyli że powinien pracować przy
    ustawionym w biosie 200MHz*15. Mnożnik 15 jest zablokowany. Ściągnąłem
    najświeższy bios i zaktualizowałem. A i na płycie jest napisane Prescott
    533.

    Marek

  • 2. Data: 2010-10-15 08:56:32
    Temat: Re: Dziwna sprawa z Asrock P4I45GV.
    Od: Kamil 'Model' <k...@g...pl>

    W dniu 2010-10-15 10:22, marko1a pisze:
> [...]
    > ustawionym w biosie 200MHz*15. Mnożnik 15 jest zablokowany. Ściągnąłem
    > najświeższy bios i zaktualizowałem. A i na płycie jest napisane Prescott

    Idąc za stroną Asrocka, versja 5.0 tej płyty obsługuje następujące procki
    http://www.asrock.com/mb/cpu.pl.asp?Model=P4i45GV R5.0

    natomiast versja 3.0 takie oto procki obsługuje
    http://www.asrock.com/mb/cpu.asp?Model=P4i45GV R3.0

    Jak widać twojego procka na FSB 800MHz nie jest w stanie obsłużyć. Sam
    miałem kiedyś taką płytę v3.0 i chodziła ładnie, stabilnie ale słaba
    lista obsługiwanych procków spowodowała, że długo u mnie nie zagościła

  • 3. Data: 2010-10-15 08:58:46
    Od: BartekK <s...@N...org>

> [...]
    > to 195MHz*15.
    > A i na płycie jest napisane Prescott 533.
    No i tu masz odpowiedz. Natywnie ta płyta obsługuje fsb 133MHz (x4 =
    533), a nie 200MHz (x4 = 800). Wszystko co powyżej 133 to overclocking,
    to że fsb nie dogoniło 3GHz procesora to o niczym nie świadczy, bo z
    133MHz są też gonione magistrale, czipset itd, a ta płyta nie posiada
    dzielników umożliwiających ustawienie 200MHz fsb tak by pci/czipset/ram
    chodziły z prawidłowymi timingami.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 4. Data: 2010-10-15 09:00:35
    Od: "Vituniu" <v...@p...fm>

    > Maksymalna częstotliwość przy której komputer przechodzi
    > botowanie ale niestety nie kończy ładowania windowsa to 195MHz*15.
    > Co to może być?

    Padles ofiara marketingu zdaje sie. ;)

    Znaczy - ta plyta oznaczona jest jako "533 MHz", czyli faktycznie
    pracuje z czestotliwoscia 133 MHz (razy 4). A ty podkreciles ja
    do 190 (swoja droga gratuluje, niezly wynik ;))

    A kwiatki zanies pod pomnik Nieznanego Marketingowca.

    pozdrawiam,
    Vituniu.

  • 5. Data: 2010-10-15 09:11:37
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "Vituniu" <v...@p...fm> napisał w wiadomości

    > Padles ofiara marketingu zdaje sie. ;)
    >
    > Znaczy - ta plyta oznaczona jest jako "533 MHz", czyli faktycznie
    > pracuje z czestotliwoscia 133 MHz (razy 4). A ty podkreciles ja
    > do 190 (swoja droga gratuluje, niezly wynik ;))

    W ustawieniach w BIOS dla DDRów są dwie możliwości 200MHz lub 266MHz.
    Chodzi na 200 bo na 266 płyta nie wstaje nawet przy 170MHz*15.
    Wychodzi na to że musze jednak znaleźć inna płytę taką na 800MHz. Najlepsza
    by była chyba Abit GA-8IK1100 ale na chwilę obecną nikt nigdzie nie wystawia
    na sprzedaż.

    Marek

  • 6. Data: 2010-10-15 09:17:52
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "Kamil 'Model'" <k...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:i99501$rhv$1@inews.gazeta.pl...

    > Jak widać twojego procka na FSB 800MHz nie jest w stanie obsłużyć. Sam
    > miałem kiedyś taką płytę v3.0 i chodziła ładnie, stabilnie ale słaba lista
    > obsługiwanych procków spowodowała, że długo u mnie nie zagościła

    Ta co mi się trafiła to v5.0 ale tak czy siak jest to 533MHz mimo że w
    BIOSie mogę sobie ustawić nawet 248*15.

    Marek

  • 7. Data: 2010-10-15 09:21:58
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "BartekK" <s...@N...org> napisał w wiadomości

> [...]
    > 133MHz są też gonione magistrale, czipset itd, a ta płyta nie posiada
    > dzielników umożliwiających ustawienie 200MHz fsb tak by pci/czipset/ram

    Stąd max DDR 266. Wszystko jasne. Dlatego VGA na płycie dostaje zadyszki.
    Odszedłem już parę lat temu z branży i teraz są skutki braków w wiedzy w
    temacie mimo że dotyczy starszych podzespołów.
    Szukam więc innej płyty.

    Dzięki,
    Marek