  • 1. Data: 2012-02-22 01:44:36
    Temat: Dyski na magazyn dóbr wszelakich
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Cześć

    Poskładałem sobie nie tak dawno jeden komputerek, który w zamierzeniu - poza
    spełnianiem funkcji serwera poczty, newsów, FTPa, WWW - stanie się
    jednocześnie składnicą dóbr wszelakich w mojej sieci lokalnej. W większości
    będą to pliki dużej objętości, chętnie też wydzielę sobie część przestrzeni
    na jedno archiwum realizowanych projektów (pracuję w DTP wobec czego też
    będą to pliki objętości minimum kilku MB). Wszystko już mam skompletowane,
    poza dyskami do niego (tzn. na razie wpiętych jest kilka szwędających mi się
    po szufladach napędów, spiętych pod kontrolą Windows 7 w jeden dynamiczny
    wolumin).

    Płyta Gigabyte'a wyposażona akurat w mostek ICH9, wobec czego wpięty jest na
    PCI kontroler Silicon Image 3114. System ma dla siebie osobny, 80GB dysk.
    Sieć lokalna z gigabitowym switchem. Nie spodziewam się i nie celuję w
    rozwiązania ultraszybkie, ale byłoby miło, gdyby przy jednoczesnym
    korzystaniu z takiego magazynu z dwóch stanowisk, całość nie dostawała
    czkawki, a transfery po sieci podskoczyły 3 do 4 razy ponad to, co można
    wydusić ze 100 Mbit.

    Zależy mi jednocześnie i na pojemności, i na rozwiązaniu w miarę bezpiecznym
    na awarię jednego napędu, wobec czego wykombinowałem sobie, że wkładając
    cztery napędy i podpinając je do kontrolera SiL 3114 założę na nich RAID5.
    Biorąc pod uwagę pojemność myślę o napędach 1,5 / 2 TB.

    I teraz drodzy grupowicze zaczyna się mój dylemat pt. co do takiego zestawu
    włożyć? WD serii green (np.
    http://www.morele.net/dysk-western-digital-caviar-gr
    een-3-5-2tb-sata-iii-64mb-cache-wd20earx-397399/)?
    Seagate'y Low Power (np.
    http://www.morele.net/dysk-seagate-barracuda-lowpowe
    r-3-5-2tb-sata-600-64mb-cache-st2000dl003-356655/
    )? Samsungi EcoGreen (np.
    http://www.morele.net/dysk-samsung-spinpoint-ecogree
    n-f4eg-3-5-2tb-sata-300-32mb-cache-hd204ui-334017/
    )?

    Jak to się zachowywać będzie spięte w RAID5 i czy nie ma jakichś
    przeciwwskazań, by dyski tej klasy spinać w RAID?

    [ Na tym świecie nikt nie może być neutralny. Możesz jedynie wybrać sobie ]
    [ kłopoty, w które chcesz się wpakować. (Murgen, Glen Cook "Ponure Lata") ]

  • 2. Data: 2012-02-22 10:54:34
    Temat: Re: Dyski na magazyn dóbr wszelakich
    Od: "Chris" <N...@n...pl>

    Przemysław Ryk nabazgrał(a):

> [...]
    > na nich RAID5. Biorąc pod uwagę pojemność myślę o napędach 1,5 / 2 TB.
    > I teraz drodzy grupowicze zaczyna się mój dylemat pt. co do takiego

    Ja kupiłem teraz takie coś:

    Qnap TS-419P II Serwer Plików 4dyski+8TB
    http://allegro.pl/qnap-ts-419p-ii-serwer-plikow-4dys
    ki-8tb-ts-419pii-i2109001916.html

    NA razie pierwsza sztuka poszła do wymiany do dyski były z serii green +
    najnowszy firmware który ma błędy i rozpina dyski w raidzie :) ale wymienili
    na drugie dzień bo chcieli jeszczxe potestować czy się dalej nie sypie.
    Druga sztuka na razie działa bez problemu ale zamieniłem dyski na normalne
    7200 już nie green, dopłata 60zł więc jak nic.

  • 3. Data: 2012-02-22 10:55:45
    Od: "Artur" <n...@s...pls>

    "Przemysław Ryk" <p...@g...com> wrote in message
    o...
> [...]
    >
    > Jak to się zachowywać będzie spięte w RAID5 i czy nie ma jakichś
    > przeciwwskazań, by dyski tej klasy spinać w RAID?

    Nieznamsie za bardzo, ale jak wybieralem dyski u siebie, to staralem sie
    unikac green. Gdzies czytalem, ze bardzo szybko wyczerpywaly limit parkowan
    i odchodzily do krainy wiecznych talerzy.

  • 4. Data: 2012-02-22 10:59:23
    Od: "Chris" <N...@n...pl>

    Artur nabazgrał(a):

> [...]
    > unikac green. Gdzies czytalem, ze bardzo szybko wyczerpywaly limit
    > parkowan i odchodzily do krainy wiecznych talerzy.

    Green jest fajny ale nie do RAID ...

  • 5. Data: 2012-02-22 18:55:20
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Wed, 22 Feb 2012 11:59:23 +0100, Chris napisał(a):

    > Green jest fajny ale nie do RAID ...

    To już jakieś info jest. :)

    Czyli w zasadzie zaczynać myślenie można od:
    http://www.morele.net/dysk-seagate-2tb-st2000dm001-s
    ata-iii-64mb-434392/
    http://www.morele.net/dysk-western-digital-wd1502fae
    x-372613/

    Ciekaw jestem, jak się te modele sprawują. Seagate od długiego czasu
    omijałem szerokim łukiem, a problemy z firmware Barracud mnie w tym
    postanowieniu upewniły. Poprawiło się?

    [ The genius of the hole: no matter how long you spend climbing out, ]
    [ you can still fall back down in an instant. (Max Payne) ]

  • 6. Data: 2012-02-22 19:09:45
    Od: Rafal Lukawski <r...@l...pl>

    On 2012-02-22 19:55, Przemysław Ryk wrote:

> [...]
    >
    > Ciekaw jestem, jak się te modele sprawują. Seagate od długiego czasu
    > omijałem szerokim łukiem, a problemy z firmware Barracud mnie w tym

    Problem jest nieco z boku. Otóż dyski 'nie przeznaczone do raid' mają
    wydłużony czas korekcji błędów, co powoduje iż w przypadku złapania
    uszkodzonego sektora staje się on niedostępny dla systemu na tyle długo,
    że może go wypiąć z RAID. Jezeli jest to mirroring lub raid-5 jest to
    jakis problem, bo caly raid ulega pozniej przebudowie.

    Z mojego pkt widzenia temat takze dotyczy dyskow 7200, stad powstaly
    serie 'raid edition' odpowiednio drozsze. Nie da sie nie wyczuc tu
    paskudzenia marketingowcow, ale jezeli raid budujemy na minipc nie na
    jakiejs skrzynce wiele problemow stworzonych przez producentow mozna
    obejsc. Ja z powodzeniem od pocz. 2010 mam 2 raidy na 'zielonych'
    samsungach. Do zastosowan SOHO, szczegolnie tam, gdzie wiemy co w trawie
    piszczy i gdzie przechowywanie wiekszej ilosci danych jest wazniejsze od
    czasu dostepu, 'zielone' mozna swobodnie stosowac.

    WPadki sie zdarzaja. tak jak w przypadku seagate 7200.11, tak samo WD
    zle trafilo z serią AADS, gdzie wiekszosc dysków padala juz po paru
    tygodniach (zostawili tylko 500GB, wieksze zastapili inną serią). Dla
    przykładu ja kupiłem w 2009 4x1.5TB WD AADS, padały po kolei, dwa
    wymieniłem, też padły w końcy wszystkie dostały korekty. Oczywiscie w
    RAID byly problemy, ale to nie dlatego ze RAID, tylko produkt do d.

  • 7. Data: 2012-02-22 19:17:52
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "Przemysław Ryk" napisał:

    > Seagate od długiego czasu omijałem szerokim łukiem,
    > a problemy z firmware Barracud mnie w tym
    > postanowieniu upewniły. Poprawiło się?

    Owszem, te problemy z firmware to sprzed ładnych kilku lat. Od wersji
    7200.12 nie odnotowałem żadnych problemów, no ale to nie jest miarodajne,
    gdyż - jak powszechnie wiadomo - dyski kupuję zazwyczaj (o zgrozo!) w
    Komputroniku.

    JoteR

  • 8. Data: 2012-02-23 07:37:13
    Od: "Chris" <N...@n...pl>

    Przemysław Ryk nabazgrał(a):

> [...]
    > Ciekaw jestem, jak się te modele sprawują. Seagate od długiego czasu
    > omijałem szerokim łukiem, a problemy z firmware Barracud mnie w tym

    Ja bym brał WD który lepiej spisuje się jeśli chodzi o RAID, seria Black
    albo RAID RE4..
    Sprzedaliśmy setki dysków Black do serwerów w CERN i jakoś działają, co
    ciekawe poszło też dużo dysków Samsunga (szkoda że się sprzedali) wiec jak
    byś trafił Samsunga to nie zastanawiaj się tylko kupuj, najlepiej wersje
    2TB.

  • 9. Data: 2012-03-06 22:06:44
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Wed, 22 Feb 2012 20:17:52 +0100, JoteR napisał(a):

> [...]
    > 7200.12 nie odnotowałem żadnych problemów, no ale to nie jest miarodajne,
    > gdyż - jak powszechnie wiadomo - dyski kupuję zazwyczaj (o zgrozo!) w

    Aha. Bo problemy z firmware zależą od tego, czy kupisz w Komputroniku,
    Morele.net czy Proline.pl. JoteR... No jak Cię proszę...

    [ Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest ]
    [ tylu idiotów. (Stanisław Lem) ]

  • 10. Data: 2012-03-06 22:06:44
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Wed, 22 Feb 2012 20:09:45 +0100, Rafal Lukawski napisał(a):

> [...]
    > że może go wypiąć z RAID. Jezeli jest to mirroring lub raid-5 jest to
    > jakis problem, bo caly raid ulega pozniej przebudowie.

    Widzisz - i to już jest jakieś info. Nawet bardzo konkretne info. Choć
    jednocześnie mi szczęka opadła gdyż koledze jeden WD Caviar Black 7200 rpm
    non-stop takie numery odstawiał. Siedział sobie ten delikwent w konfiguracji
    RAID10 na płycie z P55 i ICH10R, a cztery dyski po 1TB były w RAID10 spięte.
    W skrócie: regularnie ten jeden dysk wylatywał z RAID.

    Jak masz chęć i chwilę czasu, to Ci podam wszystkie wymagane informacje,
    gdyż ten sam dysk jest w tej chwili wpięty w mój domowy serwerek, działający
    owszem 24/7/365, ale z kilkoma innymi spięty w software'owy RAID. Płyta z
    P35 i ICH9. I ani kwiknie. :-/

> [...]
    > piszczy i gdzie przechowywanie wiekszej ilosci danych jest wazniejsze od
    > czasu dostepu, 'zielone' mozna swobodnie stosowac.

    Pytanie - jak i gdzie obchodzić problemy? RAID na magazyn nie będzie
    tworzony na kontrolerze z płyty. Mam do PCI wpięty 4-portowy kontroler
    SATA-II. RAID-5 na tym najchętniej widział bym na 4 dyskach po 2TB każdy.
    Całość stać będzie na kompie z Core 2 Duo E4500 (bez podkręcania), 4GB ramu,
    Windows 7 x64. Z usług działać będzie serwer poczty i grup dyskusyjnych
    (Hamster z lokalnym IMAPem), FTP, WWW z WordPressem na potrzeby lokalnego
    bloga.

    > WPadki sie zdarzaja. tak jak w przypadku seagate 7200.11, tak samo WD
    > zle trafilo z serią AADS, gdzie wiekszosc dysków padala juz po paru
    > tygodniach (zostawili tylko 500GB, wieksze zastapili inną serią).

    Pytałem naprawdę z czystej ciekawości. Mnie od jakiegoś czasu wywiało w
    stronę WD, potem Samsungów F1 i F3. Seagate'y od znajomych w którymś
    momencie dostawałem z taką regularnością, że mi włosy dęba stanęły na
    głowie.

    > Dla przykładu ja kupiłem w 2009 4x1.5TB WD AADS, padały po kolei, dwa
    > wymieniłem, też padły w końcy wszystkie dostały korekty. Oczywiscie w
    > RAID byly problemy, ale to nie dlatego ze RAID, tylko produkt do d.

    No toś mnie pocieszył... ;D

    [ Świat jest zły i jeszcze mu się to ułatwia. ]
    [ (Franz Kafka) ]