    From: Przemysław Ryk <p...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Dyski na magazyn dóbr wszelakich
    Date: Tue, 6 Mar 2012 23:06:44 +0100
    Sender: p...@g...com

    Dnia Wed, 22 Feb 2012 20:09:45 +0100, Rafal Lukawski napisał(a):

> [...]
    ata-iii-64mb-434392/
    x-372613/

    > Problem jest nieco z boku. Otóż dyski 'nie przeznaczone do raid' mają
    > wydłużony czas korekcji błędów, co powoduje iż w przypadku złapania
    > uszkodzonego sektora staje się on niedostępny dla systemu na tyle długo,
    > że może go wypiąć z RAID. Jezeli jest to mirroring lub raid-5 jest to
    > jakis problem, bo caly raid ulega pozniej przebudowie.

    Widzisz - i to już jest jakieś info. Nawet bardzo konkretne info. Choć
    jednocześnie mi szczęka opadła gdyż koledze jeden WD Caviar Black 7200 rpm
    non-stop takie numery odstawiał. Siedział sobie ten delikwent w konfiguracji
    RAID10 na płycie z P55 i ICH10R, a cztery dyski po 1TB były w RAID10 spięte.
    W skrócie: regularnie ten jeden dysk wylatywał z RAID.

    Jak masz chęć i chwilę czasu, to Ci podam wszystkie wymagane informacje,
    gdyż ten sam dysk jest w tej chwili wpięty w mój domowy serwerek, działający
    owszem 24/7/365, ale z kilkoma innymi spięty w software'owy RAID. Płyta z
    P35 i ICH9. I ani kwiknie. :-/

    > Z mojego pkt widzenia temat takze dotyczy dyskow 7200, stad powstaly
    > serie 'raid edition' odpowiednio drozsze. Nie da sie nie wyczuc tu
    > paskudzenia marketingowcow, ale jezeli raid budujemy na minipc nie na
    > jakiejs skrzynce wiele problemow stworzonych przez producentow mozna
    > obejsc. Ja z powodzeniem od pocz. 2010 mam 2 raidy na 'zielonych'
    > samsungach. Do zastosowan SOHO, szczegolnie tam, gdzie wiemy co w trawie
    > piszczy i gdzie przechowywanie wiekszej ilosci danych jest wazniejsze od
    > czasu dostepu, 'zielone' mozna swobodnie stosowac.

    Pytanie - jak i gdzie obchodzić problemy? RAID na magazyn nie będzie
    tworzony na kontrolerze z płyty. Mam do PCI wpięty 4-portowy kontroler
    SATA-II. RAID-5 na tym najchętniej widział bym na 4 dyskach po 2TB każdy.
    Całość stać będzie na kompie z Core 2 Duo E4500 (bez podkręcania), 4GB ramu,
    Windows 7 x64. Z usług działać będzie serwer poczty i grup dyskusyjnych
    (Hamster z lokalnym IMAPem), FTP, WWW z WordPressem na potrzeby lokalnego
    bloga.

    > WPadki sie zdarzaja. tak jak w przypadku seagate 7200.11, tak samo WD
    > zle trafilo z serią AADS, gdzie wiekszosc dysków padala juz po paru
    > tygodniach (zostawili tylko 500GB, wieksze zastapili inną serią).

    Pytałem naprawdę z czystej ciekawości. Mnie od jakiegoś czasu wywiało w
    stronę WD, potem Samsungów F1 i F3. Seagate'y od znajomych w którymś
    momencie dostawałem z taką regularnością, że mi włosy dęba stanęły na
    głowie.

    > Dla przykładu ja kupiłem w 2009 4x1.5TB WD AADS, padały po kolei, dwa
    > wymieniłem, też padły w końcy wszystkie dostały korekty. Oczywiscie w
    > RAID byly problemy, ale to nie dlatego ze RAID, tylko produkt do d.

    No toś mnie pocieszył... ;D

    [ Świat jest zły i jeszcze mu się to ułatwia. ]
    [ (Franz Kafka) ]