  • Data: 2020-12-05 08:49:40
    Temat: Dopasowywanie długości linii - kiedy niezbędne?
    Od: Atlantis <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pytałem o to ostatnio w jednej "zbiorczej" wiadomości na temat projektu
    na STM32F4. Chciałbym jednak nieco głębiej przeanalizować temat.

    Kończę właśnie projektować płytkę wykorzystującą STM32F407. Wśród
    podłączonych peryferiów znalazła się karta SD (podłączona przez SDIO w
    trybie 4bit) oraz wyświetlacz LCD (podłączony przez równoległą
    magistralę 16 bit).

    Nie udało mi się niestety uzyskać ścieżek o równej długości. W przypadku
    SDIO dwie linie danych musiałem puścić na około, przez co ich długość
    stanowi jakieś 250% długości najkrótszych. Podobnie sytuacja wygląda w
    przypadku interfejsy LCD - aby zminimalizować stosowanie przelotek i
    "dziurawienie" pola masy po drugiej stronie płytki przepuszczałem
    ścieżki na około, między pinami gniazda wyświetlacza.
    Ponieważ zależało mi na ciasnym upakowaniu ścieżek i elementów, nie
    bardzo jest miejsce, żeby meandrować tymi wszystkimi ścieżkami.

    Stąd moje pytanie: czy to ma znaczenie przy tego typu mikrokontrolerach?
    Sam STM32F407 jest dość szybki (maksymalne taktowanie 168 MHz) jego
    peryferia też mogą pracować z dużymi prędkościami (np. SDIO 48 MHz). Co
    więcej - LCD korzysta przecież z tego samego interfejsu, do którego
    podpina się zewnętrzne pamięci flash/ddr, a w ich przypadku dopasowanie
    długości jest standardem.

    Z drugiej strony to jednak nie jest żaden SoC, gdzie prędkość magistrali
    byłaby mierzona w setkach MHz.

    Na chwilę obecną płytka wygląda następująco:
    https://ibb.co/1rg45wK

    Mogę zostawić tak, jak jest? Jest szansa, że będzie działało prawidłowo
    przy maksymalnej prędkości tego MCU? Czy też ewentualnie konieczne
    będzie zmniejszenie prędkości transmisji?