  • 1. Data: 2011-11-17 12:18:41
    Temat: Domeny - dziwna sytuacja prawna
    Od: Marek <p...@s...com>

    Witam,

    Właśnie doświadczyłem niezrozumiałemgo dla mnie problemu. Otóż okazuje się,
    że domeny funkcjonalne mogą egzystować jako domeny krajowe - taką
    informację podano mi na infolinii w Netart. Przykładowo mamy domenę
    krajową:

    www.nieruchomosci.pl

    Konkretna firma jest jej używa choć nie jest właścicielem (czyli tak jakby
    NASK wydzierżawił ją komuś bez aktualizowania whois). Tymczasem ktoś inny
    zarejestrował domenę funkcjonalną (nie podaję prawdziwej nazwy):

    xxxx.nieruchomosci.pl

    Pod tą domen działa jakiś serwis. Powstaje konflikt. Wyobraźmy sobie, że
    właściciel domeny krajowej (nie funkcjonalnej) nieruchomosci.pl uruchamia
    wersję angielską pod adresem english.nieruchomosci.pl a po pewnym czasie
    ktoś inny zabiera mu tą poddomenę kupując domenę funkcjonalną tym razem o
    tej samej nazwie. To jakiś absurd. O co tu chodzi?

  • 2. Data: 2011-11-17 19:41:59
    Temat: Re: Domeny - dziwna sytuacja prawna
    Od: Peter May <p...@o...pl>

    W dniu 2011-11-17 13:18, Marek pisze:
    > Witam,
    [...]
    > tej samej nazwie. To jakiś absurd. O co tu chodzi?

    Wg mnie konsultant Netart-u coś pokręcił. Zadzwoń do NASK-u lub innego
    sprzedawcy domen.

    --
    Peter

  • 3. Data: 2011-11-17 20:46:55
    Od: Marek <p...@s...com>

    Dnia Thu, 17 Nov 2011 20:41:59 +0100, Peter May napisał(a):

    > [...]
    >
    > Wg mnie konsultant Netart-u coś pokręcił. Zadzwoń do NASK-u lub innego
    > sprzedawcy domen.

    Zweryfikowałem właśnie z działem prawnym Netartu. Ktoś zarejestrował domenę
    funkcjonalną rezerwując "www" dla siebie. Wtedy domena funkcjonalna jest
    identyczna z krajową. Konsultant wprowadził mnie w błąd swoją tezą.

  • 4. Data: 2011-11-17 20:52:03
    Od: mirekm <a...@k...net>

    To jest subdomena. Domena to nieruchomosci.pl. Podobnie jest z www.auto.pl,
    www.media.pl czy z www.gmina.pl.

    > Konkretna firma jest jej używa choć nie jest właścicielem (czyli tak jakby
    > NASK wydzierżawił ją komuś bez aktualizowania whois). Tymczasem ktoś inny

    Nie ma możliwości zostać właścicielem domeny, ZAWSZE dzierżawi się ją na 12
    miesięcy i później przedłużą dzierżawę. W przypadku www.nieruchomosci.pl
    whois ładnie pokazuje dane dzierżawcy.

    --
    mirekm

  • 5. Data: 2011-11-17 23:44:55
    Od: Marek <p...@s...com>

    Dnia Thu, 17 Nov 2011 21:52:03 +0100, mirekm napisał(a):

> [...]
    > www.media.pl czy z www.gmina.pl.

    > Nie ma możliwości zostać właścicielem domeny, ZAWSZE dzierżawi się ją na 12

    Ok, źle się wyraziłem. Nie właścicielem tylko abonentem :-)

  • 6. Data: 2011-11-18 18:43:41
    Od: "identifikator: 20110701" <N...@g...pl>

    a co Wy za bzdury opowiadacie
    domena to domena, te przedrostki nie mają nic wspólnego z domeną,
    no chyba, że ktoś zarejestruje domenę z przedrostkiem jako całą domenę...

  • 7. Data: 2011-11-18 19:40:32
    Od: Marek <p...@s...com>

    Dnia Fri, 18 Nov 2011 19:43:41 +0100, identifikator: 20110701 napisał(a):

    > a co Wy za bzdury opowiadacie
    > domena to domena, te przedrostki nie mają nic wspólnego z domeną,

    No jak to nie? W domenach funkcjonalnych płacisz za przedrostek właśnie.
    Nie możesz kupić domeny np. nieruchomości.pl ale możesz kupić "www" czyli
    www.nieruchomości pl.

    > no chyba, że ktoś zarejestruje domenę z przedrostkiem jako całą domenę...

    Co masz na myśli? Jakiś przykład?

  • 8. Data: 2011-11-20 22:46:16
    Od: crazy bejbi <t...@n...ma.wcale>

    W dniu 2011-11-17 13:18, Marek pisze:
    > Witam,
    >
    > Właśnie doświadczyłem niezrozumiałemgo dla mnie problemu. Otóż okazuje się,
    > że domeny funkcjonalne mogą egzystować jako domeny krajowe - taką

    sytuacja jest w sumie prosta. inna sprawa, że NASK robi wiochę
    pozwalając na coś takiego:

    domena nieruchomosci.pl jest domeną funkcjonalną (jak np. com.pl)

    to NASK tak ustalił - mogą o tym decydować, żeby niektóre nazwy
    "zarezerwować dla celów domen funkcjonalnych"

    pod tą domeną funkcjonalną ktoś sobie zarejestrował "domenę":
    www.nieruchomosci.pl - czyli nazwa "www" jest NAZWĄ domeny typu
    funkcjonalnego działającą identycznie jak podana przez ciebie nazwa
    "english"

    czyli kupując np. english.nieruchomosci.pl możesz sobie zrobić:
    http://english.nieruchomosci.pl oraz pod nią rejestrować subdomeny, np.
    http://www.english.nieruchomosci.pl itd

    podobnie tamten ktoś, rejestrując domenę "www" może mieć:
    http://www.nieruchomosci.pl oraz rejestrować subdomeny:
    http://www.www.nieruchomosci.pl

    co wazne, Ty mając domenę english możesz mieć pod nią pocztę:
    k...@e...nieruchomosci.pl

    podobnie jak tamten:
    k...@w...nieruchomosci.pl

    ale tamten nie może mieć nazwy: k...@n...pl

    =======

    ja domyślam się, że sprawa wynika z jakichś zaszłości. ja jestem
    dinozaur, to pamiętam czasy, kiedy żeby zarejestrować domenę "krajową"
    .pl trzeba było wykazać, że się ma dwa łącza stałe w dwóch różnych
    województwach ... potem (chyba w rejonie roku 1996-1998) było
    "uwolnienie domen" i pamiętam jaka była burza, jak zarejestrowano domenę
    "gazeta.pl"

    podejrzewam, że tutaj była sprawa podobna, ktoś zarejestrował domenę
    nieruchomosci.pl a potem NASK się kapnął, że jednak zrobi z niej domenę
    funkcjonalną i dał ultimatum, że da nazwe www. ale zabierze domenę.
    Oczywiście to tylko domysł, ale jest taka szansa, podobne jazdy były z
    domeną "tatry.pl", które ktoś sobie kupił, a potem niby wypożyczył chyba
    Gminie Zakopane, a potem jakoś się ta domena zakombinowała. Podobnie
    kiedyś były targi o domenę microsoft.pl pod którą działała firma
    handlująca ziołami o nazwie "Miscrosoft" :)

    Wojtek

    --
    polecam stronę: www.nartyrowery.pl
    największy sklep ze sprzętem narciarskim i snowboardowym

  • 9. Data: 2011-11-21 10:24:39
    Od: Marek <p...@s...com>

    Zabawna rzecz - to konsultant z Netartu wprowadził mnie wbłąd i robił to
    konsekwentnie i przekonująco mimo moich wątpliwości. Domena
    nieruchomosci.pl nie jest krajową lecz funkcjonalną i faktycznie jest tak,
    że ktoś zarejestrował "www".