  • 11. Data: 2014-12-08 12:28:12
    Temat: Re: Do którego FF podepnę Prakticara ?
    Od: " 666" <...@...6>

    Jako ciekawostka:
    Z powodzeniem korzystałem z przejściówki obiektyw Prakticar bagnet PB
    mocowany do korpusu bagnet FD.
    W jednym z korpusów FD (T90 ?) dobremu zamocowaniu przejściówki - która
    miała sporą średnicę - przeszkadzała "nadwieszka" pryzmatu.

    -----

  • 12. Data: 2014-12-08 13:50:28
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2014-12-08 12:28, 666 pisze:
> [...]
    > W jednym z korpusów FD (T90 ?) dobremu zamocowaniu przejściówki - która
    > miała sporą średnicę - przeszkadzała "nadwieszka" pryzmatu.

    Adapter z PB na FD? Nie widziałem takowego, mógłbyś rzucić linkiem?

    --
    marcin

  • 13. Data: 2014-12-08 13:53:11
    Od: " 666" <...@...6>

    Zrobił mi gość z giełdy w Stodole (OIDP z okolic Łodzi?) ze 12 lat temu.
    Z 5 sztuk 4 rozesłałem po świecie.

    -----

  • 14. Data: 2014-12-09 02:19:24
    Od: d...@v...pl

    W dniu niedziela, 7 grudnia 2014 22:07:40 UTC+1 użytkownik mt napisał:
> [...]
    klasycznym bagnetem FF. Trzeba by włożyć w bagnet korpusu redukcję niewystającą, coś
    jak redukcje Pentax K/M42 . Tyle że tu trzeba wpiąć bagnet w bagnet. Obawiam się że
    jest to fizycznie niewykonalne, więc ...
    przejustować obiektyw żeby ostrzył. Tylko o ile wiem nikt tego nie robi seryjnie.

    > Nie robi, bo są przelotki:
    > http://www.bhphotovideo.com/c/product/995102-REG/fot
    odiox_pb_nk_g_pro_nikon_f_mount_lens.html

    > http://www.ebay.pl/itm/Professional-Praktica-B-PB-Mo
    unt-to-Canon-EOS-EF-EF-S-Lens-Adapter-Ring-/12109657
    2685

    > --
    > marcin

    To jest przelotka stratna. Nie mam już dostępu do obiektywów PB żeby fizycznie
    sprawdzić, ale nie wydaje mi się żeby dało się zrobić bezstratną na bagnet EOS czy F.
    Pozdrawiam Marcin.

  • 15. Data: 2014-12-09 02:25:50
    Od: d...@v...pl

    W dniu poniedziałek, 8 grudnia 2014 02:26:28 UTC+1 użytkownik astro napisał:
    > Odleglosc bagnetu od matrycy:
    > http://en.wikipedia.org/wiki/Flange_focal_distance
    >
    > www.bobatkins.com/photography/eosfaq/manual_focus_EO
    S.html

    > Canon ma nie tylko plytko ulokowana matryce, ale tez duza "dziure z
    > przodu". Bez problemu mozna zalozyc redukcje na bagnety Olympus OM, Pentax
    > K czy nawet Nikon. Mieszcza sie one w samym otworze bagnetu, ostrza na
    > nieskonczonosc bez soczewki korekcyjnej.

    Po pierwsze, nie mam pojęcia czy te redukcje nie posypią się po kilku włożeniach- ale
    obawiam się o trwałość. tak jak z redukcjami K/M42 było.

    > Uwaga, marne redukcje moga miec przekoszone mocowanie obiektywu, przez co
    > plaszczyzna ostrosci nie pokryje sie z matryca. Jedna czesc zdjecia bedzie
    > przez to "bardziej", niz inna...

    Mogą mieć też kilka innych problemów. To że można coś do czegoś podpiąć, jeszcze nie
    znaczy że można tego używać.

    > Nie wiem, czy skorzystasz na krotkoogniskowym obiektywie w polaczeniu z
    > dSLR. PODOBNO krotkie obiektywy czesto nie sa wystarczajaco ostre, maja
    > problem z telecentrycznoscia (ktora w przypadku kliszy nie miala
    > znaczenia).
    Ostre to one są, ale często tracą swoje zalety przy współpracy z matrycą.
    Przy czym dla różnych matryc, problem występuje w różnym natężeniu.

  • 16. Data: 2014-12-09 02:28:08
    Od: d...@v...pl

    W dniu poniedziałek, 8 grudnia 2014 11:17:58 UTC+1 użytkownik mt napisał:

> [...]
    > wpuszczenie adaptowanego mocowania w bagnet aparatu. Z kolei mała
    > średnica bagnetu może uniemożliwiać skonstruowanie przelotki na
    > mocowanie, które ma większy rejestr, jak w przypadku Samsunga NX, na
    > który nie da się skonstruować przelotki na Leica M, mimo iż to drugie
    > mocowanie ma większy rejestr.

    > A te wyliczenia to jest jakaś kompletna bzdura. Autor powinien zacząć od
    > fizyki i budowy obiektywu a nie od matematyki. Liczenie kąta padania
    > promieni na podstawie odległości rejestrowej bez rozpatrywania
    > konkretnych ogniskowych i konstrukcji szkieł to jakiś bezsens.

    Co nie zmienia faktu, że matryca jest strukturą znacznie bardziej przestrzenną niż
    film. Aczkolwiek widać to bardziej w winiecie niż ostrości.
    Pozdrawiam Marcin.

  • 17. Data: 2014-12-09 04:24:44
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik d...@v...pl napisał:

    > Mogą mieć też kilka innych problemów. To że można coś do czegoś podpiąć, jeszcze
    nie znaczy że można tego używać.

    Właśnie - coś mi się kołacze po głowie, że zbyt daleko wsunięty tył
    obiektywu (oprawa tylnej soczewki) może zablokować/uszkodzić lustro.
    Będzie się zgadzała odległość rejestrowa, będzie ostrzyć na nieskończość
    a przy pierwszym zdjęciu - zonk.
    Niestety - nie pamiętam jakich to aparatów dotyczyło. Problemu nie mam,
    ponieważ do m4/3 mam przejściówki z M42 i z PB, bardzo mocno wystające z
    aparatu i wszystko działało bez problemu. Nawet obudowa lampy nie
    przeszkadzała. Oczywiście nie ma tu sensu podpinanie szkieł
    szerokokątnych. W moim przypadku tylko teleobiektywy.
    Maciek

  • 18. Data: 2014-12-09 09:09:54
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2014-12-09 02:19, d...@v...pl pisze:

    > To jest przelotka stratna. Nie mam już dostępu do obiektywów PB żeby fizycznie
    sprawdzić, ale nie wydaje mi się żeby dało się zrobić bezstratną na bagnet EOS czy F.
    > Pozdrawiam Marcin.

    Co znaczy stratna? Przelotka na F ma soczewkę korekcyjną (o czym pisałem
    na początku), wersja na bagnet EF jest bez żadnej soczewki i pozwala
    ostrzyć na nieskończoność. Co ci się ma tutaj wydawać bądź nie?
    Wystarczy czytać ze zrozumieniem.

    --
    marcin

  • 19. Data: 2014-12-09 09:18:32
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2014-12-09 04:24, Maciek pisze:

> [...]
    > obiektywu (oprawa tylnej soczewki) może zablokować/uszkodzić lustro.
    > Będzie się zgadzała odległość rejestrowa, będzie ostrzyć na nieskończość

    Odległość rejestrowa PB i EF jest identyczna - 44 mm, więc nie będzie
    żadnego zonk.

    > Niestety - nie pamiętam jakich to aparatów dotyczyło.

    Problem może dotyczyć niektórych szkieł EF-S wpinanych w bagnet EF.
    Jako, że lustrzanki cropowe mają mniejsze lustra, to jest więcej miejsca
    między bagnetem a maksymalnym zasięgiem lustra przy jego podnoszeniu i
    Canon zdecydował się głębiej wpuszczać w bagnet obiektywy cropowe,
    dlatego podpinając je pod ff jest ryzyko, że lustro przywali w obiektyw.
    W przypadku szkieł z mocowaniem PB nie ma tego ryzyka, bo szkła były pod
    film 35 mm, gdzie lustro było tak samo duże jak w obecnych cyfrowych ff.

    --
    marcin

  • 20. Data: 2014-12-09 13:30:11
    Od: d...@v...pl

    W dniu wtorek, 9 grudnia 2014 09:10:02 UTC+1 użytkownik mt napisał:

> [...]
    > na początku), wersja na bagnet EF jest bez żadnej soczewki i pozwala
    > ostrzyć na nieskończoność. Co ci się ma tutaj wydawać bądź nie?

    Stratna to znaczy że z powodu soczewki korekcyjnej tracisz część właściwości
    obiektywu. Oczywiście potencjalnie- może się trafić taki układ że będzie to działać
    elegancko, ale ryzyko jest- przelotka nie jest optymalizowana pod konkretne szkło. Z
    bagnetem EF jest lepiej, przelotka chowająca się w bagnecie nie będzie wymagać
    soczewki, pozostaje pytanie czy blokowanie będzie pewne. pamiętam że jakieś problemy
    z takim przejściem były- ale to było ładnych kilka lat temu, może w międzyczasie
    udało się je rozwiązać. Albo też jest tak jak kiedyś z redukcjami M42/K, niby były,
    powinny elegancko działać, ale często ino raz.
    Z takimi rzeczami jak nie sprawdzisz organoleptycznie, lepiej zachować ostrożność.
    Pozdrawiam Marcin