  • 101. Data: 2009-02-25 12:21:13
    Temat: Re: Dlaczego (prawie) nikomu nie potrzeba 24Mpix
    Od: j...@u...at

    On 25 Feb., 12:59, "Przemek Lipski" <W...@w...epf.pl>
    wrote:
    > Użytkownik <j...@a...at> napisał w
    wiadomościnews:4ef0492e-484d-44d8-92b2-95e73045b5fb@
    v39g2000yqm.googlegroups.com...

> [...]
    >
    > w matrycy APs c malej  12 mpx masz
    > 12 mpx/(24*15) =33 kpx/mm2
    >
    > jak widac ze wzgledu na mniejsza gestosc powierzchniowa rekordowe
    > matrycy FF maja gorsze zapas do kropowania niz sredniej wielkosci aps
    > - c
    >
    > Bez sensu to porównanie :))) Wytnij sobie z 24*36 cropa wielkości 24*15 i
    > będziesz miał nie pogorszoną jakość w stosunku do matrycy APS-C. A teraz
    > wytnij cropa  o podobnych proporcjach z 24*15. Jak dla mnie to będą zupełnie
    > inne jakościowo kadry. Niby gęstość na mm2 będzie taka sama, ale
    > rozdzielczośc już inna i zawartość detali też.

    w fotografii cyfrowej wielkosc matrycy nie jest decydujaca dla jakosci
    obrazu.
    decydujaca jest jakosc odwzorowania przez pojedynczy pixel.

    Jesli zrobicby matryce z tych samych pixeli raz w formacie FF raz w
    formacie APS -c przy tej samej liczbie pixeli to przy odpowiednio
    dobranych obiektywach jakosc odwzorowania z aps-c bylaby lepsza -
    dlatego, ze stopien pokrycia fotografowanej powierzchni przez elementy
    swiatloczule bedzie wiekszy.
    Mowiac obrazowo fotografia cyfrowa to jakby fotografowanie przez
    durszlag. Im wieksza czesc powierzchni zajmuja otwory ( elemnty
    swiatloczule) tym lepsze odwzorowanie.

    Format FF profituje z tego , ze mozna zastosowac wieksze elementy
    swiatloczule , ktore daja wiekszy odstep sygnalu uzytecznego od
    szumu , dzieki czemu uzyskuje sie obraz o mniejszych zakloceniach od
    szumow.
    Na ogol rozdzielczosc z malych matryc ( takze kompaktow ) moze byc
    lepsza od zdjec robionych FF.
    Za to male szumy predystynuja wieksze formaty matryc do obserwacji
    zdjec wiekszych.
    Na malych obrazach rzedu pocztowki , albo monitora czesto roznica
    bedzie niezauwazalna albo nawet na korzysc formatu mniejszego .

  • 102. Data: 2009-02-25 12:42:26
    Od: Kryhu <k...@p...pl>

    Mateusz Ludwin pisze:

    Hej

    > BTW Nikkor tu wypada o niebo lepiej.

    Sądziłem że zbędne będzie opisywanie który to Nikkor, a jednak ;)

    nikkor z prawej:
    http://www.krystian.witryna.pl/bokeh.jpg

    nikkor z lewej:
    http://www.krystian.witryna.pl/bokeh2.jpg

    Chyba że lubisz takie ostre "obrączki" w obszarach nieostrości.

    A wracając do plastyki to podałem tylko jedną składową jak widać na
    załączonych przykładach dość prostą do rozróżnienia.
    --
    Pozdro
    Kryhu

  • 103. Data: 2009-02-25 12:51:31
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Kryhu wrote:

    > Chyba że lubisz takie ostre "obrączki" w obszarach nieostrości.

    Kocham!

  • 104. Data: 2009-02-25 13:00:01
    Od: Kryhu <k...@p...pl>

    Mateusz Ludwin pisze:

    Hej

    > Kocham!

    To mam dla Ciebie radę kup sobie obiektyw lustrzany, tam będą jeszcze
    lepsze kółeczka ;P
    --
    Pozdro
    Kryhu

  • 105. Data: 2009-02-25 13:40:27
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Kryhu wrote:

    > To mam dla Ciebie radę kup sobie obiektyw lustrzany, tam będą jeszcze
    > lepsze kółeczka ;P

    Kijowe są.
    Najlepszy jest Tessar Zeissa.

  • 106. Data: 2009-02-25 16:42:12
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Kryhu pisze:
    > Nie piszę o plastyce ale co mi tam ;)
    > http://www.krystian.witryna.pl/bokeh.jpg
    > http://www.krystian.witryna.pl/bokeh2.jpg
    > Sigma 50/1.4 HSM i Nikkor AF50/1.4D, oba przy f1.4
    > Nikon D700
    > Nikkor idzie na allegro.

    Widzę że sigma nieźle się sprawuje :)
    Narazie wielkiej potrzeby nie mam, ale zapewne prędzej czy później
    dokonam wymiany :)

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \

  • 107. Data: 2009-02-25 20:14:53
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    Marek Wyszomirski napisal:
    > To nie tak bylo. Bill Gates mówil wtedy o 640kB pamieci RAM. Bylo to w
    > czasach IBM-ów AT gdzie DOS i tak widzial 'z prostej' tylko 640kB.

    Ehm, trzy drobne dygresje:

    a) bylo to w czasach IBM XT (rok 1983),

    b) DOS z prostej widzi 1 MB :),

    c) PC/AT to dopiero rok pozniej, 1984; a w roku 1987 pewna
    tajwanska firma oferowala mi wysylkowo plyte 286 za nieprzyzwoita
    cene 2700 USD (slownie: dwa tysiace siedemset dolarow).
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 108. Data: 2009-02-25 20:49:18
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Jacek_P" <L...@c...edu.pl> napisał

    >Ehm, trzy drobne dygresje:
    >
    >a) bylo to w czasach IBM XT (rok 1983),

    Możliwe - okres podawałem z pamięci - pamiętam, ze gdy używałem IBM-a AT (a
    pojawiały sie już pierwsze 386 z Windowsami) wypowiedź ta była często
    cytowana jako przykłąd nierozważnej stanowczości.

    >b) DOS z prostej widzi 1 MB :),

    Oj, jesteś pewny? Pamiętam, że tzw. Base Memory mogło być tylko 640kB -
    resztę z typowego wówczas 1MB trzeba było ustawić jako tzw. Extended Memory
    (można też było jako Expanded Memory, ale Extended było z jakiegoś powodu,
    którego już nie pamiętam lepsze).

    >c) PC/AT to dopiero rok pozniej, 1984; a w roku 1987 pewna
    >tajwanska firma oferowala mi wysylkowo plyte 286 za nieprzyzwoita
    >cene 2700 USD (slownie: dwa tysiace siedemset dolarow).
    >[...]

    Cóż - takie ceny były... Relatywnie do ówczesnych zarobków to była
    astronomia. Pamiętam jak jako młody pracownik politechniki kombinowałem
    włąśnie koło 1984 roku jakby tu sobie najtańszego PC-ta złożyć - klawiatura,
    zasilacz można było zrobić samodzielnie, obudowa była niepotrzebna - można
    było płytę główną umieścić w szufladzie biurka, karta graficzna CGA (bo
    zamiast monitora można było telewizor podłączyć), jeden napęd dyskietek
    360kB, oczywiście bez twardego dysku - a i tak wychodziło ponad 300$ przy
    zarobkach miesięcznych na poziomie 25$...

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 109. Data: 2009-02-25 23:26:54
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Marek Wyszomirski pisze:
> [...]
    > (można też było jako Expanded Memory, ale Extended było z jakiegoś powodu,

    Teraz Bill twierdzi, że każdemu w zupełności wystarczy 3,12 GB Ramu :D
    To tak się wczoraj o tym dowiedziałem, jak zacząłem planować
    uskrzydlenie mojego laptopa, coby mi szybciej obrazki malował ;)
    Windows Vista Home Premium na 32 bitach.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    --
    Gates i Stirlitz patrzą, jak faszyści palą książki:
    - Cenzura - pomyślał Stirlitz.

  • 110. Data: 2009-02-25 23:34:04
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    Marek Wyszomirski napisal:
> [...]
    > (można też było jako Expanded Memory, ale Extended było z jakiegoś powodu,

    DOS widzial 1 MB, z czego gorne 384 KB to byl BIOS i odpowiedni fragment
    RAM byl wyrzucany z przestrzeni adresowej, nota bene segmentowanej :)
    Expanded (EMM386) to byl emulator pamieci bankowanej, ktora w formie
    hardware'owej byla oferowana na dodatkowej karcie tzw. EMS-LIM.
    Extended bylo pozniejszym protokolem i oferowalo lepsza funkcjonalnosc
    m.in. mmozna bylo wygodnie korzystac z RAM-dysku. Potem doszedl Himem
    i zabawa z linia adresowa A20, ale to juz bylo na co najmniej 286.
    Wtedy DOS widzial 1 MB + 64 KB - 1 B :)

> [...]
    > 360kB, oczywiście bez twardego dysku - a i tak wychodziło ponad 300$ przy
    > zarobkach miesięcznych na poziomie 25$...

    No to przypomnij sobie owczesna oferte Optimusa, ktory oferowal
    zestawy ambitniejsze pod marka Optimus i mniej ambitne pod marka Prymus.
    Wszystko przedplacane, a potem dopiero dostarczane przez Hartwiga.
    Gdyby odniesc owczesna cene do owczesnych zarobkow i przeniesc do
    dzisiejszych realiow, to plecki MF to maly pikus :) (aby nie bylo calkiem NTG).
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek