-
11. Data: 2010-02-09 12:36:28
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palą dużo mniej na biegu jałowym?
Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>
Dnia 09.02.2010 Michał <m...@o...pl> napisał/a:
>>>
>>> Dlaczego nowe silniki palą dużo mniej na biegu jałowym? Podczas jazdy
>>> spalanie nie uległo znacznie zmniejszeniu ale na biegu jałowym
>>> spalanie jest 2 razy mniejsze niż 20 lat temu, dlaczego?
>>>
>>> Chodzi o silniki benzynowe
>>
>> 20 lat temu były powszechne gaźniki.
>>
>
> Chodzi mi o silniki wtryskowe, wielopunktowe. 20 lat temu to jest
> Mercedes W126, BMW E32, Opel Senator itp. czyli już w większości wtryski.
Wtrysk mechaniczny, nie potrzebuje komputera. W sumie
można to uznać za najdoskonalszy gaźnik jaki wymyślono przed ECU.
Nie znam tych aut, ale to coś jak k-jetronic czy jakoś tak, później
przeszły w ke-jetronic już może mieć z lambda, krokowcem na jałowym,
cutoff, katalizatory i ecu do zarządzania, taka mieszanka
elektoniczno/mechaniczna - nadal membrany i tłoczki zamiast listwy, ale
te mogły już palić jak te z listwą. O ile pamiętam odczyty ze sondy regulowały
ciśnienie na tłoczkach a tym samym ilość wtryskiwanego paliwa co
pozwalało dokładnie dawkować ilość i realizować cutoff i obsługiwać
tym samym katalizator odpowiednimi spalinami. Wtryski były nadal
sterowane mechaniczne, co nie pozwalało w dowolnym zakresie regulować
momentu wtrysku przez ecu - co może wpływać na większe zużycie paliwa.
--
"A cóż to za sens kupować samochód, żeby jeździć po asfalcie?
Tam, gdzie jest asfalt, nie ma nic ciekawego, a gdzie jest
coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".
Strugaccy - Poniedziałek zaczyna się w sobotę.
-
12. Data: 2010-02-09 12:45:30
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palą dużo mniej na biegu jałowym?
Od: Mario <c...@s...onet.pl>
Michał pisze:
>>>
>>> Dlaczego nowe silniki palą dużo mniej na biegu jałowym? Podczas jazdy
>>> spalanie nie uległo znacznie zmniejszeniu ale na biegu jałowym
>>> spalanie jest 2 razy mniejsze niż 20 lat temu, dlaczego?
>>>
>>> Chodzi o silniki benzynowe
>>
>> 20 lat temu były powszechne gaźniki.
>>
>
> Chodzi mi o silniki wtryskowe, wielopunktowe. 20 lat temu to jest
> Mercedes W126, BMW E32, Opel Senator itp.
a skąd wiesz że paliły więcej? Wg komputera? ;-)
pozdrawiam
mario
-
13. Data: 2010-02-09 13:39:47
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palą dużo mniej na biegu jałowym?
Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>
Ale konkretnie - ile palily kiedys a ile dzis?
MJ
-
14. Data: 2010-02-09 13:45:57
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palą dużo mniej na biegu jałowym?
Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>
Michał pisze:
> Witam
>
> Dlaczego nowe silniki palą dużo mniej na biegu jałowym?
Może najpierw ustalmy czy aby naprawdę, potem będziemy
dyskutować dlaczego.
--
Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.
-
15. Data: 2010-02-09 13:52:38
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palą dużo mniej na biegu jałowym?
Od: J.F. <j...@p...onet.pl>
On Tue, 09 Feb 2010 00:59:13 +0100, Michał wrote:
>Dlaczego nowe silniki palą dużo mniej na biegu jałowym? Podczas jazdy
>spalanie nie uległo znacznie zmniejszeniu ale na biegu jałowym spalanie
>jest 2 razy mniejsze niż 20 lat temu, dlaczego?
A jest ?
Wedle J.A.M - naped tych 16 zaworow pochlania wiecej energii.
I obroty wcale sie nie zmienily - ciagle w malych silnikach jest ok
850.
J.
-
16. Data: 2010-02-09 14:00:19
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palą dużo mniej na biegu jałowym?
Od: J.F. <j...@p...onet.pl>
On Tue, 09 Feb 2010 08:29:22 +0100, Tomasz Pyra wrote:
>>> 20 lat temu były powszechne gaźniki.
>Nie bardzo kojarzę jak wyglądały silniki dokładnie 20 lat temu, ale
>sądzę że nie były sterowane sondą lambda, a wolne obroty nie były
>ustawiane silnikiem krokowym, bo to do powszechnego użycia weszło chyba
>z normami EURO.
20 lat temu wtrysk byl juz powszechny, a gazniki u schylku.
Euro1 zaczelo obowiazywac od 1993.
>Myślę że te dwie rzeczy wystarczą żeby zużycie paliwa na biegu jałowym
>znacznie zmniejszyć.
Ale gaznik trzymal wolne obroty dosc dobrze, a wyregulowac go mozna
bylo na przyzwoity CO - czyli nie przepalal paliwa duzo za duzo.
J.
-
17. Data: 2010-02-09 14:04:59
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palą dużo mniej na biegu jałowym?
Od: J.F. <j...@p...onet.pl>
On Tue, 9 Feb 2010 08:36:23 +0100, Wojtekk wrote:
>Super uboga mieszanka odpada ze wzgledów na normy ekologiczne, za dużo tlenków
>azotu powstaje w takim przypadku.
>Z podobnym problemem zmagali się (chyba właśnie około 20 lat temu) konstruktorzy
>wtrysków bezpośrednich do silników benzynowych. Potencjalnie były duże
>możliwości osczędności na paliwie, ale normy ekologiczne nie ułatwiały zadania.
>Nie wiem jak ostatecznie rozwiązano ten problem, ale pamiętam, z
>eksperymentowano z odpowiednim rozłożeniem wtrysku w czasie i specjalnym
>kształtem górnej części tłoka, tak zby spalanie zachodziło lokalnie, a nie w
>całej objetości cylindra.
No i tak sie skonczylo - FSI = Fuel Stratified Injection, uwarstwiony
ladunek, ktory ma bogatsza warstwe. Nie wiem czy o tlenki poszlo, czy
bardziej o mozliwosc zaplonu.
A tlenki moze wylapac pulapka NOx, opracowana dla diesli.
Ale to z wtryskiem bezposrednim.
>Może niektóre z tych doświadczeń udało się zaadoptować do silników z klasycznym
>wielopunktowym wtryskiem?
Raczej nie bardzo, bo mialy wtrysk w kolektor.
Honda cos tam kombinowala z komora posrednia, ale jej nie wyszlo.
J.
-
18. Data: 2010-02-09 19:09:43
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palą dużo mniej na biegu jałowym?
Od: Bydlę <b...@b...com>
Michał wrote:
> Witam
>
> Dlaczego nowe silniki palą dużo mniej na biegu jałowym?
To znaczy ile?
--
Bydlę
-
19. Data: 2010-02-09 19:16:23
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palš dużo mniej na biegu jałowym?
Od: Karol Y <k...@o...pl>
> I obroty wcale sie nie zmienily - ciagle w malych silnikach jest ok
> 850.
A w dużych jak to wygląda?
--
Mateusz Bogusz
-
20. Data: 2010-02-10 01:11:09
Temat: Re: Dlaczego nowe silniki palą dużo mniej na biegu jałowym?
Od: Michał <m...@o...pl>
>> Dlaczego nowe silniki palą dużo mniej na biegu jałowym?
>
>
> To znaczy ile?
>
Np. BMW 735 rocznik 1992 ze starym silnikiem M30 o pojemności 3,5 litra
pali na jałowym 2.5 litra a troszkę nowszy silnik M60 4.0 pali 1,5 litra.
ten pierwszy: http://pl.wikipedia.org/wiki/BMW_M30 (ten drugi silnik)
ten drugi: http://pl.wikipedia.org/wiki/BMW_M60 (ten drugi)
w trasie spalanie bardzo podobne.
Obydwa silniki sterowane komputerem i wielopunktowy wtrysk.
Tylko że ten drugi ma zdaje się 650 rpm na jałowym a ten pierwszy 800 rpm.
Pozdrawiam