  • 381. Data: 2024-05-11 16:19:57
    Temat: Re: Dlaczego energia elektryczna jest droga i cały czas drożeje
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 11 May 2024 16:12:45 +0200, alojzy nieborak napisał(a):

    > cyt.
    > W dalszej części rozmowy Krzysztof Skowroński zapytał m.in. o kwestię
    > podejścia do tego, co wolno, a czego nie wolno mówić o klimacie w
    > środowisku naukowym. Profesor zgodził się, że niestety narzucona została
    > jedna narracja, co sprawia, że brakuje realnej dyskusji. - Środowisko
    > geologów jest raczej sceptyczne wobec narracji klimatycznej, ale debatę
    > krępuje lęk przed utratą grantów - powiedział prof. Marks
    > https://www.youtube.com/watch?v=b8bfoEfmO-E

    Ach jak miło. ONI nam zabraniają mówić a jak mówimy to grantów nie
    dają... I już wszystko wiadomo.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 382. Data: 2024-05-11 16:53:52
    Od: alojzy nieborak <g...@g...com>

    > Ach jak miło. ONI nam zabraniają mówić a jak mówimy to grantów nie
    > dają... I już wszystko wiadomo.

    Może być gorzej jak zaczną karać za odmienne zdanie od reszty:)

  • 383. Data: 2024-05-11 17:06:12
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 11 May 2024 16:53:52 +0200, alojzy nieborak napisał(a):

    > Może być gorzej jak zaczną karać za odmienne zdanie od reszty:)

    Fakt, po ONYCH można się wszystkiego spodziewać. Nakażą wspólne żony,
    zakażą siać marchewkę na balkonie, gotówę zlikwidują albo i polskie
    rolnictwo. Trza być czujnym.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 384. Data: 2024-05-12 11:57:59
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 10.05.2024 o 14:01, Piotr Gałka pisze:

    > Problemem świata są uśrednione decyzje wszystkich ludzi.
    > Odpowiedzialność pojedynczego polega na tym, aby jego decyzje były
    > takie, aby uśrednione były możliwie jak najlepsze dla świata.

    Jaki % zużycia człowieka stanowi komórka?

    > Chyba za mało tego prądu, aby zorganizowanie go sobie ze słońca na pewno
    > było mniej obciążające dla planety (wyprodukowanie paneli też wiąże się
    > z jakimiś emisjami).

    Dlatego nie ma sensu w ogóle rozważać tego dla samego smartfona, ale już
    dla zasilania całego domu jak najbardziej ma sens.

    > Zmierzasz dyskusją w kierunku jakbyśmy projektowali ten system, a tu
    > jest sytuacja zastana.

    Nie, mam po prostu kluczyk i bezkluczyk. Producent oczywiście mógłby
    oferować różne systemy dostępu do samochodu. Np jeden kluczyk czy
    bezkluczyk do wszystkich swoich samochodów. Ale wiadomo, że ma w 4
    kompatybilność z resztą świata.

> [...]
    > w życiu bym nie miał takiej konfiguracji (miałem się zmieścić w 100) z
    > np. siedzeniem kierowcy z masowaniem pleców.
    > Przy tamtych 40 decyzjach być może mógłbym ustalać jaki ma być
    > immobilizer itp, choć też pewnie nie.
    > 3 lata temu wybierając Mazdę miałem tylko kilka decyzji. I jak chciałem
    > mieć wyświetlacz head to w pakiecie dokładali dodatkowy alarm (coś ponad
    > standard) z immobilizerem. Wziąłem co brali. Tylko sprzedawca wciskał
    > mi, że tam jest w środku bateryjka 12V a ja z kształtu widziałem, że
    > CR2032 to mu na miejscu otworzyłem pilota od tego immobilizera (otwiera

    MZ zwykły kluczyk, np w Seicento, nie ma żadnej baterii tylko
    samodzielny transponder. A Ty piszesz o jakimś pilocie z alarmem to to
    już jest znacznie więcej.

> [...]
    > oszczędzać prąd jak się tylko da (np. LEDy, którym wystarczy 1mA), aby
    > nie nagrzewać zasilaczy i PTC.
    > Nadawanie RS485 115200 pobiera według datasheet ponad 50mA (rezystory
    > terminalowe i przełączanie stanów). Z 28V to 1.4W. Dotychczas czytnik
    > wysyłał 1 trwającą 1ms ramkę raz na 4s więc średnio to zero, zero nic.
    > Teraz ma wysyłać najlepiej co 50ms ramkę trwającą pona 2ms (my
    > szyfrujemy w trybie CTR (jak message ma 1 bajt to zaszyfrowane też ma 1
    > bajt) a w OSDP aby wysłać 1 bajt zaszyfrowany trzeba wysłać cały blok 16

    A Ty to oceniłeś kryptologicznie?

    > Nie chcemy 'konserwować' dwu standardów. Jak byśmy przeszli na ten co
    > teraz od nas wymagają to zrobimy upgrade i wszystkie nasze instalacje
    > przejdą na ten system (w tym te działające na 24V).
    > Jak najbardziej jest powód aby się problemem przejmować (a przy moim
    > charakterze wściekać na durnotę ludzi).

    Kompatybilne musi być z czymś, jw.

  • 385. Data: 2024-05-13 07:12:50
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-05-08, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:

    > [...]
    >
    > Wybrano ten segment do eksperymentów. Wybór dobry, bo grupa niewielka,
    > łatwa do ogarnięcia. Poza tym klient w krawacie jest miniej awanturujący
    > się, gdyby okazało się, że zabawka mało zabawna, nie będzie miał pretensji.

    Niby tak, ale moze pozwac i ma za co. Tyle, że chyba nie pozywa z
    jakiegoś powodu, choć prawo EU bardzo chroni konsumenta. A może ma gdzieś
    i kupuję nastepnego ajfona.

    > W pierwszej fali elektromobilności, czyli pod koniec pierwszej dekady
    > wieku, próbowano rzucić się od razu na głęboką wodę, czyli opanować
    > tani masowy rynek. Wtedy to ja nawet "wiedziałem wszystko na temat",
    > bo mnie próbowali w ten biznes wkręcić. Samochody, jakie oglądałem na
    > targach w Londynie podobały mi się, nawet bardzo. Ale potem przyszedł
    > kryzysik 2008, projekty jakoś porozmywały się.

    Estetyka, ekologiczność, przyspieszenie, parę innych .... ale w 2008
    zasięg nie mógł się chyba podobać?

    > We Wrocławiu w okolicach 2007 roku produkowano skuter elektryczny o
    > nazwie Vectrix. Ja się na jednośladach nie znam, dla mnie wyglądało
    > to po prostu jak zwyczajny motur. Bardzo fajna konstrukcja, miał nawet
    > wsteczny bieg, żeby go się łatwo wyciągało z miejsca parkingowego.

    Ciekawe, ile to to ważyło? Troche chyba musiało. Ja ze swoim
    ćwierćtonowym nie mam z tym problemów. Na równym oczywiście.

    > Nie chodzi o to, że dyskryminują elektryki, tylko że akurat te co są,
    > są ciężkie jak diabli. Spalinowe rzadko łapią się na graniczną masę,
    > a elektryczne i owszem. Chodzi po prostu o ochronę paryskich bruków,
    > na których może ktoś jeszcze będzie chciał o czymś podumać.

    A to ok.

    > Jak to się ma do cen innych samochodów? Z tego co sobie przypominam,
    > kiedyś było tam tak, że nieazjatyckie obciążone były ogromnymi cłami
    > czy innymi opłatami. Tak powyżej stu procent wartości. W wyniku czego
    > mercedes mógł być dwa razy droższy od porównywalnego leksusa (więc
    > często służył do pokazania: mam kasę).

    Cło jest z grubsza pomijalne. Licencja, która jest de facto podatkiem i
    jest tylko na 10 lat to w w ostatnich latach jakieś 250-350kzł (widze,
    że trochę potaniało). Nie interesowałem się elektrykami za bardzo, ale
    wiem, że kiedyś miały jakiś dodatkowy podatek, tyle, że tez był chyba
    pomijalny.

    Tesla 3 RWD 60 kWh kosztuje ca 300kzł (bez podatku), to najtańsza opcja
    z tego co w tej chwili widzę. Nie wiem do czego by ją porównac? Bardziej
    się orientuję w motorach. Zresztą, może i nie jest tak, że elektryki sa
    jakoś mocno drożej, ale problem jest taki, że trzeba kupić w miarę
    nowego, więc robi się dość spora kwota. Inne, całkiem przyzwoite
    samochody mozna kupic np. 5-7letnie i cena już aż tak nie wali po
    kieszeni. Tesli starszych niż 4 letnie praktycznie nie ma, i w ogóle nie
    ma ich za dużo używanych.

    Ale widzę, że BYDów jest sporo i tu by się nawet dało coś wybrac, ale
    nie wiem co to za ptak, a poza tym i tak nie miałbym gdzie tego ładować.
    Doświadczenie z lokanego rynku motoryzacyjnego mam takie, że jak coś ma
    istotnie niższą cenę to coś jest z modelem/modelami nie tak.

    > W szczególnych przypadkach jestem w stanie wejść w eksperyment, coś
    > więcej zapłacić, mieć trochę gorzej. Gdy jest nadzieja, że w efekcie
    > *może* wyjść coś fajnego, dla ekologii zwłaszcza. Tu niewiadomych
    > brak, więc ta motywacja nie występuje. Ale zakładam, że będą inne,
    > więc kiedys pewnie będziemy jeździć pojazdami na prund.
    >
    > Natomiast w ogólnym przypadku "bycie eko" oznacza po prostu jak
    > najdłuższe używanie rzeczy, które wciąż są sprawne, choć niektórym
    > mogą wydać się zbyt oldskulowe. Samochody nie są żadnym wyjątkiem.

    No to mamy z grubsza tak samo. Póki działa i nie wymaga zwiększonych
    kosztów obsługi to będę używał, no chyba, że brakuje juz jakiejś
    istotniej funkcji, która pojawiła się później. Poprzedni motor, wolałem
    zapłacić kolejny podatek, na 5 lat (dużo niższy niż dla samochodu) i
    jeszcze go pociągnąć. No i zaczął się rozpadać po 3 kolejnych latach a
    części nie były już lokalnie dostępne.

    --
    Marcin

  • 386. Data: 2024-05-13 08:30:32
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > Tesla 3 RWD 60 kWh kosztuje ca 300kzł (bez podatku), to najtańsza opcja
    > z tego co w tej chwili widzę.

    Źle widzisz.
    Jest za 200 tys, a czasem nawet mniej.

    Czyli z dopłatą koło 170 tys, już z podatkiem.

    W tej cenie nic lepszego raczej nie kupisz w tej klasie, mocy i
    wyposażeniu, niezależnie od rodzaju napędu.

  • 387. Data: 2024-05-13 10:53:36
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-05-13, Cavallino <C...@k...pl> wrote:

    > Źle widzisz.

    Nie rozmawiamy o Polsce.

    --
    Marcin

  • 388. Data: 2024-05-13 11:03:28
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > Nie rozmawiamy o Polsce.

    A o czym?

    Zresztą - ceny Tesli na całym świecie są mocno zbliżone, więc szanse że
    w jakimś cywilizowanym kraju jest drożej o 50%, są, ale niewielkie.

  • 389. Data: 2024-05-13 13:21:46
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Niby tak, ale moze pozwac i ma za co. Tyle, że chyba nie pozywa
    > z jakiegoś powodu, choć prawo EU bardzo chroni konsumenta.

    Tu nie ma znamion oszustwa (widziały gały co brały), stąd brak pozwów.

    > A może ma gdzieś i kupuję nastepnego ajfona.

    A starego po prostu wyrzuca. Z samochodami tak się nie da. Spojrzenie
    na rynek wtórny może dać ciekawe informacje. Pierwsze wyskoczyły mi
    oferty samochodów młodych (niedziwnie), jakieś 2-3 lata. Z bardzo
    małym przebiegiem, poniżej 10 kkm rocznie. Niedrogo (w stosunku do
    ceny nowego). Najwyraźniej właściciele kupili to jako zabawkę, któryś
    kolejny samochód. Znudziła się, więc sprzedają. Czy kupią kolejny
    najnowszy model, czy sobie odpuszczą -- to nieistotne. Z Usenetu
    znam odmienny model eksploatacji -- jeżdżę ile wlezie, żeby się tylko
    nie zmarnował darmowy prąd z instalacji FV szczelnie wypełniającej
    cały dach (bo po co słońce ma na darmo świecić w dachówki). To nie
    jest coś dominującego.

    > Estetyka, ekologiczność, przyspieszenie, parę innych .... ale w 2008
    > zasięg nie mógł się chyba podobać?

    Ekonomia na pierwszym miejscu. Starano się to przedstawić tak, że
    samochód na prąd jest konstrukcją prostą, więc tanią. Zasięg (pewnie
    100-150 km, szczegółów nie pamiętam) nie przeszkadza, bo to nie
    jest rodzinny samochód na długie wakacje. To były zupełnie normalne
    samochody, nie jakieś skutery z daszkiem. Nie wiem tylko jak z grzaniem.
    Jasne, że bym dzisiaj taki kupił. Gdyby był. Nawet lekki chłodek zimą
    bym zniósł.

    > Ciekawe, ile to to ważyło? Troche chyba musiało. Ja ze swoim
    > ćwierćtonowym nie mam z tym problemów. Na równym oczywiście.

    193 lub 209 kg, w zależności od wersji akumulatora.

    https://www.manualslib.com/manual/1242375/Vectrix-Vx
    -1.html

    > Cło jest z grubsza pomijalne.

    Najwyraźniej zmienili podejście (tylko krowa nie zmienia poglądów).
    Moja wiedza pochodzi z lat '90 -- wtedy był proazjatycki protekcjonizm.

    > No to mamy z grubsza tak samo. Póki działa i nie wymaga zwiększonych
    > kosztów obsługi to będę używał, no chyba, że brakuje juz jakiejś
    > istotniej funkcji, która pojawiła się później.

    Z tymi "istotnymi funkcjami" różnie bywa. Dla mnie zawsze istotny był
    dostęp do komputera, w latach '90 zachwyciłem się Toshibą Libretto.
    Miałem to. To taki pełnosprawny pecet mieszczący się w kieszeni, dość
    wygodny w użyciu. Za to droższy od zwykłego laptopa -- co wydawało mi
    się zrozumiałe. Nie było łatwo kupić, w końcu zniknął z rynku. Zapewne
    z powodu wysokiej ceny, tak sobie to tłumaczyłem. Potem pojawiły się
    netbooki -- równie fajne, w dodatku tańsze niż cokolwiek. Myślałem,
    że zostaną. Guzik, ludzie tego nie potrzebują. Tablety, nie mówiąc
    o smartfonach, się przyjęły -- ludzie chcą biernie smyrać, klawiatura
    im na nic.

    Czy samochód elektryczny ma jakieś "istotne funkcje" nieobecne w
    spalinowym? Ja nie widzę. Ale może inni tak. Zobaczymy.

    Jarek

    --
    -- To zależy od wielkości -- odpowiedział Szwejk. -- Wielkość gra
    tu ważną rolę: bo ratlerek to nie cielę. U ratlerków odwrotnie:

  • 390. Data: 2024-05-13 15:38:36
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2024-05-12 o 11:57, io pisze:

    > Jaki % zużycia człowieka stanowi komórka?

    Co do samej energii masz rację: zero, zero, nic.
    Ale produkcja i recykling komórek też obciąża środowisko.
    Jeśli przyjmiemy, że żywotność akumulatora nie liczy się w latach a w
    cyklach (w co mniej więcej wierzę) to oszczędność energii w tym
    przypadku przekłada się na wydłużenie eksploatacji urządzeń.

    W przypadku moich synów głównym czynnikiem zużywania się komórek nie
    jest akumulator tylko złącze USB-C. Które rzadko wytrzymuje dłużej jak
    rok. Gdyby używali komórki jak ja i potrzebę ładowania mieli 7 razy
    rzadziej to też można podejrzewać, że i gniazdko by dłużej wytrzymywało.

    Dla mnie ustanowienie do ładowania standardu gniazdka w którym na
    dystansie chyba z 5mm są 24 styki jest przykładem spisku producentów.

    > MZ zwykły kluczyk, np w Seicento, nie ma żadnej baterii tylko
    > samodzielny transponder. A Ty piszesz o jakimś pilocie z alarmem to to
    > już jest znacznie więcej.

    Dla mnie to nie jest pilot bo nic na nim nie muszę naciskać. A czy jest
    tam dodatkowy alarm, czy tylko jakiś zaawansowany immobilizer to nie wiem.
    On ma tylko jeden przycisk i on służy tylko do tego, że w tej sztuce
    (dali 2) której nie chcę używać mogę przed wrzuceniem do szuflady
    wyłączyć aktywność oszczędzając baterię.

    > A Ty to oceniłeś kryptologicznie?

    Nie. Z żadnym z kryptologów nie umiałbym poważnie dyskutować - za cienki
    z tego typu matematyki jestem.
    Zaufałem autorom książki: Ferguson, Schneier "Kryptografia w Praktyce".
    Co wiem o autorach:
    - zajmowali się zawodowo audytami systemów bankowych,
    - zaproponowany przez nich algorytm był jednym z finalistów konkursu AES
    (oni twierdzą, że co do bezpieczeństwa był trochę lepszy od AES, ale 3
    razy wolniejszy, a szybkość przy szyfrowaniu strumieniowym jest ważna).
    W tej książce (oryginalne wydanie 2003) napisali np:
    1.
    Że tylko na podstawie tej jednej informacji, że algorytmy Mifare Clasic
    są tajne oni przewidują, że zostanie złamane (argument: historia
    kryptografii cywilnej nie zna przypadku dobrego, tajnego algorytmu).
    Informacje o pierwszych sukcesach w łamaniu Mifare Clasic pojawiły się
    kilka lat później.
    2.
    Najbardziej popularne są 4 tryby szyfrowania bo one zostały opublikowane
    razem z publikacją DESa. Ale oni uważają, że lepszym jest, mało
    popularny, tryb CTR.
    Więc my przyjęliśmy stosowanie wyłącznie trybu CTR.
    CTR ma też tę zaletę, że potrzebne jest tylko liczenie AES do przodu.
    Liczenie do tyłu AES jest bardziej złożone i nie da się zrobić tym samym
    kawałkiem kodu jak to było w przypadku DES. To może mieć znaczenie, gdy
    się to robi na procesorach 8-bitowych z małą ilością pamięci programu i
    bez sprzętowego AES (jak wprowadzaliśmy szyfrowanie w naszym systemie to
    jeszcze w czytnikach mieliśmy takie procesory).
    Z 10 lat później widziałem informację, że NIST w nowej wersji SSL
    wprowadza CTR zamiast jakiegoś innego (zapewne jednego z tych 4, na SSL
    się nie znam) bo ten dotychczas stosowany ma pewne potencjalne słabości,
    których nie ma CTR.
    W OSDP wgryzał się brat, więc głowy nie dam, ale prawie na pewno tam
    jest jeden z tych 4 starych trybów.
    3.
    Oni widzą pewną słabość w ukrywaniu ostatniego bloku podlegającego
    mieszaniu w algorytmach SHA. Dlatego proponują stosować
    SHAd=SHA(SHA(..)). Dlatego my w większości przypadków stosujemy SHAd.
    Czyste SHA stosujemy tylko wtedy, kiedy potrafimy uzasadnić brak
    konieczności zastosowania SHAd.

    Wiem, że na pierwszy rzut oka wydaje się, że jak napisałem, że przesyłam
    1 bajt a oni 16 bajtów to przesyłanie 1 bajtu musi być kryptologicznie
    słabsze.

    Ale wyobraź sobie, że masz przesłać 1 bit. W tym celu w sposób 'nie do
    złamania' wytwarzasz ciąg bitów składający się w tym przypadku z 1 bitu
    i robisz XOR tego twojego przesyłanego bitu z tym ciągiem (tak działa
    CTR). Jakie szanse ma ktoś, kto przejmie tę twoją transmisję, na
    trafienie w prawdziwą wartość przesyłanego przez ciebie bitu. A jeśli
    również w sposób 'nie do złamania' zaszyfrujesz ten bit tak, że przesłać
    musisz 16 bajtów to czy w ten sposób obniżysz jego szanse na trafienie w
    to jaka była wartość tego bitu, czy nie.

    Tu nie zrozumiałem co miałeś na myśli.
    P.G.