  • 371. Data: 2024-05-10 11:50:47
    Temat: Re: Dlaczego energia elektryczna jest droga i cały czas drożeje
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    > No nie. Ile osób tym przewieziesz? Ile rzeczy?

    Tyle ile potrzebuję. Zakupy. Drugą osobę. Złożone biurko. Co Ty
    przewieziesz rowerem?! Pieprzysz zwykłe bzdury i tyle.

  • 372. Data: 2024-05-10 12:01:48
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    > Tu tylko wtręt metodologiczny: rozsądne jest nie dawać wiary w analizy
    > komparatywne ze strony kogoś, kto "nie ma żadnego".

    Sobie wierzyć jak 'elektryka tylko widziało się'?

    A nie ludziom, którzy 'spalinówki mieli, ale już nie mają'?

    Albo takim, co mają więcej jedne i drugie?

    Więcej elektryków niż spalinówek?

    Nic?

  • 373. Data: 2024-05-10 12:22:59
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 09.05.2024 o 21:49, Piotr Gałka pisze:

    > Jak zużywam więcej energii niż mniej to jak na razie to więcej w całości
    > jest z węgla.

    Ale przestań, spalanie węgla przez 1 człowieka nie jest problemem tego
    świata. Zresztą, jako elektronik możesz sobie zorganizować by ten prąd
    pozyskiwać ze słońca.

    > Mi z definicji dali taki co jest bateria. Nic z nim nie trzeba robić,
    > poz 'mieniem przy sobie' aby samochód odpalił.
    > No i jak przy odpalaniu coś tam piszczy i mruga znaczy, że warto by
    > zmienić baterię bo kiedyś nie zapali a uruchomienie z niedziałającym
    > immobilizerem to jakiś horror - jest jeden przycisk na wysuniętym przez
    > szparę w desce paseczku i chyba (czytałem opis 3 lata temu) klikając
    > trzeba tam jakiś kod wbić, którego oczywiście się nie pamięta.

    Ale do tego transponder w kluczyku wystarczy. Trudniej bez zasilania
    zrobić 'bezkluczyk', że się zbliżasz do samochodu i go otwiera. Poza tym
    urządzenia wymagające większej energii można ładować.

> [...]
    > 200ms, ale w ostatniej wersji jest mniej - nie pamiętam ile). Złośliwy
    > czytnik może jeszcze (cały czas w zgodzie ze standardem) nadawać ramkę
    > po jednym bajcie bo standard dopuszcza przerwy między bajtami chyba 10ms
    > a może 20ms. Zawsze zakładaliśmy że ramki lecą ciurkiem. Nasze procedury
    > odbiorcze na przerwę reagowały wykryciem końca ramki i ewentualnym jej
    > odrzuceniem po analizie. Teraz musimy dopuszczać, że ktoś nadaje z
    > czkawką. To są pomysły z czasów nie wiem jakich. Co za problem nadać
    > ramkę bez dziur. Autorzy standardu zakładają, że ktoś realizuje logikę

    No ale czemu się tym przejmować? Jakie ktoś chce urządzenie takie dostaje.

    > Nie wiem za bardzo do czego jeszcze by go używać (poza zrobieniem
    > zdjęcia).

    Można np. bramę sobie otworzyć.

    > Zapewne sytuacja byłaby inna gdyby nie to, że jak się pojawiły
    > smartfony to ja już musiałem mieć okulary do czytania, a nigdy ich nie
    > biorę ze sobą 'w teren'.

    Znam takiego co prawie nic nie widzi więc korzysta ze smartfona by
    poruszać się.

  • 374. Data: 2024-05-10 12:40:42
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    > [...]
    >
    > Kiedyś te wszystkie "poprzednie telefony" zdecydowanie gorzej sobie
    > radziły problemem. Faktycznie warto było coś wyłączyć dla oszczędzenia
    > baterii. Ja teraz nic nie wyłączam. A i tak po weekendzie, kiedy przez
    > dwa dni telefon przeważnie leży niedotykany, zostaje z 80%. To gorzej
    > niż wyżej opisany rekord, ale tydzień może by i tak pociągnął. Nie jest
    > tak, jak sądzi typowa gimbaza siedząca cały dzień z nosem w smartfonie,
    > że "bateria rozładowuje się w ciągu dnia".

    'Poprzednie telefony' miały rekordowe czasy pracy na jednym ładowaniu.
    Np 3 tygodnie. Ale nic wielkiego nie robiły. Tak samo późniejsze,
    umiarkowanie używane urządzenia nie miały problem 'jednego dnia'.
    Problem pojawił się, jak zwykli ludzie zaczęli z nich korzystać i
    instalować przeróżne aplikacje, w tym wymagające działania w tle.
    Pieprzenie o gimbazie niedorzeczne jest. Baterię potrafią drenować
    aplikacje takie jak FB bynajmniej nie używane przez 'gimbazę' tylko
    zwykłych ludzi. Inne aplikacje komunikacyjne, np taki Meshtastic,
    przeglądarka. Wszystko potrzebuje energii do przetwarzania.

> [...]
    > więc nawet nie warto wyłączać. Lokalizację mam aktywną, bo jak jadę
    > samochodem, uruchamiam mapy -- choćby dlatego, żeby pomóc innym.
    > No i w ogóle telefon ładuje się w zasadzie wyłacznie w samochodzie.
    > Lokalizacja w nieruchomym telefonie też zrobła się oszczędna.
    >
    > Aha, gdyby ktoś sądził, że na tak długo mi ta bateria wystarcza, bo
    > "nie umiemu używać telefonu", to jest w błędzie. Umiem, korzystam z
    > bogatego oprogramowania i wielu funkcji telefonu. Ale to wtedy, gdy
    > trzeba, bo nie mam wygodniejszej alternatywy. A to oznacza wyjazdy,

    Funkcją telefonu jest realizowanie połączeń głosowych :-)

    Reszta to funkcje smartfona :-)

  • 375. Data: 2024-05-10 12:44:36
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 09.05.2024 o 15:53, J.F pisze:

    > Smartfon, jak się go używa, a przecież nie do rozmów on służy,
    > to się bardzo szybko rozładowuje :-)

    Otóż to, używany do rozmów jest tylko 'telefonem komórkowym'.

  • 376. Data: 2024-05-10 12:54:39
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 09.05.2024 o 21:03, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > biedna moja głowa.
    >
    > Ale coś mi się nie zgadza.
    > Żona ma taki sam telefon i na pewno ma wifi wiecznie włączone, ale jak
    > przechodzi z jednej strony mieszkania na drugą to bywa, że rozmowa jest
    > zrywana. Tak się dzieje od czasu jak wprowadzili zmiany z opłatami
    > roamingowymi i sieci przestały lubić jak się telefon łączy z antenami
    > innych sieci.
    >
    > Czy ma właczone że połączenia telefoniczne mają być przez wifi to nie
    > wiem, ale raczej nic z tym nie grzebaliśmy, a piszesz, że domyślnie

    'Voice over LTE' a nie 'over WiFi'. WiFi może rozwiązywać problem
    transmisji danych ale raczej luźno ma się do przesyłania głosu.

  • 377. Data: 2024-05-10 14:01:21
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2024-05-10 o 12:22, io pisze:

    > Ale przestań, spalanie węgla przez 1 człowieka nie jest problemem tego
    > świata.

    Problemem świata są uśrednione decyzje wszystkich ludzi.
    Odpowiedzialność pojedynczego polega na tym, aby jego decyzje były
    takie, aby uśrednione były możliwie jak najlepsze dla świata.

    > Zresztą, jako elektronik możesz sobie zorganizować by ten prąd
    > pozyskiwać ze słońca.

    Chyba za mało tego prądu, aby zorganizowanie go sobie ze słońca na pewno
    było mniej obciążające dla planety (wyprodukowanie paneli też wiąże się
    z jakimiś emisjami).

    > Ale do tego transponder w kluczyku wystarczy. Trudniej bez zasilania
    > zrobić 'bezkluczyk', że się zbliżasz do samochodu i go otwiera. Poza tym
    > urządzenia wymagające większej energii można ładować.

    Zmierzasz dyskusją w kierunku jakbyśmy projektowali ten system, a tu
    jest sytuacja zastana.
    6 lat temu wybierając VW miałem ze 40 decyzji konfiguracyjnych do
    podjęcia a potem wziąłem Golfa Sportsvana z placu, bo bez czekania i
    dostałem 12tys rabatu (tych z placu chcą się pozbywać) co z ceny 112
    robiło 100 i jeszcze dodali drugi komplet opon w gratisie i wszystkie
    serwisy przez 3 lata były w tej cenie. Gdybym nie wziął tego z placu to
    w życiu bym nie miał takiej konfiguracji (miałem się zmieścić w 100) z
    np. siedzeniem kierowcy z masowaniem pleców.
    Przy tamtych 40 decyzjach być może mógłbym ustalać jaki ma być
    immobilizer itp, choć też pewnie nie.
    3 lata temu wybierając Mazdę miałem tylko kilka decyzji. I jak chciałem
    mieć wyświetlacz head to w pakiecie dokładali dodatkowy alarm (coś ponad
    standard) z immobilizerem. Wziąłem co brali. Tylko sprzedawca wciskał
    mi, że tam jest w środku bateryjka 12V a ja z kształtu widziałem, że
    CR2032 to mu na miejscu otworzyłem pilota od tego immobilizera (otwiera
    się paznokciem bez narzędzi).

    > No ale czemu się tym przejmować? Jakie ktoś chce urządzenie takie dostaje.

    Kiedyś dawno zdecydowaliśmy, że nasze czytniki robimy dla zasilania
    10..28V. Bo są czasem instalacje z zasilaczami 24V.
    Kiedyś się sparzyliśmy na scalaku RS232 z pompami pojemnościowymi
    umieszczonym w czytniku - skutecznie zakłócał odczyt karty redukując
    zasię z 50mm do 3mm (licząc od anteny, a antena 3mm za frontem obudowy).
    Kiedyś się sparzyliśmy na grzejącym się 7805 wyłączającym umieszczony w
    pobliżu PTC.
    Dlatego mimo zasilania z 28V do 3V3 schodzę liniowo ale staram się
    oszczędzać prąd jak się tylko da (np. LEDy, którym wystarczy 1mA), aby
    nie nagrzewać zasilaczy i PTC.
    Nadawanie RS485 115200 pobiera według datasheet ponad 50mA (rezystory
    terminalowe i przełączanie stanów). Z 28V to 1.4W. Dotychczas czytnik
    wysyłał 1 trwającą 1ms ramkę raz na 4s więc średnio to zero, zero nic.
    Teraz ma wysyłać najlepiej co 50ms ramkę trwającą pona 2ms (my
    szyfrujemy w trybie CTR (jak message ma 1 bajt to zaszyfrowane też ma 1
    bajt) a w OSDP aby wysłać 1 bajt zaszyfrowany trzeba wysłać cały blok 16
    bajtów).
    Nie chcemy 'konserwować' dwu standardów. Jak byśmy przeszli na ten co
    teraz od nas wymagają to zrobimy upgrade i wszystkie nasze instalacje
    przejdą na ten system (w tym te działające na 24V).
    Jak najbardziej jest powód aby się problemem przejmować (a przy moim
    charakterze wściekać na durnotę ludzi).
    P.G.

  • 378. Data: 2024-05-10 14:09:15
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Ja nie wiem jakie to zmiany, bo krajowy roaming, jeśli w ogóle
    > występuje, nie wiąże się z żadnymi opłatami dla abonenta.

    Nigdy nie wnikałem w szczegóły, ale dotarło do mnie coś w stylu, że jak
    ich zmusili do darmowego dla klientów roamingu w Europie to jakoś
    zaczęli między sobą się obciążać też bardziej w kraju i teraz telefon
    jak widzi 'słaby' swój nadajnik i silny 'obcy' wybiera swój.

    Dlatego podobno telefony w sieciach nie mających swoich nadajników
    działają teraz lepiej bo jest im wszystko jedno czyj nadajnik i
    wybierają ten silniejszy.
    P.G.

  • 379. Data: 2024-05-10 15:58:55
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 10 May 2024 14:09:15 +0200, Piotr Gałka wrote:

> [...]
    > zaczęli między sobą się obciążać też bardziej w kraju i teraz telefon
    > jak widzi 'słaby' swój nadajnik i silny 'obcy' wybiera swój.

    Na pewno rozliczenia między operatorami są cięzkim tematem.

    O ile dobrze pamietam opis starych sieci GSM (2G ?),
    to tam telefon był "głupi", a zarządzała nim "centrala",
    a raczej jakis lokalny kontroler nad kilkoma BTS'ami.
    On sprawdzał siły sygnałów i kazał sie przełączać na inny BTS.

    I tu IMO byłoby zjawisko takie, że telefon straciwszy zasięg sieci
    macierzystej, przełącza się na siec roamingową, a kontroler w
    tej sieci ... steruje nim z wykorzystaniem BTS własnej sieci.
    I nie "odda" do sieci macierzystej, bo nic o niej nie wie.

    Cos chyba musieli tu później ulepszyc, bo oddaje, ale gdzie -
    w telefonach, czy w kontrolerach, czy siec macierzysta podłącza
    zgubę, jak ją "zobaczy" ?

    > Dlatego podobno telefony w sieciach nie mających swoich nadajników
    > działają teraz lepiej bo jest im wszystko jedno czyj nadajnik i
    > wybierają ten silniejszy.

    Te wirtualne były zazwyczaj robione w oparciu o jednego operatora
    rzeczywistego, to problemu nie było.
    Ale potem się pojawiły jakie takie z wieloma operatorami, tudzież
    BTS "wspólne" dla dwóch sieci.

    Z praktyki ... w Play się zdarzają problemy z zasiegiem, a przeciez
    powinien być lepszy niz w innych.
    IMO - problemy z przełaczaniem.

    Największe problemy miał Samsung S4, i nie wiem - jakis bug w
    telefonie, w sieci, poprawili sieci jak zmieniłem telefon ...

    J.

  • 380. Data: 2024-05-11 16:12:45
    Od: alojzy nieborak <g...@g...com>

    > No to trochę za mało rozumiesz. Popracuj w tym kierunku. Nie mam zamiaru
    > prowadzić za rączkę półgłówków którzy cytują źródła mające świadczyć za
    > ich tezą a świadczą przeciw :)

    cyt.
    W dalszej części rozmowy Krzysztof Skowroński zapytał m.in. o kwestię
    podejścia do tego, co wolno, a czego nie wolno mówić o klimacie w
    środowisku naukowym. Profesor zgodził się, że niestety narzucona została
    jedna narracja, co sprawia, że brakuje realnej dyskusji. - Środowisko
    geologów jest raczej sceptyczne wobec narracji klimatycznej, ale debatę
    krępuje lęk przed utratą grantów - powiedział prof. Marks
    https://www.youtube.com/watch?v=b8bfoEfmO-E