    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Dlaczego ciężarówki maja ograniczenie prędkości?
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    <5...@g...com>
    <h...@4...net>
    <f...@g...com>
    Date: Thu, 18 Aug 2016 10:52:29 +0200

    Dnia Wed, 17 Aug 2016 14:17:15 -0700 (PDT), WS napisał(a):

    > no, w sumie to ciekawe z fizycznego punktu widzenia
    > BTW moj GSXR 1000 K7 wg roznych stronek ma miec 2.8s do 100km/h, raczej docisk
    aero. nie wystepuje...

    Tak a propos - wyliczenia poprzednie byly dla jednej opony ... czyli
    trzeba miec wszystkie napedzane.
    Motocyklista moze odciazyc przednie kolo calkowicie, czyli przeniesc
    caly nacisk na kolo napedzane. W samochodzie FWD to nie wyjdzie,
    w RWD calkiem tez raczej nie.
    Dragstery to widac jaki maja podzial nacisku :-)

    > Byc moze rozwiazanie problemu to opony. Takie wyscigowe motocyklowe
    > lub uzywane w F1 maja zdaje sie wsp. tarcia ponad 1 (tzn. wiadomo,
    > ze wg teorii to jest niemozliwe,

    Ja takiej teorii nie pamietam, ale fakt, ze w tablicach nawet 1 nie
    wystepuje. Moze dlatego, ze nie podaja sportowej opony na asfalcie.

    Nawiasem mowiac - hamowanie ze 100km/h przy opoznieniu 1g wymaga
    38.5m. I mniej wiecej tyle samochody osiagaja.
    Chyba sa jakies lepsze ... co znaczy, ze i w miare cywilne samochody
    potrafia miec ponad 1 ... ale niewiele.

    > Byc moze opony tych dragsterow kleja sie do asfaltu, jesli toto na
    > komplecie opon przejedzie pojedyncze kilometry,

    Byc moze - oni przed startem te opony przypalaja, to moze i sie
    sklejeniem skonczy.

    Ktos twierdzi, ze te opony "rosna", maja miekkie boki, przy duzych
    obrotach sila odsrodkowa robi swoje i srednica sie powieksza.
    Jesli to zaowocuje podniesieniem osi - pojawia sie dodatkowa sila.
    Obiecuje to sobie przemyslec, bo przypomina mi troche przygody barona
    Munhausena, ale cos w tym moze byc.

    > No i aerodynamika sporo musi dawac, w F1 gdzie po serii wypadkow
    > wprowadzili mocne ograniczenia a dalej podobno
    > (http://vogel.nazwa.pl/po-godzinach_695.html ) powyzej 180km/h
    > docisk aerodynamiczny przekracza ciezer pojazdu - moze po suficie
    > jezdzic ;)

    Ale widzisz - 180. To przy 100 docisk jest niewielki, a zanim bysmy
    sie do 100 rozpedzili, to caly czas bysmy zmarnowali.
    Poza tym to sie mierzy - one maja te 5g na starcie.

    Swoja droga - pewnie jest masa naukowych publikacji na ten temat,
    wystarczy odszukac i przeczytac :-)

    J.