  • 61. Data: 2021-05-31 17:52:33
    Temat: Re: Dlaczego Wodoru nie będzie szybko w autach?
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-05-31 o 16:56, J.F pisze:

    > Trzeba sie troche ograniczyc.
    Łatwo powiedzieć, szczególnie z dziećmi.

    > A w samochodzie - nie trzeba :-)
    Mam kombi więc miejsca jakby więcej niż w zwykłym np sedanie.

    > Do Swinoujscia to pociag niemal dojezdza.
    > A dalej taksowka ... lub dwie :-)
    > Gorzej, jak chcesz troche dalsza miejscowosc.
    No właśnie, poza tym ja zwiedzam a nie wyleguję sie na plaży więc autem
    się to lepiej robi niż pks-em.

    > Ja tu widze 12h, a podobno to "ekpsress", czy juz tylko Intercity? > A to raptem
    644km z Katowic.
    A z dojazdem z Bielska i czekaniem jest 13-14 + dojazd na miejscu :(
    autem robię to w góra 10-11h z przystankami na obiad i sikanie psa.

    > Ale mozna tez w 8.5 godziny

    > No, spanie w pedzacym samochodzie to tez takie sobie.
    > Szczegolnie dla kierowcy.
    Ale ja śpię w nocy, pośpieszny jest nocny więc człowiek chciałby się
    przespać,
    prowadząc jadę w dzień bo nie lubię w nocy jezdzić więc problemów ze
    spaniem nie mam.

    > Hm, bilet rodzinny 2+2 z Katowic do Swinoujscia 212 zl w 2-giej
    > klasie. PKP klamie?
    Nie wiem, dawno nie sprawdzałem bo teraz mnie to nie interesuje ale jak
    kiedyś sprawdzałem to wychodziło trochę drożej jak benzyna, no i wtedy
    jeszcze rodzinnych biletów nie było. 750 km to daje ~50l benzyny *
    4,6zł/l=230zł i jestem na miejscu a u Ciebie jeszcze trzeba dodać dojazd
    z Świnoujścia na miejsce np taryfą co pewnie drugie tyle wykosztuje.
    Dla gazu (a go mam) wychodzi jeszcze taniej bo 750km to ~64l gazu *
    2,33=~150zł.

    > Paliwo jakby podobnie, czy wiecej.
    >
    > A jak trafisz w korek pod Szczecinem, to wiecej :-)
    Jak nie ma wypadku to te korki nie są takie tragiczne, S3 remontują i
    jak jechałem parę lat temu też stałem, ale to góra 15-20minut.

    > A tu jeszcze jakies sypialne sa ... ale sie nie dowiem po ile :-)
    To już bym wolał samolot z Pyrzowic. Tyle że dojazdy psują cały zysk
    czasowy a ekonomia zabija sens.

    --
    Janusz

  • 62. Data: 2021-05-31 21:39:04
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 30.05.2021 o 20:45, heby pisze:

    > Specjalista od energetyki, racjonalnie myślący.
    >
    > Zaletą racjonalnego myślenia jest to, że dochodzi się do tych samych
    > wniosków. W przeciwieństwie do swołoczy ideologicznej.

    Naprawdę chcesz ignorować prawników?

  • 63. Data: 2021-06-01 08:38:09
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    Otwarto pierwszą stację tankowania wodoru w Polsce.

    https://elektrowoz.pl/ladowarki/pierwsza-stacja-tank
    owania-wodoru-w-polsce-na-lubinowej-4-w-warszawie-po
    lsat-dzis-wielkie-otwarcie-tylko-u-nas/

    "Pierwsza w Polsce stacja tankowania wodoru obsługuje do 2 samochodów na
    pół godziny, 3-4 na godzinę. Samo tankowanie jest szybkie, przebiega
    podobnie do tankowania gazu LPG. Zbiorniki Toyoty Mirai II mieszczą 5,6
    kilograma gazu. Gorzej jest później, relacjonuje nasz informator: stacja
    potrzebuje około 20 minut przerwy na wyrównanie ciśnień. Zdarza się
    również, że pistolet przymarza do samochodu."

    Teraz już wierzycie, że tego się nie da sensownie stosować na szerszą skalę?
    To już stacja ładowania ev, z kilkoma kablami dałaby większe możliwości.
    A jest ich u nas wiele tysięcy, a nie jedna.

  • 64. Data: 2021-06-01 10:13:50
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2021-06-01 o 08:38, Cavallino pisze:
> [...]
    > To już stacja ładowania ev, z kilkoma kablami dałaby większe możliwości.
    > A jest ich u nas wiele tysięcy, a nie jedna.

    I sądzisz, że nikt nie wpadnie na pomysł podgrzewania końcówki? Ta
    technologia dopiero się rozwija i gwarantuję, że jeśli pojawią się
    problemy to będą rozwiązywane i tyle. Zwłaszcza że nie zanosi się na
    jakieś wielkie problemy.
    T.

  • 65. Data: 2021-06-01 10:43:04
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 1 Jun 2021 08:38:09 +0200, Cavallino wrote:
> [...]
    > To już stacja ładowania ev, z kilkoma kablami dałaby większe możliwości.
    > A jest ich u nas wiele tysięcy, a nie jedna.

    Cavallino - przeciez to takie same problemy, jakie byly i sa na
    ladowarkach. Czyli do mozliwej poprawy.

    A w ogole nie sa juz poprawione? Poszukaj info z Norwegii, Anglii,
    Japonii czy USA.

    Bedzie zainteresowanie technika wodorową, to sie poprawi.

    A o zainteresowaniu bedzie stanowila cena tych ogniw paliwowych.
    Bo zbiorniki wzglednie tanie.

    No i moze cena samego wodoru, wraz z dostawa.
    I predkosc stawiania wiatrakow i PV.

    J.

  • 66. Data: 2021-06-01 10:43:42
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 01-06-2021 o 10:13, T. pisze:

    owania-wodoru-w-polsce-na-lubinowej-4-w-warszawie-po
    lsat-dzis-wielkie-otwarcie-tylko-u-nas/

    > I sądzisz, że nikt nie wpadnie na pomysł podgrzewania końcówki?

    LOL !!!!
    Sądzisz, że kluczowym elementem tego wpisu była końcówka?

    HINT: gdyby tak miało być, to zacytowałem jedno zdanie, a nie akapit.

  • 67. Data: 2021-06-01 10:51:10
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 01-06-2021 o 10:43, J.F pisze:
    owania-wodoru-w-polsce-na-lubinowej-4-w-warszawie-po
    lsat-dzis-wielkie-otwarcie-tylko-u-nas/

    > Cavallino - przeciez to takie same problemy, jakie byly i sa na
    > ladowarkach.

    No nie - na ładowarkach nic się uzupełniać nie musi.
    Odłączasz jedno auto, ładujesz kolejne, możesz też kilka naraz.

    A czy się uda poprawić to nie wiadomo, na razie się nie udąło, wszędzie
    ten problem występuje.

    > A o zainteresowaniu bedzie stanowila cena tych ogniw paliwowych.

    Wydajność.
    Z podlinków do tego artykułu wynika coś takiego:

    "ZE PAK chwali się, że pierwszy elektrolizer będzie miał moc 2,5 MW, po
    dokupieniu drugiego zapotrzebowanie na moc wzrośnie do 5 MW. Daje to 120
    MWh energii zużywanej w ciągu doby do wytworzenia 2 ton wodoru, czyli
    dokładnie 60 kWh energii na każdy kilogram wyprodukowanego gazu.
    Kilogram wodoru pozwala na przejechanie samochodem z ogniwami paliwowymi
    około 100 kilometrów, tymczasem 60 kWh w samochodzie elektrycznym
    wystarczy na pokonanie około 250-300 kilometrów."

    Czyli zwykłe marnotrawstwo energii.

    Nie wiadomo w imię czego, skoro nawet tankowanie de facto jest już teraz
    wolniejsze niż ładowanie na superchargerach Tesli.

  • 68. Data: 2021-06-01 11:47:19
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 1 Jun 2021 10:51:10 +0200, Cavallino wrote:
    owania-wodoru-w-polsce-na-lubinowej-4-w-warszawie-po
    lsat-dzis-wielkie-otwarcie-tylko-u-nas/

    > No nie - na ładowarkach nic się uzupełniać nie musi.
    > Odłączasz jedno auto, ładujesz kolejne, możesz też kilka naraz.

    Nie mozesz, bo wlasciciel poszedl na obiad :-P
    Wiec trzeba wprowadzic oplate od zajetosci ladowarki po ladowaniu itp.

    > A czy się uda poprawić to nie wiadomo, na razie się nie udąło, wszędzie
    > ten problem występuje.

    Gdzie wszedzie?

    Najprostsze mi sie wydaje zrobienie podwojnej stacji - to sie bedzie
    "wyrownywac" w czasie ladowania kolejnego samochodu :-)

> [...]
    > około 100 kilometrów, tymczasem 60 kWh w samochodzie elektrycznym
    > wystarczy na pokonanie około 250-300 kilometrów."

    Byc moze.
    Jak sie jednak nastawia tych OZE w nadmiarze, to marnotrawstwo
    przestanie byc problemem :-)

    A gdzie sie ta energia podziewa? Pewnie na cieplo zamienia ... to
    trzeba obok postawic miasto, hotel czy szklarnie, nie bedzie sie
    marnowac :-P

    Cieplo spalania wodoru to 140MJ/kg. Bodajze 120MJ/kg bez skroplenia
    pary wodnej.
    to jest 39kWh/kg ... wiec sprawnosc elektrolizera ~67%.

    Za to sprawnosc Mirai jakas kiepska.

    Przy czym ... to sie w przyszlosci moze zmnienic.
    Wynajda cos nowego, i FC beda tansze i lepsze ..

    > Nie wiadomo w imię czego, skoro nawet tankowanie de facto jest już teraz
    > wolniejsze niż ładowanie na superchargerach Tesli.

    ale mowisz z tymi 20 minutami przerwy?
    Przeciez sa na to znane rozwiania - klikasz w ekran i rezerwujesz
    tankowanie na najblizszej stacji, podjezdzasz bez kolejki i
    odjezdzasz, a reszta holoty czeka 20 minut :-P

    J.

  • 69. Data: 2021-06-01 12:07:49
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

> [...]

    > około 100 kilometrów, tymczasem 60 kWh w samochodzie elektrycznym
    > wystarczy na pokonanie około 250-300 kilometrów."

    p.S.
    https://nelhydrogen.com/product/atmospheric-alkaline
    -electrolyser-a-series/

    "power consumption as low as 3.8 kWh/Nm3 of hydrogen gas produced"

    Nm3 wodoru to ~0.09kg, czyli mamy tu ~42kWh/kg.

    Co ciekawe - to juz blisko 90% sprawnosci.

    Jest jeszcze mozliwosc, ze ten elektrolizer PAK daje od razu wysokie
    cisnienie.
    Albo - ze beda uzywac normalnych elektrolizerow elektrowni, gdzie
    nigdy na sprawnosc nie patrzono, bo w elekrowni prad za darmo :-)

    No i w efekcie to nasze czyste auto wodorowe, bedzie na wegiel
    brunatny, ze sprawnoscia jednocyfrowa? :-)

    J.

  • 70. Data: 2021-06-01 12:15:48
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 01-06-2021 o 11:47, J.F pisze:
    owania-wodoru-w-polsce-na-lubinowej-4-w-warszawie-po
    lsat-dzis-wielkie-otwarcie-tylko-u-nas/

    > Nie mozesz, bo wlasciciel poszedl na obiad :-P

    Nadal możesz kilka naraz.
    Mówimy oczywiście, o czymś sensownym, co można użyć do ładowania w
    trasie, a nie o jakichś osiedlowych słupkach.
    Takim jak tu:
    https://wysokienapiecie.pl/26492-ekoenergetyka-stacj
    a-ladowania-samochodow-elektrycznych-przyszlosci/

    Superchargery też są wielostanowiskowe i nikt na obiad raczej nie idzie,
    bo za szybko się tesle ładują.

    > Gdzie wszedzie?

    Wszędzie skąd dochodzącą informacje o tankowaniu wodorem.
    Było już kilka razy na grupie i o GB i o USA - problemy były te same.

    > Byc moze.
    > Jak sie jednak nastawia tych OZE w nadmiarze, to marnotrawstwo
    > przestanie byc problemem :-)

    Nadal będzie, a co za tym idzie zawsze to będzie kilka razy droższe.

    > ale mowisz z tymi 20 minutami przerwy?

    Oczywiście.

    > Przeciez sa na to znane rozwiania - klikasz w ekran i rezerwujesz
    > tankowanie na najblizszej stacji,

    Tej za 1000 km?