  • 1. Data: 2011-03-06 14:15:15
    Temat: Dla narzekajacych na ceny aparatow - podroz w przeszlosc!
    Od: "Adameck" <a...@o...pl>

    Witam !

    Mam cos na oslode dla narzekajacych na zbyt wysokie ceny aparatow. Przeniesmy
    sie na poczatek do przelomu roku 1999 i 2000 - spojrzmy na kuszaca oferte Olympusa:

    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pelny/a7421a82c9
    ba4598.html

    Jesli Wam ta oferta nie odpowiada, przeniesmy sie do roku 2000, miesiac
    listopad. Coz tym razem Olympus proponuje ?

    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pelny/3d282ff400
    5450bb.html

    Jesli nie Olympus to moze cos ze stajni Nikona lub Fuji - w super atrakcyjnej
    cenie oczywiscie!

    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pelny/82b3f1f163
    fce107.html

    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pelny/fe6ba51290
    07c8aa.html

    Poniewaz aparat juz mamy, musimy miec na czym ogladac i obrabiac wykonane
    zdjecia - co powiecie na wypasiony zestaw komputerowy ?

    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pelny/3d81f9010e
    788112.html

    Prosze rowniez pamietac, ze w tych latach srednia krajowa byla "troche" nizsza
    niz teraz no i przelicznik na inne towary - nie chce mi sie teraz liczyc ale
    moze ktos sie podejmie - ile np. wtedy mozna bylo kupic chlebow i cukru za
    przecietny aparat kompaktowy i zestawic z dniem obecnym...

    Malkontentow cenowych pozdrawiam !

    Adameck

  • 2. Data: 2011-03-06 17:50:56
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    W 1980r PentaconSix kosztował 24700zł, pryzmat TTL-10500 (podobnie "stał"
    szeroki Biometar), zaś praktica L2-9500. Pensja (niezła) wynosiła coś
    2000zł. Niech potwierdzą to ci, co wóczas pracowali :)

    Ca 1965 rodzice nabyli Prkticę FX-3 za ca 4600zł. Za wkład mieszkaniowy -
    dla porównania - dali 20000zł.

  • 3. Data: 2011-03-06 18:19:39
    Od: Jakub Wróblewski <j...@m...edu.pl>

    Witam,

    Adameck wrote:
    > Mam cos na oslode dla narzekajacych na zbyt wysokie ceny aparatow. Przeniesmy
    > sie na poczatek do przelomu roku 1999 i 2000 - spojrzmy na kuszaca oferte Olympusa:
    (...)
> [...]
    > moze ktos sie podejmie - ile np. wtedy mozna bylo kupic chlebow i cukru za
    > przecietny aparat kompaktowy i zestawic z dniem obecnym...

    Według GUSowskiej inflacji trzeba tamte ceny pomnożyć przez 1,43.

    Pozdrawiam,
    Jakub Wróblewski

  • 4. Data: 2011-03-06 19:05:53
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-03-06 18:50, Marcin [3M] pisze:

> [...]
    > "stał" szeroki Biometar), zaś praktica L2-9500. Pensja (niezła) wynosiła
    > coś 2000zł. Niech potwierdzą to ci, co wóczas pracowali :)

    Chyba jednak była wyższa. Pierwszą pracę rozpocząłem w listopadzie 1979r
    i pamiętam, ze jako asystent-stażysta na politechnice miałem pensję
    3500zł. Fakt, ze akurat wtedy politechnika płaciła dobrze i moi koledzy
    zaczynajacy staże w fabrykach dostali znacznie mniej - nie mam już 100%
    pewności ile, ale chyba w granicach 2000-2500zł (potem to się szybko
    zmieniło - pensje w przemyśle rosły znacznie szybciej niż na uczelni i w
    krótkim czasie mnie przegonili). W/g informacji ze strony
    http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/pr
    zecietne;wynagrodzenie,201,0,234441.html
    przeciętna pensja w 1980r wynosiła 6040zł - informacje te wydają mi się
    dość wiarygodne. Osobną kwestią była dostępność aparatów - to, że miało
    się pieniądze nie oznaczało jeszcze możliwości zakupu. Znikome ilości
    atrakcyjnych towarów trafiających do sklepów (a w 1980r - szczególnie w
    jego II połowie - niemal każdy towar był atrakcyjny gdyż półki sklepów
    świeciły pustkami) były w praktyce w całości sprzedawane 'spod lady' -
    dla znajomych pracowników sklepów i tych, którzy różnymi sposobami
    (nawet nie koniecznie łapówkami - częściej była to wymiana 'towar za
    towar' lub 'towar za załatwienie sprawy') byli w stanie wkraść się w ich
    łaski.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 5. Data: 2011-03-06 20:57:43
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    W lecie '79 lub '80 w moim osiedlowym sklepie foto było niemal wszystko do
    six-a.
    Poza tym dostępne były jakieś wersje Kijewa, nawet z osprzetem (wizjer,
    jakaś 35-tka, może coś jeszcze...)
    Przez pewien czas było pełno zenitów E. Deficytowe były praktice i zenity
    TTL.
    Trafiały się mieszki, pierścienie, ruskie i enerdowskie.

    Różnego rodzaju Vilie, Smieny, Certo - bez problemu.

    Materiałów było do oporu: Fotopan F/FF (FF po 16 bez kasety), S, troszkę
    gorzej z ORWO - były piekielnie drogie, i kolor i cz-b.
    Papiery były, ale ich jakość była różna.
    Chemia - no problem. Litr utrwalacza a'4zł. Była chemia do papierów barwnych
    (5013, 5015, 5017). Im wyższy numer, tym gorzej.
    No i fotoncolor, którego ceny nie pomnę.
    100 pozctówek cz-b kosztowało 86 zł (karton) i 74 zł (cienkie).

    Chleb buł po 4zł.

    Podobnie bez problemu było ze sprzętem ciemniowym. Krokus 3 color - 1690zł.
    Albo 1960. Mikar-S za 420. Janpol ponad stówę.

    "Bryndza" zaczęła się po 80/81r. Choć zestaw do reprodukcji kupiłem ca.
    1986r. Mam go do dziś. I kilka gazetek, które dzięki niemu powstały :)

    Z tego, co piszesz, to six nie był aż tak drogi. A był to niezły sprzęt
    (póki dzaiłał naciąg). OIDP płace zmieniły się ostro od 1979 do 1981, i
    wówczas faktycznie skończyły się zakupy bez znajomości...

  • 6. Data: 2011-03-06 21:08:50
    Od: Marek G <m...@g...pl>

    Sun, 6 Mar 2011 18:50:56 +0100, "Marcin [3M]"
    <m...@g...pl> pisal(a):

    >W 1980r PentaconSix kosztował 24700zł, pryzmat TTL-10500 (podobnie "stał"
    >szeroki Biometar), zaś praktica L2-9500. Pensja (niezła) wynosiła coś
    >2000zł. Niech potwierdzą to ci, co wóczas pracowali :)

    W 1980 to już nie pamiętam dokładnie, ale chyba nieco więcej
    zarabiałem, tak coś lekko ponad 4k. Byłem już wówczas "doświadczonym
    inżynierem" z dwuletnim stażem na jednej z ostatnich sztandarowych
    inwestycji tamtego okresu.
    W końcówce 78 po stażu dostałem chyba 3k plus premię i w
    Czechosłowacji ówczesnej kupiłem Jaszkę 124G.

    Ceny foto jakoś opierały się inflacji przy gwałtownie malejącej
    dostępności i śledziłem je +/- do końca studiów w 78.
    Powyższe są prawdziwe chyba z wyjątkiem L2, stawiałbym bardziej na LLC
    za te pieniądze. A szeroki to był Flektogon 50/4, wcześniej 65/4.
    Biometary były 80 i 120mm.

    Używałem w czasie studiów PSixa+80 z agencji studenckiej, do tego
    jeszcze Flektogona i Sonnara 180. Do 300ki nie mogłem się dopchać;-)
    To były czasy;-) z kominkiem na Psixie robiłem kilka reportaży z
    turniejów tenisowych min słynny turniej asów w katowickim Spodku z
    Fibakiem, Okkerem, Kodeshem i Ashem.

    Z połowy lat 70-tych pamiętam jeszcze ceny Zorki-4 z Jupiterem 2600,
    2500 za Zenita B, Zenit-E kosztował chyba 3k. I to była górna półka
    przeciętnego amatora.
    Exakta RTL+50 12kzł, Orwochrom 48 zł, Smiena-8 450 zł.
    Jeszcze jakaś śmieszna Exa 1a w zaprzyjażnionej FotoOptyce zalegała
    półkę, ale ceny nie pomnę.
    Co ciekawe, zawsze dostępne były Krokusy w kilku wariantach (koło 1000
    zł) i nie wiem czemu zestaw oświetlenia reprodukcyjnego, montowany na
    kolumnie powiększalnika.

    Za 120 FP4 czy HP4 trzeba było dać koło 40 zł na czarnym rynku.
    W zaprzyjaxnionych sklepach na Śląsku takie rzeczy się nie zdarzały.

    --
    Pozdrawiam - Marek

  • 7. Data: 2011-03-06 21:25:14
    Od: rAzor <p...@n...telesfora.com>

    Darz bór! Użytkownik... he he - Adameck raczył napisać:
> [...]
    > sie na poczatek do przelomu roku 1999 i 2000 - spojrzmy na kuszaca oferte Olympusa:

    Byli czasy - za Minoltę S400 + ładowarka + komplet aku + kartę CF256MB
    dałem 2300. Minolta po tygodniu poszła do wymiany (czekałem ponad
    miesiąc), akumulatorki zdechły po trzech miesiacach, kartę diabli wzięli
    po pół roku niezbyt intensywnego użytkowania. :-)
    ps. od tamtej pory nie kupuję niczego na allegro. tfu!
    --
    http://www.youtube.com/watch?v=BoQNj2tlZhg

  • 8. Data: 2011-03-06 21:26:08
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    Adameck pisze:

    > http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pelny/fe6ba51290
    07c8aa.html

    Wtedy (ok. roku 2000-2002) ceny w Polsce były około dwukrotnie
    wyższe niż w Europie. Kupowałem wtedy aparat Casio (prawie
    4 megapiksele!) w Niemczech. Po przeliczeniu kosztował trochę
    ponad 2000 zł. Natomiast w MediaMarkt - 4000 zł. Tak było chyba
    ze wszystkimi artykułami.

    P.

  • 9. Data: 2011-03-06 21:29:39
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

> [...]
    > Powyższe są prawdziwe chyba z wyjątkiem L2, stawiałbym bardziej na LLC
    > za te pieniądze. A szeroki to był Flektogon 50/4, wcześniej 65/4.

    Jasne, że flektogon. Takiego 65 nie widziałem...

    Do dziś czuę zapach tej chemii i papieru...
    Nie wspominając specyficznej woni futerałów do Zenita...

  • 10. Data: 2011-03-06 21:34:59
    Od: jo44 <jo44@TO_PRECZ.go2.pl>

    W dniu 2011-03-06 22:08, Marek G pisze:
    > Sun, 6 Mar 2011 18:50:56 +0100, "Marcin [3M]"
    > <m...@g...pl> pisal(a):

    > Powyższe są prawdziwe chyba z wyjątkiem L2, stawiałbym bardziej na LLC
    > za te pieniądze.

    Potwierdzam - w 1973 roku Practica LLC z Pancolarem 50/1,8
    kosztowała 9800 lub 9700. Pamiętam, że z 10.000 jeszcze
    coś zostało. :)
    Zenit E w 1970 roku istotnie kosztował 3.000 .