    From: Marek G <m...@g...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Dla narzekajacych na ceny aparatow - podroz w przeszlosc!
    Date: Sun, 06 Mar 2011 22:08:50 +0100

    Sun, 6 Mar 2011 18:50:56 +0100, "Marcin [3M]"
    <m...@g...pl> pisal(a):

    >W 1980r PentaconSix kosztował 24700zł, pryzmat TTL-10500 (podobnie "stał"
    >szeroki Biometar), zaś praktica L2-9500. Pensja (niezła) wynosiła coś
    >2000zł. Niech potwierdzą to ci, co wóczas pracowali :)

    W 1980 to już nie pamiętam dokładnie, ale chyba nieco więcej
    zarabiałem, tak coś lekko ponad 4k. Byłem już wówczas "doświadczonym
    inżynierem" z dwuletnim stażem na jednej z ostatnich sztandarowych
    inwestycji tamtego okresu.
    W końcówce 78 po stażu dostałem chyba 3k plus premię i w
    Czechosłowacji ówczesnej kupiłem Jaszkę 124G.

    Ceny foto jakoś opierały się inflacji przy gwałtownie malejącej
    dostępności i śledziłem je +/- do końca studiów w 78.
    Powyższe są prawdziwe chyba z wyjątkiem L2, stawiałbym bardziej na LLC
    za te pieniądze. A szeroki to był Flektogon 50/4, wcześniej 65/4.
    Biometary były 80 i 120mm.

    Używałem w czasie studiów PSixa+80 z agencji studenckiej, do tego
    jeszcze Flektogona i Sonnara 180. Do 300ki nie mogłem się dopchać;-)
    To były czasy;-) z kominkiem na Psixie robiłem kilka reportaży z
    turniejów tenisowych min słynny turniej asów w katowickim Spodku z
    Fibakiem, Okkerem, Kodeshem i Ashem.

    Z połowy lat 70-tych pamiętam jeszcze ceny Zorki-4 z Jupiterem 2600,
    2500 za Zenita B, Zenit-E kosztował chyba 3k. I to była górna półka
    przeciętnego amatora.
    Exakta RTL+50 12kzł, Orwochrom 48 zł, Smiena-8 450 zł.
    Jeszcze jakaś śmieszna Exa 1a w zaprzyjażnionej FotoOptyce zalegała
    półkę, ale ceny nie pomnę.
    Co ciekawe, zawsze dostępne były Krokusy w kilku wariantach (koło 1000
    zł) i nie wiem czemu zestaw oświetlenia reprodukcyjnego, montowany na
    kolumnie powiększalnika.

    Za 120 FP4 czy HP4 trzeba było dać koło 40 zł na czarnym rynku.
    W zaprzyjaxnionych sklepach na Śląsku takie rzeczy się nie zdarzały.

    --
    Pozdrawiam - Marek