  • 21. Data: 2012-02-19 16:01:06
    Temat: Re: Dawne numery AUS i alarmowe (9xx)
    Od: "Jd." <j...@i...pl>

    Użytkownik "Mariusz W." <m...@p...fm> napisał w wiadomości
    news:fe27a54e-daa4-4780-9ca5-954965a88314@i2g2000vbv
    .googlegroups.com...

    > Zainteresowałem się dawnymi numerami abonenckich usług specjalnych.
    > Niestety w starych książkach telefonicznych nie znalazłem wszystkich,

    > W każdym bądź razie, czy ktoś mógłby przejrzeć poniższą listę i podać
    > brakujące numery, ewentualnie skorygować błędy? Interesują mnie
    > wszystkie dawne trzycyfrowe numery z zakresu 900-999.

    Jak "dawne" to one nie miały formatu 9xx, numery 9xx to już "nowe" po
    zmianach wprowadzonych w drugiej połowie lat 70-tych.

    Książka Telefoniczna dla Katowic 1968/69 podaje:

    00 - międzymiastowa
    02 - reklamacje międzymiastowej
    03 - informacja
    04 - zgłaszanie uszkodzeń (tylko centrala K-ce Północ, czyli ta z ul.
    Pocztowej).
    05 - nadawanie telegramów telefonem
    06 - zegarynka
    017 - pogotowie MO
    018 - pogotowie Straży Pożarnej
    019 - Pogotowie Ratunkowe
    --
    ==========###-###*###-###==============
    Jaroslaw Dubowski, Bytom j...@i...pl

  • 22. Data: 2012-02-19 17:30:01
    Od: "L501 aneryS" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Jd." <j...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > 02 - reklamacje międzymiastowej
    > 03 - informacja
    > 04 - zgłaszanie uszkodzeń (tylko centrala K-ce Północ, czyli ta z ul.

    W Krakowie wszystko pamiętam, było 2-cyfrowe, ale tam rejestry...
    W Katowicach przypuszczam, że była jakaś biegówka i tam, aby uelastycznić
    ruch, trzeba było powiększyć fizyczną pojemność centrali.
    Gdzie ruch mały, to dwucyfrowo, gdzie większy - dodano w środek trzecią
    cyfrę. Kombinowałem, jak to ze stopniowaniem by było, tak mi wyszło - aby
    wiązka była "zupełna", mam na myśli stan, gdzie każde łącze wchodzace może
    być skomutowane do każdego wychodzącego, przy numeracji (gdzie pierwsza
    cyfra jest ta sama) dwucyfrowej maksymalna ilość stanowisk służby, przy
    założeniu, ze to Strowger, to 20, przy 3-cyfrowej 400 stanowisk. Jest
    jeszcze jeden aspekt - w Katowicach (w Krakowie też zresztą, jak wynikło z
    mojego przegladania starych książek telefonicznych) były normalne numery,
    zaczynające się cyfrą 9, gdzieś widziałem nawet numer w Gliwicach 91-5x-xx
    (czy, jak często spotykałem się z numerowaniu na Śląsku, 915-xxx), w którymś
    ze starych wykazów.

  • 23. Data: 2012-02-19 22:17:16
    Od: "Jd." <j...@i...pl>

    Użytkownik "L501 aneryS" <s...@s...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Gliwicach 91-5x-xx (czy, jak często spotykałem się z numerowaniu na
    > Śląsku, 915-xxx), w którymś ze starych wykazów.

    Gliwice za "starego pierwej" nie były włączone do obszaru zautomatyzowanego
    ruchu w GOP i numery były czterocyfrowe (zaszłość z podziału G.GŚl. między
    Polskę a Niemcy). Po włączeniu do obszaru zautomatyzowanego dodano z przodu
    do numerów 91 (podobnie w Bytomiu dodano 81 a w Zabrzu 71). Owo 91 zmieniono
    na 31 w latach 70-tych by zrobić miejsce dla numerów specjalnych 9xx. Tyle
    żeby Gliwice mogły przejść na numery 3x xx xx to do numerów 3xx xx
    (Katowice Północ) trzeba było dodać na przedzie 5 (3 xx xx --> 53 xx xx)...
    Podobna akcja z podmianą numerów miała miejsce w latach 90-tych, gdy numery
    1xx xx xx zmieniono na 2xx xx xx by zrobić miejsce dla numerów
    specjalnych...

    --
    ==========###-###*###-###==============

  • 24. Data: 2012-02-19 23:13:19
    Od: "L501 aneryS" <s...@s...pl>

> [...]
    > zautomatyzowanego ruchu w GOP i numery były czterocyfrowe (zaszłość z
    > podziału G.GŚl. między Polskę a Niemcy). Po włączeniu do obszaru

    To w ogóle kłopotliwy układ. Podobnie miała Warszawa przed wojną i chyba
    zaraz po, do podwarszawskich zamawiało się "online" rozmowę podmiejską, a w
    drugą stronę podmiejscy kręcili zero do Warszawy. Nie pamiętam, jak to w
    rejonie Krakowa i Katowic było (chodzi o stronę "do", zanim nastąpiło
    dopisanie z przodu)

> [...]
    > specjalnych 9xx. Tyle żeby Gliwice mogły przejść na numery 3x xx xx to do
    > numerów 3xx xx (Katowice Północ) trzeba było dodać na przedzie 5 (3 xx

    Aż kapie od ciężkości braku central rejestrowych... Warszawa też ich prawie
    nie miała i był kłopot, takie Wołomin, Legionowo, czy Nowy Dwór, chcąc
    między sobą pogadać, waliły przez CWW, przytulony (ten sam budynek) do CA
    Grochów. Bywało, że pyknął kabelek... Zazdrościłem Krakowowi, któremu
    wystarczyło przeprogramować przeliczniki na centralach.

    > Podobna akcja z podmianą numerów miała miejsce w latach 90-tych, gdy
    > numery 1xx xx xx zmieniono na 2xx xx xx by zrobić miejsce dla numerów
    > specjalnych...

    Najbardziej bym postawił na uporządkowanie numeracji, było miejsce i na
    "specjalne" i na zwykłe numery, poza tym, w tym czasie już były centrale
    rejestrowe, nie pamiętam dat, czy nie działała już sieć tranzytówek EWSD? Tu
    akurat ładnie wam się udało, taki Kraków miał znacznie gorzej, aby się to
    wszystko nie pochrzaniło, tzeba było zastosować jednocześnie, liczyłem, 40
    wzorców zmian. W węźle katowickim nie wiem, czy nie mniej było wszystkich
    zmian w ogóle...

    Heh, kurdeblaszka, lat minęło pełnoletnio niemalże, skleroza zaczyna mnie
    "zjadać" :) Chyba zacznę z drutu koszyki wyplatać, tak mnie ostatnio naszło
    :)

  • 25. Data: 2012-02-19 23:30:15
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    "L501 aneryS" <s...@s...pl> wrote:

> [...]
    > to wszystko nie pochrzaniło, tzeba było zastosować jednocześnie,
    > liczyłem, 40 wzorców zmian. W węźle katowickim nie wiem, czy nie mniej

    W Katowicach (podobnie jak w Warszawie) w okresie przejściowym 6D->7D
    istniały dwa WSN. Dla numerów 6D było to 32, dla 7D (zaczynających się od
    1) zwykłe chamskie 3. Stąd na numery 7D dzwoniło się 0 3 1PQM CDU. A
    jedynka rzeczywiście stała się potrzebna dla numeracji HESC.
    Tak samo rozpoczęto uwalnianie cyfry 9 w numeracji WSN/WST, stąd Centertel
    awansował z 90 do 690. Na szczęscie nie zdążono wywalić Szczecina, Gorzowa
    czy Koszalina :-P

  • 26. Data: 2012-02-19 23:35:29
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    L501 aneryS napisał:

    > To w ogóle kłopotliwy układ. Podobnie miała Warszawa przed wojną
    > i chyba zaraz po, do podwarszawskich zamawiało się "online" rozmowę
    > podmiejską, a w drugą stronę podmiejscy kręcili zero do Warszawy.

    W takim na przykład Sulejówku na początku lat osiemdziesiątych
    (czyli poniekąd również "przed" i "zaraz po") rozmowę do Warszawy
    realizowało się nie przez zero, a przez telefonistkę.

    --
    Jarek

  • 27. Data: 2012-02-19 23:46:11
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Maciej Bebenek napisał:

> [...]
    > Tak samo rozpoczęto uwalnianie cyfry 9 w numeracji WSN/WST, stąd
    > Centertel awansował z 90 do 690. Na szczęscie nie zdążono wywalić

    Chyba Koszalina, nie Szczecina. I dlaczego na szczęście? Pomysł, by
    jakieś pieprzone 49 stref numeracyjnych zabierały wszystkie cyfry od
    1 do 9 jest ogólnie porypany. Dawno powinny zostać zmienione, by zwolnić
    tyle cyfr, ile się da. Im wcześniej, tym lepiej. Teraz już za późno --
    najlepiej po prostu zliwkidować (podział geograficzny w numeracji, nie
    telefony w ogóle).

    --
    Jarek

  • 28. Data: 2012-02-20 09:15:48
    Od: "L501 aneryS" <s...@s...pl>

    > W takim na przykład Sulejówku na początku lat osiemdziesiątych
    > (czyli poniekąd również "przed" i "zaraz po") rozmowę do Warszawy
    > realizowało się nie przez zero, a przez telefonistkę.

    Wiadomo, że nie wszystkie miasta miały automat, ale te, co miały, to
    "zerowały".
    Paniom telefonistkom z Sulejówka, osobiście nawet miałem okazję powiedzieć
    "dzieńdobry" :) I to nawet w momencie, gdy już mozna było poobijać się o
    stojaki założonej tam (i działającej) S12...

  • 29. Data: 2012-02-20 09:19:52
    Od: "L501 aneryS" <s...@s...pl>

> [...]
    > tyle cyfr, ile się da. Im wcześniej, tym lepiej. Teraz już za późno --
    > najlepiej po prostu zliwkidować (podział geograficzny w numeracji, nie

    Mamy jeszcze jedną, dobra okazję, by to uporządkować.Nie wiem, na ile to
    jest prawdą, że do numeru ma jeszcze dojść jedna cyfra, ale jeśli, to należy
    to wykorzystać. Nie wysłowię się na razie w jaki sposób to porozdzielać, bo
    nie mam akurat "weny", ale pwiem, że np. chodzi mi o "scalenie" numeracji
    komórek, aby nie była porozpieprzana po całym zakresie (tu 5xx..., tu
    6xx..., tu 7xx..., a tu 8xx...). ITD.

  • 30. Data: 2012-02-20 10:14:37
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    L501 aneryS napisał:

> [...]
    > powiedzieć "dzieńdobry" :) I to nawet w momencie, gdy już mozna
    > było poobijać się o stojaki założonej tam (i działającej) S12...

    Teraz sobie uświadomiłem, że ta centrala była tam nie tylko w latach
    osiemdziesiątych, ale i na początku dziewięćdziesiątych. Wtedy to
    znajomy łączył się stamtąd modemem do CIUW. A że modemy zwykle były
    zajęte, to telefonistka często "dawała mu Warszawę na linię", aby ten
    mógł dalej sam kręcić warszawski numer. Gdy mu się za którymś razem
    wreszcie udawało, telefonistka przerywała połączenie -- "bo chyba źle
    połączyło, coś tak skrzypi na linii".

    --
    Jarek