  • 1. Data: 2010-12-04 21:08:44
    Temat: Czym usunąć masę zalewową komputera samochodowego
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Witam.

    Zadanie raczej z ciekawości niż z potrzeby.

    Mam komputer (Sagem S2000RPM). Zalany jest jakiś świństwem. W dotyku
    przypomina silikon (miękki). Kolor z lekka różowy. Cholernie mocno
    przylepiony do elementów, nie da się po prostu pociągnąć, trzeba
    przecinać nożem i skrobać.

    Nie chce go naprawiac, interesuje mnie jednak pewna rzecz w tym
    komputerze. Chciałbym ta masę usunąć możliwie bez uszkodzeń elektroniki.
    Mam kilka pytań:

    a) Co to zazwyczaj jest? Silikon?

    b) Jesli to silikon to jakie mam szanse go rozpuścić/zmiękczyć jakimis
    środkami chemicznymi ze sklepów budowlanych?

    c) a może odejdzie podczas mycia w ultradziękach?

    Ma ktoś doświadczenia? Jeśli się nie da to odpuszczę, ale może jest
    jakaś sensowna metoda, o ile wiem elektronicy samochodowi czasami sa w
    stanie coś w srodku podziałać (w tym modelu również).

  • 2. Data: 2010-12-04 22:00:51
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    Sebastian Biały wrote:
    > b) Jesli to silikon to jakie mam szanse go rozpuścić/zmiękczyć jakimis
    > środkami chemicznymi ze sklepów budowlanych?
    rozpuszczalnik do silikonu w kazdym sklepie budowlanym, pare zlotych, mysle
    warto sprobowac.

    nie mam z tym doswiadczen, ale chyba mozesz jeszcze sprobowac jeszcze prostu
    benzyny, acetonu, toulenu... jesli to polimerowe to ktoryms ruszy.

  • 3. Data: 2010-12-05 08:52:48
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2010-12-04 23:00, Piotr "Curious" Slawinski wrote:
> [...]
    > nie mam z tym doswiadczen, ale chyba mozesz jeszcze sprobowac jeszcze prostu
    > benzyny, acetonu, toulenu... jesli to polimerowe to ktoryms ruszy.

    Rzecz w tym, zeby mi nie ruszyło obudowy scalaków ;)

  • 4. Data: 2010-12-05 09:24:35
    Od: "j.r." <j...@g...pl>

    Sebastian Biały wrote:

    > Rzecz w tym, zeby mi nie ruszyło obudowy scalaków ;)
    Witam,
    nie spotkalem się z rozpuszczalnikiem który potrafi rozpuścić obudowę
    scalaka, jedynie trawienie w kwasie (bodajże stężonym mrówkowym
    podgrzanym) daje takie efekty.
    --
    pzdr, j.r.

  • 5. Data: 2010-12-05 09:27:51
    Od: "Gejzero SQ3OGX" <g...@p...onet.pl>

> [...]
    > sensowna metoda, o ile wiem elektronicy samochodowi czasami sa w stanie
    > coś w srodku podziałać (w tym modelu również).

    Widziałem na jakimś filmiku jak usuwają zalewę z jakiejś elektroniki, był to
    chyba pamięć flash w jakimś routerze. Traktowali zalewę gorącym powietrzem i
    skrobali. Odchodziła ślicznie nawet między wyprowadzeniami scalaków. Ale czy
    to była zalewa tego samego typu, tego nie wiem, Można spróbować jakie to ma
    właściwości w temp np. 200 st. C. Choć silikony z reguły są odporne na
    wysokie temp.

    Gejzero.

  • 6. Data: 2010-12-05 09:48:09
    Od: "Gejzero SQ3OGX" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Gejzero SQ3OGX" <g...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > scalaków. Ale czy to była zalewa tego samego typu, tego nie wiem, Można
    > spróbować jakie to ma właściwości w temp np. 200 st. C. Choć silikony z
    Znalazłem coś takiego

    http://elektronika.milar.pl/wp-content/uploads/2010/
    06/DCE-Encapsulants.pdf
    "
    W produkcji urządzeń elektronicznych, bardzo często
    pożądane jest uratowanie lub odzyskanie
    uszkodzonych lub wadliwych elementów. W
    większości zalew nie silikonowych, usunięcie zalewy
    jest trudne lub wręcz niemożliwe bez nadmiernego
    uszkodzenia obwodów wewnętrznych. Zalewy
    silikonowe Dow Corning mogą być selektywnie
    usuwane z łatwością, a wszelkie naprawione lub
    zmienione elementy mogą być powtórnie zalane przez
    tą samą zalewę. Aby usunąć elastomery silikonowe,
    wystarczy przyciąć ostrym ostrzem lub nożem i usunąć
    niechciany materiał z powierzchni do naprawy.
    Przekrojone elastomery najlepiej usunąć z podłoża
    mechanicznie po przez takie działania jak: zdrapanie
    lub tarcie i może być wspomagana przez
    stosowanie OS Fluids."

  • 7. Data: 2010-12-05 10:00:57
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Sat, 04 Dec 2010 22:08:44 +0100, Sebastian Biały wrote:

> [...]
    > przypomina silikon (miękki). Kolor z lekka różowy. Cholernie mocno
    > przylepiony do elementów, nie da się po prostu pociągnąć, trzeba

    na 99% nie jest to silikon, bo ten jest zazwyczaj agresywny w kontaktcie z
    elektroniką i prądem. Używaliśmy takich mas przypominających silikon do
    zalewania elektroniki u poprzedniego pracodawcy, nie wiem, co to było
    chemicznie, ale dwuskładnikowe i ważnym elementem kwalifikacji do
    zastosowania było "silikonfrei", znaczy, nie zawiera silikonu...

    Marek Lewandowski

  • 8. Data: 2010-12-05 10:12:26
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Marek,

    Sunday, December 5, 2010, 11:00:57 AM, you wrote:

> [...]
    > chemicznie, ale dwuskładnikowe i ważnym elementem kwalifikacji do
    > zastosowania było "silikonfrei", znaczy, nie zawiera silikonu...

    Typowe zalewy to albo poliuretan (elastyczne) albo epoksyd (sztywne).

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 9. Data: 2010-12-05 10:31:14
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 5 Dec 2010 11:00:57 +0100, Marek Lewandowski wrote:
> [...]
    >chemicznie, ale dwuskładnikowe i ważnym elementem kwalifikacji do
    >zastosowania było "silikonfrei", znaczy, nie zawiera silikonu...

    Chyba nie tyle silikon jako taki, co odmiany smierdzace octem.

    Oni chyba wiedza co robia (tzn Dow Corning)
    http://www.silikony.net/show.php?articleId=81&articl
    eTitle=%3Ch3%3EZalewy%20Silikonowe%20do%20element%C3
    %B3w%20elektroniki%3Ch3

    J.

  • 10. Data: 2010-12-05 13:40:14
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    Sebastian Biały wrote:

    > Rzecz w tym, zeby mi nie ruszyło obudowy scalaków ;)

    nie ruszy, testowane. moga sie zmyc napisy z kondensatorow i emalia, ale
    to trzeba mocno trzec, ew. elementy jak np. izolacje kabli moga sie
    rozpuscic (od toulenu i acetonu). chodzi o to zebys w ogole sprobowal ktory
    rozpuszczalnik rusza te mase, jak juz bedziesz wiedzial to mozna myslec o
    skutkach ubocznych ;)