  • 11. Data: 2011-04-13 11:40:22
    Temat: Re: Czym się różni cyna?
    Od: AlexY <a...@i...-cut_this-.pl-alias-removed>

    Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:
    > Hello Mario,
    >
    > Wednesday, April 13, 2011, 12:14:23 PM, you wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Dziwne... Sprzęt bezołowiowy przestał działać poprawnie po trochę
    > więcej niż dwóch latach. Po przeserwisowaniu ołowiowym spoiwem
    > wszystkich punktów lutowniczych sprzęt działa już 4 lata bez awarii.
    > Nic poza przelutowaniem wszystkich punktów ołowiowo potrzebne nie
    > było.

    jakie dziwne? normalne!

    znasz sytuacje laptopów z grafiką nvidii? padają po roku lub 2-ch,
    reballing ołowiowymi kulkami naprawia je permanentnie, przelutowanie
    pomaga na kilka dni do 3 miesięcy.

    --
    AlexY
    http://nadzieja.pl/inne/spam.html

  • 12. Data: 2011-04-13 12:03:40
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > wszystkich punktów lutowniczych sprzęt działa już 4 lata bez awarii.
    > Nic poza przelutowaniem wszystkich punktów ołowiowo potrzebne nie

    Technicznie może i lepiej ale niezgodne z prawem :)

    MD

  • 13. Data: 2011-04-13 12:04:40
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    > A niby za co? Jeszcze nie ma prawa zakazującego naprawiać ołowiowo
    > własny sprzęt.

    Miałem na mysłi serwisowanie komercyjne czyli cudzego sprzętu.

    MD

  • 14. Data: 2011-04-13 12:08:02
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Mario,

    Wednesday, April 13, 2011, 2:03:40 PM, you wrote:

    > Technicznie może i lepiej ale niezgodne z prawem :)

    Bo ja wiem... Sprzęt do uzycia w samochodzie. Nie potrafię zrozumieć,
    po co to w ogóle lutowano bezołowiowo - wtedy jeszcze nie było
    obowiązku.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 15. Data: 2011-04-13 13:00:31
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > Bo ja wiem... Sprzęt do uzycia w samochodzie. Nie potrafię zrozumieć,
    > po co to w ogóle lutowano bezołowiowo - wtedy jeszcze nie było
    > obowiązku.

    Ciekawe, czy ROHS-em będzie się kiedyś dzieci w bajkach straszyło ?
    A może w jakimś kabarecie razem z krzywizną ogórków, bananów i marchewkowymi
    owocami.
    P.G.

  • 16. Data: 2011-04-13 13:10:00
    Od: Jacek <a...@o...pl>

    Dnia Wed, 13 Apr 2011 03:06:47 -0700 (PDT), Lisciasty napisał(a):

    > Przy okazji kupowania różnych pierdół potrzebnych do bieżących spraw
    > stanąłem przed zagadnieniem kupna tzw. cyny, do tej pory używałem
    > standardowego spoiwa tzn. 60% cyny 40% ołowiu. Teraz zaś w katalogu
    > widzę różnorakie mieszanki, a to ze srebrem, a to z miedzią, jest też
    > praktycznie czysta cyna 99% z 1% domieszką miedzi.
    > Czy do hobbystycznego i półprofesjonalnego dłubania warto
    > poeksperymentować z innym spoiwem niż standardowe?
    > Czym w praktyce różni się np. Sn60Pb38Cu2 od Sn60Pb40?
    >
    > Pozdrawiam,
    > L.

    Skad w ogole wzielo sie, ze nie lutuje sie obecnie bez dodatku olowiu?

  • 17. Data: 2011-04-13 13:12:09
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    > Nie potrafię zrozumieć,
    > po co to w ogóle lutowano bezołowiowo - wtedy jeszcze nie było
    > obowiązku.
    Bo tak bardziej "eko". ;)

    Michoo

  • 18. Data: 2011-04-13 13:45:50
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Jacek" <a...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Skad w ogole wzielo sie, ze nie lutuje sie obecnie bez dodatku olowiu?

    1. Komuś wyszło, że ołów z elektroniki dostaje się do wód gruntowych i to
    jest szkodliwe.
    2. Tego pomysłu uchwycili się europosłowie jako świetnego, proekologicznego
    tematu pozwalającego łatwo uzasadnić wiele spotkań, seminariów, delegacji
    ... no i pensji.
    3. Przemysł elektroniki powszechnego użytku od razu się zorientował, że
    wbudowanie mechanizmu samozniszczenia po gwarancji jest jak najbardziej
    korzystny (dla nich).
    4. Poparł więc posłów (czy nie pod stołem?)
    5. Ten ktoś z punktu 1 ogłosił, że jego szacunki były znacznie zawyżone i
    problemu w zasadzie nie ma.
    6. Ale machina nie dała się zatrzymać i powstało prawo zakazujące stosowania
    cyny z ołowiem (od lipca 2006).
    P.G.

  • 19. Data: 2011-04-13 13:50:12
    Od: "Papkin" <s...@s...net>

    > znasz sytuacje laptopów z grafiką nvidii? padają po roku lub 2-ch,
    > reballing ołowiowymi kulkami naprawia je permanentnie, przelutowanie
    > pomaga na kilka dni do 3 miesięcy.

    a mi padly lampki solarne LED na ogrodku, poswiecilem roboczogodzine by to
    naprawic (za co pewnie mialbym w chinach 10 sztuk nowych...).

    Przelutowanie mocowania kabelka do fotoceli bylo uszkodzone ale nie wiem czy
    tam lutowali ROHS i marnym stopem (cala zime siedzialo na dworze) czy winne
    jest cos innego. Docisniecie palcem miejsca lutowania powodowalo pojawienie sie
    napiecia na kabelkach, tak doszedlem gdzie jest przerwa. Co dziwne slabo widac
    tam jakas miedz, tj punkt polaczenia - przygrzalem dobrych kilka razy (czasami
    nawet dlugo) i zaczelo dzialac. Ciekawe na ile pomoze :)

    A ile klnalem na te lampki za kilka zlotych to moje. Jakby laptop tak padl to
    lepiej nie pisac.

  • 20. Data: 2011-04-13 13:50:35
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Jacek" <a...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Skad w ogole wzielo sie, ze nie lutuje sie obecnie bez dodatku olowiu?

    Jeszcze raz przeczytałem pytanie i zmieniam odpowiedź:
    Jak to nie lutuje się bez dodatku ołowiu - jak najbardziej właśnie lutuje
    się bez dodatku ołowiu.
    P.G.