  • 1. Data: 2011-08-31 14:00:16
    Temat: Czy to... żetonowy AWS-6 Telekomunikacji Polskiej a.d. 2011?
    Od: m...@g...com

    Witam. To, co zobaczyłem przed siedzibą TP na ulicy Królewieckiej we
    Włocławku... to prawdopodobnie jedyny żetoniak nie w sieci PKP. Nazywa
    się on ponoć AWS-6 i pamięta jeszcze czasy PRL-u. W słuchawce nie było
    sygnału a po za tym nie miałem przy sobie żadnego żetony przy sobie (a
    tak w ogóle to skąd miałbym mieć? :))
    Był on powieszony w czerwonej półkabinie (bardzo rzadko spotykanej, o
    ile już nie wycofanej) Swoją drogą, ktoś gdzieś widział podobne
    niedobitki AWS-7 (tych z klawiaturą) lub niebieskich?

    A oto kilka zdjęć:

    http://imageshack.us/f/193/dsc00541bd.jpg/

    http://imageshack.us/f/15/dsc00546ue.jpg/

    http://imageshack.us/photo/my-images/88/dsc00548ie.j
    pg/

  • 2. Data: 2011-08-31 14:26:22
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik <m...@g...com> napisał w wiadomości
    h.googlegroups.com...

    >się on ponoć AWS-6 i pamięta jeszcze czasy PRL-u. W słuchawce nie było

    Raczej nie AWS - bo "S" to strefowy, czyli umowliwiajacy dzwoneinie do
    innych stref, a te nie potrafily, mozna bylo dzwonic tylko miejscowo (czyli
    w obrebie mneijszym anizeli dawna strefa numeracyjna, ktorych bylo w kraju
    kilkaset), za jednorazowym zaliczeniem monety/zetonu.

    Owo zaliczenie jednorazowe funkcjonowalo nawet, gdy w ruchu lokalnym
    wprowadzono taryfikacje co trzy minuty.

    Ten aparat to jest AW-7.

    U mnie w Radomsku do wczesnych lat 90-tych, kiedy to uruchomiono cenrtrale
    cyfrowa duzo bylo telefonow tego typu. Tarczowe AWS-y, umowliwiajace
    dzownienie dalej niz miejscowe byly za to tylko 3 czy 4. Pewnie dlatego, ze
    AWS-y do funkcjonowania potrzebowaly wlasnego numeru, zas AW-7 nie
    potrzebowaly. Po uruchomieni centrali cyfrowej masowo wymieniano AW-7 na
    strefowe automaty.

    AW-7 wybieranie kierunkowego mialy one zablokowane.
    Aczkolwiek gdy, bodajze w roku 1991 zmieniono system wybierania kierunkowych
    z 88-kierunek- na 0-kierunek (wczesniej kierunkowe u nas byly jeszcze
    bardziej egzotyczne), to przez pewien czas mozna sobie bylo za jeden zeton A
    (a moze wtedy jeszcze byly "średnie dwudziestki", nie pamietam) gadac
    godzinami z cala Polska :)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 3. Data: 2011-08-31 14:29:09
    Od: m...@g...com

    On 31 Sie, 16:26, "SDD" <s...@t...pl> wrote:
> [...]
    > (a moze wtedy jeszcze byly "średnie dwudziestki", nie pamietam) gadac

    To w takim razie jak ten rodzynek ostał się aż do dzieś?

  • 4. Data: 2011-08-31 14:33:15
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik <m...@g...com> napisał w wiadomości
    y.googlegroups.com...
    On 31 Sie, 16:26, "SDD" <s...@t...pl> wrote:

    >To w takim razie jak ten rodzynek ostał się aż do dzieś?

    A moze on sluzy do tego, zeby z jakims portierem pogadac - np. jak sa
    30-stopniowe mrozy i sie mu z budki nie chce wylezc? ;)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 5. Data: 2011-08-31 14:37:06
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik <m...@g...com> napisał w wiadomości
    h.googlegroups.com...

    >ile już nie wycofanej) Swoją drogą, ktoś gdzieś widział podobne
    >niedobitki AWS-7 (tych z klawiaturą) lub niebieskich?

    A aparaty AWS z klawiatura jeszcze calkiem niedawno (w kazdym razie w XXI
    wieku) widzialem - tyle, ze dzialajace nie w sieci TPSA.
    Na pewno na terenie Gminy Kleszczow (najbogatsza wies w Polsce kolo Kopalni
    Belchatow - tamtejszy monopolista stacjonarny operator ARREKS) i nie wiem,
    czy nie w Piotrkowie Trybunalskim w sieci Pilickiej Telefonii (obecnie MNI),
    ale glowy nie dam.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 6. Data: 2011-08-31 16:37:28
    Od: "Piotr C." <piotr@usun_to_mabanana.com>

    On 2011-08-31 16:00, m...@g...com wrote:
    > Witam. To, co zobaczyłem przed siedzibą TP na ulicy Królewieckiej we
    > Włocławku... to prawdopodobnie jedyny żetoniak nie w sieci PKP.

    Jestem bardzo zainteresowany zakupem takiego aparatu - w dobrym stanie
    (najlepiej idealnym i najlepiej sprzed 1990r). Pare lat temu jeden
    uciekł mi sprzed nosa na allegro.

    pozdrawiam

  • 7. Data: 2011-08-31 18:02:55
    Od: Tomasz Sałajczyk <s...@n...konto.pl>

    W dniu 2011-08-31 16:00, m...@g...com pisze:
    > W słuchawce nie było
    > sygnału a po za tym nie miałem przy sobie żadnego żetony przy sobie (a
    > tak w ogóle to skąd miałbym mieć? :))

    Pięciogroszówkę pewnie miałeś, ten sam rozmiar co żeton A :)

    --
    Serwery są przeciążone...
    Prosimy spróbować ponownie za chwilę...

  • 8. Data: 2011-09-03 10:50:15
    Od: "Araneus Diadematus" <w...@c...pl>

> [...]
    > (czyli w obrebie mneijszym anizeli dawna strefa numeracyjna, ktorych bylo
    > w kraju kilkaset), za jednorazowym zaliczeniem monety/zetonu.

    Zdarzało się jednakże, że uparte molestowanie centrali (stosowałem na K66
    Żoliborz-2) z takiego automatu spowoduje w końcu przebicie się dalej :)

    > Owo zaliczenie jednorazowe funkcjonowalo nawet, gdy w ruchu lokalnym
    > wprowadzono taryfikacje co trzy minuty.
    >
    > Ten aparat to jest AW-7.

    One miały układ powodujący pobranie monety co 3 minuty, OIDP, niezależny od
    centrali. Inna sprawa, że niekiedy ten układ szwankował na korzyść abonenta.

> [...]
    > dzownienie dalej niz miejscowe byly za to tylko 3 czy 4. Pewnie dlatego,
    > ze AWS-y do funkcjonowania potrzebowaly wlasnego numeru, zas AW-7 nie

    Nic mi nie wiadomo, aby AWS-y miały potrzebowac numeru. Osobna sprawa, że na
    centralach rejestrowych numer niejako wynikał sam z siebie, z konstrukcji
    łącznicy oczywiście. Zaś na Strowgerze nie - słynne "proszę wrzucić monetę
    zdecydowanie numeru nie potrzebowały. Późniejsze moje próby z ostatnimi
    modelami również nie wskazywały na podłączenie do fizycznego numeru, a
    jedynie, przez odpowiednią przystawkę taryfikacyjną, od razu do wybieraka
    grupowego "pierwszego".

    > potrzebowaly. Po uruchomieni centrali cyfrowej masowo wymieniano AW-7 na
    > strefowe automaty.

    Ale były miejsca, gdzie długo jeszcze po uruchomieniu takowej (np. CA
    Jelonki i Hala Wola, S12) nadal wisiały takie aparaty.

    > AW-7 wybieranie kierunkowego mialy one zablokowane.

    Na centrali. Na poczatku, na S12 był z tym kłopot i niekiedy udawało się to
    przejść, ale później dość skutecznie się z tym uporali.

> [...]
    > za jeden zeton A (a moze wtedy jeszcze byly "średnie dwudziestki", nie
    > pamietam) gadac godzinami z cala Polska :)

    Pierwsze kierunki "na zero" wystartowały w 1978 roku, po uruchomieniu
    pierwszych czterech central nowopowstałej sieci ACMM (Jako ciekawostkę,
    miała ona być oparta o łącznice, będące mutacją K66), Warszawa, Gdańsk,
    Poznań, Kraków (trochę bolesne, że Katowice olano, była tylko dwunastka z
    Krakowa, chodząca lokalnie jako 0-32), oparte o specjalizowane, dwutorowe
    łącznice systemu Pentaconta, podtyp GCI (istniały również zespolone,
    miejsko-międzymiastowe LNI). Jeszcze dzieciakiem byłem, schodziłem do
    automatu na osiedlu (jeszcze stary AW65) :), dzwoniłem 0-12 i numer do
    Babci, z którą bardzo często rozmawiałem. Ale dość szybko to wycięto.
    W 1991 roku postawiono po prostu nową ACMM-CEMA, Siemens EWSD o 36 tysiącach
    zakończeń łączy, a potem dostawiono 5ESS o 24 tysiącach z.ł.. Do 1991 dusiły
    się (w Warszawie) dwie ACMM - moja GCI i E10-A półcyfrowa, mając czesto
    znaczne natłoki na kierunkach. Można więc było w '91 zacząć odciążać stare
    centrale (w Poznaniu nową dano chyba rok, czy dwa wcześniej), niektóre
    kierunki (nowe ACMM) uruchamiane były od razu na centralach (pół)cyfrowych,
    niektóre tak, jak moja, na GCI, lub LNI, a później je wymieniano.
    Jako, że nowa centrala ACMM (Międzynarodową wymieniono kilka lat wcześniej,
    bo też się dusiła bardzo) miała bardzo dużą jak na tamte czasy pojemność,
    można było dotychczasowe kierunki miasto-miasto sukcesywnie przerzucać do
    ACMM, niektóre wraz z przeprowadzką dostawały nowe centrale, niektóre
    zostały przy dotychczasowych i wymieniono je później... Stopniowo (w 2-3
    dużych rzutach i kilku(nastu) mniejszych) odciążano przestarzały system MM,
    aż go definitywnie wyłączono. Ja sam wyłączałem "temi ręcamy" w '94
    zasilanie stojaków centrali AUS - 9xx i 9xxx (taxi), widziałem, jak staje
    maszyna sygnałowa... (później ją włączono na jakiś czas, bo kilka jej
    "produktów" było jeszcze gdzieś przez niedługi czas potrzebne, ale stojaki
    wybieraków już włączane nie były)

    --
    127.0.0.1 www.facebook.com
    127.0.0.1 www.twitter.com

  • 9. Data: 2011-09-03 10:51:49
    Od: "Araneus Diadematus" <w...@c...pl>

    Użytkownik "Tomasz Sałajczyk" <s...@n...konto.pl> napisał w
    wiadomości news:j3lt2k$ivg$1@mx1.internetia.pl...

    > Pięciogroszówkę pewnie miałeś, ten sam rozmiar co żeton A :)

    Szybko się na to wycwaniono i pięciogroszówki już nie wchodziły. (BTW, nie
    był to żeton B przypadkiem?, pardon, skleroza...)

    --
    127.0.0.1 www.facebook.com
    127.0.0.1 www.twitter.com

  • 10. Data: 2011-09-03 11:54:50
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Araneus Diadematus" <w...@c...pl> napisał w wiadomości

    > Szybko się na to wycwaniono i pięciogroszówki już nie wchodziły. (BTW, nie
    > był to żeton B przypadkiem?, pardon, skleroza...)

    Zeton B to byl taki sam jak stara dwuzlotowka.

    Pozdrawiam
    SDD