  • 1. Data: 2016-06-12 02:47:28
    Temat: Czy istnieje taki wyłącznik "S"
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    Przydałby mi się taki wyłącznik na szynę DIN, o ile w ogóle są produkowane:

    4-polowy: 3 fazy + N, ale o rozdzielonych chorągiewkach, tak że
    przetężenie na jednej fazie wyłącza tylko tą fazę, ale przetężenie na N
    wyłącza oczywiście wszystko.

    Jak wiadomo, w urządzeniach pobierających prąd nieliniowo, prąd w
    przewodzie neutralnym może być sumą prądów w przewodach fazowych,
    dlatego ochrania się przewód N dodatkowym zabezpieczeniem
    przetężeniowym, a że szkodliwe jest odłączenie N przy podłączonych
    fazach, dlatego produkuje się wyłączniki 4-polowe o połączonych
    chorągiewkach, gdzie jeden dowolny wyłącza wszystkie pozostałe.

    Natomiast ja mam w instalacji mieszankę urządzeń liniowych i
    nieliniowych, w dodatku wszystko jednofazowe, więc odłączenie wszystkich
    faz naraz mi nie jest potrzebne. Dlatego szukałbym czegoś, co w razie
    przeciążenia na 1 fazie wyłączy tylko tą fazę, natomiast w razie
    przeciążenia N wyłączy oczywiście wszystko z konieczności.

    Ewentualnie, czy są takie modele 4-polowych połączonych, które mają
    wyzwalacz nadprądowy tylko w polu N, a w pozostałych polach są jedynie
    odłącznikami? Wówczas można by szeregowo połączyć to i 3 zwykłe S-ki.

  • 2. Data: 2016-06-12 11:28:09
    Temat: Re: Czy istnieje taki wyłącznik "S"
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <s...@s...spam.spam.com> napisał w wiadomości
    > faz naraz mi nie jest potrzebne. Dlatego szukałbym czegoś, co w razie
    > przeciążenia na 1 fazie wyłączy tylko tą fazę, natomiast w razie
    > przeciążenia N wyłączy oczywiście wszystko z konieczności.

    Na szybko pomyślałem o układzie, który w razie wyzwolenia N, zamknie/otworzy
    obwód dodatkowego stycznika, który odetnie też fazy, oraz w tym stanie
    podtrzyma się w nieskończoność dotąd, aż użytkownik zareaguje osobiście.
    Powstaje pytanie, skąd zasilić stycznik. Może przerwanie obwodu przez N
    spowoduje jakoś przerwanie też zasilania stycznikowi i ten puści,
    przerywając wszystko...? Ponowne załączenie, to najpierw N, aby był obwód, a
    potem dodatkowym "guziczkiem" obwód dla stycznika, który zadziałą, a także
    się podtrzyma i puści, gdy N-ka puści. Gdy puści któraś z faz, N-ka
    trzymając nadal, nie przerwie obwodu dla stycznika i ten nie puści. Sory, że
    tak mętnie, głowa mnie nieco szumi (nie piłem) i myslenie sie wyłączyło. Dla
    ciekawości rozrysuję sobie jak bym u siebie to zrobił, wydaje mi się to
    proste. Jeśli stycznik może pracować na prąd stały, upraszcza mi to układ,
    choć dokłada elementów... Wytężyć umysł?

    --
    Ludzie, którzy podniecają się swoim IQ, to frajerzy.
    (C) Stephen Hawking

  • 3. Data: 2016-06-12 15:44:21
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

> [...]
    > wyzwalacz nadprądowy tylko w polu N, a w pozostałych polach są jedynie
    > odłącznikami? Wówczas można by szeregowo połączyć to i 3 zwykłe S-ki.

    Ewentualnie 4-polowy z 4-ema wyzwalaczami nadprądowymi plus 3 zwykłe S-ki.
    ...Selektywnie

    --
    Desoft

  • 4. Data: 2016-06-12 22:59:42
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2016-06-12 o 11:28, HF5BS pisze:

> [...]
    > sobie jak bym u siebie to zrobił, wydaje mi się to proste. Jeśli
    > stycznik może pracować na prąd stały, upraszcza mi to układ, choć

    Ale wiesz o tym, że wyłączniki rozłączające N muszą przytrzymać N trochę
    dłużej niż fazy? To dla bezpieczeństwa, żeby nie było tak, że N wyłączy
    się wcześniej niż fazy. A poza tym, rozłączanie N nie jest tak pilne jak
    rozłączanie faz - w przeciwieństwie do zwarcia L-PE, zwarcie N-PE
    zasadniczo nie robi nic.

  • 5. Data: 2016-06-13 00:07:12
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 12.06.2016 o 02:47, Tomasz Wójtowicz pisze:
> [...]
    > wyzwalacz nadprądowy tylko w polu N, a w pozostałych polach są jedynie
    > odłącznikami? Wówczas można by szeregowo połączyć to i 3 zwykłe S-ki.

    http://legrand.pl/system/files/dx3_-_broszura_0.pdf
    Popatrz na stronę 12, na wyposażenie pomocnicze. Możesz dać cztery
    pojedyncze eski, do eski na N podłączysz styk pomocniczy alarmowy, do
    esek na fazach wyzwalacze napięciowe wzrostowe. Styk z N (zasilany z
    dowolnej fazy przed eskami) będzie podawał napięcie na wyzwalacze
    napięciowe i wyrzucą wtedy wszystkie.

    Jakub Rakus

  • 6. Data: 2016-06-13 02:15:47
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2016-06-13 o 00:07, Jakub Rakus pisze:

> [...]
    > esek na fazach wyzwalacze napięciowe wzrostowe. Styk z N (zasilany z
    > dowolnej fazy przed eskami) będzie podawał napięcie na wyzwalacze

    Ale w takim układzie rozłączenie N nastąpi przed rozłączeniem faz.
    Wyłączniki 4-polowe 3P+N są tak zbudowane, że styk N *zawsze* puszcza
    ostatni.

  • 7. Data: 2016-06-13 22:31:17
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 13.06.2016 o 02:15, Tomasz Wójtowicz pisze:

    > Ale w takim układzie rozłączenie N nastąpi przed rozłączeniem faz.
    > Wyłączniki 4-polowe 3P+N są tak zbudowane, że styk N *zawsze* puszcza
    > ostatni.

    Tylko, że 3P+N nie zadziała tak jak chciał pytający - zawsze rozłączy
    wszystkie fazy. IMHO należałoby tu zacząć od ponownego zastanowienia się
    nad całą instalacją i jej zabezpieczeniami, może trzeba porozdzielać
    obwody, a nie zasilać wszystko z jednej eski i "kombinować".

    Jakub Rakus

  • 8. Data: 2016-06-13 23:32:47
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    > Ale wiesz o tym, że wyłączniki rozłączające N muszą przytrzymać N trochę
    > dłużej niż fazy? To dla bezpieczeństwa, żeby nie było tak, że N wyłączy

    Tak, kojarzę, że odłączanie "zera" tam, gdzie nie powinno być odłączane, nie
    jest zdrowym pomysłem.

    > się wcześniej niż fazy. A poza tym, rozłączanie N nie jest tak pilne jak
    > rozłączanie faz - w przeciwieństwie do zwarcia L-PE, zwarcie N-PE
    > zasadniczo nie robi nic.

    Pomyślałem, że może zrobić tak - Na fazach po własnym bezpieczniku, a na
    zerowym bezpiecznik trójfazowy, wsadzony na zero i tylko ten jeden z sekcji
    wykorzystany, o dłuższym czasie zadziałania, jak zadziała, odłączający
    wszystko. (tak, trzeba by czwarty dołożyć, żeby cztery odłaczało), albo może
    da się w selektywny sposob "popsuć" instalację, by wykorzystać w naszyn celu
    rożnicówkę?

    Chciałem to poważniej rozrysować, ale jakoś od paru dni nie mam weny...
    Dlatego starajcie się czytać między wierszami niż dosłownie, po prostu
    zabrakło mi słów, w sensie rzeczywiście zabrakło.
    Ewentualnie mechanicznie zestawić układ, normalnie, to są połączone 3 sztuki
    łącznikiem, zestawić 4 bezpieczniki, ten w zerze na mniejszy prąd i szybszy,
    a te na fazach, na większe prądy i wolniejsze, aby układ nie zadziałał z
    faz. Jak nastąpi przetężenie w zerze (tak, wiem, N), bezpiecznik zadziala i
    mechanicznie pociągnie pozostałe. A właściwe na fazach zostaną, jak miały
    zostać. Tylko, czy znajdzie się łącznik na 4 bezpieczniki?
    Wszystko dobrane tak, aby zadziałało tylko wtedy, gdy ma zadziałać.

    Więcej mi się nie daje wymyślić, thinking module failure... Wersja ze
    stycznikiem i zwłoką skutecznie opiera się powstaniu.

  • 9. Data: 2016-06-14 00:03:13
    Od: "ponowny" <p...@w...pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" napisał w wiadomości grup

[...]

    raczej rozejrzyj się za czym takim
    https://www.tim.pl/wylacznik-nadpradowy-1p-n-b-6a-6k
    a-ac-cls6-b61n-dp-270439

  • 10. Data: 2016-06-14 02:05:52
    Od: "Magnus Elephantus" <m...@n...dot>

    Użytkownik "HF5BS" <h...@j...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > wiadomości news:njkig0$r6$1@node2.news.atman.pl...
    >
    > Tak, kojarzę, że odłączanie "zera" tam, gdzie nie powinno być odłączane,

    Zera -"N", czy "PEN" ?