  • 11. Data: 2010-01-14 11:25:49
    Temat: Re: Czy cos wiadomo o ekranach dotykowych?
    Od: "Maciek \"Babcia\" Dobosz" <b...@j...org.pl>

    On Thu, 14 Jan 2010 12:06:10 +0100, raviz <r...@v...pl> wrote:

    >W 85% ekrany bylyby uzywane do pracy z grafika 3D i 2D, reszta to
    >szeroko rozumiana rozrywka i multimedia.

    Mma pewne doświadczenie z tego rodzaju ekranami. Co prawda nei w
    grafice ale w restauracji ;-) Tzn. system kasowy dla kelnerów opiera
    się o takei terminale. Głębiej to zwykły PC w specjaliozwnaej obudowie
    z dotykowym ekranem. I teraz jest tak: jeśli aplikacja jest pisana pod
    ekran dotykowy to jest OK. Jeśl nie to jest problem - bez myszki i
    klawiatury cięzko sie obejść. I to nie jest problem OS-a tylko właśnie
    aplikacji. W terminalach kelnerskich ekran emuluje lewy przycisk
    myszki a dłuższe naciśnięcie prawy. I nie ma problemu jak przycisku
    czy menu duże. Ale jak aplikacja nei jest pisana pod taki ekran to już
    kiszka bo palec zbyt duzy jest by precyzyjnie coś wybrać albo
    chociażby nacisnąć przycisk zamknięcia czy minimalizacji aplikacji.
    Można oczywiście dla 15-17 calowego ekranu ustawić 640x480 ale chyba
    nei o to przy grafice chodzi.

    Reasumują: sprawdź czy poza systemem także aplikacje które będziesz
    używać są przystosowane do obsługi poprzez ekran dotykowy. I dopiero
    wtedy podejmij decyzję.

    Zdrówko

  • 12. Data: 2010-01-14 12:39:22
    Od: RadoslawF <r...@w...pl>

    Dnia 2010-01-14 12:05, Użytkownik raviz napisał:

    > Masz na mysli stopniowy spadek cen, ktory caly czas ma miejsce czy tez
    > cos bardziej znaczacego, np wprowadzenie nowej technologi?

    I jedno i drugie.
    Tzw. multidotyk może sporo zmienić w takich ekranach.

    Pozdrawiam

  • 13. Data: 2010-01-14 14:17:34
    Od: "Wiktor S." <wswiktor&poczta,fm@no.spam>

    > Reasumują: sprawdź czy poza systemem także aplikacje które będziesz
    > używać są przystosowane do obsługi poprzez ekran dotykowy. I dopiero
    > wtedy podejmij decyzję.

    Do użytku domowego to się raczej w ogóle nie nadaje. W kasie czy na jakimś
    stanowisku w fabryce ekran masz płasko, albo pod jakimś niewielkim kątem.
    Przy pionowym ekranie ręka się szybko zmęczy, a nie bardzo sobie wyobrażam
    taki mały, poziomy ekranik na biurku jako główny monitor.

    W telefonach ekran dotykowy również ma wady, przede wszystkim palcem
    zasłaniasz sobie część obrazu, a po drugie nic nie czujesz pod palcem - nie
    wiesz czy dobrze trafiłeś, czy "klawisz" zaskoczył itp.

    --
    Azarien

  • 14. Data: 2010-01-14 14:49:39
    Od: "Maciek \"Babcia\" Dobosz" <b...@j...org.pl>

    On Thu, 14 Jan 2010 15:17:34 +0100, "Wiktor S."
    <wswiktor&poczta,fm@no.spam> wrote:
    >Do użytku domowego to się raczej w ogóle nie nadaje. W kasie czy na jakimś
    >stanowisku w fabryce ekran masz płasko, albo pod jakimś niewielkim kątem.

    Ką pochylenia terminala kasowego do knajpy to około 45%. Z tego co
    wiedze np. w Tesco na kasach sa pionowe.

    >Przy pionowym ekranie ręka się szybko zmęczy, a nie bardzo sobie wyobrażam
    >taki mały, poziomy ekranik na biurku jako główny monitor.

    I tu sam nie wiem. W supermarketach kasy maja zwykle pionowe
    wyświetlacze a tam pracuej się długo i powinno byc maksymalnei
    ergonomiczne. A nie jest. Z kolei terminal w knajpie zwykle stoi na
    barze i obsługuje sie go na stojąco. Ale zwykle sa to króciutkie sesje
    choć dość często. Musze kupić dla jakiegoś usersa takiego Asusa z
    serii eee co jest dotykowy i z tydzień się tym pobawić coby samemu
    potwierdzić czy to mi pasuje w zwykłej pracy czy tez nie.

    Zdrówko

  • 15. Data: 2010-01-14 15:02:15
    Od: raviz <r...@v...pl>

    Musze kupić dla jakiegoś usersa takiego Asusa z
    > serii eee co jest dotykowy i z tydzień się tym pobawić coby samemu
    > potwierdzić czy to mi pasuje w zwykłej pracy czy tez nie.

    Moze kup userowi cos takiego:
    http://www.komputerswiat.pl/nowosci/sprzet/2009/43/m
    onitor-dotykowy-acer-t230h.aspx
    Test bylby bardziej miarodajny ;]

  • 16. Data: 2010-01-15 08:47:10
    Od: ToMasz <t...@g...pl>

    raviz pisze:
    > Poki co wyglada to jeszcze na bajer, ael mysle, ze szybko moga ten
    > ficzer zaadaptowac do obslugi na przyklad aplikacje 3d
    >

    > http://www.cdaction.pl/news-7225/multitouch-w-window
    s-7-wideo.html
    bajer i to straszny
    Ekrany dotykowe zostały wprowadzone do urządzeń jako mniejsze zło, a nie
    remedium na wszystkie problemy. Tam gdzie niema miejsca na klawiaturę a
    jest ona rzadko używana, tam ekran dotykowy ma swoje miejsce - PDA i
    inne maleństwa. W domu? po co?
    1. zasłaniasz palcem/rysikiem to co widzisz lub zmiejszasz ekran
    wyświetloną na nim klawiaturą.
    2. Ekran tak naprawde niewie czy Twój dotyk jest dotykiem czy
    przesunieciem, gdyś zazwyczaj (99%) jest on przesunięciem
    _niezamierzonym_, lecz w 50% przypadków stanie sie po sekundzie
    przesunieciem zamirzonym. zagmatwałem? Myszką klikniesz w punkt - i jest
    OK palcem nie. zawsze dotkniesz grupy punktów, ato jest interpretowane
    jako mikroprzesuniecie. wiec już na przedstawionym filmie widać lagi
    tego dotyku....
    3. Brak precyzji. kaman jaką mozesz mieć precyzje palcem? z drugiej
    strony mozna rysikiem, ale co z multidotykiem? Problem znany z iPhona.
    niema rysika, bo jest multidotyk. Byłby ryskik, niebyło by iPhona.
    4. technologia. na normalnych ekranach dotykowych znanych z 99% PDA drag
    &drop ma wdzięk i lotność taką jak przesuwanie lodówki i pralki.
    poprostu nacisk jest zbyt duży zeby coś wmiarę sensownie sunąć. W
    iPhonie i touchpadach laptopów to wyeliminowano, ale na filmie coś tam
    chyba słychać o braku precyzji? Jeśli ten problem zostanie rozwiazany, a
    zapewne jest to kwestia czasu i pieniedzy, to zobaczymy ekrany dotykowe
    w wielu urządzeniach, ale domowych - najpóźniej

    ToMasz

  • 17. Data: 2010-01-15 09:32:07
    Od: "Maciek \"Babcia\" Dobosz" <b...@j...org.pl>

    On Thu, 14 Jan 2010 16:02:15 +0100, raviz <r...@v...pl> wrote:

    > Musze kupić dla jakiegoś usersa takiego Asusa z
    >
    >Moze kup userowi cos takiego:
    >http://www.komputerswiat.pl/nowosci/sprzet/2009/43/
    monitor-dotykowy-acer-t230h.aspx
    >Test bylby bardziej miarodajny ;]

    Ale tu masz monitor za ~ 1100-1200PLN a eee TOP to ~1000PLN więcje ale
    dostajesz kompletny komputer. Więc wole jakiemuś biurowemu userowi to
    kupić - w razie czego nei będzie używał. Za biurowe nettopy Adaxa z
    monitorem 19 cali z monitorem płacę ~1650PLN więc róznica niewielka.
    Mi się piąty monitor na biurku nie zmieści ;-) A i tak do swoich
    testów mam terminał kelnerski własnie czyli PC w specjaliozwnaej
    obudowie. Tylko że to Celeron 1,4 i ekran zaledwie 14 cali.
    Zastanawiałem się by z niego zrobić kisk multimedialny albo sterowany
    dotykowo odtwarzacz muzyki ;-) Bo na stałe - właśnei ze względu na
    pochylenei keranu - pracować się na nim nie da.

    Zdrówko

  • 18. Data: 2010-01-15 23:38:16
    Od: Padre <P...@n...net>

    > W 85% ekrany bylyby uzywane do pracy z grafika 3D i 2D, reszta to
    > szeroko rozumiana rozrywka i multimedia.

    Oczywiście że są takie ekrany dotykowe nadające sie do pracy z grafiką,
    na przykład ten:

    http://www.wacom.com/cintiq/cintiq-21ux.php

    i nie jest to żadna nowość

    Zwykłe monitory LCD wyposażone w warstwę dotykową z multi czy bez to
    zwykłe gówno które próbuje się wypromować z braku innych sensownych
    wynalazków, mysz czy klawiatura są jak długopis, spełniają swoją rolę są
    wynikiem lat doświadczenia i próba zastąpienia ich na siłę czymś innym
    jest bez sensu. Być może w niedalekiej przyszłości dane do komputera
    będzie się wprowadzało inaczej ale to nie kwestia dotykowego monitora
    tylko całkiem innej filozofii interfejsu. Wystarczy zobaczyć Microsoft
    Surface, efekciarska zabawka dla bogatych na której wszelka działalność
    multimedialna jest mniej wygodna niż na pierwszym z brzegu komputerze z
    windowsem czy linuksem, przydomek "rewolucyjny" jaki wobec tego sprzętu
    używa Microsoft to tylko czysty marketing. Wystarczy przypomnieć sobie
    rozpoznawanie mowy jako rewolucyjną technologię zaimplementowaną
    przecież przez MS w system operacyjny, ile osób pisze w Wordzie
    korzystając z mikrofonu? Nikt? No proszę, a było tak rewolucyjnie i
    nowocześnie...

  • 19. Data: 2010-01-15 23:40:35
    Od: Arkadiusz Dymek <a...@n...bedzie>

    Padre wrote:

> [...]
    > przecież przez MS w system operacyjny, ile osób pisze w Wordzie
    > korzystając z mikrofonu? Nikt? No proszę, a było tak rewolucyjnie i

    Z rozpoznawania mowy korzysta akurat sporo osób. Tyle, że w USA, bo
    polskiej wersji językowej nie ma. Aczkolwiek rewolucyjna to ona była
    może w OS/2.

    Pozdrawiam,
    Arkadesh

  • 20. Data: 2010-01-15 23:58:29
    Od: Padre <P...@n...net>

    > Z rozpoznawania mowy korzysta akurat sporo osób. Tyle, że w USA, bo
    > polskiej wersji językowej nie ma.

    Ciekawe skąd ta wiedza u Ciebie?
    I dyktują dokumenty czy tylko wydaja proste polecenia?

    Nie uwierzę ze w USA 0,5% osób z tego korzysta bo rozpoznawanie było do
    dupy nawet z dedykowanym mikrofonem.