    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Czujnik magnetyczny + komparator
    Date: Thu, 5 Jan 2017 13:30:19 +0100

    Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    >Mam trochę inaczej :)
    >Google na "wodomierz budowa" pokazuje:
    >http://bmeters.pl/d_image/94/w/550/img.jpg

    >Mój jest trochę inny, ale podstawowa zasada jest ta sama - wirnik
    >jest
    >w środku, zamknięty hermetycznie i nie jest namagnesowany (ale jest
    >ferromagnetyczny), a mechanizm liczydła ma magnes, który przyłożony
    >do
    >tego hermetycznego mechanizmu obraca się razem z wirnikiem.

    W wodomierzach, ktore rozkrecalem, to wirnik byl plastikowy, a w
    gornej czesci turbiny z rysunku byl maly magnes pierscieniowy.
    Drugi byl w liczniku i tak sie razem sprzegaly.

    A propos - jesli masz tak jak piszesz, to magnes w czujniku bedzie
    "trzymal" wirnik.
    Magnes z licznika moze sie obracac i "trzymanie" nie przeszkadza,
    magnes z czujnika jest staly.
    Przy malym przeplywie moze to byc istotne.

    Jeszcze jeden pomysl - jesli jak sugerujesz w wirniku jest fikusny
    kawalek ferromagnetyka, to mozna mierzyc indukcyjnosc cewki w jego
    poblizu.
    Powinna sie zmienia w miare zblizania/oddalania.
    Schematy w rozdziale "wykrywacz metalu", czy "szczelinomierz"/"pomiar
    grubosci lakieru".

    >Nie mam pojęcia, jakiś najtańszy (używany) z Allegro :) Ale nie
    >wygląda na
    >odporny.

    Teraz chyba wiekszosc jest odporna, przynajmniej tak deklaruja, ale
    ten uzywany moze byc starego typu, sprzed ery "oszczedzania za pomoca
    magnesu".

> [...]
    >studnią, która ma pompować wodę przez klimatyzator. Chcę użyć
    >wodomierza
    >do pomiaru wydajności chłodzenia (mając różnicę temperatury wody na
    >wlocie
    >i wylocie i przepływ mogę liczyć i wyświetlać moc chłodniczą) i jako
    >dodatkowe zabezpieczenie, wyłączające pompę, gdy przepływ spadnie
    >(licznik
    >na samym końcu, przed powrotem do studni, więc spadek przepływu
    >będzie
    >oznaczał rozszczelnienie gdzieś po drodze albo np. zatkanie filtra).

    To uwazaj, bo z innej grupy - zamontowal ktos rotametr przy pompie
    ciepla, a potem narzekal ze przeplyw nieco maly.
    Wyszlo na to, ze opor stawiany przez rotametr zaczyna byc istotny w
    instalacji poruszana mala pompa obiegowa CO ...
    a w takim liczniku wody to jest dysza pare mm srednicy, i to bardziej
    3 niz 8 .

    Moga miec
    http://www.wodomierze.com.pl/zabezp.html

    J.