  • 231. Data: 2017-01-30 22:18:15
    Temat: Re: Czas na Windows 10
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 30.01.2017 o 09:54, Marek pisze:

> [...]
    > jakości (choć niektórzy uważali, że jakość miała wyjść jako wartość
    > dodana), tylko obietnicą możliwości zmian i poprawy (drukarka
    > Stallmana). Zaletą OS nie jest sama z siebie dostępność kodu ale to że
    > *samemu* i *sobie* można go naprawić. Więc tak na prawdę krytyka OS i
    > CS nie może opierać się na tych samych argumentach, a co wydaje, się, że
    > próbujesz robić. OS może być kiepskie i nie działające bo to zapewnia
    > licencja np. GPL, jak coś nie działa możesz sam to naprawić, stąd
    > krytyka jakości OS moim zdaniem nie jest uzasadniona.

    Ale to znaczy, że na zasadzie OS robi się soft z którego mogą korzystać
    tylko programiści. Czyli środowisko OS zgadza się na życie w getcie i na
    to że nigdy nie przekroczą jakichś smętnych kilku procent.
    A podejście twórców OS, że skoro jest dostępne (i zazwyczaj za darmochę)
    to nikt nie może oczekiwać dobrej roboty należałoby upowszechnić.
    Wolontariusze typu "Lekarze bez granic" mogą operować brudnymi rękami i
    w dodatku po operacji nie zszywać pacjenta. Niech sam sobie dokończy
    rozgrzebaną robotę.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 232. Data: 2017-01-30 22:29:01
    Od: grapeli23 <g...@g...com>

    Dnia 30.01.2017 Mario <M...@...pl> napisał/a:

> [...]
    > Wolontariusze typu "Lekarze bez granic" mogą operować brudnymi rękami i
    > w dodatku po operacji nie zszywać pacjenta. Niech sam sobie dokończy

    O jakim ty gettcie mówisz. O windowś na desktopie z 10% udziałem w skali
    całego rynku informatycznego.
    Linuksa wykorzystują najwięksi gracz na rynku. Wszystkie usługi Googla
    działają pod tym systemem. Czy o tak niepozornym Androidzie wspominając.
    To że Zdzichu i Krycha wynajdzie w sieci jakiegoś "linuksa" i znim
    wojuje, czy ma z nim ból to już wyłącznie ich problem. Jeśli chce mieć
    Linuksa gwarantowanym wsparciem producenta, to niech zakupi Chromebooka
    za 120$. Odejdzie problem z instalacją i konfiguracją. Dostanie to w
    prezencie po zakupie.

  • 233. Data: 2017-01-31 08:15:07
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Mon, 30 Jan 2017 18:04:57 +0100, Sebastian
    Biały<h...@p...onet.pl> wrote:
    > I do szuflady.

    Już chyba zrozumiałem o co ci chodzi.

    Jeżeli ten program źle działa, a jest ci potrzebny i jest na GPL (lub
    podobnej), to wiedząc gdzie jest błąd i mogąc go poprawić...
    naprawiasz... I nie idzie to "do szuflady", tylko jest używane.
    Przez kogo? Prosta odpowiedź: przez ciebie. Niezależnie od tego kto
    jeszcze skorzysta na tym.

    Jeżeli ten program źle działa, a jest ci niepotrzebny, to nie ma
    sensu abyś tym się zajmował. Bo i po co?

    Wychodzi jakiś totalny brak logiki.

    Ale tu mnie olśniło: przecież fakt ty nie potrzebujesz tego programu
    aby go używać nie wyklucza że chciałbyś ten program sprzedawać... za
    pieniądze czy przynajmniej za możliwość bycia jego współautorem
    (czyli chcesz być bogaty and/or sławny).

    To nic nagannego. Ale masz rację: w środowisku free software nie da
    się zarabiać tak jak w korpo. To zupełnie (?) inny model
    funkcjonowania. I o ile w korpo ma sens wspinaczka w górę (od
    pucybuta w piwnicy do prezesa z gabinetem na najwyższym piętrze), to
    - moim zdaniem - w free software liczy się rozwój poziomy (ilość
    lajków, ilość użytkowników twojego programu, ilość programów
    bazujących na twoich programach).

    Trochę się rozpisałem.

    Podsumowując: obecną ewolucja Windows zmierza do systemu który będzie
    mniej przydatny dla elektroników niż np. Linux. Już dziś "da się"
    przejść na Linuksa. Po co? A np. po to aby uniknąć tego, do czego
    unikania jesteśmy zmuszeni używając Windows.

    To mi się nie podoba, ale co zrobić? Kupować Windows 7 na zapas?

  • 234. Data: 2017-01-31 08:44:55
    Od: Luke <l...@l...net>

    > I do szuflady.

    Dlaczego?

    Kto Ci broni to opublikować? W formie patcha lub własnej dystrybucji?

    Zresztą w czasach, kiedy jądro Linuxa się kompilowało samemu
    (przynajmniej na serwerach - ciekawe kto to ostatnio w ogóle robił) były
    modne różne patche. Były zupełnie niezależne od jądra i było ich sporo.

    L.

  • 235. Data: 2017-01-31 08:54:26
    Od: Luke <l...@l...net>

    W dniu 2017-01-30 o 09:08, Piotr Gałka pisze:

    > Jestem szczerze zdziwiony tymi maszynami do pisania w 1997r.
    > Ja pisałem dyplom (1983) na maszynie, ale mój brat 2 lata później już na
    > komputerze (wydruk na igłówce taki sobie).

    W pełni to rozumiem, bo sam wtedy miałem w domu igłówkę, a niewiele
    później atramentówkę.

    To nie znaczy, że w tamtych czasach tego nie było. Po prostu wiele osób
    "starej daty" wolała napisać publikację na maszynie (i im szybciej to
    szło, gdy była to maszyna zelektryfikowana), niż siadać do tego jedynego
    komputera w sekretariacie i się uczyć jego obsługi.

    Zmieniło się to dopiero wtedy, kiedy czasopisma zaczęły wymagać
    obligatoryjnie wersji elektronicznej (najczęściej wtedy jeszcze w formie
    dyskietki w kopercie).

    Być może wnoszę jakiś błąd do tego, co piszę, ale nie wynosi on więcej
    niż 2 lata. Musiałbym "skonsultować wspomnienia" albo pokopać w papierach.

    L.

  • 236. Data: 2017-01-31 09:30:10
    Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>

    W dniu 31.01.2017 o 08:15 slawek <f...@f...com> pisze:

> [...]
    > rozwój poziomy (ilość lajków, ilość użytkowników twojego programu, ilość
    > programów bazujących na twoich programach).

    http://www.ubucentrum.net/2010/01/75-kodu-linuksa-pi
    sza-opacani.html

    --
    SW3
    ----

  • 237. Data: 2017-01-31 10:08:48
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 31 Jan 2017 08:15:07 +0100, slawek <f...@f...com> wrote:
    > To nic nagannego. Ale masz rację: w środowisku free software nie da
    > się zarabiać tak jak w korpo.

    W PL da się, znam kilka przykładów softu GPL sprzedanego za 6
    cyfrowe kwoty i to z przekazaniem autorskich praw,majątkowych. Myślę,
    że skała tego jest dość znaczna.

    --
    Marek

  • 238. Data: 2017-01-31 10:38:05
    Od: Luke <l...@l...net>

    W dniu 2017-01-31 o 10:08, Marek pisze:

    > W PL da się, znam kilka przykładów softu GPL sprzedanego za 6 cyfrowe
    > kwoty i to z przekazaniem autorskich praw,majątkowych. Myślę, że skała
    > tego jest dość znaczna.

    Poza tym nikt nigdy nie mówił, że na free software nie da się zarobić.

    Zarabia się na wdrożeniach, szkoleniach, utrzymaniu systemów, wsparciu
    technicznym.

    Ewentualnie sprzedawaniu wersji "pro", która ma jakieś dodatkowe features.

    L.

  • 239. Data: 2017-01-31 10:52:12
    Od: grapeli23 <g...@g...com>

    Dnia 30.01.2017 grapeli23 <g...@g...com> napisał/a:

> [...]
    > Linuksa gwarantowanym wsparciem producenta, to niech zakupi Chromebooka
    > za 120$. Odejdzie problem z instalacją i konfiguracją. Dostanie to w

    Teraz odwróćmy sytuację. Niech ten spec, znajdzie w sieci jakiegoś
    windowsa i zainstaluje go na tym chromebooku. Opisze nam swoje wrażenia i
    uwagi. Miał zainstalowanego i skrojonego linuksa, uruchamiał się w 7s,
    wybudzał z uśpienia momentalnie, działał na jednym ładowaniu 10h,
    aktualizował w tle. Windows nie działa, bo nie umie go zainstalować
    poprawnie, odnaleźć odpowiednich sterowników do gładzika (only for
    Chromebook).

    Ci przeciętni zjadacze nie mają problemów z linuksem, choć często mają
    go w różnej postaci na 12 z 18 domowych urządzeń elektronicznych.

  • 240. Data: 2017-01-31 11:24:31
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 31 Jan 2017 10:38:05 +0100, Luke <l...@l...net> wrote:
    > Poza tym nikt nigdy nie mówił, że na free software nie da się
    zarobić.

    Ja nie o takich przypadkach, tylko o sprzedawaniu softu gpl jako
    własnego przekazując w umowach sprzedaży prawa, których się nie
    posiada.

    --
    Marek