  • 221. Data: 2017-01-30 09:08:40
    Temat: Re: Czas na Windows 10
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-01-29 o 22:49, Luke pisze:

    > Może to zależy od instytucji, ale ja lokalizuję ten przeskok trochę
    > później. 1997 to o ile pamiętam czasy jednego komputera w laboratorium,
    > z Pegasusem pod dosem, większość osób pisząca na maszynie. Ale przełom
    > wieku to już wordy, maile (pod Eudorą) itd. Poszło to gwałtownie.

    Jestem szczerze zdziwiony tymi maszynami do pisania w 1997r.
    Ja pisałem dyplom (1983) na maszynie, ale mój brat 2 lata później już na
    komputerze (wydruk na igłówce taki sobie).
    W 1988 wydruki (na igłówce) spod TEX-a wychodziły bardzo eleganckie.
    P.G.

  • 222. Data: 2017-01-30 09:31:46
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 30 Jan 2017 09:08:40 +0100, Piotr
    Gałka<p...@c...pl> wrote:
    > W 1988 wydruki (na igłówce) spod TEX-a wychodziły bardzo eleganckie.

    A na czym ten TEX wtedy był uruchomiony?

    --
    Marek

  • 223. Data: 2017-01-30 09:54:18
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 29 Jan 2017 21:55:14 +0100, Sebastian
    Biały<h...@p...onet.pl> wrote:
    > Tylko czasem to dziadostwo jest open source a czasem closed. To
    > drugie przynosi mniej wstydu.

    Z tym, że tego drugiego sam sobie nie poprawisz.

    Open source (OS) w swoich założenich nie miało być wcale synonimem
    jakości (choć niektórzy uważali, że jakość miała wyjść jako wartość
    dodana), tylko obietnicą możliwości zmian i poprawy (drukarka
    Stallmana). Zaletą OS nie jest sama z siebie dostępność kodu ale to
    że *samemu* i *sobie* można go naprawić. Więc tak na prawdę krytyka
    OS i CS nie może opierać się na tych samych argumentach, a co wydaje,
    się, że próbujesz robić. OS może być kiepskie i nie działające bo to
    zapewnia licencja np. GPL, jak coś nie działa możesz sam to naprawić,
    stąd krytyka jakości OS moim zdaniem nie jest uzasadniona.

    --
    Marek

  • 224. Data: 2017-01-30 10:18:43
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

    > A na czym ten TEX wtedy był uruchomiony?

    Skąd takie pytanie? Pierwszy raz TeXa na PC uruchomiłem w 1985 roku.
    Na XT (gdyby to pytanie jednak miało do czegoś prowadzić).

    --
    Jarek

  • 225. Data: 2017-01-30 11:38:14
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-01-30 o 09:31, Marek pisze:

    > A na czym ten TEX wtedy był uruchomiony?

    Skłoniłeś mnie do dokładniejszej analizy co, jak i kiedy mogło być.
    To pisanie instrukcji do naszego produktu pod TEXem, co mam w pamięci,
    to na pewno było na XT z 20M HDD i to będącym w naszym (moim i brata)
    posiadaniu, a to oznacza, że nakłamałem. W 88 mogliśmy mieć najwyżej XT
    bez HDD.
    Z tego, że nie pamiętam problemów z uruchamianiem TEXa wyciągam wniosek,
    że musiało być go łatwiej uruchomić niż Racal-Redaca, którego
    (dystrybucja na 4 FDD 320k) skutecznie używałem na XT bez HDD (wymagało
    zrobienia RAM-dysku dokładnie 80k).
    Nie pamiętam abym odpalał TEXa bez HDD - albo było banalnie łatwe i
    dlatego nie zapamiętałem, albo tego nie robiłem.

    W listopadzie 1988r wypuściliśmy nasz pierwszy produkt i do niego
    instrukcja drukowana na igłówce. Albo była od razu pod TEXem albo bardzo
    szybko (czyli może 89, góra 90) została zrobiona pod TEXem. To, że nie
    pamiętam jej drukowanej byle jak, spowodowało, że napisałem poprzednio
    88, ale to mógł być błąd.
    Kolega wrócił (strzelam 87 ?) ze stażu w USA i jako mienie
    przesiedleńcze przywiózł 3 komputery IBM PC/XT z 20M HDD. Jeden trafił
    do rektora, drugi do naszego zakładu, a trzeci zostawił sobie. Były to
    (prawie) pierwsze IBM-y na Politechnice Gdańskiej. Do tego w naszym
    zakładzie miałem łatwy dostęp (był w pokoju obok). Prawie pierwsze, bo
    nieco wcześniej był jeden kupiony (import indywidualny + darowizna...).
    Specjalnie dla niego targaliśmy szafę pancerną i teoretycznie miał być
    do niej codziennie chowany :).
    Ten trzeci, który zostawił sobie odkupiliśmy od niego (sądzę, że w
    89/90r) z bratem i był to nasz drugi komputer w firmie i to na nim
    pamiętam jak używałem TEXa. Ale na pewno wcześniej używałem TEXa w pracy.
    P.G.

  • 226. Data: 2017-01-30 12:04:54
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Mon, 30 Jan 2017 09:54:18 +0100, Marek <f...@f...com> wrote:
    > Open source (OS) w swoich założenich [...]

    Masz absolutnie rację. Tyle że rozdzieliło się to na GNU i trochę
    podobne oraz na Open Source ale z licencjami komercyjnymi (źródła są
    dostępne publicznie, jednak co z tymi źródłami można zrobić ma
    ograniczenia).

    Idea GNU (a o ile mnie pamięć nie myli Linux jest na licencji GNU) to
    m.i. możliwość w dowolny sposób przerabiania programu. Zabronione
    jest jedynie przywłaszczanie cudzej chwały: jeżeli było GNU to musi
    być GNU.

    Więc jeżeli jakieś łosie robią za hamulcowych, to nic nie stoi na
    przeszkodzie aby zrobić swoją własną dystrybucję Linuksa.

  • 227. Data: 2017-01-30 13:01:22
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Gałka napisał:

    > Nie pamiętam abym odpalał TEXa bez HDD - albo było banalnie łatwe
    > i dlatego nie zapamiętałem, albo tego nie robiłem.

    Żadnych przeszkód. A jeśli ktoś wiedział co czyni, to był w stanie
    w czterech dużych plikach i kilku malutkich umieścić na dyskietce
    instalację, która robiła wszystko, co potrzeba. Ale to umożliwiały
    dopiero późniejsze systemy, konkretnie emTeX (w 1995 roku dostępny
    był tylko pcTeX).

    --
    Jarek

  • 228. Data: 2017-01-30 16:04:29
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 30 Jan 2017 10:18:43 +0100, Jarosław
    Sokołowski<j...@l...waw.pl> wrote:
    > Skąd takie pytanie? Pierwszy raz TeXa na PC uruchomiłem w 1985 roku.

    Z ciekawości.

    --
    Marek

  • 229. Data: 2017-01-30 18:04:57
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2017-01-30 12:04, slawek wrote:
    > Więc jeżeli jakieś łosie robią za hamulcowych, to nic nie stoi na
    > przeszkodzie aby zrobić swoją własną dystrybucję Linuksa.

    I do szuflady.

  • 230. Data: 2017-01-30 20:02:05
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 30 Jan 2017 18:04:57 +0100, Sebastian
    Biały<h...@p...onet.pl> wrote:
    > I do szuflady.

    Masz jakiś z tym problem?

    --