  • 1. Data: 2013-03-24 17:45:56
    Temat: Co zdechło w komputerze?
    Od: "Krzysztof Wocial" <w...@g...pl>

    Witam!
    Proszę o pomoc, dla mnie to zagadka:
    Od pewnego czasu, po załączenia gry, 3DMarka bądź innego ustrojstwa które
    trochę bardziej obciąża komputer, po kilku minutach wyłączał się on
    samoczynnie.
    W logach zero informacji.
    Podmieniałem: zasilacz, grafikę, pamięci - cały czas to samo. Wystarczyło
    odpalić 3DMark06, efekt zawsze taki sam.
    Ponieważ skończyły mi się pomysły, sięgnąłem po narzędzie wbudowane w
    Aida64 - System Stability Test. Strzał w dziesiątkę!
    Załączenie "Stress FPU" daje dokładnie taki efekt jaki mnie gnębi.
    Jest tylko 1 problem: dalej nie wiem co zdechło, czy też zdycha, w
    komputerze.
    Dla tego proszę o pomoc: który z elementów może odpowiadać za taką reakcję
    komputera na obciążenie FPU.

    Moja konfiguracja:
    AMD Phenom II X6 Black Edition 1090T
    Gigabyte GA-870A-UD3 v3
    NVIDIA GeForce GTX 570
    Pamięć fizyczna 16384 MB (DDR3-1333 DDR3 SDRAM)

    Temperatury:
    Płyta główna 42 °C (108 °F)
    Procesor 47 °C (117 °F)
    Procesor nr 1 / rdzeń nr 1 0 °C (32 °F)
    Procesor nr 1 / rdzeń nr 2 0 °C (32 °F)
    Procesor nr 1 / rdzeń nr 3 0 °C (32 °F)
    Procesor nr 1 / rdzeń nr 4 0 °C (32 °F)
    Procesor nr 1 / rdzeń nr 5 0 °C (32 °F)
    Procesor nr 1 / rdzeń nr 6 0 °C (32 °F)
    GPU Diode 39 °C (102 °F)
    WDC WD20EARX-32PASB0 27 °C (81 °F)
    WDC WD10EZRX-00A8LB0 23 °C (73 °F)
    ADATA SSD S511 120GB 22 °C (72 °F)

    Wentylatory:
    Procesor 2177 RPM
    Chassis #1 748 RPM
    Procesor graficzny 1620 RPM (40%)

    Wartości napięć:
    Napięcie rdzenia procesora 1.376 V
    +3.3 V 3.296 V
    +12 V 11.985 V
    VBAT baterii CMOS 3.184 V
    DIMM 1.488 V
    Napięcie procesora graficznego 0.913 V
    Debug Info F 0136 0386 FFFF 0000
    0275
    Debug Info T 42 47 00
    Debug Info V 56 5D CE C0 BD AA CE
    88 C7

  • 2. Data: 2013-03-24 18:01:27
    Temat: Re: Co zdechło w komputerze?
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 24 Mar 2013 17:45:56 +0100, Krzysztof Wocial napisał(a):

    > Temperatury:
> [...]

    Radiator zarósł ci kurzem a nie widzisz bo nie masz pomiaru temp. procka.
    --
    Jacek

  • 3. Data: 2013-03-24 18:05:57
    Od: "Krzysztof Wocial" <w...@g...pl>

    et...

> [...]

    > ADATA SSD S511 120GB 22 °C (72 °F)

    Radiator zarósł ci kurzem a nie widzisz bo nie masz pomiaru temp. procka.

    To była tak podstawowa czynność że nawet nie pisałem.
    Zwaliłem radiator, kompresor, nowa pasta.
    Zero efektu.

  • 4. Data: 2013-03-24 18:07:27
    Od: Kosu <K...@n...com>

    On 2013-03-24, Krzysztof Wocial <w...@g...pl> wrote:
    > Moja konfiguracja:
    > AMD Phenom II X6 Black Edition 1090T
    > Pamięć fizyczna 16384 MB (DDR3-1333 DDR3 SDRAM)

    To już wiemy co masz. To na ile to podkręciłeś? :)

    pozdrawiam,
    Kosu

  • 5. Data: 2013-03-24 18:13:42
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 24 Mar 2013 18:05:57 +0100, Krzysztof Wocial napisał(a):

    > To była tak podstawowa czynność że nawet nie pisałem.
    > Zwaliłem radiator, kompresor, nowa pasta.
    > Zero efektu.

    Tem LiveMail ci nie wycina sygnatur, ustaw coś. A po drugie, pisz o
    wszystkim, zaoszczędzisz sobie głupich rad :) Mimo wszystko, cuchnie na
    kilometr jakimś przegrzewaniem. Otwórz skrzynię, ustaw obok jakiś solidny
    wiatrak i poobserwuj. Jak usterka zelży albo minie to już będziesz
    wiedział.
    --
    Jacek

  • 6. Data: 2013-03-24 18:14:06
    Od: "Krzysztof Wocial" <w...@g...pl>

    Użytkownik "Kosu" napisał w wiadomości grup
    e...

    On 2013-03-24, Krzysztof Wocial <w...@g...pl> wrote:
> [...]
    > AMD Phenom II X6 Black Edition 1090T
    > Pamięć fizyczna 16384 MB (DDR3-1333 DDR3 SDRAM)

    To już wiemy co masz. To na ile to podkręciłeś? :)

    Panowie, poważnie pytam, nie róbcie se jaj...
    Podkręcałem to ostatnio celerona300, teraz nie ma takiej potrzeby.

  • 7. Data: 2013-03-24 18:46:57
    Od: Kosu <K...@n...com>

    On 2013-03-24, Krzysztof Wocial <w...@g...pl> wrote:
    > Panowie, poważnie pytam, nie róbcie se jaj...
    > Podkręcałem to ostatnio celerona300, teraz nie ma takiej potrzeby.

    Czy Twój RAM znajduje się na oficjalnej liście kompatybilności
    płyty głównej?

    Możesz też potestować moduły RAM (tzn. po kolei testować z każdą
    oddzielnie).
    W drugiej kolejności możesz sprawdzić inne częstotliwości szyny.

    Ogólnie to wyłączanie się sprzętu (bez blue screena lub zauważalnego
    spowolnienia pracy przed wyłączeniem) sugeruje problem z zasilaniem,
    więc pododawaj wszystko w kompie.
    Biorąc pod uwagę jakiśtam bezpieczny margines: 450W powinieneś mieć
    tylko na CPU+GPU.

    pozdrawiam,
    Kosu

  • 8. Data: 2013-03-24 18:54:06
    Od: Michal <s...@d...mailexpire.com>

    W dniu 2013-03-24 18:14, Krzysztof Wocial pisze:

    > Panowie, poważnie pytam, nie róbcie se jaj...
    > Podkręcałem to ostatnio celerona300, teraz nie ma takiej potrzeby.

    Tak jak pisano - na pierwszy ogień stawiam przegrzewanie się któregoś z
    elementów. Nie podoba mi się zwłaszcza temperatura płyty głównej
    (i pytanie gdzie jest na niej czujnik) - 42 stopnie na mobo i 47 na CPU
    jeśli to temp bez obciążenia to za dużo. U mnie mobo po paru godz.
    jałowej pracy na Phenomie X4 955 wyglada to tak:

    Sensor Type ITE IT8712F v7+ (ISA 290h)
    GPU Sensor Type Diode (ATI-Diode)
    Motherboard Name Asus M4A77T / M4A77TD Series

    Temperatures
    Motherboard 19 °C (66 °F)
    CPU 25 °C (77 °F)
    CPU #1 / Core #1 27 °C (81 °F)
    CPU #1 / Core #2 27 °C (81 °F)
    CPU #1 / Core #3 27 °C (81 °F)
    CPU #1 / Core #4 27 °C (81 °F)
    GPU Diode 12 °C (54 °F)

    Cooling Fans
    CPU 1087 RPM
    Chassis 1150 RPM
    GPU 1726 RPM (30%)

    Z tym że obudowa jest porządnie wentylowana, a na mosfetach do tego
    Asusa przykleiłem na klej termoprzewodzący radiator z asusowej mobo
    na S939 i owiewa go teraz pionowo ustawiony wentylator z radiatora
    wieżowego CPU. Wcześniej, przy gołych mosfetach było o dobrych
    kilkanaście stopni cieplej. Phenom II X6 w 45nm to niezła grzałka -
    sprawdź nawet palcem (tylko wcześniej złap się czegoś metalowego nie
    malowanego) jaką te mosfety mają temp. podczas pracy.

    Druga sprawa - jaki to zasilacz dokładnie? Ten CPU trochę prądu
    potrzebuje, GTX570 (Fermi) też do zbyt oszczędnych nie należy - to jest
    ~220W TDP - wyleczyłem się już z takich smoków po 2x R4850 ciągnących
    pod obciążeniem jeszcze więcej i skutecznie podgrzewajacych całe wnętrze
    komputera. Teraz R7870 w 28 nm jest zimny jak dupa trupa, co widać wyżej
    i przekłada się to na temperaturę pozostałych komponentów przy
    zapewnieniu poprawnego chłodzenia obudowy kilkoma wentylatorami i
    odpowiednią perforacją by to przedmuchać.
    Dla tego CPU na pewno podłączyłeś ATX12V 8PIN, a nie zwykłe 4? Akurat do
    6-rdzeniowego Phenoma jest to przydatne.

    Kolejna sprawa - jak dawno instalowałeś CPU? Dziwna sprawa, ale przy
    pionowym układzie mobo, sporych wentylatorach (boxy AMD pomijam, bo to
    nieskuteczne wyjce) przy takich niestabilnościach sprawdza się nie tylko
    odkurzenie radiatora, ponowne przesmarowanie, ale również całkowite
    wyjęcie CPU i ponowne zaciśnięcia ZIFa. Dziwne, ale sprawdziło się już
    na 2 różnych konfigach gdy takie nieregularne zwisy pod obciążeniem
    sugerowały koczenie się płyty głównej itp. Co jest winne do końca nie
    wiem (bo zwykłe mycie w gorącej wodzie z detergentami + suszarka
    radiatora i późniejsze przesmarowanie nie pomagało) - możliwe że przy
    tych ważących ~5 kg radiatorach wysokich na kilkanaście cm i ustawionych
    prostopadle do pionowo postawionej mobo po dłuższym czasie jakieś
    mikrowibracje robią swoje. Nie zaszkodzi sprawdzić.

    --
    /MB

  • 9. Data: 2013-03-24 18:54:17
    Od: "Krzysztof Wocial" <w...@g...pl>

    On 2013-03-24, Krzysztof Wocial <w...@g...pl> wrote:
> [...]

    więc pododawaj wszystko w kompie.
    Biorąc pod uwagę jakiśtam bezpieczny margines: 450W powinieneś mieć

    Zasilacz mam 660W, daje 17 -19A na 12V.
    Kosmos to nie jest, acz pożyczyłem jakiegoś OCZ-ta który miał dużo większe
    pierdnięcie i efekt był ten sam.

    A o co chodzi z tym FPU?
    Pierwszy raz się spotykam z tym skrótem.

  • 10. Data: 2013-03-24 19:13:35
    Od: Michal <s...@d...mailexpire.com>

    W dniu 2013-03-24 18:54, Krzysztof Wocial pisze:

    > Zasilacz mam 660W, daje 17 -19A na 12V.

    Jaki?

    > Kosmos to nie jest, acz pożyczyłem jakiegoś OCZ-ta który miał dużo
    > większe pierdnięcie i efekt był ten sam.

    Miałem podobnie i też podmieiłem parę lat temu Fortrona na Tagana.
    Winny był źle obsadzony CPU w gnieździe jak się poźniej okazało. Co
    ciekawe przez pierwsze ~1,5 roku wszystko było OK.

    > A o co chodzi z tym FPU?
    > Pierwszy raz się spotykam z tym skrótem.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Floating-point_unit

    ale biorąc pod uwagę z jakiej architektury jest Twoja karta graficzna
    może Cie zainteresować i to rozwinięcie:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Fermi%E2%80%93Pasta%E2
    %80%93Ulam_problem

    P.S.
    Ten Windows Live Mail nie wspiera cytowania czy co? To już któryś raz
    gdy widzę z niego nie cytowane posty.