  • 11. Data: 2013-03-24 19:17:03
    Temat: Re: Co zdechło w komputerze?
    Od: Michal <s...@d...mailexpire.com>

    W dniu 2013-03-24 18:54, Krzysztof Wocial pisze:

    > Zasilacz mam 660W, daje 17 -19A na 12V.
    > Kosmos to nie jest, acz pożyczyłem jakiegoś OCZ-ta który miał dużo
    > większe pierdnięcie i efekt był ten sam.

    Jeszcze jedno - jaki dokładnie masz radiator/cooler? Nie Boxowy
    przypadkiem od tego Phenoma X6?
    Problem może być przegrzewanie się CPU - jak już pokombinujesz z
    mocowaniem/smarowaniem CPU jak pisałem w innym poście (to nic nie
    kosztuje) sprawdź jak zachowuje się system w OCCT Pierejstrojka
    w PSU i CPU stress test i sprawdź jego logi/screeny z chwili przed
    zwisem (ładnie zapisuje krzywe temperatury) - może to wyjaśni sprawę zwisów.

    --
    /MB

  • 12. Data: 2013-03-24 19:43:14
    Od: Kosu <K...@n...com>

    On 2013-03-24, Michal <s...@d...mailexpire.com> wrote:
    > Temperatures
    > Motherboard 19 °C (66 °F)
    > CPU 25 °C (77 °F)
    > CPU #1 / Core #1 27 °C (81 °F)
    > CPU #1 / Core #2 27 °C (81 °F)
    > CPU #1 / Core #3 27 °C (81 °F)
    > CPU #1 / Core #4 27 °C (81 °F)
    > GPU Diode 12 °C (54 °F)

    Ty to chyba masz po prostu walnięte czujniki, a nie dobrą
    wentulację. Co to niby jest to 12*C? Za oknem trzymasz
    kompa? Zawsze masz taką samą temperaturę na wszystkich 4
    rdzeniach? :D
    W 19*C na Mobo też wątpię. Może soft się nie dogaduje
    z czujnikami? SIWa spróbuj - jest wersja portable, obsługuje
    dużo płyt głównych.

    Ogólnie przy dobrze wentylowanych obudowach (bez bawienia się w pasywne
    chłodzenie CPU itp) wypada spodziewać takich wartości w idle:
    dyski: otoczenie + 1-5*C
    mobo (jeśli czujka nie jest blisko "grzejników"): otoczenie + 1-10*C
    CPU: otoczenie + 10-20*C

    pozdrawiam,
    Kosu

  • 13. Data: 2013-03-24 19:45:13
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2013-03-24 18:54, Krzysztof Wocial pisze:
    > A o co chodzi z tym FPU?
    > Pierwszy raz się spotykam z tym skrótem.

    FPU = Floating Point Unit. Jednostka zmiennoprzecinkowa. W starszych
    komputerach PC była montowana jako osobny, dodatkowy procesor
    (koprocesor), który wspomagał operacje obliczeniowe podczas
    przetwarzania danych.

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 14. Data: 2013-03-24 19:47:28
    Od: "Krzysztof Wocial" <w...@g...pl>

    .net...

    Dnia Sun, 24 Mar 2013 18:05:57 +0100, Krzysztof Wocial napisał(a):

    > To była tak podstawowa czynność że nawet nie pisałem.
    > Zwaliłem radiator, kompresor, nowa pasta.
    > Zero efektu.

    Tem LiveMail ci nie wycina sygnatur, ustaw coś. A po drugie, pisz o
    wszystkim, zaoszczędzisz sobie głupich rad :) Mimo wszystko, cuchnie na
    kilometr jakimś przegrzewaniem. Otwórz skrzynię, ustaw obok jakiś solidny
    wiatrak i poobserwuj. Jak usterka zelży albo minie to już będziesz
    wiedział.
    --
    Jacek

    Ten WLM to przekleństwo... Ustawień w wersji 12 zero.
    Teraz lepiej?

  • 15. Data: 2013-03-24 20:02:22
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "Michal" napisał w wiadomości grup
    > Z tym że obudowa jest porządnie wentylowana, a na mosfetach do tego Asusa
    > przykleiłem na klej termoprzewodzący radiator z asusowej mobo
    > na S939 i owiewa go teraz pionowo ustawiony wentylator z radiatora wieżowego
    > CPU. Wcześniej, przy gołych mosfetach było o dobrych kilkanaście stopni
    > cieplej. Phenom II X6 w 45nm to niezła grzałka - sprawdź nawet palcem (tylko
    > wcześniej złap się czegoś metalowego nie malowanego) jaką te mosfety mają
    > temp. podczas pracy.

    Skoro jesteś taki obeznany to może mi doradzisz. :)
    Jest sobie pewna płyta główna. Mosfety zawsze były gorące to przykleiłem
    odpowiednio przycięte radiatorki. Temperatura wynosiła ok 60-70*C. Działało tak
    kilka lat.
    Ostatnio komputer zaczął niestabilnie pracować. Przy wymianie zasilacza
    zauważyłem, że złączka od 12 V jest osmalona (ale nie upalona) - taka jak na
    zdjęciu: http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/12v4pin.
    jpg
    Radiatorki od układu zasilania aż parzą (potrafią osiągnąć 100*C). Napięcie na
    12 V spada nawet do 11,3V (mimo, że wcześniej spadki były max do 11,8V) -
    sprawdzane na dwóch zasilaczach (zasilacze po chwili też się robią gorące, więc
    gdzieś pobierany jest duży prąd). Jakieś rady? :)

  • 16. Data: 2013-03-24 20:02:25
    Od: Kosu <K...@n...com>

    On 2013-03-24, Krzysztof Wocial <w...@g...pl> wrote:
    > Jest tylko 1 problem: dalej nie wiem co zdechło, czy też zdycha, w
    > komputerze.

    Po namyśle jeszcze raz spojrzałem na te temperatury.

    > Temperatury:
    > Płyta główna 42 °C (108 °F)

    Tu jest za dużo. Może płyta ma wadę konstrukcyjną i ten czujnik
    się od czegoś nagrzewa, a może jest jakiś problem.

    > Procesor 47 °C (117 °F)

    Tu trudno ocenić. Przy słabym wentylowaniu tyle może być (ja na
    Dual Core E5400 mam tyle przy obciążeniu 100% :P).

    > Procesor nr 1 / rdzeń nr 1 0 °C (32 °F)
    > Procesor nr 1 / rdzeń nr 2 0 °C (32 °F)
    > Procesor nr 1 / rdzeń nr 3 0 °C (32 °F)
    > Procesor nr 1 / rdzeń nr 4 0 °C (32 °F)
    > Procesor nr 1 / rdzeń nr 5 0 °C (32 °F)
    > Procesor nr 1 / rdzeń nr 6 0 °C (32 °F)

    Tu jest coś ewidentnie spierdzielone.

    > GPU Diode 39 °C (102 °F)

    Tu jest OK.

    > WDC WD10EZRX-00A8LB0 23 °C (73 °F)

    To jest ważne, bo dysk jest dobrze udokumentowany (i mam takie dwa :)).
    Ta temperatura jest poprawna, czyli nie jest tak, że w Twojej obudowie
    jest jakoś przerażająco ciepło. Nie mniej może być ciepło tylko
    w okolicy CPU (zakładam, że masz tradycyjny układ, tzn. powietrze
    idzie od przodu, przez dyski i CPU do tyłu budy).

    Polecam metodę empiryczną, czyli "wsadzenie łapy". Tuż po wyłączeniu
    kompa RAM i NB powinny dać się dotknąć bez powodowania oparzeń :).
    Tylko pamiętaj o rozładowaniu palca, żeby nie było potem na mnie...

    Jeśli masz w domu czujnik temperatury (np. w standardowym mierniku
    uniwersalnym), to możesz sprawdzić sytuację w trakcie pracy.

    > Wentylatory:
    > Procesor 2177 RPM
    > Chassis #1 748 RPM

    Nie wiem jaki masz ten wiatrak w obudowie (może 180mm), ale generalnie
    ja wolałbym tu mieć inne wartości. Czy w Twojej obudowie jest dużo
    kurzu? Jakie masz wentylatory? Jeśli masz tylko ten 1 wyciągający
    i mimo to obudowa jest raczej czysta, to może warto byłoby coś dodać.

    pozdrawiam,
    Kosu

  • 17. Data: 2013-03-24 20:22:30
    Od: Kosu <K...@n...com>

    On 2013-03-24, qwerty <q...@p...fm> wrote:
> [...]
    > sprawdzane na dwóch zasilaczach (zasilacze po chwili też się robią gorące, więc
    > gdzieś pobierany jest duży prąd). Jakieś rady? :)

    To już chyba bez różnicy? Mobo jest do wymiany (ciekawe czy tylko ona).

    Chyba że jesteś pasjonatem i chciałbyś poznać przyczynę. No to
    na jakiś wydział fizyki/elektroniki/samochodowy/materiałowy - jak masz
    znajomego, to Ci załatwi na kwadrans kamerę termowizyjną i sobie
    znajdziesz :).

    Ogólnie to po prostu poszła Ci regulacja napięcia i pewnie efekty
    są już tak duże, że raczej nie naprawisz, a za odnalezienie walniętego
    tranzystora Nobla nie przyznają :).

    pozdrawiam,
    Kosu

  • 18. Data: 2013-03-24 20:39:41
    Od: Michal <s...@d...mailexpire.com>

    W dniu 2013-03-24 19:43, Kosu pisze:

    > Ty to chyba masz po prostu walnięte czujniki, a nie dobrą
    > wentulację.
    Czujnik są na 100% sprawne i pokazują właściwą temperaturę.

    > Co to niby jest to 12*C?
    Temepratura karty graficznej bez obciążenia. Traz po jakimś flashu z WWW
    ma 14 stopni.

    > Za oknem trzymasz kompa?
    Ciepłą mamy tą wiosnę, prawda :>
    Temperatura jest prawidłowa i zgodna z rzeczywistą temp. rdzenia.

    W IDLE gdy wszystkie mają te 800 MHz @1V i obciążenie 0-5% zazwyczaj tak.

    > W 19*C na Mobo też wątpię. Może soft się nie dogaduje
    > z czujnikami? SIWa spróbuj - jest wersja portable, obsługuje
    > dużo płyt głównych.

    Błogosławieni, którzy nie widzieli a uwierzyli.
    Przed wyjazdem jak była jeszcze normalna temperatura wiosenna zostawiłem
    ogrzewawnie ustawione na przeciwzamarzaniowe. Gdy wróciłem w weekend w
    tą pie*ą syberyjską wiosnę w domu było 5 stopni i jeszcze się nie
    nagrzał. Teraz wierzysz w prawidłowy odczyt temperatury?
    A tak swoją drogą Radeony 7800 w 28nm są w porównaniu z poprzednimi
    bardzo chłodne - nawet w lecie w IDLE temperatura GPU to zazwyczaj 28-32
    stopnie.

    I to by się zgadzało.

    --
    /MB

  • 19. Data: 2013-03-24 20:46:16
    Od: Michal <s...@d...mailexpire.com>

    W dniu 2013-03-24 20:02, qwerty pisze:

> [...]
    > max do 11,8V) - sprawdzane na dwóch zasilaczach (zasilacze po chwili też
    > się robią gorące, więc gdzieś pobierany jest duży prąd). Jakieś rady? :)

    Jak na moje nieobeznane oko to płyta z uszkodzoną sekcją zasilania do
    ekspresowej wymiany zanim pociągnie za sobą więcej komponentów. Tym
    bardziej że to pewnie jakaś stara konstrukcja - po kondensatorkach i
    kolorze/wyglądzie pewnie coś jak Asus z czasów S939.

    Ale ja się nie znam i ślepy jestem, bo na tym prześwietlonym zdjęciu
    żadnego osmolenia nie widzę.

    --
    /MB

  • 20. Data: 2013-03-24 20:56:13
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "Michal" napisał w wiadomości grup
> [...]
    > pewnie coś jak Asus z czasów S939.
    >
    > Ale ja się nie znam i ślepy jestem, bo na tym prześwietlonym zdjęciu żadnego
    To zdjęcie poglądowe (aby było wiadomo o jakiej wtyczce mówię).
    Pacjent to Abit AS-8 i865PE (LGA 775).