  • Data: 2023-06-08 00:26:59
    Temat: Co jest nie tak z tym układem (filtr, op-ampy)?
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel) szukaj wiadomości tego autora

    Wydumałem coś takiego (to część większej całości). Wejście (FILTER)
    dostaje sygnał ze wzmacniacza anteny VLF (zawierający głównie przydźwięk
    sieci), a na wyjściu (PC_OUT, do karty dźwiękowej PC) chcę mieć wycięte i
    wzmocnione ok. 3-18 kHz z wejścia.

    http://arnold.ziffel.one.pl/filter.png

    Idea jest taka:

    - IC301A tworzy napięcie polaryzacji wejść na połowie użytecznego zakresu
    (bo wzmacniacz nie jest rail to rail)

    - IC301B robi za filtr górnoprzepustowy

    - IC301C wzmacnia sygnał z tego filtra

    - IC301D robi za filtr dolnoprzepustowy

    Zasilanie to 5 V.

    Niestety zachowuje się to dziwnie, i tę dziwność sprowadziłem do stanu jak
    na rysunku (oba wejścia sprzęgnięte DC):

    http://arnold.ziffel.one.pl/filter2.png

    Sygnał żółty to wejście FILTER, sygnał doprowadzony z generatora.

    Sygnał niebieski to sygnał na pinie 1, czyli na wyjściu wtórnika
    tworzącego napięcie polaryzacji. Napięcie jest na założonym poziomie,
    ale są na nim szpilki, których być nie powinno (są przesunięte w fazie
    względem sygnału wejściowego prawdopodobnie przez obecność obwodów RC na
    wejściu, ale skorelowane z nim -- i z jego amplitudą i z częstotliwością).

    Usunięcie R304 usuwa problem. Początkowo rezystory R303, R304 i R305 miały
    wartość 1 kom (i C302 i C303 odpowiednio 47 nF), ale nie robiło to żadnej
    różnicy.

    Podczas testu P301 jest zwarty.

    Napięcie zasilające jest stabilne, odsprzęgnięte. Napięcie na pinie 3
    (wejściu wtórnika) też wygląda ładnie, nie ma zauważalnego AC ani żadnych
    dziwnych szpilek.

    O co tu może chodzić?

    --
    Po roku studiow przyjezdza do domu studentka i od progu wola:
    - Mamo, mam chlopaka!