  • 1. Data: 2011-06-29 10:20:40
    Temat: Ciśnienie w oponach, a szerokość felgi
    Od: twinsen <t...@b...zabrze.pl>

    Poproszę o wytłumaczenie, bo nic już z tego nie rozumiem.
    Do mojego auta przy rozmiarze opony 195/65/15 producent zaleca felgę o
    szerokości 6,5"
    Wówczas ciśnienie w oponach powinno wynosić 1,9 a przy maksymalnym
    obciążeniu 2,1
    Mam felgi aluminiowe o szerokości 7" i nadal opony 195/65/15 i przy
    takim ciśnieniu jak
    zalecane, auto pływa po drodze i zachowuje się "nerwowo". Dopiero
    napompowanie do
    ciśnienia 2,5 bar auto zaczyna normalnie jechać. Na felgach stalowych
    i zimówkach w tym
    rozmiarze, wszystko jest w porządku na ciśnieniu z instrukcji czyli
    1,9/2,1 +0,2 na zimę.
    Powiedzcie, czy zakładanie opony na coraz szerszą felgę, powoduje
    konieczność korekty
    ciśnienia? A może coś jest nie tak z samymi oponami?
    --
    Leszek

  • 2. Data: 2011-06-29 15:54:39
    Temat: Re: Ciśnienie w oponach, a szerokość felgi
    Od: "Leszek Kowalski" <k...@o...pl>

    Użytkownik "twinsen" <t...@b...zabrze.pl> napisał w wiadomości
    e.googlegroups.com...
[...]

    W sumie pół cala to żadna różnica i raczej to są Twoje subiektywne odczucia,
    albo i po prostu inna opona która inaczej się zachowuje.
    Na logike ciśnienie powinno być takie samo, niezależnie od profilu i
    szerokości opony. Aczkolwiek zastanawia mnie czemu opony od roweru przy
    ciśnieniu 2 bar, wyglądaja jak flaki i dopiero napompowanie do 3,5-4 bar
    pozwala na normalną jazdę.

    --
    pozdrawiam
    Leszek Kowalski

  • 3. Data: 2011-06-29 20:20:20
    Od: "pm" <x...@w...pl>

    ?
> [...]
    > napompowanie do
    > ciśnienia 2,5 bar auto zaczyna normalnie jechać. Na felgach stalowych

    zmienia się przekrój profilu opony, jak widać na niekorzyść
    większe ciśnienie usztywnia oponę i efekt znika.
    pewnie dla każdego rodzaju (marki, producenta) opony efekt będzie inny.

    >Aczkolwiek zastanawia mnie czemu opony od roweru przy ciśnieniu 2 bar,
    >wyglądaja jak flaki i dopiero napompowanie do 3,5-4 bar pozwala na normalną
    >jazdę.

    bo P=F/S

  • 4. Data: 2011-06-30 00:05:07
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-06-29 15:54, Leszek Kowalski pisze:
> [...]
    > szerokości opony. Aczkolwiek zastanawia mnie czemu opony od roweru przy
    > ciśnieniu 2 bar, wyglądaja jak flaki i dopiero napompowanie do 3,5-4 bar

    To jest tak, że jak masz nacisk na koło powiedzmy 50kg (w rowerze) i
    ciśnienie 2bar (2kg/cm^2), to opona będzie stykała się z ziemią plackiem
    o powierzchni 25cm^2, co przy 3cm szerokości opony daje placek 2x8.3cm,
    a to już całkiem spory flak.

    Gdyby opona była 2x szersza, to przy tym samym ciśnieniu placek styku
    miałby 4x4.15cm, i opona byłaby mniej ugięta.

    Więc "flakowatość" będzie różna w zależności od szerokości opony, przy
    tym samym ciśnieniu.

  • 5. Data: 2011-07-03 22:02:32
    Od: twinsen <t...@b...zabrze.pl>

    On 30 Cze, 00:05, Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> wrote:

    > Gdyby opona by a 2x szersza, to przy tym samym ciśnieniu placek styku
    > miałby 4x4.15cm, i opona byłaby mniej ugięta.

    Chciałem jednak zauważyć, że rozważamy w tym wątku zależność
    pomiędzy szerokością felgi, a ugięciem opony. Chciałbym po prostu
    przeczytać uzasadnienie, a może nawet ktoś pokusiłby się o jakiś wzór
    czy opona o danym rozmiarze, zakładana na coraz szerszą felgę musi
    być napompowana bardziej, niż ta sama opona na feldze 'nominalnej'.
    --
    Leszek

  • 6. Data: 2011-07-04 11:08:49
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-07-03 22:02, twinsen pisze:

> [...]
    > czy opona o danym rozmiarze, zakładana na coraz szerszą felgę musi
    > być napompowana bardziej, niż ta sama opona na feldze 'nominalnej'.

    Nie, szerokość felgi jest bez znaczenia dla ciśnienia opony.
    Zwłaszcza różnica pół cala, bo może jakieś tam nierozsądne ekstrema
    miałyby istotny wpływ na prowadzenie auta.