  • 11. Data: 2012-03-31 15:08:50
    Temat: Re: Cienka folia z niklu
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Jarosław Sokołowski wrote:

    > Dawnymi czasy rzucili mnie na studenckie praktyki robotnicze do
    > galwanizerni. Na różna rzeczy się tam napatrzyłem. Między innymi
    > na galwanizację tworzyw sztucznych (ABS). Podstawaową warstwą,
    > nakładaną zaraz po aktywacji powierzchni, był tam bodajże nikiel.
    > W tym przypadku galwanizowanie tworzywa sztucznego (np. w postaci
    > folii) może być niezłym pomysłem. Wpisanie w googla "galwanizacja
    > abs" daje całkiem dobre wyniki.

    Obecnie stosuje się podobno pallad, stosunkowo rzadka warstwa (pojedyncze
    atomy, które osadzają się w siatce tworzywa), dopiero potem niklowanie i
    chromowanie.

    Przed laty kumpel pisał pracę dyplomową o klejeniu i metalizowaniu teflonu.
    Tutaj najpierw bombardowano teflon jonami metalu (nie powiedział jakiego).
    Potem można było metalizować teflon czym się chciało, a także kleić do
    czegokolwiek.

    Waldek

  • 12. Data: 2012-03-31 15:27:39
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Waldemar Krzok napisał:

    > Obecnie stosuje się podobno pallad, stosunkowo rzadka warstwa
    > (pojedyncze atomy, które osadzają się w siatce tworzywa), dopiero
    > potem niklowanie i chromowanie.

    Postęp technologiczny, to rzecz bardzo interesująca, ale akurat
    w tym przypadku ida one w odwrotnym przypadku niż potrzeby pytającego.
    Naniesienie ordynarnej powłoki grafitowej mogłoby być najlepszym
    rozwiązaniem.

    > Przed laty kumpel pisał pracę dyplomową o klejeniu i metalizowaniu
    > teflonu. Tutaj najpierw bombardowano teflon jonami metalu (nie
    > powiedział jakiego).

    Tajna praca dyplomowa?!

    > Potem można było metalizować teflon czym się chciało, a także
    > kleić do czegokolwiek.

    Nie wykluczam, że nawet na teflonie by się dało umieścić warstwę
    przewodzącą, poniklować ją, a następnie bez wysiłku odkleić.

    --
    Jarek

  • 13. Data: 2012-03-31 15:32:11
    Od: "kogutek" <s...@N...gazeta.pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> napisał(a):

    > I znasz takie galwanizerie w Polsce, ktore to robia ?
    >
    > bo wpisanie w google nickel foil daje pare interesujacych linkow, a "folia
    > niklowa" nie :-(
    >
    > P.S. Jak to w koncu jest - metal powstaly w wyniku elektrolizy jest
    > kiepskiej jakosci czy znakomitej. Tzn o wytrzymalosci mowie, nie czystosci.
    >
    > J.

    Znakomitej jakości. Atomy poukładane są równo jak w pudełeczku. Oczywiście
    spieprzyć można wszystko. Ale temat jest nie jak spieprzyć a jak zrobić dobrze.

  • 14. Data: 2012-03-31 15:36:34
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > w tym przypadku ida one w odwrotnym przypadku niż potrzeby pytającego.
    > Naniesienie ordynarnej powłoki grafitowej mogłoby być najlepszym

    Zgadza się. To tylko napisałem jako ciekawostkę.

    > Tajna praca dyplomowa?!

    Tak wyglądało. Robiona na zlecenie jakiejś firmy, kumpel dostał za to też
    pieniądze.

    > Nie wykluczam, że nawet na teflonie by się dało umieścić warstwę
    > przewodzącą, poniklować ją, a następnie bez wysiłku odkleić.

    Chyba w tym przypadku byłoby lepiej na jakimś podobnym materiale, ale
    przewodzącym, lub przynajmniej elektrostatycznie podatnym. Może POM?

    Waldek

  • 15. Data: 2012-03-31 17:54:24
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Złoto jest zbyt kowalne - mambrana by wiotczała.

    Dobre mikrofony maja membrane z takiej folii, tak przynajmniej pisza i
    zlotawo mi przeswieca przez siatke. Bycmoze jest to cos pozlacane.
    Chodzi o to, zeby chemicznie sie nie degradowala.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 16. Data: 2012-03-31 20:42:38
    Od: " nenik" <n...@N...gazeta.pl>

    > Witajcie,
    > Poszukjuję cienkiej (kilka - kilkanaście - kilkadziesiąt um) folii wykonanej
    > z niklu. Musi być idealnie gładka.

    Nie wiem gdzie kupić, twoje kilkanascie um to duzo jak na mikrofon. Oderwij
    sobie kawalek folii aluminiowej (typowa 0,012mm) i zobacz jaka jest sztywna.
    Wydaje mi sie ze w mikrofonie 1um to duzo.
    Folie Cu mozna zrobic osadzajac Cu na stali kwasoodpornej z kapieli
    siarczanowej, z niklem sie nie bawilem. Rownie dobrze folia do mikrofonu to
    moze byc stop.
    Moze poprostu kupic bardzo duzy mikrofon pojemnosciowy i wydlubac.

  • 17. Data: 2012-03-31 22:36:14
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    > P.S.
    > http://www.chemat.com.pl/html/index2.php?w=&id=7&sta
    rt=61635
    > cena za kg, opakowanie 100 arkuszy, bo chyba nie 300zl za pasek niklu
    > 25x250x0.025mm czystosci zaledwie 99.5%
    >
    > PPS. Ten mikrofon to jakies specjalne cudo ? Bo nie bardzo wierze w
    > mozliwosc amatorskiej naprawy. Pewnie sie okaze ze folia fikusnie pogieta.
    > A ona w ogole niklowa, czy np z metalizowanego mylaru ?

    W mikrofonach pomiarowych stosuje się zwykle membrany z niklu (5-25 um) lub
    z nierdzewki.
    Mechanika jest prosta, folia rozciągnięta na "tamburybku" 1/2 cala i
    nasadzony na to pierścień z zewnątrz oraz wszystko pomiędzy tym tamburynkiem
    i pierścieniem zalutowane . Ważne aby zamocować to równo bo póżniej ten
    tamburynek jest nakręcany na głowicę mikrofonu która naciąga folię dość
    solidnie. Ja wierzę, że da się to zrobić ręcznie ew. przy pomocy prostych
    narzędzi pomocniczych. Problem z tym jest taki, że dystans do płytki z
    potencjałem 200 V wynosi 25 um i nie można sobie pozwolić na rysy i
    chropowatości powierzchni bo będą ekstremalnie zwarcia, trzaski czy szumy.
    Tu zdjęcie poglądowe znalezione w sieci - mikrofon 1 cal. (tu ZTCW folia
    nierdzewna mikrofon Bruel&Kjaer)

    http://www.dw-electronics.com/uploads/products/pict0
    009jpg55162.jpg

    Moja stara folia wygląda na wytwór elektrolityczny z jednej lustro z drugiej
    mat.
    Z zeznań znajomego który przy podobnych rzeczach robił opowiadał, że
    wykonywano to nanosząc na szkło i później odrywając warstwę - widac
    przylegała słabo? czy to prawda - nie wiem. Technoligii dokładnie nie znam,
    galowanizernie które obdzwoniłem dziś mają się zastanowić czy i jak jest to
    wykonalne. Dla mnie istotna w metodzie glawanicznej jest dobrana grubość
    która powinna odpowiadać tej zniszczonej.
    Najcieńsza folia z Twojego linku ma 25 u - to przypuszczam ze 4x za grubo,
    będe mierzył dokładnie jak zajade do znajomej firmy z precyzyjnymi
    miernikami i po potwierdzeniu możliwości technicznych wykonania folii.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 18. Data: 2012-03-31 22:41:43
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Użytkownik " nenik" <n...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > Wydaje mi sie ze w mikrofonie 1um to duzo.

    Z zeznań producentów wydaje się że obracamy się w zakresie poniżej 5 do 15.
    Ile dokłednie ma ta - nie wiem, ale się dowiem.

> [...]
    > moze byc stop.
    > Moze poprostu kupic bardzo duzy mikrofon pojemnosciowy i wydlubac.

    Może być wszystko (stawiam 95% na nikiel), trzeba by spalić w łuku i zrobić
    chromatografię ;-)
    Ja jednak przypuszczam, że nawet jeśli się pomylę to w tym przypadku czysty
    nikiel jak i u innych producentów będzie fajny.
    Duży mikrofon 1' z dobrą folią z demobilu kosztuje tysiąc... No i rozebrać
    go aby naprawić polski patent z lat 80 to było by świętokradztwo ;-)

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 19. Data: 2012-03-31 22:45:16
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Użytkownik "Pawel "O'Pajak"" <o...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zlotawo mi przeswieca przez siatke. Bycmoze jest to cos pozlacane. Chodzi
    > o to, zeby chemicznie sie nie degradowala.

    Mikrofony pomiarowe to raczej tylko nikiel i nierdzewka - bo muszą trzymać
    parametry w czasie. Im starsze (właściwie dbane) tym lepsze bo mniej płyną.
    Jeśli jest elektret to na nośniku z blachy.
    Mikrofony studyjne to już często cienko metalizowane folie i tu złoto jak
    najbardziej się stosuje.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 20. Data: 2012-03-31 23:26:23
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Użytkownik "Ukaniu" <l...@g...pl> napisał w wiadomości
    > W mikrofonach pomiarowych stosuje się zwykle membrany z niklu (5-25 um)
    > lub z nierdzewki.

    Zapomniałem jeszcze o tytanie.

    --
    Pozdrawiam,